Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  2
Viser resultater 1 til 20 av 20

Tråd: D5 2006 automat med mystisk formsvikt

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    03. mars 2011
    Innlegg
    182
    Antall takk

    Standard D5 2006 automat med mystisk formsvikt

    Her om dagen kom jeg kjørende i steikende sommervarme på E39 med full feriebil fra Sogn til Bergen.
    Flere lange og bratte tuneller skulle forseres, og det ble flere intense bremsinger på gir i 80-100kmt.

    Etter en lang slik nedbremsing var det ny tunell med mote. Plutselig var det ikke lenger respons på gasspedalen. Samtidig kom den ekle meldingen «motorsystem – service erfordras» i displayet. Men motoren gikk fortsatt og temperaturen var normal, og jeg merket litt respons på gassen, nok til at jeg fikk kloret meg opp den siste lange tunellen i 60kmt med rusende motor.

    Det var nok krefter til at jeg holdt følge med trafikken på flatene. Men i moter var det ingen ting å hente, det virket som om 150 av de 185hk hadde tatt kvelden.
    Slik fortsatte det de siste milene fram mot Bergen.

    Vel hjemme slukket jeg motoren og tømte bilen for pikk og pakk.
    Etter en liten halvtime startet jeg opp igjen for å kjøre en liten prøverunde, og skulle du sett, der var kreftene tilbake og bilen helt normal igjen.

    Slike opplevelser er ikke hyggelige. Man blir redd for at det skal skje igjen, eller at det er første tegn på at noe alvorlig er i gjære. Derfor hadde det vært fint om noen med peiling eller liknende erfaring kunne komme med noen tanker om hva dette kan være

  2. #2
    Registrerte brukere Jimmen sin avatar
    Medlem siden
    07. jan. 2013
    Sted
    Rørvik , Trøndelag
    Innlegg
    1.095
    Antall takk

    Standard

    Sjekk slangen som går fra turbo til luftfilter, den kan bli myk og klappe sammen.
    En kompis har forresten samme problemet, men han har ikke fått bukt på problemet enda.. men han har ikke byttet den slangen enda, og hans er veldig myk..
    09mod Ford S-Max 2.2TDCI Tit-S Individual Familiebil
    10mod Audi A6 Allroad 3.0TDIQ Konebil
    95mod Volvo 940 Turbo Banebil

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. mai 2012
    Innlegg
    2.173
    Antall takk

    Standard

    Er litt usikker på om du har den nye eller gamle slangen, men denne er opp til 06 mod.
    Hadde heller gått for denne enn original:

    http://www.do88.se/sv/artiklar/volvo...ryckslang.html
    V70 2.4D aut. 2002 mod.

  4. #4
    Høvding aarnes sin avatar
    Medlem siden
    14. juni 2010
    Sted
    Oslo, Tåsen
    VCCN medlemsnummer
    4
    Innlegg
    5.135
    Antall takk

    Standard

    Du bør lese av feilkoder, se hva som har gjort at den gikkk i nødmodus/limpmode.
    jeg opplevde det samme som deg en gang her i Oslo - lavt turtall i 5gir opp en lang bakke - det var fordi virvelspjeldet mitt ikke fungerte. skjedde bare en gang på meget høy belastning.
    Joachim Aarnes
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styreleder

    --
    C40 P8 Twin Ultimate 2023

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    21. jan. 2010
    Sted
    Stavsjø
    Innlegg
    872
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Torsen67 Vis post
    Er litt usikker på om du har den nye eller gamle slangen, men denne er opp til 06 mod.
    Hadde heller gått for denne enn original:

    http://www.do88.se/sv/artiklar/volvo...ryckslang.html
    Vet du hvor mye mer do88 slangene koster kontra originale? Mistenker at jeg har lekkasje på trykksiden eller inntakslange som suger seg sammen noen ganger, fått emisson.serv erfordras og den ryker til tider mye (svart) ved belastning på lavere turtal :( Men ellers så går den helt greit.
    2005 Volvo S80 D5 Summum
    1995 Volvo 855 T-5R
    X Volvo V70 2.5T
    X Volvo 854 GL

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    01. des. 2010
    Innlegg
    30
    Antall takk

    Standard

    Kjøpte den originale slangen hos Volvo i forrige uke. Jeg betalte ca 1250kr med litt rabatt, ifølge selger. Byttet denne da min hadde en stor flenge i underkant. Har et lignende problem som deg bare at jeg får opp "motorservice erfordras" og turboen kutter helt. Om jeg stopper og starter bilen igjen fungerer alt ganske greit igjen. Dessverre hjalp det lite med slangebytte for min sin del.. Får opp feilmeldingen, men kun ved 2500++ turtall. Bilen skal inn til feilsøk senere i uken. Frykter for turboen.. håper på det beste dette er dog en V70 02mod D5 med kmstand på snart 230 000.
    Sist endret av Aurelius; 28/07/14 kl 20:00

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. juli 2013
    Innlegg
    74
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Aurelius Vis post
    Kjøpte den originale slangen hos Volvo i forrige uke. Jeg betalte ca 1250kr med litt rabatt, ifølge selger. Byttet denne da min hadde en stor flenge i underkant. Har et lignende problem som deg bare at jeg får opp "motorservice erfordras" og turboen kutter helt. Om jeg stopper og starter bilen igjen fungerer alt ganske greit igjen. Dessverre hjalp det lite med slangebytte for min sin del.. Får opp feilmeldingen, men kun ved 2500++ turtall. Bilen skal inn til feilsøk senere i uken. Frykter for turboen.. håper på det beste dette er dog en V70 02mod D5 med kmstand på snart 230 000.
    Er intercoolern hel? Da disse har en tildens til og sprenge. Du ser det ved og se neders på den. Er ikke Turboen som kutter, men motoren går i nødmodus da kutter den dieselen og Turboen får ikke noe fart når du starter og stopper motorer går den ut av nødmodus. Vil anbefale alle med dette problemet og bytte diesel filter. Har hatt samme problem som dere har nå, begge gangene var det dieselfiltert.
    Sist endret av EvolveR; 28/07/14 kl 22:04

  8. Takk Aurelius takket for denne posten
  9. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    01. des. 2010
    Innlegg
    30
    Antall takk

    Standard

    Dieselfilteret skiftet jeg for 6000km siden, så det burde være ok. La nettopp merke til en lekkasje under radiator/intercooler. Den så ikke god ut!Er ikke veldig bilkyndig, så mer "avanserte" jobber blir - dessverre for lommeboken - lagt til verkested. Bilen skal inn på torsdag, så får helt sikkert et godt svar da. Uansett, takk for gode tips beklager til trådstarter om jeg stjal tråden litt! men sikkert gode råd for deg også

  10. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. juli 2013
    Innlegg
    74
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Aurelius Vis post
    Dieselfilteret skiftet jeg for 6000km siden, så det burde være ok. La nettopp merke til en lekkasje under radiator/intercooler. Den så ikke god ut!Er ikke veldig bilkyndig, så mer "avanserte" jobber blir - dessverre for lommeboken - lagt til verkested. Bilen skal inn på torsdag, så får helt sikkert et godt svar da. Uansett, takk for gode tips beklager til trådstarter om jeg stjal tråden litt! men sikkert gode råd for deg også
    Da er nok intercoolern din sprengt

  11. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    01. des. 2010
    Innlegg
    30
    Antall takk

    Standard

    Får vell nesten "satse" på det :P er vell en del billigere enn turbohavari.. takker igjen!

  12. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. mai 2012
    Innlegg
    2.173
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Nero Vis post
    Vet du hvor mye mer do88 slangene koster kontra originale? Mistenker at jeg har lekkasje på trykksiden eller inntakslange som suger seg sammen noen ganger, fått emisson.serv erfordras og den ryker til tider mye (svart) ved belastning på lavere turtal :( Men ellers så går den helt greit.
    Den originale slangen er uansett bare noe dritt da den har kort levetid. Slangen i fra do88 vil ikke trekke seg i sammen når du belaster motoren ved feks akselerasjon.
    V70 2.4D aut. 2002 mod.

  13. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. mai 2012
    Innlegg
    2.173
    Antall takk

    Standard

    Aurelius: du så vel om det lakk olje eller vann?
    V70 2.4D aut. 2002 mod.

  14. #13
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    1.093
    Antall takk

    Standard

    På min tok framre motorfeste kvelden og da gikk motor i nødmodus som din.
    Når solen går ned, kaster selv små menn lange skygger.
    xc60 D4 181 hk R-design 2014
    XC70 2006 D5 4C sumsum

  15. #14
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    21. jan. 2010
    Sted
    Stavsjø
    Innlegg
    872
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Torsen67 Vis post
    Den originale slangen er uansett bare noe dritt da den har kort levetid. Slangen i fra do88 vil ikke trekke seg i sammen når du belaster motoren ved feks akselerasjon.
    Å ja, gikk over litt slanger i stad, var veldig myk den inn mot turboen så er vel moden for utskifting. Kunne klemme den sammen veldig lett i en viss form (som om den har blitt svekket og drar seg sammen likt hver gang).
    2005 Volvo S80 D5 Summum
    1995 Volvo 855 T-5R
    X Volvo V70 2.5T
    X Volvo 854 GL

  16. #15
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    03. mars 2011
    Innlegg
    182
    Antall takk

    Standard

    hm.....jamen er det mye rart som skjer med disse bilene. En slange som klapper sammen under vanlig kjøring, det hører jo ingen plass hjemme. Det hadde ikke vært for mye om Volvo hadde kalt inn samtlige biler med denne slangen og fikset problemet. Uansett , jeg får sjekke slangen, og takk for gode tips til alle.

  17. #16
    Registrerte brukere locked sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Stryn
    Innlegg
    3.000
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av jerognal Vis post
    På min tok framre motorfeste kvelden og da gikk motor i nødmodus som din.
    Det gjeld berre Euro 3 motoren.
    2016 BMW 220d xDrive Gran Tourer
    2005 Volvo Horisont B12M

  18. #17
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. mai 2012
    Innlegg
    2.173
    Antall takk

    Standard

    Hvilke årsmodell er euro 3?
    V70 2.4D aut. 2002 mod.

  19. #18
    Registrerte brukere locked sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Stryn
    Innlegg
    3.000
    Antall takk

    Standard

    Til og med modellår 2005.
    2016 BMW 220d xDrive Gran Tourer
    2005 Volvo Horisont B12M

  20. Takk Torsen67 takket for denne posten
  21. #19
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    01. des. 2010
    Innlegg
    30
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Torsen67 Vis post
    Aurelius: du så vel om det lakk olje eller vann?
    Beklager litt sent svar! Volvo mente at ene motorfestet var defekt da det ikke ga utslag på vacuum-testen. Mener på de sa at det gjaldt bakre. Er det vacuum i både fremre og bakre? Uansett, begge motorfestene var skiftet på et annet verksted for under 2 mnd siden, så nå skal bilen inn dit neste uke.. Hyggelig når det baller på seg :P
    Ang lekkasjen så er det olje, ja. Det er ikke mye det er snakk om, men som EvolveR var inne på nevnte også Volvo at dette sikkert er starten på slutten for intercooleren. Får holde øye med dette fremover.

  22. #20
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. mai 2012
    Innlegg
    2.173
    Antall takk

    Standard

    Hmm, har også en følelse av at mitt bakre motorfeste ikke er som det skal. Høses ut som det klonker når jeg starter og stopper motoren. Men Volvo har gitt braketten, eller hva det heter, mellom motor og motorfeste et nytt delenr. Fikk ikke klart svar på hvorfor, men det kan tyde på ett ny leverandør eller endring på delen. Skal prøve å kjøre en vakumtest med dette verktøyet:

    http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Ve...gssett-151392/
    V70 2.4D aut. 2002 mod.

Lignende tråder

  1. Mystisk risting
    By Gisholt in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 4
    Siste post: 31/05/13, 13:45
  2. mystisk motorfuskin
    By krbarstad in forum Motor og gir
    Svar: 0
    Siste post: 11/05/12, 17:10
  3. Flushing av girkasse på 2006 XC70 automat
    By BjornS in forum Motor og gir
    Svar: 0
    Siste post: 28/10/11, 12:12
  4. Mystisk totalhavari av FK
    By Teebob in forum Motor og gir
    Svar: 14
    Siste post: 25/06/10, 19:53

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •