Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  1
Viser resultater 1 til 13 av 13

Tråd: sveise dysehull på e-innsug!

  1. #1
    Registrerte brukere ellingsøyern sin avatar
    Medlem siden
    27. mai 2011
    Sted
    ålesund
    Innlegg
    1.185
    Antall takk

    Standard sveise dysehull på e-innsug!

    hei, tenkte å ta med meg ett b23e innsug på sjøen for å ha litt å pusle med, så tenkte jeg på å sveise inn dysholdere, krever disse en spesiell vinkel? er det mulig å dreie seg egne i alu eller er det like greit å kjøpe 4 slike: http://shop.klracing.se/sv/artiklar/...aluminium.html

    en annen ting, toppen som står på b23en har jo dyser i toppen, er desse hullene mulig og plugge?

    har solgt motoren til en som skal ha den i en båt(draco var det vel den het) men han lurer på hvilken kam de bruker når folk setter b23/b21 i båter, er det noen som vet noe der? evt andre modifikasjoner som må bli gjort om den skal i en båt?
    ()Volvo 740 gl 1987 b230, prosjekt, banebil?
    ()Volvo 740 TIC 1986, B230ET, fineværsbil
    ()Mercedes E-klasse 2003,220cdi, bruksbil
    ()Mercedes E-klasse 1990,250d 10v, vinterslede
    (X)Volvo 240 GLE 1983, B23E, delebil
    (X)Opel omega B 1995, 2.0l 16v, herjebil
    (X)Mercedes E300-24v, 1990, 3.0 24v, prosjekt

    NAUSTE RACING

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av ellingsøyern Vis post
    hei, tenkte å ta med meg ett b23e innsug på sjøen for å ha litt å pusle med, så tenkte jeg på å sveise inn dysholdere, krever disse en spesiell vinkel? er det mulig å dreie seg egne i alu eller er det like greit å kjøpe 4 slike: http://shop.klracing.se/sv/artiklar/...aluminium.html

    en annen ting, toppen som står på b23en har jo dyser i toppen, er desse hullene mulig og plugge?

    har solgt motoren til en som skal ha den i en båt(draco var det vel den het) men han lurer på hvilken kam de bruker når folk setter b23/b21 i båter, er det noen som vet noe der? evt andre modifikasjoner som må bli gjort om den skal i en båt?
    Hvis det allerede er dysehull i toppen så er det klart å foretrekke å bruke disse og sette de nye EFI dysene der.

    B21 marinemotorerne går med D-kam.
    B23 - B250 marinemotorene går med K-kam.

    Vi bygget en motor til en Draco 2000 HT en gang. B21 blokken ble erstattet med en B23 blokk som ble planet ca. 0,3 mm og utstyrt med B23ET (Joda!) stempler. 398 toppen ble portet og planslipt og D-kammen ble beholdt. Dette var den raskeste Volvo 8V Dracoen i mils omkrets. Gikk 41 knop og overplanet.

  3. #3
    Registrerte brukere ellingsøyern sin avatar
    Medlem siden
    27. mai 2011
    Sted
    ålesund
    Innlegg
    1.185
    Antall takk

    Standard

    han som skal ha motoren skal flytte over gassergreierne fra motoren som stod der, en b21. så han lurer derfor på om det er mulig å plugge hullene. vi ble enige om at han fikk motoren for en grei sum mot at jeg fikk beholde innsug osv.. så jeg spurte bare om det med plugginga for å hjelpe han

    du vet ikke noe om sveising av dysehull på E innsug?
    ()Volvo 740 gl 1987 b230, prosjekt, banebil?
    ()Volvo 740 TIC 1986, B230ET, fineværsbil
    ()Mercedes E-klasse 2003,220cdi, bruksbil
    ()Mercedes E-klasse 1990,250d 10v, vinterslede
    (X)Volvo 240 GLE 1983, B23E, delebil
    (X)Opel omega B 1995, 2.0l 16v, herjebil
    (X)Mercedes E300-24v, 1990, 3.0 24v, prosjekt

    NAUSTE RACING

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Ok, jo.....jeg har sett at det finnes noen små "bankeplugger" som passer nedi dysehullene i toppen, men jeg vet ikke hvem som selger dette.

    Jeg mener at dysehull på E-innsug ikke blir bra uansett. En dyse skal spyle finforstøvet bensinen rett inn på baksiden av ventilen og ikke pisse bensinen utover gulvet i kanalen slik at det bare renner innover. Du bør derfor legge dysene så vannrett som du overhode kan klare.

  5. #5
    Registrerte brukere ellingsøyern sin avatar
    Medlem siden
    27. mai 2011
    Sted
    ålesund
    Innlegg
    1.185
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Ok, jo.....jeg har sett at det finnes noen små "bankeplugger" som passer nedi dysehullene i toppen, men jeg vet ikke hvem som selger dette.

    Jeg mener at dysehull på E-innsug ikke blir bra uansett. En dyse skal spyle finforstøvet bensinen rett inn på baksiden av ventilen og ikke pisse bensinen utover gulvet i kanalen slik at det bare renner innover. Du bør derfor legge dysene så vannrett som du overhode kan klare.
    det er jo de fleste innsug som har dyser vel? er vel et fåtall som har de rett i toppen?
    ()Volvo 740 gl 1987 b230, prosjekt, banebil?
    ()Volvo 740 TIC 1986, B230ET, fineværsbil
    ()Mercedes E-klasse 2003,220cdi, bruksbil
    ()Mercedes E-klasse 1990,250d 10v, vinterslede
    (X)Volvo 240 GLE 1983, B23E, delebil
    (X)Opel omega B 1995, 2.0l 16v, herjebil
    (X)Mercedes E300-24v, 1990, 3.0 24v, prosjekt

    NAUSTE RACING

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Mysen, Østfold
    Innlegg
    3.137
    Antall takk

    Standard

    Evt sett de på undersiden...

    Sent fra min LT25i via Tapatalk
    17 Ford Mondeo ST Line Ecoboost
    07 Opel Zafira OPC "bussen"
    92 240 "Turbo" venter på bedre tider
    x biler: 95 965, 92 945Turbo, 90 240GL, 15 Focus,
    71 Rekord, 92 Golf, 97 A4 Quattro

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av ellingsøyern Vis post
    det er jo de fleste innsug som har dyser vel? er vel et fåtall som har de rett i toppen?
    Det stemmer, men hvis du ser på F-innsuget så knekker kanalene nedover for at dysene skal kunne spyle inn på ventilen. Hvis man tar ut en dyse og dytter inn noen langt og tynt så treffer man i de fleste tilfeller ventilene.

    Dette gjør man dessverre ikke når man setter dysene på oppsiden av E-manifolden og derfor anser jeg dette til å være en dårlig løsning på en bruksbil hvor minimalt forbruk er ønskelig, dvs. maksimale AFR forhold på cruising uten motorfusking. Til en banebil eller "lekebil" spiller det mindre rolle da man bare reduserer AFR til det slutter å fuske.

  8. #8
    Registrerte brukere ellingsøyern sin avatar
    Medlem siden
    27. mai 2011
    Sted
    ålesund
    Innlegg
    1.185
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Det stemmer, men hvis du ser på F-innsuget så knekker kanalene nedover for at dysene skal kunne spyle inn på ventilen. Hvis man tar ut en dyse og dytter inn noen langt og tynt så treffer man i de fleste tilfeller ventilene.

    Dette gjør man dessverre ikke når man setter dysene på oppsiden av E-manifolden og derfor anser jeg dette til å være en dårlig løsning på en bruksbil hvor minimalt forbruk er ønskelig, dvs. maksimale AFR forhold på cruising uten motorfusking. Til en banebil eller "lekebil" spiller det mindre rolle da man bare reduserer AFR til det slutter å fuske.
    skjønner, å ha de på undersiden virket ikke så dumt.
    er det samme boltsirkel på e gasspjeld og f spjeld? mener å huske det var tre skruer på f også..
    ()Volvo 740 gl 1987 b230, prosjekt, banebil?
    ()Volvo 740 TIC 1986, B230ET, fineværsbil
    ()Mercedes E-klasse 2003,220cdi, bruksbil
    ()Mercedes E-klasse 1990,250d 10v, vinterslede
    (X)Volvo 240 GLE 1983, B23E, delebil
    (X)Opel omega B 1995, 2.0l 16v, herjebil
    (X)Mercedes E300-24v, 1990, 3.0 24v, prosjekt

    NAUSTE RACING

  9. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Mysen, Østfold
    Innlegg
    3.137
    Antall takk

    Standard

    Passer over men du må fjerne stussen til tomgangsmotoren (mener jeg det var, i allefall en stålstuss som er pressa inn i innsuget) for å få plass til den originale TPS'en
    som sitter på f spjeldet.
    17 Ford Mondeo ST Line Ecoboost
    07 Opel Zafira OPC "bussen"
    92 240 "Turbo" venter på bedre tider
    x biler: 95 965, 92 945Turbo, 90 240GL, 15 Focus,
    71 Rekord, 92 Golf, 97 A4 Quattro

  10. #10
    Registrerte brukere Anders Dybvadsskog sin avatar
    Medlem siden
    19. des. 2009
    Sted
    Verdal`n
    Innlegg
    4.703
    Antall takk

    Standard

    Så det mest optimale er å ha dyser på undersiden på innsuget? Skal sveise om selv så.
    740 prosjekt: http://forum.vccn.no/showthread.php?t=392

    Ny eier av Dunfrid<3

  11. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Mysen, Østfold
    Innlegg
    3.137
    Antall takk

    Standard

    Det er i allefall det som ser mest riktig ut i mitt hode.
    Vet det har vært gjort før også...
    17 Ford Mondeo ST Line Ecoboost
    07 Opel Zafira OPC "bussen"
    92 240 "Turbo" venter på bedre tider
    x biler: 95 965, 92 945Turbo, 90 240GL, 15 Focus,
    71 Rekord, 92 Golf, 97 A4 Quattro

  12. #12
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Borr noen 13,8mm høl der dysene ville vært i toppen (med K-jet) og stapp dysene inn der, behold E-innsuget som det er, bor gjerne ytterste delen noe større så dysa kommer godt nedi toppen, husk litt luft rundt dysa også (altså over O-ringen) så ikke varmen fra toppen kommer i direkte kontakt med dysa

    Her er bla.a en av de tingene jeg er enig med Batland i... Å ha dysene i toppen funker bra, og det gjør det lettere å lage evt. custom manifold senere en gang

    MÅ du ha de i innsuget og ikke kan peke de rett mot ventilhatten, ha de på undersiden og på en slik måte at de peker mot midten av luftstrømen (altså ganske flatt langs kanalen). Må også bruke noen litt mer moderne dyser som har litt breiere spraymønster enn de originale EV1 (pintle) dysene, jo smalere spray-mønster dysene har, jo mer må de ligge "limt" inn mot innsugskanalen for ikke å bare spyle i veggen... lag også overflaten i kanalen RU, det ser jævlig ut, men funker bedre enn original støpt (glattish) finish...
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  13. Takk Kristian N takket for denne posten
  14. #13
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2014
    Sted
    Stor-elvdal
    Innlegg
    617
    Antall takk

    Standard


Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •