Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Side 3 av 4 FørstFørst 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 51 til 75 av 82

Tråd: enormt oljeforbruk på v70 R

  1. #51
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Vegårshei
    Innlegg
    105
    Antall takk

    Standard

    På tomgang, tror nok du vil merke det da. Har ikke lest tråden din så nøye men ser at du skifta ringer for ei tid tilbake. Er det en mulighet at skraperinger er montert feil / opp ned?

  2. #52
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. juni 2010
    Sted
    Haugesund
    Innlegg
    216
    Antall takk

    Standard

    Har holdt fingeren over der for og sjekke trykk på tomgang,men syns ikkje det var noe særlig trykk der.Men gir eg mye gass ,så kommer det litt trykk.Er godt mulig at eg kan ha snudd de feil vei,men ville ikkje problemet vært der med en gang da?.Kjørte vel 1 års tid med det uten trøbbel.Men kan være de har mista sin funksjon for alt eg vet
    Sitat Opprinnelig postet av glenn Vis post
    På tomgang, tror nok du vil merke det da. Har ikke lest tråden din så nøye men ser at du skifta ringer for ei tid tilbake. Er det en mulighet at skraperinger er montert feil / opp ned?

  3. #53
    Registrerte brukere bortstun sin avatar
    Medlem siden
    07. feb. 2010
    Sted
    Buvika
    Innlegg
    159
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av mr hansen Vis post
    Selfølgelig skifter eg bolter og pakning hver gang.Tror neppe det er sprikka i blokka,tenker du på sprikka fra oljekanal til sylindrer? Har riktig nok kjørt med delsyntetisk/mineral en stund pga eg hadde forbruk på syl 3 som nevnt tidligere i tråden.Men at eg fekk et forbruk på alle 5 syl,begynte etter eg hadde av toppen for og skifte tetninger.men nå er toppen byttet mot en annen overhala topp,så da er det utelukka.
    Planet toppen etter du var av med den?? Var den "overhalte" toppen planet??
    Sjekket at du har fått riktig pakning, slik at alle oljekanaler/ vannkanaler er åpne?

    Sitat Opprinnelig postet av mr hansen Vis post
    Men er eg nødt til å bruke det pakkningstoffet fra volvo på ventildekkselet?
    Ingen som vet om at feil pakkningslim kan føre til dette problemet?.
    At feks olja kommer seg inn plasser den ikkje ska.
    Brukte Biltema sitt pakningslim på toppdekslet på min ( I mangel på noe annet kl 2 på natten), fungerer helt fint. Uansett så det har ikke noe med dette problemet med olje på stempler.


    Sitat Opprinnelig postet av mr hansen Vis post
    Men som sagt så synnes eg det blåser litt for mye i veihusventilasjon slangen som går til turbo. Så det virker som det er trykk i bunnpanna.
    Kan å komme av at det lekker mellom topp og blokk, blåser ut i oljekanaler.
    Vet bare at dette kan skje om toppen ikke er planet. Er toppen planet bør nok anlegget på motoren planes.

    Og som nevt tidligere i tråden, NY pakning (Kan ikke brukes mer en en gang) NYE Strekkbolter som trekkes til med riktig moment, og i riktig rekkefølge. Rekkefølge og moment på toppdekslet også.

    Bare tanker i natten og selvopplevde problemer..
    07 XC90
    07 Mitsubishi Outlander
    00 V70 AWD
    63 Saab 96

  4. #54
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. juni 2010
    Sted
    Haugesund
    Innlegg
    216
    Antall takk

    Standard

    Ikkje planet toppen,men kontrolert.skiftet 2 forskjellige pakkninger,bolter er skiftet og toppen montert og trekket etter boka.Nå er ikkje eg sikker på kossen de 40 boltene skal trekkes i rett rekke følge,men trakk de i fra midten og ut som på toppen.Og pakkningstoffet skal på alle maskinerte flater på toppdekslet?.Har mine tvil om at blokka skal være skjev da,trossalt litt tykkere gods i den
    Sitat Opprinnelig postet av bortstun Vis post
    Planet toppen etter du var av med den?? Var den "overhalte" toppen planet??
    Sjekket at du har fått riktig pakning, slik at alle oljekanaler/ vannkanaler er åpne?



    Brukte Biltema sitt pakningslim på toppdekslet på min ( I mangel på noe annet kl 2 på natten), fungerer helt fint. Uansett så det har ikke noe med dette problemet med olje på stempler.




    Kan å komme av at det lekker mellom topp og blokk, blåser ut i oljekanaler.
    Vet bare at dette kan skje om toppen ikke er planet. Er toppen planet bør nok anlegget på motoren planes.

    Og som nevt tidligere i tråden, NY pakning (Kan ikke brukes mer en en gang) NYE Strekkbolter som trekkes til med riktig moment, og i riktig rekkefølge. Rekkefølge og moment på toppdekslet også.

    Bare tanker i natten og selvopplevde problemer..

  5. #55
    Registrerte brukere bortstun sin avatar
    Medlem siden
    07. feb. 2010
    Sted
    Buvika
    Innlegg
    159
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av mr hansen Vis post
    Ikkje planet toppen,men kontrolert.skiftet 2 forskjellige pakkninger,bolter er skiftet og toppen montert og trekket etter boka.Nå er ikkje eg sikker på kossen de 40 boltene skal trekkes i rett rekke følge,men trakk de i fra midten og ut som på toppen.Og pakkningstoffet skal på alle maskinerte flater på toppdekslet?.Har mine tvil om at blokka skal være skjev da,trossalt litt tykkere gods i den
    Oki. Ifølge han som planer topper for meg, så må en plane alu topper for å få et bra resultat. så dette er noe jeg alltid har gjort når jeg av en eller annen grunn har vert av med topper. Har da aldri hatt noe problemer med lekasjer ol, som du beskriver.
    På hvilken måte har du kontrolert at toppen ikke er skeiv? Det skal utrolig lite til før man får lekasje på alu topper.
    Mener ikke at blokka kan bli skeiv, men at det kan være skader ol i overflaten som gjør at det ikke tetter ordentlig.
    Har skjema på hvordan bolter skal trekkes til, skal se om jeg får tid til å scanne dette å legge hit iløpet av helgen.
    Ja det skal være pakningsstoff på alle maskinerte flater, viktig at flatene er rene og tørre når man legger på stoffet. Der du har slike tynne kanaler som går på tvers av maskineringen må du passe på slik at du ikke tetter dise, det er oljekanaler som må være åpne.
    07 XC90
    07 Mitsubishi Outlander
    00 V70 AWD
    63 Saab 96

  6. #56
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. juni 2010
    Sted
    Haugesund
    Innlegg
    216
    Antall takk

    Standard

    Det var ikkje noen skader på blokka som eg kunne se hvertfall,var veldig nøye med rengjøring før eg satte det sammen.Brukte en rettholt for og kontrolere skjevheten på toppen.er da merklig at det ska være likt på begge toppene da.Det var heller ingen tegn på at det hadde lekket fra oljekanaler til sylinder på pakkningen. Ja du kan endelig scane inn ett trekkeskjema meg,men det lå papirer med toppakningen om kossen det skulle gjøres.Og det ble følgt til punkt og prikke.Men må eg ta ut ventilene,før planing eventuelt?
    Eller mente du trekkeskjema på ventildekslet?
    Sitat Opprinnelig postet av bortstun Vis post
    Oki. Ifølge han som planer topper for meg, så må en plane alu topper for å få et bra resultat. så dette er noe jeg alltid har gjort når jeg av en eller annen grunn har vert av med topper. Har da aldri hatt noe problemer med lekasjer ol, som du beskriver.
    På hvilken måte har du kontrolert at toppen ikke er skeiv? Det skal utrolig lite til før man får lekasje på alu topper.
    Mener ikke at blokka kan bli skeiv, men at det kan være skader ol i overflaten som gjør at det ikke tetter ordentlig.
    Har skjema på hvordan bolter skal trekkes til, skal se om jeg får tid til å scanne dette å legge hit iløpet av helgen.
    Ja det skal være pakningsstoff på alle maskinerte flater, viktig at flatene er rene og tørre når man legger på stoffet. Der du har slike tynne kanaler som går på tvers av maskineringen må du passe på slik at du ikke tetter dise, det er oljekanaler som må være åpne.
    Sist endret av mr hansen; 16/10/10 kl 08:59

  7. #57
    Registrerte brukere bortstun sin avatar
    Medlem siden
    07. feb. 2010
    Sted
    Buvika
    Innlegg
    159
    Antall takk

    Standard

    Trenger ikke å ta ut ventiler før planing.
    07 XC90
    07 Mitsubishi Outlander
    00 V70 AWD
    63 Saab 96

  8. #58
    Registrerte brukere bortstun sin avatar
    Medlem siden
    07. feb. 2010
    Sted
    Buvika
    Innlegg
    159
    Antall takk

    Standard

    Det er somsagt utrolig små avvik som kan gi lekasjer, om det holder å bruke rettholt kan jeg ikke svare på (har ikke villa satset på det selv), men du kan jo ringe å høre med noen som retter av topper, for å høre.
    07 XC90
    07 Mitsubishi Outlander
    00 V70 AWD
    63 Saab 96

  9. #59
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. aug. 2010
    Sted
    vestfold
    VCCN medlemsnummer
    1180
    Innlegg
    59
    Antall takk

    Standard

    Tror jeg ville begynt på bunn, med ringene. kan høres ut som det er en ring eller to som står opp ned eller er brent fast på syl 3. Forte har et bra resestoff: Engineflush. har gode erfaringer med det. så hvis motoren ikke er demontert nå, ville jeg prøvd det, er jo uansett bra å rengjøre oljesystemet
    Og Vadis skal jo være fasit på veihusventilasjon
    Hvis ikke ventiltetningene klarer å holde vekta av ventilen, vil jeg si de egner seg best på havets bunn, bruk orginale tetninger.
    Har ingen tro på at ventiltetninger kan gi enormt oljeforbruk, endel ja, men ikke enormt. men når du først har et problem, så bruk de beste.
    Husker du om det var bra spenn i stempelringene? Husker du om du passa på å få merkinga opp? Grunnen til at jeg spør, er at Toyota har hatt for lite spenn i endel (diesel) stempelringer, som resultete i enormt oljeforbruk.
    Har bytta ut stempelringer med stempelFjærer på endel biler
    Etterhvert fikk vi skriv om stort forbruk ETTER overhaling, (heldighvis ikke hos oss) det ble funnet ut at det var pga at fjærene stod opp ned.
    Liten avsporing kanskje, men ville dele erfaring om ringer og forbruk.

  10. #60
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. juni 2010
    Sted
    Haugesund
    Innlegg
    216
    Antall takk

    Standard

    Motoren er ikkje demontert enda. Har prøvd omega sin engine flush,sto vel faktisk 1 time på tomgang med det stoffet.men syns ikkje det ble noe bedre,men nå har eg faktisk ei kjipa syntetisk olja på da (ikkje full syntetisk). Grade tech eller noe i den duren til 180 kr for 4 liter.Så eg ska prøve og hive på ei skikkelig olje , mobil eller castrol.Så får me se om det blir litt bedre da.Bytte om på de slangene vil kanskje hjelpe litt og.Eg husker faktisk ikkjeom det var noe merking på fjærene,men er sterkt redd det er fjærene som er problemet her:(..Kjekt det at folk kan dele sine erfaringer med meg,alle tips motas med takk.men var det et problem som kom over tid,eller begynte det med en gang på dei toyota bilene?.kan faktisk være ei fjær som har brent seg på nr 3.og at dette kan ha resultert at eg brant en eksos ventil på den sylinderen pga av olja som kom opp til ventilene.men at den sko begynne og bruke olje på alle de andre syl etter eg hadde av toppen for skifte tetninger,den skjønner eg ikkje.
    Sitat Opprinnelig postet av H.S.D.D. Vis post
    Tror jeg ville begynt på bunn, med ringene. kan høres ut som det er en ring eller to som står opp ned eller er brent fast på syl 3. Forte har et bra resestoff: Engineflush. har gode erfaringer med det. så hvis motoren ikke er demontert nå, ville jeg prøvd det, er jo uansett bra å rengjøre oljesystemet
    Og Vadis skal jo være fasit på veihusventilasjon
    Hvis ikke ventiltetningene klarer å holde vekta av ventilen, vil jeg si de egner seg best på havets bunn, bruk orginale tetninger.
    Har ingen tro på at ventiltetninger kan gi enormt oljeforbruk, endel ja, men ikke enormt. men når du først har et problem, så bruk de beste.
    Husker du om det var bra spenn i stempelringene? Husker du om du passa på å få merkinga opp? Grunnen til at jeg spør, er at Toyota har hatt for lite spenn i endel (diesel) stempelringer, som resultete i enormt oljeforbruk.
    Har bytta ut stempelringer med stempelFjærer på endel biler
    Etterhvert fikk vi skriv om stort forbruk ETTER overhaling, (heldighvis ikke hos oss) det ble funnet ut at det var pga at fjærene stod opp ned.
    Liten avsporing kanskje, men ville dele erfaring om ringer og forbruk.

  11. #61
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. aug. 2010
    Sted
    vestfold
    VCCN medlemsnummer
    1180
    Innlegg
    59
    Antall takk

    Standard

    Da er motor'n vaska, så da tror jeg desverre det bare er å forberede stempelringbytte.. Kan jo hende oljeringene er så koksa at det ikke er mulig å vaske bort. Personlig tror jeg at hvis toppen hadde vært ugjevn, ville du merka det på toppakninga først, ikke oljeforbruk. Men bruk rettholt og mål toppen i alle retninger, vet ikke hva Volvo sin toleranse er, men toyota sin er 0,2mm (tror jeg, prøver egentlig ikke å huske sånt enallerannengang husker man feil, bruk verkstedhåndbok) mitt råd er: vær petimeter på hele motorjobben og hvis du ser lys under rettholten, så plan toppen. (ren topp før rettholt selvfølgelig) så er toppen eliminert som feilpotensiale.
    Har du tilgang på delekoker? enkleste måten å få stemplene HELT rene.
    bare et tips

    Det var faktisk ikke alle Toyota motorene som brukte olje, selvom alle hadde de samme ringene.. noen gikk lenge uten å bruke, for så å bruke MYE.
    andre brukte fra de var nye, for så å roe seg og ikke bruke noe..
    Hadde nok veldig mye med kjøremønster å gjøre.
    Så en teori bare, kan det du ha hatt mye småkjøring i tia før problemet kom?
    Ett annet tips er å ikke spare på bremserensen når du har opp motoren
    ville hatt 4 bokser tigjengelig, billig på biltema jeg brukte gjerne to store bokser på en jobb.

  12. #62
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. aug. 2010
    Sted
    vestfold
    VCCN medlemsnummer
    1180
    Innlegg
    59
    Antall takk

    Standard

    Veldig rart at problemet kom etter at toppen var av ja..
    Kan jo være at den ødelagte innsugventilen slapp eksos inn i innsuget og bidro til å brenne fast nesten fastkoksa ringer, og når kompen ble bra igjen, så ga ringene opp.. vet ikke, bare en teori som datt inn..

    tror som sagt jeg ville bytta ringer.. igjen..

  13. #63
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. juni 2010
    Sted
    Haugesund
    Innlegg
    216
    Antall takk

    Standard

    Mye småkjøring og daukjøring ja,måtte kjøre rolig pga de nye fjærene hehe.Men bilen gjekk ca 1 år ,så fekk eg problem med syl 3.Enig med deg der at du hadde blåst toppakningen vist toppen var skjev ja.Har prøvd 2 topper nå,så eg tror eg kan utelukke det som en feilkilde.
    Turbo er byttet,veivhusentilasjonen er ok.Fant ut at eg hadde byttet om på de to slangene på toppen til oljefella.Det er den eneste synlige feilen eg har funnet så langt(har ikkje rettet opp i det enda).
    Så det eg står igjen med da,er slitte stempel fjærer med skraperinger,eller for høyt oljetrykk.
    Sitat Opprinnelig postet av H.S.D.D. Vis post
    Da er motor'n vaska, så da tror jeg desverre det bare er å forberede stempelringbytte.. Kan jo hende oljeringene er så koksa at det ikke er mulig å vaske bort. Personlig tror jeg at hvis toppen hadde vært ugjevn, ville du merka det på toppakninga først, ikke oljeforbruk. Men bruk rettholt og mål toppen i alle retninger, vet ikke hva Volvo sin toleranse er, men toyota sin er 0,2mm (tror jeg, prøver egentlig ikke å huske sånt enallerannengang husker man feil, bruk verkstedhåndbok) mitt råd er: vær petimeter på hele motorjobben og hvis du ser lys under rettholten, så plan toppen. (ren topp før rettholt selvfølgelig) så er toppen eliminert som feilpotensiale.
    Har du tilgang på delekoker? enkleste måten å få stemplene HELT rene.
    bare et tips

    Det var faktisk ikke alle Toyota motorene som brukte olje, selvom alle hadde de samme ringene.. noen gikk lenge uten å bruke, for så å bruke MYE.
    andre brukte fra de var nye, for så å roe seg og ikke bruke noe..
    Hadde nok veldig mye med kjøremønster å gjøre.
    Så en teori bare, kan det du ha hatt mye småkjøring i tia før problemet kom?
    Ett annet tips er å ikke spare på bremserensen når du har opp motoren
    ville hatt 4 bokser tigjengelig, billig på biltema jeg brukte gjerne to store bokser på en jobb.

  14. #64
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. aug. 2010
    Sted
    vestfold
    VCCN medlemsnummer
    1180
    Innlegg
    59
    Antall takk

    Standard

    Ser du har sjekka veivhusventilasjonen.
    Kom bare plutselig på en sak som jeg hørte skjedde på jobben for mange år siden. en camry v6 brukte masse olje, eier'n (som jobba på delelageret)
    mente det måtte være ringene og bestilte ny shortblokk. en på verkstedet gjorde jobben. og guess what? den brukte like mye etterpå
    viste seg at en ventil til veivhusventilajonen var tett...

    Ser som sagt du har sjekka ventilasjonen, ville bare nevne det så alle de "billige" feila kan sjekkes ordentelig ut

    Har ikke så veldig stor tro på at du plutselig har fått for høyt oljetrykk..

    Men er jo fort gjort å bytte om på to veivhusvetilasjonslanger når man har av toppen.

  15. #65
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. juni 2010
    Sted
    Haugesund
    Innlegg
    216
    Antall takk

    Standard

    å fy faen så kjedelig det er:(fort gjort og glømme diverse saker i kampens hete ja.Det er så mye olje som kommer inn og,klarer ikkje og forbrenne det.Ryker noe helt for jævligt hehe
    Kompen var og bra, lå mellom 11.5-12 bar på alle syl.
    Denne motoren skal ha en komp på fra 11-13 bar med varm motor.
    Sjekket og kompen når motoren var kald,var da ca 1 bar mer på alle syl.men som nevnt, så kan vel skraperinger være defekt for det.Og slippe olje forbi komp ringene?Så en annen teori,kan eg ha grei komp pga at det ligger olje rester i sylindrene som gjør at komp ringene tetter?
    Må ta meg en skikkelig gjennomgang på veivhusventilasjonen igjen,sjekke den ventilen som du snakker og.Den står på selve innsugsrøret til turboen,litt usikker om kor tid den skal være lukket eller stengt.Den er hvertafall åpen når motor er stoppet.
    Sitat Opprinnelig postet av H.S.D.D. Vis post
    Ser du har sjekka veivhusventilasjonen.
    Kom bare plutselig på en sak som jeg hørte skjedde på jobben for mange år siden. en camry v6 brukte masse olje, eier'n (som jobba på delelageret)
    mente det måtte være ringene og bestilte ny shortblokk. en på verkstedet gjorde jobben. og guess what? den brukte like mye etterpå
    viste seg at en ventil til veivhusventilajonen var tett...

    Ser som sagt du har sjekka ventilasjonen, ville bare nevne det så alle de "billige" feila kan sjekkes ordentelig ut

    Har ikke så veldig stor tro på at du plutselig har fått for høyt oljetrykk..

    Men er jo fort gjort å bytte om på to veivhusvetilasjonslanger når man har av toppen.

  16. #66
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. aug. 2010
    Sted
    vestfold
    VCCN medlemsnummer
    1180
    Innlegg
    59
    Antall takk

    Standard

    Drit kjipt å slite med ja..
    Oljerester kan gi komp, og du kan ha bra med komp selvom skrape- og oljeringene sitter fast/opp ned.
    Tror jeg ville gjort oljefella overdrevent ren, evetuelt legge'n i bensin/dieselbad. seff fått slanger på riktig plass og sjekka hva ventilen koster ny. burde vel holde å gjøre den også overdrevent ren, men en ny er garantert i orden. spøst jo hvor mye den koster

  17. #67
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. juni 2010
    Sted
    Haugesund
    Innlegg
    216
    Antall takk

    Standard

    Oljefella er helt ny,er det viktig at alle slangene er helt tette for at veivhusventilasjon ska funke skikkeligt?tenker på at de ikkje lekker selfølgelig?.
    Sitat Opprinnelig postet av H.S.D.D. Vis post
    Drit kjipt å slite med ja..
    Oljerester kan gi komp, og du kan ha bra med komp selvom skrape- og oljeringene sitter fast/opp ned.
    Tror jeg ville gjort oljefella overdrevent ren, evetuelt legge'n i bensin/dieselbad. seff fått slanger på riktig plass og sjekka hva ventilen koster ny. burde vel holde å gjøre den også overdrevent ren, men en ny er garantert i orden. spøst jo hvor mye den koster

  18. #68
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. aug. 2010
    Sted
    vestfold
    VCCN medlemsnummer
    1180
    Innlegg
    59
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av mr hansen Vis post
    Oljefella er helt ny,er det viktig at alle slangene er helt tette for at veivhusventilasjon ska funke skikkeligt?tenker på at de ikkje lekker selfølgelig?.
    Hvis det er en lekkasje der, tror jeg det gir mer utslag som falsk luft.
    kan jo eventuelt sette på et strips som klemme? ikke mye som skal til.
    regner med at slangene er faste og fine i gummi'n? de suges vel ikke flate?
    bare for å sjekke alle aspekter.

  19. #69
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. juni 2010
    Sted
    Haugesund
    Innlegg
    216
    Antall takk

    Standard

    Gummien suges ikkje flate nei.kan ikkje skjønne at den ska bruke så mye olje vis feks veivhusventilasjonen er defekt/tett.Det skal vel være sug under påfyllingslokket vis alt er som det skal?
    Sitat Opprinnelig postet av H.S.D.D. Vis post
    Hvis det er en lekkasje der, tror jeg det gir mer utslag som falsk luft.
    kan jo eventuelt sette på et strips som klemme? ikke mye som skal til.
    regner med at slangene er faste og fine i gummi'n? de suges vel ikke flate?
    bare for å sjekke alle aspekter.

  20. #70
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. aug. 2010
    Sted
    vestfold
    VCCN medlemsnummer
    1180
    Innlegg
    59
    Antall takk

    Standard

    kan visst bruke mye olje om veivhusventilasjonen ikke er i orden, tenkte mest på å sjekke'n skikkelig før man går på en større operasjon.
    det skal være litt undertrykk under påfyllingslokket, men ikke mye.
    er det mye olje inni slangen inn mot turbo'n? tenker på om det ser ut som det
    kommer fra ventilasjonen. med enormt forbruk burde det være mye olje der, om det er den veien olja går

  21. #71
    Registrerte brukere Dalaræcing sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Brumunddal, Norway
    Innlegg
    394
    Antall takk

    Standard

    Sliten turbo eller dårlig tetning på retur rør ifra turbo/til turbo?
    Når maiskorn dør, får de englevinger og blir til popcorn.

    ♫..♪..♫..♪..♫..♪..♫..♪..♫..♪.. ♫..♪..♫..♪*..♫

  22. #72
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Er det original toppakning?
    Noen pakninger fra mekonomen og andre produsenter MANGELR et vesentlig hull som gjør at det ligger å flyter olje til overkanten av ventiltettingene på syl.3...

    Bytt HELE oljesperra/kullfilteret. Demonter bunnpanna og stak opp alle "breather" kanala som går til oljesperra/kullfilteret. Fyll helsyntetisk olje, og bruk KUN originale Volvodeler på hvitmotor!!! (mange ettermarkedsdeler er feil med i forhold til årgang etc.) Skjekk også at ikke slangene på oljespærra/kullfilteret er bytta om. Hvis det kobles feil kan den suge opp olja fra den kanalen som stikker lengst ned i bunnpanna!
    Sist endret av Njål Nilssen; 17/10/10 kl 10:37
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  23. #73
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. juni 2010
    Sted
    Haugesund
    Innlegg
    216
    Antall takk

    Standard

    Dampen går til turboen ja.det var jo litt oljedamp/søl,men ikkje mye da.Synes det var litt trykk,eller du hører suser ut i fra slangen..Det kan og være pga de slangene som står feil.men ingenting på trykksida av turboen.
    Sitat Opprinnelig postet av H.S.D.D. Vis post
    kan visst bruke mye olje om veivhusventilasjonen ikke er i orden, tenkte mest på å sjekke'n skikkelig før man går på en større operasjon.
    det skal være litt undertrykk under påfyllingslokket, men ikke mye.
    er det mye olje inni slangen inn mot turbo'n? tenker på om det ser ut som det
    kommer fra ventilasjonen. med enormt forbruk burde det være mye olje der, om det er den veien olja går

  24. #74
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. juni 2010
    Sted
    Haugesund
    Innlegg
    216
    Antall takk

    Standard

    Ikkje kjøpt toppakning hos volvo,prøvde først en fra mekonomen.Den manglet et litte hull på 6 mm som skal ligge over en oljekanal til blokka.Men toppen mangler det hullet (det er helt flatt og tett),så da har det ingen ting og si.men har nå satt på den pakkningen som har det lille hullet,og den så veldig lik ut den orginale volvo pakningen.men ingen forskjell.kan og nevne at eg har stempel fjærer fra mekonomen , det burde være good shit det.Men du vet aldri med uorginale deler.Skal vel ikke ligge noe olje i kullfilteret,så kan bli suget inn på innsuget.er ikkje det berre et filter for bensin dampen?.men som nevnt ,så satt eg de to slangene på toppen av oljefella på feil plass.Så dei må eg sette på rett plass igjen.men at det suges olje helt ifra bunnpanna og igjenom oljefella og så til turbo.kan det gå ann?,burde vært alvorlig med olje i trykk røra da.men der er det helt tørt.Men på den ventilen som oljedampen går inn på(rett før turbo),står det en vacum slange som skal suge oljedampen rett inn på innsuget.Når motor går med vacum(null turbotrykk) pga en enveisventil.stenges da når det kommer positivt trykk i innsuget.Kan godt hende at det er denne slangen her suger olje rett innpå alle innsugene, og rett i forbrenningskammrene.

    Men har du et bilde av den toppakningen som eg skulle hadt?
    Sitat Opprinnelig postet av flyfaen Vis post
    Er det original toppakning?
    Noen pakninger fra mekonomen og andre produsenter MANGELR et vesentlig hull som gjør at det ligger å flyter olje til overkanten av ventiltettingene på syl.3...

    Bytt HELE oljesperra/kullfilteret. Demonter bunnpanna og stak opp alle "breather" kanala som går til oljesperra/kullfilteret. Fyll helsyntetisk olje, og bruk KUN originale Volvodeler på hvitmotor!!! (mange ettermarkedsdeler er feil med i forhold til årgang etc.) Skjekk også at ikke slangene på oljespærra/kullfilteret er bytta om. Hvis det kobles feil kan den suge opp olja fra den kanalen som stikker lengst ned i bunnpanna!

  25. #75
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av mr hansen Vis post
    Ikkje kjøpt toppakning hos volvo,prøvde først en fra mekonomen.Den manglet et litte hull på 6 mm som skal ligge over en oljekanal til blokka.Men toppen mangler det hullet (det er helt flatt og tett),så da har det ingen ting og si.men har nå satt på den pakkningen som har det lille hullet,og den så veldig lik ut den orginale volvo pakningen.men ingen forskjell.kan og nevne at eg har stempel fjærer fra mekonomen , det burde være good shit det.Men du vet aldri med uorginale deler.Skal vel ikke ligge noe olje i kullfilteret,så kan bli suget inn på innsuget.er ikkje det berre et filter for bensin dampen?.men som nevnt ,så satt eg de to slangene på toppen av oljefella på feil plass.Så dei må eg sette på rett plass igjen.men at det suges olje helt ifra bunnpanna og igjenom oljefella og så til turbo.kan det gå ann?,burde vært alvorlig med olje i trykk røra da.men der er det helt tørt.Men på den ventilen som oljedampen går inn på(rett før turbo),står det en vacum slange som skal suge oljedampen rett inn på innsuget.Når motor går med vacum(null turbotrykk) pga en enveisventil.stenges da når det kommer positivt trykk i innsuget.Kan godt hende at det er denne slangen her suger olje rett innpå alle innsugene, og rett i forbrenningskammrene.

    Men har du et bilde av den toppakningen som eg skulle hadt?
    Har ikke bilde nei, men kjøp pakning og slikt hos Volvo... er ikke mange kronene mere for ei
    OEM
    kontra ei på Mekonomen... mekonomen er jo nesten like dyrt, og på enkelte ting dyrere enn Volvo selv.

    Om den suger opp olje er det selvfølgelig når det er vakuum på slangen, ved stengt spjeld. Kan skje ved ekstremt tett luftfilter også.

    Men har du staket opp kanalene til oljesperra hele veien og byttet oljesperra? Gjør det og sett slangene riktig på før du nøkker av toppen igjen. Kan tenkes at problemet forsvinner da.
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

Side 3 av 4 FørstFørst 1 2 3 4 SisteSiste

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •