Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  1
Viser resultater 1 til 8 av 8

Tråd: Kjøpsråd - driftssikkerhet

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    22. juli 2014
    Innlegg
    6
    Antall takk

    Standard Kjøpsråd - driftssikkerhet

    Hei!

    Jeg er ny på dette forumet da jeg vurderer å kjøpe en gammel V70 (2. generasjon) som en ren bruksbil. Den vil kun bli kjørt ca 5 000 km/år så drivstofforbruk er ikke så viktig. Budsjettet er ca 100 kNOK. Hengerfeste er et must men bilen skal ikke brukes til å trekke tung henger over lengre avstander.
    AWD
    er ønskelig men ikke et must.

    Hvilken bil bør jeg velge med tanke på driftsikkerhet - diesel/bensin, manuell/automat,
    FWD
    /
    AWD
    ? Er det noen motorer og/eller årsmodeller som utmerker seg positiv eller negativt?


    På forhånd takk!

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Mysen, Østfold
    Innlegg
    3.137
    Antall takk

    Standard

    Min personlige mening er bensinmotor, tohjulsdrift og manuell gir...

    En dieselmotor er det litt mer greier med etter min erfaring og reparasjoner koster ofte en del mer.
    Bensinmotorer klarer en å gjøre mer med selv og delene er billige.

    Automatgirkasser liker jeg enkelt og greit ikke. De krever mer vedlikehold i form av flushing osv og det er mer elektronikk på de for styring.
    Det er veldig behagelig når det virker men hvis det første skjer noe tull med de så har jeg inntrykk av at det brenner godt i lommeboka.

    AWD
    systemet til volvo kan diskuteres, jeg synes hele patenten er ganske så kreativt laget. Det er flott så lenge det virker men det tåler ikke akkurat deng.
    Må også stille seg spørsmålet om det er noe en trenger. Får nok bedre fremkomlighet av å kjøpe seg ett sett gode vinterdekk enn å brenne pengene på awd og kjøre en sesong på bakelittdekk.

    Vedr årsmodeller så må andre svare. Muttern har hatt en V70N med vag tdi motoren i, hatt den i mange år og den har for så vidt vært ganske bra.
    Det som har vært gjengangeren er opphengskuler og foringer i forstilling, men det skal sies at ho kjører på en vei som ville vært slett hvis det var ett hull til i den.
    Sjefen hadde en V70N med 2,4D motor, den tror jeg nesten ikke han gjorde noenting utover vanlig vedlikehold på ila 3-4 års tid.
    17 Ford Mondeo ST Line Ecoboost
    07 Opel Zafira OPC "bussen"
    92 240 "Turbo" venter på bedre tider
    x biler: 95 965, 92 945Turbo, 90 240GL, 15 Focus,
    71 Rekord, 92 Golf, 97 A4 Quattro

  3. Takk Ola Hagen takket for denne posten
  4. #3
    Christian sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Longyearbyen
    VCCN medlemsnummer
    22
    Innlegg
    6.569
    Antall takk

    Standard

    Henger meg delvis på Ole over her, jeg har en 02 V70 2.4d automat som jeg har hatt i to år/50000km, og den har riktignok vært tilnærmet feilfri, men jeg vil nok anbefale bensin og manuell.
    Gasspjeld og coil er relativt vanlig feil på bensinfemmern, men det bytter du bare en gang også er det greit.

    Personlig ville jeg ikke kjøpt
    AWD
    i din prisklasse, må opp på 06/Haldex3 hvis det skal være noe, minst Haldex2 (03/4?).

    Høres kanskje litt selvmotsigende ut at jeg er fornøyd med diesel/automat, og anbefaler bensin/manuell, men statistikken viser at diesel og automat kanskje ikke er det beste alternativet.
    Christian Gulbrandsøy
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Nestleder/Treffansvarlig

  5. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    22. juli 2014
    Innlegg
    6
    Antall takk

    Standard

    Mange takk for svar!

    Bensin og manuell høres bra ut - det er også det jeg har mest lyst på. Er det pga driftssikkerhet eller effektivitet at du mener jeg må opp på 06/Haldex3 hvis jeg skal ha
    AWD
    ?

    Er det noen anbefalinger rundt motorvalg? 2.4(140), 2.4T(200) eller 2.0T(180)? Jeg er ikke så opptatt av motorstørrelse men 140 hk høres litt lite ut i en såpass stor bil.


    Og bare for å gjøre forvirringen komplett: Hvis jeg ikke skal ha
    AWD
    og kan leve med litt mindre plass, er en V50 da å foretrekke ut i fra et driftssikkerhetsperspektiv? Jeg vil da kunne få en nyere bil med lavere km-stand.

  6. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Mysen, Østfold
    Innlegg
    3.137
    Antall takk

    Standard

    Ville nok gått for 2,4T var jeg deg.
    -2,4 sugemotor tror jeg er en "død hest" dvs lat.
    -2,0T fungerer men må piskes mere for at det skal skje noe. Motorene er ganske like men 2,0T har kortere slag som gir lavere moment.

    V50 skal vel være en rimelig kurrant bil, har ikke hørt så mye vondt om den egentlig. Har selv vurdert en sånn...
    Eneste aberet er vel at den ikke kan trekke like stor henger som V70.
    17 Ford Mondeo ST Line Ecoboost
    07 Opel Zafira OPC "bussen"
    92 240 "Turbo" venter på bedre tider
    x biler: 95 965, 92 945Turbo, 90 240GL, 15 Focus,
    71 Rekord, 92 Golf, 97 A4 Quattro

  7. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    22. okt. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    766
    Antall takk

    Standard

    jeg hadde v70 med 140hk orginalt tidligere, riktignok med automat. Denne kan veldig enkelt chippes til 188hk med BSR. Det blir ingen racerbil, men den duger greit.
    04 Volvo XC70 D5 automat - 01 Volvo S60 2,0T

    Tidligere biler:
    05 Volvo V70 D5 automat
    08 Volvo V70 D5 automat
    05 Volvo XC70 D5 automat
    01 Volvo V70 2,4 bensin automat

  8. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. mai 2012
    Innlegg
    2.173
    Antall takk

    Standard

    Har hatt min bil i 2 år nå. Noe småtull har det vært men den har startet hver morgen så langt. Hvis du kjøper en med automat som girer greit, flusher den med ny olje så tror jeg du ikke har så mye å bekymre deg for vedr den. Selv har jeg ikke hengerfeste men en jeg kjenner har dette og han bruker girspaken manuelt når han drar henger. Det skal man faktisk også gjøre. Ikke ligge å slure i "D".

    En annen ting, disse bilene ruster så og si ikke og holder seg pene lenge. V50 som nevnes, er ikke en fullverdig Volvo da de kjører med PSA motor og ruster lettere.
    V70 2.4D aut. 2002 mod.

  9. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    22. juli 2014
    Innlegg
    6
    Antall takk

    Standard

    Takk for gode svar!

Lignende tråder

  1. Kjøpe V70, kjøpsråd.
    By Taggen in forum Øvrig Volvorelatert
    Svar: 2
    Siste post: 08/07/14, 00:06
  2. Kjøpsråd angående V70
    By hammerpaal in forum Øvrig Volvorelatert
    Svar: 7
    Siste post: 20/02/14, 11:05
  3. XC 90 kjøpsråd og modellvalg
    By Yankee2 in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 0
    Siste post: 17/11/12, 09:44
  4. Volvo V70 som bruktbil, driftssikkerhet og kvalitet?
    By jadaneidaså in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 11
    Siste post: 12/09/12, 17:31
  5. Kjøpsråd på V70.
    By Gems in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 3
    Siste post: 30/01/11, 23:07

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •