Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Side 2 av 4 FørstFørst 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 26 til 50 av 82

Tråd: enormt oljeforbruk på v70 R

  1. #26
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    27. mai 2010
    Sted
    Sel
    Innlegg
    113
    Antall takk

    Standard

    Håper det ordner seg da. Har du sjekka oljetrykket?
    99 BMW 523 iat
    97 mod v70 awd-familievogna-solgt!
    90 mod 740 gl-arbeidsbil (snart tic?)
    81 mod 242-prosjekt-syrebada-solgt!
    99 mod v70 TDI

  2. #27
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. juni 2010
    Sted
    Haugesund
    Innlegg
    216
    Antall takk

    Standard

    Nei har ikkje sjekket det enda,vet du kor uttaket til oljetrykksgiveren står på motoren? eller finnes det flere uttak?.Har faktisk tenkt på oljetrykket ,at det muligens kan være for høgt.men kordan kan trykket bli for høgt når pumpa gir etter turtallet på motoren.Virka nå som at det bra med oljetrykk ner i med kammene der,piska bra med olje hvertfall.Tar eg av oljepåfyllings lokket,så spruter ut der vis eg gir litt gass.kan det være normalt da?,er såpass at det kommer opp oljeventilasjons slangen på toppen der.var og ganske vått på innsugsiden av turbo pga dette.Kan ikkje tenke meg at det kan være noe annet en toppen som er gale,for bunndelen har eg ikkje rørt.
    Sitat Opprinnelig postet av HAS Vis post
    Håper det ordner seg da. Har du sjekka oljetrykket?

  3. #28
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    27. mai 2010
    Sted
    Sel
    Innlegg
    113
    Antall takk

    Standard

    Kanskje trykkjusteringa på oljepumpa har tatt kvelden? Er ikke helt sikker men kan ikke oljetrykket bli veldig høyt selv på tomgang på disse motorene? Er rimelig mye olje som kommer opp i toppen på disse motorene, men blir det med ventilasjonsslangen ned så er det vel litt i overkant kanskje?
    99 BMW 523 iat
    97 mod v70 awd-familievogna-solgt!
    90 mod 740 gl-arbeidsbil (snart tic?)
    81 mod 242-prosjekt-syrebada-solgt!
    99 mod v70 TDI

  4. #29
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. juni 2010
    Sted
    Haugesund
    Innlegg
    216
    Antall takk

    Standard

    Det ska vel være en slags trykkregulator/ventil på pumpa ja, som justerer dette tror eg.Mener og ha lest at trykket på tomgang ska ligge på 2 bar.Virker som det er litt i overkant ja, ,med tanke på at det kommer opp i slangen og videre igjennom oljefella og til turbo.Tok av slangen som går til turbo mens bilen gjekk,det var ganske mye fuktig olje damp som kom ut der.Så veivhusventilasjonen er hvertfall bra da hehe.Det var heller ikkje noe særlig trykk ut oljestikka.Mmm,litt mystisk detta her
    Sitat Opprinnelig postet av HAS Vis post
    Kanskje trykkjusteringa på oljepumpa har tatt kvelden? Er ikke helt sikker men kan ikke oljetrykket bli veldig høyt selv på tomgang på disse motorene? Er rimelig mye olje som kommer opp i toppen på disse motorene, men blir det med ventilasjonsslangen ned så er det vel litt i overkant kanskje?

  5. #30
    Registrerte brukere n0gga sin avatar
    Medlem siden
    19. april 2010
    Sted
    Narvik, Nordland
    Innlegg
    243
    Antall takk

    Standard

    Fyfaen altså, og jeg som syntes at jeg selv slet med mye plager på min bil.
    Kan jo bare gå å legge meg etter å ha lest dette innlegget.
    Syntes sykt synd i deg, håper virkelig at du får ting på stell når toppen kommer tilbake fra overhaling!
    Lykke til!
    '94 940 TIC - Turbonetics Edition

  6. #31
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. juni 2010
    Sted
    Haugesund
    Innlegg
    216
    Antall takk

    Standard

    Ja , håper virklig det Eg ga opp den toppen som sto på bilen,eg kjøpte en brukt topp fra sverige som var overhalt.Toppen ble montert i går,så blir det vel resten i dag tenker eg.Nei unner ingen detta helvete her,har gått ufattelig mye tid og penger med til detta her:(
    Sitat Opprinnelig postet av n0gga Vis post
    Fyfaen altså, og jeg som syntes at jeg selv slet med mye plager på min bil.
    Kan jo bare gå å legge meg etter å ha lest dette innlegget.
    Syntes sykt synd i deg, håper virkelig at du får ting på stell når toppen kommer tilbake fra overhaling!
    Lykke til!

  7. #32
    Registrerte brukere locked sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Stryn
    Innlegg
    3.000
    Antall takk

    Standard

    Pakning skal påføres i tynt lag med malingsrulle ut over alle maskinerte flater som ligger i samme plan som anleggsflaten. Så legger du toppdekselet på en flat plate skal det pakningsmasse alle steder der toppen tar nedi.

    Pakningen kjøper du på volvo, JA den er SVINDYR (50ml ellerno sånt på en liten tube) til en 4-500kr... Men den VIRKER!

    Det er veldig viktig å få et jevnt og fint lag, for lite da lekker det og for mye så kan du tette oljekanaler til ventilløftere osv..

    LYKKE TIL! Det virker som om du treng det
    2016 BMW 220d xDrive Gran Tourer
    2005 Volvo Horisont B12M

  8. #33
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. juni 2010
    Sted
    Haugesund
    Innlegg
    216
    Antall takk

    Standard

    Nå er motoren sammenskrudd med den nye ny overhalte toppen,men den ryker like jævligt enda:(.Brukte ikkje pakningstoffet til volvo,brukte loctite 574 som var ok og bruke ifølge loctite selv.Ligger fremdeles masse olje oppå alle stemplene nå,kan feil pakkningslim med føre dette her?.
    Virker som det er gjennomslag i motoren, pga det blåser ganske bra i slangen som går i fra oljefella til turboen.Er det mulig at stempelringene kan være kaputt på alle sylindrene?,ringene skiftet eg for 1.5 år siden.Så eg kan ikkje skjønne dette.Her trengs det expertise.

  9. #34
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    21. des. 2009
    Innlegg
    610
    Antall takk

    Standard

    det er ikke blokken som er skjeiv da?sprike?
    men visst du har en komp på 11 og 12 så burde ikke stempelfjørene vet kaputt vell? men visst det sjiller mer en 1 bar i sylindrene så er ikke det hellt bra da.
    men rekner med du sjifter topp pakningen og strekboltene hver gang?
    så har du jo turboen, ta av rørene til ic elle noko slikt og se om det er mye olje i.
    du bruker ikke for tynn olje? har du brukt mineral olje og går over til fulsyntetic olje så bruker den olje pga mineral er tykkere og slitt seg til slik at fulsyntetic blir for tynn igjen.
    sjekket oljetrykk?
    men gå inn på blocket eller bildelebasen og finn ny motor, 6-10 000 har du en god motor.
    du er vel meste oppe i den prisen nå?
    ny topp pakning 800kr for s60r sin
    nye bolter 7-800kr?
    ny insugspakning 250kr
    og slikt hver gang du tar av toppen så blir det for dyrt:P

  10. #35
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. juni 2010
    Sted
    Haugesund
    Innlegg
    216
    Antall takk

    Standard

    Selfølgelig skifter eg bolter og pakning hver gang.Tror neppe det er sprikka i blokka,tenker du på sprikka fra oljekanal til sylindrer?.Har riktig nok kjørt med delsyntetisk/mineral en stund pga eg hadde forbruk på syl 3 som nevnt tidligere i tråden.Men at eg fekk et forbruk på alle 5 syl,begynte etter eg hadde av toppen for og skifte tetninger.men nå er toppen byttet mot en annen overhala topp,så da er det utelukka.

    Men er eg nødt til å bruke det pakkningstoffet fra volvo på ventildekkselet?
    Ingen som vet om at feil pakkningslim kan føre til dette problemet?.
    At feks olja kommer seg inn plasser den ikkje ska.
    vet ikkje helt om kompresjonen er helt reel,når det ligger olje i sylindrene så vil kompresjonen bli høgere en den ville blitt med tørre sylindrer.

    Men som sagt så synnes eg det blåser litt for mye i veihusventilasjon slangen som går til turbo. Så det virker som det er trykk i bunnpanna.

  11. #36
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. juni 2010
    Sted
    Haugesund
    Innlegg
    216
    Antall takk

    Standard

    Sko egentlig sette motoren i stand og selge bilen,men vet ikkje om eg har lyst og bruke mer tid og penger på bilen da eg har kjøpt meg ny.
    Så lurer litt på og selge den som den står,selv om eg taper mye på det.
    Har leitet på nettet etter R tilsalgs for og finne ut ka de ligger på, der fant eg kun en v70 R awd 98 mod til 235000 kr.Synnes det var ganske så overprisa.
    Som sagt så kjøpte eg en overhalt topp til bilen, da eg trodde min var ødlagt.
    Regner med det må byttes stempelringer og hone blokka,for og fikse problemet.Så eg regner med en delekostnad på rundt 4500 kr + arbeid selfølgelig.Eller kanskje enklere og kjøpe seg en brukt motor fra sverige,da eg ikkje er 100% sikker på ka som er galt med motoren. Dette burde vært greit for en som kan skru litt selv.

    men litt om bilen
    Svart v70R fwd med manuel gir (gått 162000 km)
    h-profil staker
    s60r manifold
    alu intercooler
    chip fra flissundet motor service (orginal chip har eg og)
    ram air intake kit fra ipd
    dezent 17" alu sommerfelg med 215 framme og 235 bak
    vinterfelger med dekk.
    19T turbo gått ca 350 mil (står orginal 18t på nå)
    Svarte skinn seter med alcantara med elektrisk regulering
    Navi

    ellers så har den alt utenom takluke..

    Vet at dette ikkje er noe salgs annonse, eller rett forumdel.

    Sjekker berre intressen for en billig v70 R

  12. #37
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    21. des. 2009
    Innlegg
    610
    Antall takk

    Standard

    du klarer vel se det når du tar det av?? eller er den pakningslimen svart?
    men visst du går fra mineral til syntetisk så vil den slippe forbi olje i fjørene som eg sa pga mineral er tykkere og den treng mer plass så da slitt den seg til med støre plass.

    men du kan jo prøve med volvo sin pakningslim, den er ganske spesiell

  13. #38
    Registrerte brukere Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    12. des. 2009
    Sted
    Løken, Aurskog-Høland
    Innlegg
    6.269
    Antall takk

    Standard

    Ville sjekket stempelringene på den sylindern jeg.
    Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.

  14. #39
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. juni 2010
    Sted
    Haugesund
    Innlegg
    216
    Antall takk

    Standard

    pakningslimet er rød på farge,så det kan hende at sylindrene er slipt til med mineral olja at det blir for mye klaring mellom ringene og sylinder vegg.men den røyk nå lika mye med mineral som den gjorde med delsyntetisk/helsysntetisk.Er problem med alle sylindrene nå,som nevnt i starten så var det kun syl 3 før eg hadde av toppen.
    men kan det ha noe med pakningslimet og gjør eller?,det må nå vær en baggatell dette her.Skjønner ikkje kossen alle ringene kan bli slitt ,mens toppen var av til overhaling.Før eg tok av toppen så var det ikkje noe forbrenning av olje på syl 1.2.4.5.da var det nr 3 som dro inn olje,ved motor bremsing(typisk ventiltetninger).men under pådrag var det ingenting.men nå ryker den konstant,uavhengig av kjørestil.Samme symptomene som vis turboen er gåen,at det lekker olje rett ut i eksosen.Men den er sjekket og klarert,det er likt med 19T og.

  15. #40
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    21. des. 2009
    Innlegg
    610
    Antall takk

    Standard

    merkeligt dette her, sjekket oljetrykket? at det ikke er alt for høgt? det er jo noko helt merkeli her,

  16. #41
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. juni 2010
    Sted
    Haugesund
    Innlegg
    216
    Antall takk

    Standard

    Har ikkje fått sjekket oljetrykket enda,kor kan eg sjekke det eventuelt?.Må vel sjekke det der med oljetrykksgiveren da?kor står den på motoren?.men du nevner dette her med at mineral olja kan ha slippt sylindrene større slik at syntet olja slipper letter forbi stempelet.Kan eg ikkje da hone blokka og skifte ringene?.eller må eg bruke overdimensjonerte ringer,nå har eg ikkje målt slitasjen på sylindrene.Men regner med de ovale som de fleste brukte sylindrer.
    Sitat Opprinnelig postet av Folkvord Vis post
    merkeligt dette her, sjekket oljetrykket? at det ikke er alt for høgt? det er jo noko helt merkeli her,

  17. #42
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. juni 2010
    Sted
    Haugesund
    Innlegg
    216
    Antall takk

    Standard

    Skiftet tilbake til 19T turboen,men fortsatt sjuk.
    Kan stempelringene ha kilt seg fast på stemplene pga bruk av mineral olja?At det kanskje ligger mye drit og avleiringer i ringsporet på stempelet som kødder det til med ringene.Finnes det et godt oljerensemiddel som kan prøves?Som eventuelt vil ta vekk driten og ringene vil løsne.Er faen meg håpløst detta her.Ka med oljepumpa,kan det muligens være noe feil med reguleringen slik at pumpa rett og slett gir for mye oljetrykk når den ikkje ska.Prøve berre og resonere meg fram til eventuele feikilder her.Vil nødig demontere heile maskinen igjen for og skifte ringer osv..., vist det er berre en bagatell.

  18. #43
    Registrerte brukere Kjell V70 sin avatar
    Medlem siden
    12. des. 2009
    Sted
    Sarpsborg, Østfold
    Innlegg
    349
    Antall takk

    Standard

    oljetrykksbryteren sitter på blokka, bak starteren under innsuget.. min ligger på rundt 1 bar på varm motor, og 6.5 bar ved kald motor... tror ikke det er noe regulering på oljepumpa, jeg så ikke noe når jeg åpna min forrige. den følger veiva og jo fortere veiva går, jo mer olje pumper den.. jeg tipper på(uten å lest hele tråden) at det er stempelringer, hvis de ikke har vært bytta før... er de ferdige, så vil kompresjonen presse olja opp, men det har du vel sett på en kompresjonstest?

  19. #44
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. juni 2010
    Sted
    Haugesund
    Innlegg
    216
    Antall takk

    Standard

    Stempel ringene skiftet eg for 1.5 år siden,bilen funket fint 1 års tid.Så brant eg en eksos ventil på syl 3,pga den dro inn olja en eller annen plass.
    det er fortsatt værst på syl 3 enda,men drar inn olja på de andre sylindrene og.Kompen ble målt til mellom 11.5-12 bar på alle sylindrer.kan fortsatt være defekte skraperinger selv om de er ganske nye,for dei har ingenting med kompresjonen og gjør.men det som er merklig her, er at alle de andre sylindrene begynte og forbrenne olja etter toppen ble montert.Har nå skiftet til en annen topp,men problemet er likt.
    Vet du om et godt rensestoff til oljer?
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell V70 Vis post
    oljetrykksbryteren sitter på blokka, bak starteren under innsuget.. min ligger på rundt 1 bar på varm motor, og 6.5 bar ved kald motor... tror ikke det er noe regulering på oljepumpa, jeg så ikke noe når jeg åpna min forrige. den følger veiva og jo fortere veiva går, jo mer olje pumper den.. jeg tipper på(uten å lest hele tråden) at det er stempelringer, hvis de ikke har vært bytta før... er de ferdige, så vil kompresjonen presse olja opp, men det har du vel sett på en kompresjonstest?

  20. #45
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    21. des. 2009
    Innlegg
    610
    Antall takk

    Standard

    hmm. nå skal ikke eg si at det er det som er feilen, men er jo nesten det eneste som virker logiskt her,
    men visst du skall hone sylindrene så bør du ha litt peiling på hva du gjør. så vile levert blokka inn til boring og gått for overdimen.
    men som eg har lert etter x antall motorhaveri. så går du inn på blocket.se elle på bildelebasen.se og kjøper ny motor, mye billigere, har selv stående 5 motorer som er havarert.
    det er mye billigere for meg og kjøre fra bryne(stavanger vett kansje fler hvor er) i rogaland til sverige og handle motor og hjem en og overhale en motor.
    blir fort dyrt det da bare stempel ringer koster 500-600kr for en sylinder.
    rådelager 150kr stk og allre pakninger og slikt så blir fort dyrt pluss borring av blokka og slikt, og disse prisene er med rabatt far min får av billia og han arbeider der. pluss du slipper alt arbeidet og slikt

  21. #46
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. juni 2010
    Sted
    Haugesund
    Innlegg
    216
    Antall takk

    Standard

    Det er kanskje enklere og bytte motoren,men da vet du aldri ka du får når du kjøper brukt motor.ser ikkje noen grunn til og bore opp sylindrene når de ikkje er herpa.vil tro at en god honing og bytting av ringer vil gjør susen her.ringer får eg på mekonomen til rundt 2 lappar for alle.Men ka må du betale for en brukt v70 R motor da, 10-15000 tusen + frakt kanskje?.Kor lang tid bruker du på og bytte motor da sånn ca?.Ska prøve et rense stoff i dag og se om det forbedrer seg med trykket i veivhuslangen og oljeforbruket.
    Sitat Opprinnelig postet av Folkvord Vis post
    hmm. nå skal ikke eg si at det er det som er feilen, men er jo nesten det eneste som virker logiskt her,
    men visst du skall hone sylindrene så bør du ha litt peiling på hva du gjør. så vile levert blokka inn til boring og gått for overdimen.
    men som eg har lert etter x antall motorhaveri. så går du inn på blocket.se elle på bildelebasen.se og kjøper ny motor, mye billigere, har selv stående 5 motorer som er havarert.
    det er mye billigere for meg og kjøre fra bryne(stavanger vett kansje fler hvor er) i rogaland til sverige og handle motor og hjem en og overhale en motor.
    blir fort dyrt det da bare stempel ringer koster 500-600kr for en sylinder.
    rådelager 150kr stk og allre pakninger og slikt så blir fort dyrt pluss borring av blokka og slikt, og disse prisene er med rabatt far min får av billia og han arbeider der. pluss du slipper alt arbeidet og slikt

  22. #47
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    21. des. 2009
    Innlegg
    610
    Antall takk

    Standard

    nei du sier noe der, men eg kjøper motor på opphoger der har dei historien på bilen så tar di komp test og slikt så har du garanti.
    men ja du sier noe der men nå nå du har hatt slik problem med den så er du hvertfall sikker på at det er som det skall når du borer, visst du honer så veit du jo allre sikker at du har fått det heilt 100 %
    men var i sverige i mars og hentet en b5204t5 motor som enda står i bilen uten og har rørt en skrue på den, men i bilen som den hadde stått i hadde gått 280 000km men det var byttemotor i bilen så motoren var bare gått 110 000, eg spurte om dei hadde histroriken på bilen så fortelte dei alt så sa eg at eg kommer og henter den iløpet av uken.
    reiste ned og dei la fram på papir og papir om helle histroriken på bilen så fik se at det var byttemotor og slik.
    og eg ga 6800sek for den, da var kursen 1.23
    tar det som eg ferie og handle tur med det samme så kommer egentligt ikke noko frakt i det men bruker en tank med diesel(v70 tdi 144hk) så du kan jo sei 600kr maks pluss din egen tid til og kjøre og mat da.
    men visst eg bejunner kl 7 om morgenen og jobber som en på et normalt verksted og tar matpauser og slikt som dei så er eg ferdige i 2 tiden med og bytte motor, men det avhenger om du har gjort det før og om du har rett utstyr og slikt til det

  23. #48
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. juni 2010
    Sted
    Haugesund
    Innlegg
    216
    Antall takk

    Standard

    Men kordan skal de kobles de 2 slangene som går på toppen av olje fella?,tidligere i tyåden så fekk eg noen bilder av oljefella med slanger.Eg har koblet likt som på bildet,men så fekk eg noen vadis tegninger der det vise at de 2 slangene på toppen er byttet om på:Har det noe og sei?.I tilfelle så har det stått feil en stund

  24. #49
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Vegårshei
    Innlegg
    105
    Antall takk

    Standard

    Tror det er svært stor sjanse for at problemet ditt er altfor høyt trykk i veiva. Vil anbefale deg å nappe ut peilepinnen med motoren på tomgang, ta en liten bit med tørkepapir og hold den over hullet. Hvis den suger seg litt fast er det bra, ganske sikker på at den vil blåse bort i dette tilfellet
    Som du skriver om disse slangene er du nok på rett spor, absolutt verd å sjekke.

  25. #50
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. juni 2010
    Sted
    Haugesund
    Innlegg
    216
    Antall takk

    Standard

    Ok ,ska få sjekket det.takker for svar.Gjelder det trykk i peilepinne røret på tomgang eller når eg gasser?Så vis veivhusventilasjonen er åpen og fin,så er det stempel ringer som kan være defekte?
    Sitat Opprinnelig postet av glenn Vis post
    Tror det er svært stor sjanse for at problemet ditt er altfor høyt trykk i veiva. Vil anbefale deg å nappe ut peilepinnen med motoren på tomgang, ta en liten bit med tørkepapir og hold den over hullet. Hvis den suger seg litt fast er det bra, ganske sikker på at den vil blåse bort i dette tilfellet
    Som du skriver om disse slangene er du nok på rett spor, absolutt verd å sjekke.

Side 2 av 4 FørstFørst 1 2 3 4 SisteSiste

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •