Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 25 av 71

Tråd: "Lugging" i styring '04 XC70

  1. #1
    Registrerte brukere ludvigsen sin avatar
    Medlem siden
    08. mars 2010
    Sted
    Midt på grensa
    Innlegg
    213
    Antall takk

    Standard "Lugging" i styring '04 XC70

    Hei!

    Har nettopp kjøpt meg en xc70 fra 2004 med knappe 230000km på telleren.

    Problemet jeg har er at i et gitt sted i styringen når jeg kjører så virker det som om servoen "tvinger seg mot" den retningen jeg kjører. Ganske frustrerende problem, men jeg lurer mest på om det er noe som kan repareres eller om jeg må bytte tannstanga eller lignende.


    På forhånd takk for svar


    -ludvigsen
    [ ]04' Volvo XC70 D5
    [X]94' Volvo 940 turbo
    [X]94' Volvo 850 turbo
    [X]99' Audi S4 2,7

  2. #2
    Registrerte brukere Vatnehol sin avatar
    Medlem siden
    29. juni 2010
    Sted
    Ellingsøy, Møre og Romsdal
    Innlegg
    1.317
    Antall takk

    Standard

    ofte er det når du kjører rett frem du vil merke slitt tannstang, da der blir mye dødgang.
    Regner med du har sjekket nivået på servo oljen.

    Du har ett aksel kryss fra rattstammen og ned til tannstangen, 3 på bildet


    de kan ruste og gjør att ratter lugger hver 180 grader, eller knirker.
    Volvo xc70 2013 D5 Inscription

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. mai 2012
    Innlegg
    2.173
    Antall takk

    Standard

    Jeg har samme problemet, men det kommer ved nesten fullt utslag begge veier.
    V70 2.4D aut. 2002 mod.

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. jan. 2012
    Innlegg
    11
    Antall takk

    Standard

    Mulig årsak kan være at servopumpa suger luft fra servotanken, pga et løsnet rør i denne. Skift servo oljetanken.
    Volvo V70 D5 2002,Chrysler Stratus 2.0 LE 1996, Jeep Cherokee 1998,Magirus 160 D
    BM Volvo 500 1977,BM Volvo 430 1973,BM Volvo 400 1970,MF 165 m/Haka 2100
    Fendt 306 Farmer LSA 1990

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    22. okt. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    766
    Antall takk

    Standard

    Jeg har og samme symtomene som Torsen67 beskriver. dvs. lugger er ikke ordet jeg ville brukt. mer at styringen glipper, men så kommer tilbake. Høres ut som Cheng sin forkaring kan stemme med min. Noen som har delenummer på denne tanken?
    04 Volvo XC70 D5 automat - 01 Volvo S60 2,0T

    Tidligere biler:
    05 Volvo V70 D5 automat
    08 Volvo V70 D5 automat
    05 Volvo XC70 D5 automat
    01 Volvo V70 2,4 bensin automat

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. mai 2012
    Innlegg
    2.173
    Antall takk

    Standard

    Jeg vil gjerne ha delenr på den akselen som går ned til styresnekka hvis noen har det også. Har forresten lest et sted at den akselen har fått nytt utbedret kryss.
    V70 2.4D aut. 2002 mod.

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. mai 2012
    Innlegg
    2.173
    Antall takk

    Standard

    TommyG, akkurat sånn jeg opplever min også. Rett og slett utrygt å kjøre med på svingete landeveier.
    V70 2.4D aut. 2002 mod.

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. jan. 2010
    Sted
    Romedal, i stange kommune
    Innlegg
    1.391
    Antall takk
    tidligere navn: Greenshadow

    Volvo og kun volvo.

  9. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. juli 2014
    Innlegg
    218
    Antall takk

    Standard

    Har også rar styrning men trodde det var sånn på Volvo. Höres nesten likt ut men jeg skulle det beskrive det sånn her:

    Vid litt sving merker jeg ikke noe eller nesten ikke noe. Ved hardare sving gjerne om den er lenger, f.eks som i en rundkjöring så er det som att rattet pröver sig tillbake mot mitten av sig selv, men på grund av att jeg holder det "i sving" så går det tillbake til sving. Dette skjer sjappt og mange ganger slik att det blir litt hakkete i ratten (men myke og litt större "hakk").

    Trodde som sagt det var normalt da den beter sig merkeligt andre steder som ved spor f.eks så kan den helt plutselig bestemme sig for att styre en annen vei en det jeg vil (kanske er en lang sving med liten kurving også vill den helt av sig selv begynne gå rett isteden for att holde svingen). Trodde dette var ett biproblem fra den "sporingen" som folk pratar om.

    Når jeg svinger maks og kjörer veldig sakte (skal uppför en bakke upp til parkeringen min så här blir det 140 grader sving) så er det noen ganger som att hjulenen "låser sig". Ikke låser sig, men som att de setter sig "på plass" i maximal sving og jeg kan nesten svinge uten att holde i rattet. Skjer ikke alltid, men ibland. Vet ikke om dette kun er att man "plopper" over på andre siden slik att mekanikken "går tillbake till null" fast det er feil vei.

    Er ikke noen som helst problemer andre steder og ved små svinger (uten spor), så glemmer nesten fenomenet, men husker alltid på det i rundkjöringer.

    Bilia sa att jeg burde bytte lenkearmer på begge sider...vet ikke hvordan slitte slike beter sig.
    Sist endret av Griffin; 29/07/14 kl 20:01
    Jeg er Griffin med stort "G". Ikke att forveksle med griffin med litet "g".

  10. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. juli 2014
    Innlegg
    218
    Antall takk

    Standard

    Men er det mulig att se om dette rör er löst innen man bestiller deler og bytter?
    Jeg er Griffin med stort "G". Ikke att forveksle med griffin med litet "g".

  11. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    1.090
    Antall takk

    Standard

    Vår og er slik rar på styringen. Trodde nesten de var slik. Spent på videre løsning i tråden...
    Når solen går ned, kaster selv små menn lange skygger.
    xc60 D4 181 hk R-design 2014
    XC70 2006 D5 4C sumsum

  12. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    22. okt. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    766
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Griffin Vis post
    Har også rar styrning men trodde det var sånn på Volvo. Höres nesten likt ut men jeg skulle det beskrive det sånn her:

    Vid litt sving merker jeg ikke noe eller nesten ikke noe. Ved hardare sving gjerne om den er lenger, f.eks som i en rundkjöring så er det som att rattet pröver sig tillbake mot mitten av sig selv, men på grund av att jeg holder det "i sving" så går det tillbake til sving. Dette skjer sjappt og mange ganger slik att det blir litt hakkete i ratten (men myke og litt större "hakk").

    Trodde som sagt det var normalt da den beter sig merkeligt andre steder som ved spor f.eks så kan den helt plutselig bestemme sig for att styre en annen vei en det jeg vil (kanske er en lang sving med liten kurving også vill den helt av sig selv begynne gå rett isteden for att holde svingen). Trodde dette var ett biproblem fra den "sporingen" som folk pratar om.

    Når jeg svinger maks og kjörer veldig sakte (skal uppför en bakke upp til parkeringen min så här blir det 140 grader sving) så er det noen ganger som att hjulenen "låser sig". Ikke låser sig, men som att de setter sig "på plass" i maximal sving og jeg kan nesten svinge uten att holde i rattet. Skjer ikke alltid, men ibland. Vet ikke om dette kun er att man "plopper" over på andre siden slik att mekanikken "går tillbake till null" fast det er feil vei.

    Er ikke noen som helst problemer andre steder og ved små svinger (uten spor), så glemmer nesten fenomenet, men husker alltid på det i rundkjöringer.

    Bilia sa att jeg burde bytte lenkearmer på begge sider...vet ikke hvordan slitte slike beter sig.
    Det er en rimelig nøyaktig forklaring på hvordan min et
    04 Volvo XC70 D5 automat - 01 Volvo S60 2,0T

    Tidligere biler:
    05 Volvo V70 D5 automat
    08 Volvo V70 D5 automat
    05 Volvo XC70 D5 automat
    01 Volvo V70 2,4 bensin automat

  13. #13
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. mai 2012
    Innlegg
    2.173
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Griffin Vis post
    Har også rar styrning men trodde det var sånn på Volvo. Höres nesten likt ut men jeg skulle det beskrive det sånn her:

    Vid litt sving merker jeg ikke noe eller nesten ikke noe. Ved hardare sving gjerne om den er lenger, f.eks som i en rundkjöring så er det som att rattet pröver sig tillbake mot mitten av sig selv, men på grund av att jeg holder det "i sving" så går det tillbake til sving. Dette skjer sjappt og mange ganger slik att det blir litt hakkete i ratten (men myke og litt större "hakk").

    Trodde som sagt det var normalt da den beter sig merkeligt andre steder som ved spor f.eks så kan den helt plutselig bestemme sig for att styre en annen vei en det jeg vil (kanske er en lang sving med liten kurving også vill den helt av sig selv begynne gå rett isteden for att holde svingen). Trodde dette var ett biproblem fra den "sporingen" som folk pratar om.

    Når jeg svinger maks og kjörer veldig sakte (skal uppför en bakke upp til parkeringen min så här blir det 140 grader sving) så er det noen ganger som att hjulenen "låser sig". Ikke låser sig, men som att de setter sig "på plass" i maximal sving og jeg kan nesten svinge uten att holde i rattet. Skjer ikke alltid, men ibland. Vet ikke om dette kun er att man "plopper" over på andre siden slik att mekanikken "går tillbake till null" fast det er feil vei.

    Er ikke noen som helst problemer andre steder og ved små svinger (uten spor), så glemmer nesten fenomenet, men husker alltid på det i rundkjöringer.

    Bilia sa att jeg burde bytte lenkearmer på begge sider...vet ikke hvordan slitte slike beter sig.
    Bra forklart. Akkurat slik er min også. Nei, det skal ikke være sånn. Min teori er at enten er det indre styreledd eller nedre del av rattakslingen eller en kombo. Indre styreledd er litt vanskelig og sjekke da den sitter inne i gummimoffa på hver side som er en del av styresnekka.

    Leste for sikkert ti år siden i en avis om ett lensmannskontor som parkerte sin UP V70 i garasjen. De hadde vært på utrykning og hold på å gjøre i byksorna pga styringen. Dessverre kjenner jeg ikke til utfallet av saken men Volvo ble koblet inn.
    V70 2.4D aut. 2002 mod.

  14. #14
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. juli 2014
    Innlegg
    218
    Antall takk

    Standard

    Vel vi har alla 2002-2005 modeller så er jo ikke umuligt att det er noe som kommer etter en tid.

    Men att ingen har påpekt dette ved service? De finner jo feil som ikke finnes....kan de ikke finne feil som finnes og?
    Jeg er Griffin med stort "G". Ikke att forveksle med griffin med litet "g".

  15. #15
    Registrerte brukere Vatnehol sin avatar
    Medlem siden
    29. juni 2010
    Sted
    Ellingsøy, Møre og Romsdal
    Innlegg
    1.317
    Antall takk

    Standard

    høres nesten ut som det kan vere fleire forskjellige ting,
    det som kan virke på styring først og fremst er jo indre og ytre styrestag, de er veldig lette å sjekke, jekk opp bilen på ene fremhjulet, ta hendene på klokka 9 og 3 og bikk frem og tilbake, er de veldig slitt så hører du klunkelyd, om de bare er litt slitt så vil de nødvendigvis ikke gi lyd på denne prosedyren men da holder du en finger på staget og kjenner etter slark mens du river i hjulet. eller skru av hjul, og ytre styrestag fra nav slik du kan holder staget i hendene og trykker inn og ut, da finner du fort ut på den siden du jobber på er slitt.

    eller dårlige foringer i bærebru kan gi slik upresis/nervøs styring som dere beskriver.

    når fjærskålene mine var dårlig så hadde jeg også ligende som dere beskriver, + i tillegg en ekstrem sporing.
    Volvo xc70 2013 D5 Inscription

  16. #16
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. mai 2012
    Innlegg
    2.173
    Antall takk

    Standard

    Jeg har ett nytt indre styrestag liggende. Jeg er litt forundret over denne konstruksjonen. Kula i leddet går liksom ikke jevnt men litt rykkete når jeg jobber med den i handa. Tror det samme skjer når man svinger. At det må være et indre ledd er jo pga at ytre styreledd følger styrearmen som igjen endrer vinkel. Leddet jeg har liggende er ifra Meyle. Tror jeg heller velger originalt fremfor å sette på dette.
    V70 2.4D aut. 2002 mod.

  17. #17
    Registrerte brukere Vatnehol sin avatar
    Medlem siden
    29. juni 2010
    Sted
    Ellingsøy, Møre og Romsdal
    Innlegg
    1.317
    Antall takk

    Standard

    skal vere litt treig når den er ny, belastingen du gjør med handen er ingenting kontra hva hjulet gjør mot den.
    sjekke slakk så drar du inn og ut, da foringen rundt kulen blir slitt og "gjør at kulen blir for liten"
    Volvo xc70 2013 D5 Inscription

  18. #18
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. juli 2014
    Innlegg
    218
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Vatnehol Vis post
    høres nesten ut som det kan vere fleire forskjellige ting,
    det som kan virke på styring først og fremst er jo indre og ytre styrestag, de er veldig lette å sjekke, jekk opp bilen på ene fremhjulet, ta hendene på klokka 9 og 3 og bikk frem og tilbake, er de veldig slitt så hører du klunkelyd, om de bare er litt slitt så vil de nødvendigvis ikke gi lyd på denne prosedyren men da holder du en finger på staget og kjenner etter slark mens du river i hjulet.
    Vilket stag er det?

    Sitat Opprinnelig postet av Vatnehol Vis post
    eller skru av hjul, og ytre styrestag fra nav slik du kan holder staget i hendene og trykker inn og ut, da finner du fort ut på den siden du jobber på er slitt.
    Dette er den halvbuede ikke sant?


    Sitat Opprinnelig postet av Vatnehol Vis post
    eller dårlige foringer i bærebru kan gi slik upresis/nervøs styring som dere beskriver.
    Er usikker vad som er bærebru, google viser hele rammen runt motorn.



    Sitat Opprinnelig postet av Vatnehol Vis post
    når fjærskålene mine var dårlig så hadde jeg også ligende som dere beskriver, + i tillegg en ekstrem sporing.
    Ja her er det jo mye rust, men hvordan vet man att de er dårlige? Jag har også mye sporing, men syns ikke de ser såååå illa ut. Kan jo ta bilder.


    Tack för ett bra inlägg med konkreta ting att sjekke.
    Jeg er Griffin med stort "G". Ikke att forveksle med griffin med litet "g".

  19. #19
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. mai 2012
    Innlegg
    2.173
    Antall takk
    V70 2.4D aut. 2002 mod.

  20. #20
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. mai 2012
    Innlegg
    2.173
    Antall takk

    Standard

    Den halvbuede er styrestaget ja.
    V70 2.4D aut. 2002 mod.

  21. #21
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. juli 2014
    Innlegg
    218
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Torsen67 Vis post
    Ok så bärebru er det samme som lenkearme. Bilia sa att jeg hade slitte lenkearmer.

    Skal ut og sjekke alle tingene såfort jeg blir frisk (er litt syk). Skal se på gummien i lenkearmene spesifikkt.
    Jeg er Griffin med stort "G". Ikke att forveksle med griffin med litet "g".

  22. #22
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. juli 2014
    Innlegg
    218
    Antall takk

    Standard

    Hissade upp ena sidan itaget idag og rev i hjulet. Var ikke noe slark i det hele tatt.

    Fikk ikke anledning att skrue av yttre styrstag men den såg ganska fin ut.

    Jeg trur det kan vara bärebru/lenkarme da de faktisk ser ganska illa ut. Hade ikke verktöy att kunna kjenne på dem men jeg ser att "gummin" er slitt. Når Bilia dessuten klagade på dem så er nok dette en ting jeg må bytte.

    Vet ikke om dette er greia, men når forstarkede er såpass billige og mina er såpass slitt så syns jeg dette er vert det. Så får jeg bara se etter byttet om styrningen blir bedre eller ikke. Dette må planeres til tidligst sluttet på neste måned da jeg skal på ferie.

    Sammtidigt som jeg bytter delene så skal jeg inspisere yttre styrstag mera nöyaktig og se hvordan dem er.
    Jeg er Griffin med stort "G". Ikke att forveksle med griffin med litet "g".

  23. #23
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    1.090
    Antall takk

    Standard

    Sjekket min i dag. framre foringer bærebroer defekt. Ellers fant eg ingen slark noen steder..... Mulig det er her hunden ligger begravet?
    Når solen går ned, kaster selv små menn lange skygger.
    xc60 D4 181 hk R-design 2014
    XC70 2006 D5 4C sumsum

  24. #24
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. juli 2014
    Innlegg
    218
    Antall takk

    Standard

    Har litt andre ting jeg må bruke penger på först, men tenkte etterhvert kjöpe disse:

    http://www.vparts.se/se/v70/volvo-v7...o-s60-v70.html

    Har en annan sida också som er billigre men finner ikke URL nå. Meneer dem ikke var forstarkede. Ser att det er folk både för og emot forstarkede.
    Jeg er Griffin med stort "G". Ikke att forveksle med griffin med litet "g".

  25. #25
    RuZleBiFf
    Gjest

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Lignende tråder

  1. Problem med at "Swirl throttle" arma ramler av. (XC70 - D5)
    By xc70_awd in forum x60 / V70II / XC70II / S80II
    Svar: 15
    Siste post: 26/11/14, 16:37
  2. merkelig styring på volvoen, " napper " ! 92 mod 940
    By Tonhad in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 21
    Siste post: 21/05/13, 18:52
  3. Bytte "hylse" vinkelveksel XC70 d5 aut 2006
    By khovde in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 1
    Siste post: 19/09/11, 18:54
  4. Styring / servo "henger seg opp", 90mod 740
    By Anweed in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 9
    Siste post: 05/08/11, 16:10

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •