Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  3
Side 3 av 3 FørstFørst 1 2 3
Viser resultater 51 til 60 av 60

Tråd: Justerbart Panhard stag

  1. #51
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. jan. 2011
    Innlegg
    77
    Antall takk

    Standard

    Låner tråden litt selv jeg
    Jeg skal lage meg slike stag selv, men er litt usikker på om hvorcmye jeg skal korte inn stavene med? Har bolter og muttre som jeg skal bruke likt som bildene her i tråden, men er litt usikker på hvor mye jeg burde kappe, vil ikke kappe for mye, slik at det blir for mye av bolten som syntes, for er redd det fort kan bli et svakt punkt? Takker for svar
    11 Land Rover Discovery 4 HSE
    79-Volvo 242

    X-08 MB Vito,X-05 Dodge Ram SRT-10,X07-BMW 318DT,X-08 BMW 520DA,08 BMW 320 DAC(e92),06 BMW 320 DAT(e91),06 BMW 525DA, BMW M3++++++

  2. #52
    Registrerte brukere Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    12. des. 2009
    Sted
    Løken, Aurskog-Høland
    Innlegg
    6.269
    Antall takk

    Standard

    Du bør ikke korte det inn for mye. Det er ikke langt før det begynner å bryte i leddet inn på kassa, og du vil da få:

    - Mindre grep
    - Funky vinkel på pinjongen
    - Bråk/during fra mellomakselledd

    Når jeg kortet inn så felgen var nærme "perfekt" i buen, kunne jeg omtrent burne på tomgang med en sliten F-motor.
    Prøv deg frem litt, tror jeg kom frem til ca 12mm var "optimalt" på min bil. Over det bør du sveise igjen hullene på bærearmen og flytte akselen der, med de ulempene det medfører. F.eks at mellomakselen kan bli litt lang, og må kortes inn.
    Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.

  3. #53
    volvobrage sin avatar
    Medlem siden
    20. des. 2009
    Sted
    Oppedal
    VCCN medlemsnummer
    2800
    Innlegg
    4.615
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Joakim-G_R Vis post
    Du bør ikke korte det inn for mye. Det er ikke langt før det begynner å bryte i leddet inn på kassa, og du vil da få:

    - Mindre grep
    - Funky vinkel på pinjongen
    - Bråk/during fra mellomakselledd

    Når jeg kortet inn så felgen var nærme "perfekt" i buen, kunne jeg omtrent burne på tomgang med en sliten F-motor.
    Prøv deg frem litt, tror jeg kom frem til ca 12mm var "optimalt" på min bil. Over det bør du sveise igjen hullene på bærearmen og flytte akselen der, med de ulempene det medfører. F.eks at mellomakselen kan bli litt lang, og må kortes inn.
    Eg og kom fram til 12mm på 242en, 20mm (som mange tar) trur eg blir for mykje!
    Bruksbil: Volvo 945 1995
    Prosjektbil: Volvo 242DL 1980
    X - bilar: Volvo 240GL 1983, Volvo 740GL 1991, Volvo V70 T5 AWD 1997, Volvo 940LT 1997, Volvo 960 1995, Volvo Amazon 1967 herregårdsvogn

  4. #54
    Moderator ArneR sin avatar
    Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    Overhalla, Nord Trøndelag
    VCCN medlemsnummer
    77
    Innlegg
    3.004
    Antall takk

    Standard

    Bare for å ha det på det rene, dere mener 12mm kortere momentstag nå?

    Har laget meg justerbare momentstag, men har ikke kommet rundt med å få dem montert enda.
    '83 242
    '92 BMW 325i coupe
    '92 BMW 325td coupe

  5. #55
    volvobrage sin avatar
    Medlem siden
    20. des. 2009
    Sted
    Oppedal
    VCCN medlemsnummer
    2800
    Innlegg
    4.615
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av ArneR Vis post
    Bare for å ha det på det rene, dere mener 12mm kortere momentstag nå?

    Har laget meg justerbare momentstag, men har ikke kommet rundt med å få dem montert enda.
    Eg snakkar vertfall om momentstaga
    Bruksbil: Volvo 945 1995
    Prosjektbil: Volvo 242DL 1980
    X - bilar: Volvo 240GL 1983, Volvo 740GL 1991, Volvo V70 T5 AWD 1997, Volvo 940LT 1997, Volvo 960 1995, Volvo Amazon 1967 herregårdsvogn

  6. #56
    Moderator ArneR sin avatar
    Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    Overhalla, Nord Trøndelag
    VCCN medlemsnummer
    77
    Innlegg
    3.004
    Antall takk

    Standard

    Da er vi på samme side.

    Var jo snakk om panhandstag tidligere i tråden, og med tanke på at jeg kappet mitt aller første panhardstag ca. 12mm for å sentrere akselen, så mistet jeg tråden litt.

    Skal montere de justerbare stagene mine så snart bilen er kontrollert og godkjent av biltilsynet.
    '83 242
    '92 BMW 325i coupe
    '92 BMW 325td coupe

  7. #57
    Registrerte brukere Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    12. des. 2009
    Sted
    Løken, Aurskog-Høland
    Innlegg
    6.269
    Antall takk

    Standard

    moment ja.

    Ble lett å spole med, da.
    Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.

  8. #58
    Moderator ArneR sin avatar
    Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    Overhalla, Nord Trøndelag
    VCCN medlemsnummer
    77
    Innlegg
    3.004
    Antall takk

    Standard

    Kunne ikke noen av dere tatt litt teori og fakta på hva som skjer med bilen og veigrepet når man justerer hit og dit?
    '83 242
    '92 BMW 325i coupe
    '92 BMW 325td coupe

  9. #59
    Hassel sin avatar
    Medlem siden
    17. sep. 2010
    Sted
    Buskerud
    VCCN medlemsnummer
    452
    Innlegg
    3.314
    Antall takk

    Standard

    Noen som har målt hvor mye kortere panhardstaget og momemtstaget er kontra orginalt. Tenker for dere som har justert dette opptimalt imot 40senk
    Henrik Hassel
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styremedlem


    S60 2004 - 2,5T - AWD
    V70 1998 - 2.0t - SOLGT

  10. #60
    Registrerte brukere Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    12. des. 2009
    Sted
    Løken, Aurskog-Høland
    Innlegg
    6.269
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av ArneR Vis post
    Kunne ikke noen av dere tatt litt teori og fakta på hva som skjer med bilen og veigrepet når man justerer hit og dit?
    Teori er jeg jævelig god på, egen-teori altså. Men om det har rot i virkeligheten vet jeg ikke.

    Regner med tapet i veigrep har noe med "attakk-vinkelen" på akselen, hvilket jeg vet er nøye å få riktig på biler som skal ha mye grep i starten. Dvs pinjongen skal være så godt som vannrett med bakken under start og akselerasjon.
    Hvorfor det er slik vet jeg ikke, men jeg kan tenke meg det har noe med at pinjong/knute/mellomaksel bryter og ønsker å rette seg opp, istedenfor å holde seg nede, og at det går mye energi på å vri akselen, som igjen løftes fra bakken/minsker marktrykket.

    Igjen, kun vasete teori fra min side. Iblant er det lettere å lese seg opp til en pekepinn, også faktisk teste ut i praksis enn å lese, gruble og studere, for så å ikke forstå hvorfor ikke teoriboka fungerer i praksis, for "alt er jo riktig"

    Sitat Opprinnelig postet av Hassel Vis post
    Noen som har målt hvor mye kortere panhardstaget og momemtstaget er kontra orginalt. Tenker for dere som har justert dette opptimalt imot 40senk
    Ved orginale Lesjöfors-fjører har det ikke så mye å si på momentstag, og panhardstaget blir heller ikke så avgjørende. Jeg var vel oppi 80-90mm på det meste, så det var mye å hente på å sentrere akselen først og fremst.

    Ble senket litt mer etter dette, men.
    Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.

Side 3 av 3 FørstFørst 1 2 3

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •