Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8

Tråd: Overtrykk i kjølesystem. Byttet termostat, radiator, tanklokk, varmeelement + Viften virker!

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. juni 2014
    Innlegg
    3
    Antall takk

    Standard Overtrykk i kjølesystem. Byttet termostat, radiator, tanklokk, varmeelement + Viften virker!

    Hei!

    Er eier av en -92 850glt 2,5L 170hk (B5254s), sliter med overtrykk i kjølesystemet;

    Det hele startet med at varmeveksleren til varmeapparatet eksploderte mens jeg kjørte som førte til at bilen ble fylt med
    damp og jeg ble blendet etter 5 sekunder, ikke nok med det, alt vannet i kjølesystemet rant inn i bilen

    Jeg satt på en slange imellom rørene til varmeveksleren, og fylte på ny væske.
    Radiatoren fikk seg også en trykk så den ble lekk.

    Byttet da termostat, radiator, varmeveksler, lokk til ekspansjons tank.
    Oppdaget at radiatorviften ikke gikk på tomgang. Koblet direktestrøm til den å den virket, sikkert rele som er gåent.
    Koblet opp en bryter på viften.

    Når jeg nå prøvekjører på nytt, koker vannet ut lokket i ekspansjonstanken. Det kommer fortsatt for mye trykk å jeg er redd for å sprenge radiator og varmeveksler igjen. Jeg oppdaget også hvit/grå eksos når jeg startet tidligere idag, dette har jeg aldri sett før.

    Så hva feiler skitet? Topppakningen gåen? Kjøpte bilen for en måneds tid siden, å syntes den er relativ slapp for å være 170hk. ¨

    På toppen av alt så røk selvfølgelig clutchen og! Har jeg en stk. topppakning og en stk. clutch å bytte?? :(


    På forhånd takk

    Mvh
    Martin

  2. #2
    Registrerte brukere Tinnsoldaten sin avatar
    Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    Karmøy, Rogaland
    Innlegg
    1.120
    Antall takk

    Standard

    I beste fall gåen toppakning, men det kan også være sprukket topp. Hvit eksos tyder på at vannet går i sylindrene, og trykket tyder på at kompresjonstrykk går i kjølesystemet.
    -70 Volvo 164
    -70 Volvo 142 2,5
    -97 Volvo 850R


    If it has tits or wheels, it'll give you problems

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. juni 2014
    Innlegg
    3
    Antall takk

    Standard

    hmm ok. Er ingen antydning til vann i oljen eller motsatt, såvidt jeg klarer og se. (Har reint vann uten glykol på maskinen)

    Så toppen må av å sendes inn for sjekk og planing den då.... Faen!!!

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. juni 2014
    Innlegg
    3
    Antall takk

    Standard

    Register reimen ble byttet rundt 330k, nå har den nettopp rundet 365k. Burde tatt reim og løperhjul i samme slengen då?
    Cluchen blir jo grei å ta i samme slengen, det samme med tetningsring på kamen.
    Bytter da også motorolje, girolje og filter.

    Men noe annet jeg burde ta i samme sleng? Veivtettning? Eller er det ett helvete med maskinen ombord?

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2011
    Sted
    Fosser, Aurskog Høland
    Innlegg
    5.170
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Mechanicmen Vis post
    hmm ok. Er ingen antydning til vann i oljen eller motsatt, såvidt jeg klarer og se. (Har reint vann uten glykol på maskinen)

    Så toppen må av å sendes inn for sjekk og planing den då.... Faen!!!
    Er nok gåen toppakning ja.

    Med mindre du har overhetet motoren, så kan det faktisk holde med skifte av den.
    Klar indikasjon er dette: Lett av lokket på ekspansjonstanken mens motor går, og stikk nesa nedi der.
    Kjenner du eksoslukt, så er diagnosen klar. Toppakning.
    Innehaver av ØSKEN FJØSMEKK
    (Null garanti kun skruglede og god kaffe)

    Har hatt annet enn Volvo jeg også.
    Men jeg tok til fornuften.......

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2011
    Sted
    Fosser, Aurskog Høland
    Innlegg
    5.170
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Mechanicmen Vis post
    Register reimen ble byttet rundt 330k, nå har den nettopp rundet 365k. Burde tatt reim og løperhjul i samme slengen då?
    Cluchen blir jo grei å ta i samme slengen, det samme med tetningsring på kamen.
    Bytter da også motorolje, girolje og filter.

    Men noe annet jeg burde ta i samme sleng? Veivtettning? Eller er det ett helvete med maskinen ombord?
    Toppakning, sjekke ventiltrykkere, alle tetninger på toppen er så absolutt en fordel å ta.
    Kjøp komplett "sotingssett" så har du alle pakninger og slikt du trenger.
    Regreim vil holde greit i minst 40K til.
    Alt dette er null problem med maskina i bilen.
    Veivtetting er også smart å ta når du skal skifte clutch.
    Kassa lar seg greit ta ut kun ved å vippe ned hele traversen på girkassesida.
    Veivtetting i forkant motor går også greit uten å ta ut motor helt.
    Innehaver av ØSKEN FJØSMEKK
    (Null garanti kun skruglede og god kaffe)

    Har hatt annet enn Volvo jeg også.
    Men jeg tok til fornuften.......

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    12. jan. 2013
    Innlegg
    203
    Antall takk

    Standard

    Heisann!
    Jeg hadde samme problem engang på en 850 ( at det ble trykk i ekspansasjonstanken). Grunnen til dette var gåen toppaking. (toppakingen hadde gått på sylinder nr 1 :P )
    Det du kan gjøre for og sjekke dette er og ta en kompresjons-test. Er den mye lavere på 1, eller kanskje 2 sylindere så er det nok fordi trykket går ut i kjølevannet. (trykket bør ligge på 120-135 psi, hvis jeg ikke husker helt feil)

    Hvis komp-testen er Ok, kan det være noe så lettvint at det er luft i kjølesystemet ditt.
    Ta i såfall av lokket på ekspansasjonstanken og la motoren gå på 2000-2500 omp til radiatorvifta har begynt og gå, da har termostaten åpnet seg og lufta bør være ute av systemet.
    Sist endret av Hypnotisk; 21/07/14 kl 23:31

  8. #8
    Registrerte brukere locked sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Stryn
    Innlegg
    3.000
    Antall takk

    Standard

    Desse bilane skal vere forholdsvis sjølvluftande. Har aldri hatt problemer med å få ut luft, er berre å fylle helt fullt, knipe litt på slangane og etterfylle. La den gå på tomgang ei stund og etterfyll vann (før motoren er varm) og tut og kjør. Dagen etter når motoren er kald kan du etterfylle kjølevæske. Samme dagen etterpå, då skulle det vere greit fritt for luft.

    Eg tok komp.test på en kompis sin BMW i går, det vart berre komp.test på en sylinder. Det var liksom ikkje noke poeng i å fortsette med over 250pund trykk og kjølevatnet spruta ut av komp.testeren ;-)
    2016 BMW 220d xDrive Gran Tourer
    2005 Volvo Horisont B12M

Lignende tråder

  1. Nye varmeelement i setet
    By coche in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 5
    Siste post: 15/02/12, 09:07
  2. 940 Overtrykk i veivhus
    By daglarssen in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 13
    Siste post: 01/10/11, 19:38
  3. Byttet ut HU- 803, speiljustering virker ikke
    By Volvo Roger in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 9
    Siste post: 28/09/11, 16:48
  4. Svar: 13
    Siste post: 02/09/11, 23:21
  5. Ettermontering av varmeelement i sete
    By Amatøren in forum C30 / V40II / V40II CC / S40II / V50 / C70II
    Svar: 6
    Siste post: 03/04/11, 21:55

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •