Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11

Tråd: Risting under kjøring som blir verre ved bytte fra 17" felg til 16"

  1. #1

    Medlem siden
    17. des. 2009
    Sted
    Lørenskog
    VCCN medlemsnummer
    132
    Innlegg
    365
    Antall takk

    Standard Risting under kjøring som blir verre ved bytte fra 17" felg til 16"

    Hei,
    har kjøpt et nytt sett med 16" felg og nye dekk i ContiPremiumContact 5 i 205/55R16. Riktig nok uorginale felger med behov for centerring, men ikke hatt trøbbel med uorginale felger på bilen tidligere, riktig nok var de i 17" også.

    Etter bytte til det nye hjulsettet ble det helt uholdbar risting, fikk avbalansert hjula på nytt. Dekkmaskina viste at dem trengte mer lodd eller lodd på et annet sted, men fortsatt rister det.
    La tilbake 17" Thor felger med Conti dekk i 225/45R17 på bilen for å sjekke om de rister også, de smårister hvis man kjenner etter, men ikke i nærheten av det 16" hjula gjør. 17" hjula rister samme hastighet, 100km/t+ og spesilet ved 110km/t, som med 16" hjula, men 17" hjula føles som en drøm å kjøre med i forhold.

    Er det noe ledd, foring eller noe annet som er defekt på bilen som kan gjøre at vibrasjonen blir sterkere med 16" hjul kontra 17" hjul eller er det rett å slett at det er noe galt med 16" dekkene alikevel?

    Er snakk om en V70 04-mod.

    Håper noen kan gi noen råd/svar.
    - 2018 Volvo V90 CC D5 AWD Polestar
    - 2014 Volvo XC70 D4 AWD
    - 2009 Volvo V50 2.0D
    - 2020 Adria Alpina 763UK+
    x Div. Volvo

  2. #2
    RuZleBiFf
    Gjest

    Standard

    Jeg er absolutt ikke sikker på det her, men det høres for meg ut som felgene i seg selv er problemet her.
    Enten det, eller så er noe feil og 17" felgene motvirker det som er feil! hehe

    Du kan ikke få lånt deg et sett med felger da? Evt vinterdekk?
    Hvis de også rister er det nok noe galt med bil, men hvis det ikke rister med et 3. felgsett er det 16" felgene som er problemet

  3. #3
    Registrerte brukere ovlov86 sin avatar
    Medlem siden
    01. feb. 2010
    Sted
    Kristiansand
    Innlegg
    3.655
    Antall takk

    Standard

    Kjører du altså uten senterringer? Min bil ristet noe helt utrolig når de manglet på mine felger. Har tydeligvis MYE å si.
    <-- Link
    Pompel & Pilt

  4. #4
    RuZleBiFf
    Gjest

    Standard

    At han skreiv at felgene trenger senterringer tolket jeg som at han bruker senterringer.. Det er i allefall ikke noen god ide å kjøre uten

  5. #5

    Medlem siden
    17. des. 2009
    Sted
    Lørenskog
    VCCN medlemsnummer
    132
    Innlegg
    365
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av RuZleBiFf Vis post
    At han skreiv at felgene trenger senterringer tolket jeg som at han bruker senterringer.. Det er i allefall ikke noen god ide å kjøre uten
    Det er helt korrekt. Senterringer som fulgte med er montert.
    Det står at felgene har senterhull på 73.1mm på spesfikasjoner jeg finner om felgen på nett og samt nettsiden der jeg bestilte dem, mens senterringene er levert med er på 73.0 til 65.1, kan den 0,1millimeter ha så mye å si at det vil bli risting ut av det??

    Vurderer å legge på vinterhjula for å teste, som du skriver, men ikke så fristende å kjøre med splitter nye vinterdekk på sommerføre, men får nok ta en liten tur for å teste. Men heller for å teste for å være sikker.
    - 2018 Volvo V90 CC D5 AWD Polestar
    - 2014 Volvo XC70 D4 AWD
    - 2009 Volvo V50 2.0D
    - 2020 Adria Alpina 763UK+
    x Div. Volvo

  6. #6
    Registrerte brukere Jimmen sin avatar
    Medlem siden
    07. jan. 2013
    Sted
    Rørvik , Trøndelag
    Innlegg
    1.095
    Antall takk

    Standard

    Mine orginale vinterhjul rister også, de passer jo 100% og trenger ikke ringer..
    Fikk de balansert, men det hjalp ikke.. rister fortsatt!

    Med 19" R felger rister ikke, mine gamle 18" ristet også.. jeg er overbevist om at det er noe annet enn felgene hos meg.
    09mod Ford S-Max 2.2TDCI Tit-S Individual Familiebil
    10mod Audi A6 Allroad 3.0TDIQ Konebil
    95mod Volvo 940 Turbo Banebil

  7. #7
    Høvding aarnes sin avatar
    Medlem siden
    14. juni 2010
    Sted
    Oslo, Tåsen
    VCCN medlemsnummer
    4
    Innlegg
    5.135
    Antall takk

    Standard

    Kan være senterringer som forårsaker dette.
    enkleste er å ta ut boltene (jekke opp først såklart) og se om du klarer å bevege hjulet på navet, dvs opp og ned, høyre og venstre. i utgangspunktet skal ikke dette gå om senterringene er riktige, da skal jo senter på felgen sitte tight på navet.
    Ellers kan det være kast i felgen, men det bør dekkverkstedet ha sett på maskinen sin når du avbalanserte. kan jo feks være høydekast, men da et skikkelig et og..
    Joachim Aarnes
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styreleder

    --
    C40 P8 Twin Ultimate 2023

  8. #8
    Registrerte brukere Jimmen sin avatar
    Medlem siden
    07. jan. 2013
    Sted
    Rørvik , Trøndelag
    Innlegg
    1.095
    Antall takk

    Standard

    Ja når du sier det aarnes.. boltene, jeg har brukt de samme på alle mine sett, og når jeg hadde Opel en gang i tiden var den helt jævlig om jeg brukte feil bolter!
    Brukte alu begge gangene, men kan det faktisk være slitte bolter så det blir feil kon?
    09mod Ford S-Max 2.2TDCI Tit-S Individual Familiebil
    10mod Audi A6 Allroad 3.0TDIQ Konebil
    95mod Volvo 940 Turbo Banebil

  9. #9

    Medlem siden
    17. des. 2009
    Sted
    Lørenskog
    VCCN medlemsnummer
    132
    Innlegg
    365
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av aarnes Vis post
    Kan være senterringer som forårsaker dette.
    enkleste er å ta ut boltene (jekke opp først såklart) og se om du klarer å bevege hjulet på navet, dvs opp og ned, høyre og venstre. i utgangspunktet skal ikke dette gå om senterringene er riktige, da skal jo senter på felgen sitte tight på navet.
    Ellers kan det være kast i felgen, men det bør dekkverkstedet ha sett på maskinen sin når du avbalanserte. kan jo feks være høydekast, men da et skikkelig et og..
    Et eller annet er det med de nye hjula. La om til vinterhjula og det ristet ikke.
    Skal testes mer med bil og hjul der jeg kjøpte hjulsettet, så får dem finne ut av det. Dekkene er produsert i uke 11 år 12, så dem er jo vært lagret en god stund også. Regner med dem finner ut av dette til uken.
    Men skal prøve det du sa ang. senterringene, bare for å teste.
    - 2018 Volvo V90 CC D5 AWD Polestar
    - 2014 Volvo XC70 D4 AWD
    - 2009 Volvo V50 2.0D
    - 2020 Adria Alpina 763UK+
    x Div. Volvo

  10. #10

    Medlem siden
    17. des. 2009
    Sted
    Lørenskog
    VCCN medlemsnummer
    132
    Innlegg
    365
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av aarnes Vis post
    Kan være senterringer som forårsaker dette.
    enkleste er å ta ut boltene (jekke opp først såklart) og se om du klarer å bevege hjulet på navet, dvs opp og ned, høyre og venstre. i utgangspunktet skal ikke dette gå om senterringene er riktige, da skal jo senter på felgen sitte tight på navet.
    Ellers kan det være kast i felgen, men det bør dekkverkstedet ha sett på maskinen sin når du avbalanserte. kan jo feks være høydekast, men da et skikkelig et og..
    Ble det første som du sa ble funnet som synderen til slutt.

    Testet det du sa ang. navet før bilen ble kjørt til butikken der jeg kjøpte hjulene. Var mer bevegelse ved de nye hjulene enn de gamle. Butikken byttet til slutt senterringer etter 2stk ombalanseringer.

    Tusen takk for alle gode råd
    - 2018 Volvo V90 CC D5 AWD Polestar
    - 2014 Volvo XC70 D4 AWD
    - 2009 Volvo V50 2.0D
    - 2020 Adria Alpina 763UK+
    x Div. Volvo

  11. #11
    Høvding aarnes sin avatar
    Medlem siden
    14. juni 2010
    Sted
    Oslo, Tåsen
    VCCN medlemsnummer
    4
    Innlegg
    5.135
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av HansM Vis post
    Ble det første som du sa ble funnet som synderen til slutt.

    Testet det du sa ang. navet før bilen ble kjørt til butikken der jeg kjøpte hjulene. Var mer bevegelse ved de nye hjulene enn de gamle. Butikken byttet til slutt senterringer etter 2stk ombalanseringer.

    Tusen takk for alle gode råd
    Flott at det ordnet seg
    Joachim Aarnes
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styreleder

    --
    C40 P8 Twin Ultimate 2023

Lignende tråder

  1. Svar: 0
    Siste post: 09/10/11, 18:33
  2. Ruskete tomgang, "nykking" ved normal kjøring og/eller pådrag. Hjeeelp
    By Volvoniføør in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 28
    Siste post: 22/08/11, 15:14
  3. Byttes/kjøpes: 17" Nebula kopi, mot 17" ca ET40 felg 7.5"bred
    By mrstfu in forum Felger & dekk selges / kjøpes
    Svar: 2
    Siste post: 25/05/11, 14:02

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •