Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  2
Viser resultater 1 til 5 av 5

Tråd: 2011 C30 motorproblem

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. aug. 2014
    Innlegg
    9
    Antall takk

    Standard 2011 C30 motorproblem

    Har fått et problem på C30 D2'en jeg kjøpte i april. Var uten en tur i går for å handle, men når jeg kjørte fra butikken la jeg merke til at bilen hadde NULL krefter og at jeg ikke hørte turbo'en spinne opp. Ingen varselslamper av noe slag. Testet igjen i dag for å se om det var et forbigående problem, men neida, samme i dag, men i tillegg liker ikke bilen gasspådrag. Kjenner napping/nøkking ved pådrag.

    Har lest en god del her inne samt andre steder, og lurer på om dette kan være den beryktede EGR-ventilen som er gåen. Bilen har gått 64400 km, og hadde gått ca. 56000 når jeg kjøpte den. Fikk 6 måneders garanti fra BilService i Sandefjord (forhandler jeg kjøpte den fra) og akter å benytte meg av den. Er vel ikke heeeelt normalt at dette skal skje etter 64400km...

    Timingen er også helt forj..., såklart. Drar til Danmark på ferie på lørdag som kommer, og hadde planer om å kjøre bilen. Men det er relativt nyttesløst når det ikke er krefter i den.

    Så.... tips eller råd for en biln00b?

  2. #2
    Registrerte brukere Stig-Arne sin avatar
    Medlem siden
    27. mars 2010
    Sted
    Harstad, Norway, Norway
    Innlegg
    975
    Antall takk

    Standard

    Mye småkjøring og muligens tett partikkelfilter muligens?

    Forsøk å kjør en lengre tur med bilen helst over 1 time en vei, gjerne forsøk å ha litt høyre turtall på motoren.
    Om det da er tett filter, så bør det ordne seg når motoren får høyere forbrenningstemperatur og kan brenne rent filteret.
    Volvo XC70 2013- D4 AWD

    Har VIDA / DICE

  3. Takk Fjordmonkey takket for denne posten
  4. #3
    Høvding aarnes sin avatar
    Medlem siden
    14. juni 2010
    Sted
    Oslo, Tåsen
    VCCN medlemsnummer
    4
    Innlegg
    5.135
    Antall takk

    Standard

    EGR ventil vil ikke sette den i nødmodus - jeg hadde defekt EGR-ventil på min C70 D5 - fikk bare melding om at motorservice var anbefalt.
    Du bør få lest ut feilkoder, da får du nok en indikasjon på hva som er feil. Og da med volvo sitt utstyr - ikke generisk utstyr som mekonomen etc sitter med, dette gir ikke alltid svaret du er ute etter.
    Om du holder til i Osloområdet kan jeg bistå med å lese ut feil / ta en diagnose
    Joachim Aarnes
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styreleder

    --
    C40 P8 Twin Ultimate 2023

  5. Takk Fjordmonkey takket for denne posten
  6. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. aug. 2014
    Innlegg
    9
    Antall takk

    Standard

    Takker for svar

    Stig-Arne: Normalt sett blir det lite småkjøring (kjørt 10 000 siden jeg kjøpte den i april) men vet ikke hvordan tidligere eiers kjøremønster har vært. Kjørte en tur i går før jeg stoppa på butikken, og turen ble ca. 8 mil med variert kjøring.

    Aarnes: Skal ta en tur innom Bil-Service her i Larvik og få de til å sjekke ting i morgen tidlig. Bor i Larvik, så Oslo blir litt langt unna. Spesielt med en bil som ikke vil opp i turtall etc.

  7. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. aug. 2014
    Innlegg
    9
    Antall takk

    Standard

    Da har jeg vært oppom forhandleren, som leste ut feilkoder av bilen. Det merkelige var at turbotrykket kom tilbake etter et par minutter på veien mellom Larvik og Sandefjord (bilen er kjøpt på BilService i Sandefjord)

    De fant en
    ECM
    -P02990, noe som igjen tilsier styresignalene for turboreguleringsventil havner utenfor noen av sine grenseverdier. Fikk beskjed om at om dette skjedde igjen så måtte bilen inn til feilsøking.

Lignende tråder

  1. Motorproblem V70 turbo
    By Geir Knutzen in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 3
    Siste post: 11/04/13, 19:25
  2. Volvo V40 T4 98- motorproblem
    By knedal in forum x40 / 66 / 300 / 400 / -serien
    Svar: 8
    Siste post: 01/08/11, 19:38
  3. b230fk motorproblem
    By Jonola89 in forum Motor og gir
    Svar: 9
    Siste post: 26/05/11, 14:30
  4. motorproblem 940 FK
    By volvo740 in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 4
    Siste post: 14/10/10, 14:17

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •