Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 25 av 25

Tråd: B6304 vil ikke starte! Volvo 960

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. juli 2014
    Innlegg
    12
    Antall takk

    Standard B6304 vil ikke starte! Volvo 960

    Har en Volvo 960 1991 mod som ikke vil starte, står en B6304 rekkesekser motor i. 204 HK.
    Bensinpumpe og filter er byttet, pumper bensin frem inn til railen til injektorne.
    luftmengdemåler er byttet pga var feilkoder på denne.
    målt om kamakslelsensor og svingshjulssensor sender ut signaler, rengjort sensorne, sender nå ut riktig spenningssignaler.
    luftfilter og registerinnstillingene er sjekket, alt ok der.
    Alle pluggene får gnist ved tørning av motor, og har tadd komptest, alt ok der.
    målt injektorer med ohm-meter, alle har verdien de skal ha.
    Injektorne får 0,3-0,4 volt strøm ved tørning av motor, vet ikke om det er rett, men får nå strømsignal..
    Motoren gir av og til etter, men vil ikke starte!
    Når motoren gikk tidligere fjusket den. måtte da stoppe og starte igjen, da gikk den normalt..

    Er ingen aktive blink feilkoder nå.

    Noen som har noen forslag for hva jeg kan sjekke, for å få start?

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. okt. 2012
    Sted
    Oslo
    Innlegg
    94
    Antall takk

    Standard

    Enkelt forklart trenger du bensin, lufttrykk og gnist for å få en effekt ut av bensinen. Siden bilen har gått normalt i enkelte situasjoner kan du tilnærmet utelukke trykk/kompresjon. Da står vi igjen med gnist eller bensin , eventuelt begge samtidig (lite sannsynlig). Dersom det lukter mye bensin etter et startforsøk ville jeg satse på å undersøke om det kommer gnist. Siden du påstår at det kommer gnist så har jeg bare et forslag om å virkelig sjekke at det kommer bensin i alle sylindrene. Dersom du fjerner en og en tennplugg og lukter nedi vil det avsløres. Dersom det kommer bensin der vil jeg sjekket tenningssystemet.

    Hvordan sjekka du at det kom gnist? har du tatt ut tennpluggen med coil og kontrollert at gnisten er synlig?

    Det er forresten en mulighet til, og det er at bensinen er gammel og dårlig, mulig full av kondens. Så dersom du ikke finner noen åpenbar feil på tenningssystem eller bensinsystem, fyll på 10 liter frisk bensin. Dersom bilen parkeres med lite bensin på tanken vil det kondensere fukt fra luft daglig. Fyll altså opp tanken før den parkeres!!
    Sist endret av medbakhjulstrekk; 18/07/14 kl 15:44

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. juli 2014
    Innlegg
    12
    Antall takk

    Standard

    Har nå prøvd å skrudd opp pluggene etter mye filing for å prøve å få start. Lukter ikke mye bensin av pluggene eller nedi sylindrene.. lukter mest koks bare egentlig.. skulle tru at pluggene skulle være ganske våte etter så mye filing da..? Har prøvd å bytte til en annen bensintrykksregulator (fra en 760 v6 motor..), tenkte kanskje at det ikke var nok trykk i railen til dysene.. men vil enda ikke starte.

    Sjekket gnist ved å skru opp pluggene og sette de i coilene, og turne motoren. La pluggene oppå topplokket for å gi de jord. alle pluggene gnistet, har også prøvd å bytte pluggene.

    Prøvde nå å tømme tanken å fylle på ny bensin, starter enda ikke.

    Tokk ut styreenheten for å se om noe var brent i printplatene.. den så ok ut.

    Noen som har flere tips hva jeg kan sjekke?

  4. #4
    Registrerte brukere Madice sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    1.039
    Antall takk

    Standard

    Sjekk om bensinpumpen går?
    Tiguan Exclusive R 2014
    164 '70
    03 Berlingo
    (X)Touran '07 Exclusive
    (X)Audi A4 1.8Ts 99
    (X)740 GL 90

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. juli 2014
    Innlegg
    12
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Madice Vis post
    Sjekk om bensinpumpen går?
    Bensinpumpa går, pumper bensin frem til railen til dysene. Pumpa er ny også.

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. okt. 2012
    Innlegg
    148
    Antall takk

    Standard

    Hadde lignende problem selv i vår; http://forum.vccn.no/showthread.php?...toren-g%C3%A5r!

    Du sier du har byttet luftmengdemåler, har du rett type? Dumt spørsmål, men det finnes hvertfall to typer som begge er til B6304, og du må ha den tidlige utgaven. Kan sjekke nummeret på min når jeg kommer hjem.

    Bensinpumpa går og pumper bensin frem til railen. Har du ventil på enden av fuel railen? Da kan du sjekke trykket mens motoren kinner og se om det kommer noe. Min fuel rail har ingen ventil der.

    Ellers har biltema et søtt lite verktøy for å sjekke om dysene får signal. http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Ve...ssystem-15248/
    I klassisk biltemastil fungerer det ikke optimalt, pærene reagerer ikke fort nok til at de klarer å blunke når signalet kommer og går, men du kan se om strømmen pulserer eller ikke

    Om pumpa går, dysene får signal og det lukter bensin i tennpluggshullene burde det være mulig å få start på den. Det kan forøvrig også legges til at under 9,6V kan enkelte elektroniske duppeditter ramle ut, deriblant dyser og styringsenheter. Mitt 45 Ah reservebatteri klarer såvidt å få start på en rekkesekser, men startkabler og et batteri til i parallell gjorde virkelig susen for starteren.

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. juli 2014
    Innlegg
    12
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Brisendal Vis post
    Hadde lignende problem selv i vår; http://forum.vccn.no/showthread.php?...toren-g%C3%A5r!

    Du sier du har byttet luftmengdemåler, har du rett type? Dumt spørsmål, men det finnes hvertfall to typer som begge er til B6304, og du må ha den tidlige utgaven. Kan sjekke nummeret på min når jeg kommer hjem.

    Bensinpumpa går og pumper bensin frem til railen. Har du ventil på enden av fuel railen? Da kan du sjekke trykket mens motoren kinner og se om det kommer noe. Min fuel rail har ingen ventil der.

    Ellers har biltema et søtt lite verktøy for å sjekke om dysene får signal. http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Ve...ssystem-15248/
    I klassisk biltemastil fungerer det ikke optimalt, pærene reagerer ikke fort nok til at de klarer å blunke når signalet kommer og går, men du kan se om strømmen pulserer eller ikke

    Om pumpa går, dysene får signal og det lukter bensin i tennpluggshullene burde det være mulig å få start på den. Det kan forøvrig også legges til at under 9,6V kan enkelte elektroniske duppeditter ramle ut, deriblant dyser og styringsenheter. Mitt 45 Ah reservebatteri klarer såvidt å få start på en rekkesekser, men startkabler og et batteri til i parallell gjorde virkelig susen for starteren.


    Ja luftmengdemåleren er byttet, var tidligere eier som byttet denne, den gamle har jeg liggende.. skal sjekke nummeret jeg og Tro om motoren ikke starter vist dette ikke stemmer..

    Har en trykkregulator i enden av railen ja, var denne jeg byttet fra en 760 v6 motor.. har ikke manometer for å måle bensintrykket der, men kan alltids få tak i, hadde vert greit å få det sjekka.

    Okeii, ja blir vel ikke helt rett å måle strøm til dysene med multimeter næi.. var jo ikke dyrt heller det verktøyet

    Jeg bruker ett 100 A batteri, med over 12 volt.. skulle ikke være problem der.

  8. #8
    Registrerte brukere konso sin avatar
    Medlem siden
    30. des. 2009
    Sted
    Ogndal/ Steinkjer
    Innlegg
    594
    Antall takk

    Standard

    Sjekk spenninga på batteriet mens du kinner, du skal minst ha 11v, ellers så kan det likesågodt være der litt av problemet ligger.
    Volvo løs
    Tidligere: 2006 V70 Summum D5 185hk
    04 S80 2,4D+, 94 850GLT og 84/87 740dieseler

    Ingenting er umulig, det umulige tar bare litt lengre tid

  9. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. okt. 2012
    Innlegg
    148
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av sindre34 Vis post
    Ja luftmengdemåleren er byttet, var tidligere eier som byttet denne, den gamle har jeg liggende.. skal sjekke nummeret jeg og Tro om motoren ikke starter vist dette ikke stemmer..

    Har en trykkregulator i enden av railen ja, var denne jeg byttet fra en 760 v6 motor.. har ikke manometer for å måle bensintrykket der, men kan alltids få tak i, hadde vert greit å få det sjekka.

    Okeii, ja blir vel ikke helt rett å måle strøm til dysene med multimeter næi.. var jo ikke dyrt heller det verktøyet

    Jeg bruker ett 100 A batteri, med over 12 volt.. skulle ikke være problem der.

    Det kan være den starter med feil LMM, men den går ikke bra. Glemte i forbifarten å koble opp min når jeg hadde byttet registerreima, fikk start, men det hørtes ut som den bare gikk på halvparten av sylindrene Ikke reagerte den noe særlig godt på gasspådrag, og ikke roet den seg på tomgang. Så fikk jeg øye på LMM'n lengst opp mot frontruta under panseret Etterpå gikk den bedre.

    Du trenger egentlig ikke trykkregulator, du kan bruke en skrutrekker og se om det kommer noe. Enten har du trykk, eller så har du det ikke.

    Du kan måle strøm til dysene med multimeter, men da må du måle fra den ene og en kontakt direkte til jord. Den ene kontakten skal ha permanent batterispenning når tenningen er på, den andre jordes via styringsenheten. Den jordingen er klin umulig å måle med multimeter ettersom den går av og på halvparten så mange ganger som motoren snurrer per minutt

    Som konso sier, sjekk spenningen på batteriet mens startmotoren går. Når batteriene blir eldre (eller mer utladet) synker belastningsspenningen mer og mer, inntil de en dag plutselig ikke fungerer godt nok lengre. De kan likevel ha en hvilespenning som er godt innenfor 12V.

  10. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. juli 2014
    Innlegg
    12
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Brisendal Vis post
    Det kan være den starter med feil LMM, men den går ikke bra. Glemte i forbifarten å koble opp min når jeg hadde byttet registerreima, fikk start, men det hørtes ut som den bare gikk på halvparten av sylindrene Ikke reagerte den noe særlig godt på gasspådrag, og ikke roet den seg på tomgang. Så fikk jeg øye på LMM'n lengst opp mot frontruta under panseret Etterpå gikk den bedre.

    Du trenger egentlig ikke trykkregulator, du kan bruke en skrutrekker og se om det kommer noe. Enten har du trykk, eller så har du det ikke.

    Du kan måle strøm til dysene med multimeter, men da må du måle fra den ene og en kontakt direkte til jord. Den ene kontakten skal ha permanent batterispenning når tenningen er på, den andre jordes via styringsenheten. Den jordingen er klin umulig å måle med multimeter ettersom den går av og på halvparten så mange ganger som motoren snurrer per minutt

    Som konso sier, sjekk spenningen på batteriet mens startmotoren går. Når batteriene blir eldre (eller mer utladet) synker belastningsspenningen mer og mer, inntil de en dag plutselig ikke fungerer godt nok lengre. De kan likevel ha en hvilespenning som er godt innenfor 12V.



    Hehe okei, da vet jeg at det ikke er luftmengdemåleren som er problemet her.. prøvde den gamle som sto på denne motoren, og en fra en 760 med v6motor.. bare for å prøve, men starter enda ikke.. Fant ikke noen delenr på den gamle og den nye uansett.. rart egentlig.. menmen .

    Prøvde å måle strøm til dysene, fikk 12,3 Volt ca. til alle dysene fra +ledningen og rett til jord med tenning på.. alt virker ok der.

    Prøvde å måle batterispenning, var 12,4 volt. Når jeg startet startmotoren datt spenninga ned til 11 volt, men startmotoren går fort og greit rundt. Tro om dette er veldig viktig..? Har brukt dette batteriet i volvo 760 med v6er.. er innsprøytning i denne, og den har fungert fint med dette batteriet.
    Prøver og lade batteriet over natta, og skal prøve med et annet i tilegg imorgen

  11. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. okt. 2012
    Innlegg
    148
    Antall takk

    Standard

    Hvis spenningen ikke er under 11 ved belastning er det ikke batteriet som er feilkilden din. Da ville jeg skaffet det verktøyet fra biltema for å sjekke om det er i dysene eller elektronikken problemet ligger.

    Får du pulserende signal fungerer sensorene, og det er mest sannsynlig dysene som hadde hatt godt av en rens. Har du ikke signal må vi fortsette feilsøkingen til den starter igjen

  12. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. juli 2014
    Innlegg
    12
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Brisendal Vis post
    Hvis spenningen ikke er under 11 ved belastning er det ikke batteriet som er feilkilden din. Da ville jeg skaffet det verktøyet fra biltema for å sjekke om det er i dysene eller elektronikken problemet ligger.

    Får du pulserende signal fungerer sensorene, og det er mest sannsynlig dysene som hadde hatt godt av en rens. Har du ikke signal må vi fortsette feilsøkingen til den starter igjen


    Ja hadde nå 11,3 volt når startmotoren gikk, ville enda ikke starte.

    Sjekket akkurat om dysene fikk signal med det diodeverktøyet fra biltema, alle 6 fikk pulserende signal ved turning av motor!
    Så tyder jo på at styreenheten sender ut de rette signalene som den skal til dysene.

    ja tror neste steg her blir å skru opp railen med dysene, og sjekke om alle spruter ut bensin, og lik mengde alle sammen.. rart vist alle dysene skulle være tett.. men man vet jo aldrig :P

    Vist det ikke er flere tips til hva som kan være galt..?

  13. #13
    Svirre sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2010
    Sted
    Hønefoss-Lunner
    VCCN medlemsnummer
    2802
    Innlegg
    8.130
    Antall takk

    Standard

    Hvis du har tatt ut pluggene og veit at de gir gnister, samt. at du kan kompresjon, så er det en annen ting som må være med hvis du skal få start; nemlig timing. Mulig du har sjekket det, men står alle tennkablene riktig i forhold til tenningsrekkefølge? I tillegg veit jeg at hvitblokkmotorer er sære på åssen type plugger som er montert, men varmegraden skal holde lenge siden du er 2 hakk over det anbefalte.
    -> Volvo V90 D3 AWD || x Dodge Ram 5.9d '03 || Volvo V70 D5 AWD '06 || x Volvo V70 D5 '07 || x Volvo V70 D5 AWD '05 || x Volvo V70N 2.4d '07 || x Volvo V70 2,5t AWD '98
    x Volvo V70 2.5D '00 || x Volvo 964 3.0l '91 || x Volvo 855 '95|| x Toyota Hiace '07 || x Volvo 760 TDiC '90 || x Volvo 940 TD '92 || x Hyundai H1 '98 || x Volvo 760 GLE '88

    Det finnes flere biler jeg ikke ønsker å nevne...

  14. #14
    Svirre sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2010
    Sted
    Hønefoss-Lunner
    VCCN medlemsnummer
    2802
    Innlegg
    8.130
    Antall takk

    Standard

    Du kan forsøke å spraye litt startgass inn i motor og forsøke å starte. Hvis den starter og går normalt på startgass så har du funnet årsaken, da gjentår bare å løse problemet. Om den ikke starter så er det tenninga. Sjekka at rotor og fordelerlokk er som det skal?
    -> Volvo V90 D3 AWD || x Dodge Ram 5.9d '03 || Volvo V70 D5 AWD '06 || x Volvo V70 D5 '07 || x Volvo V70 D5 AWD '05 || x Volvo V70N 2.4d '07 || x Volvo V70 2,5t AWD '98
    x Volvo V70 2.5D '00 || x Volvo 964 3.0l '91 || x Volvo 855 '95|| x Toyota Hiace '07 || x Volvo 760 TDiC '90 || x Volvo 940 TD '92 || x Hyundai H1 '98 || x Volvo 760 GLE '88

    Det finnes flere biler jeg ikke ønsker å nevne...

  15. #15
    Registrerte brukere ss242 sin avatar
    Medlem siden
    17. mars 2010
    Sted
    Årnes/Akershus
    VCCN medlemsnummer
    453
    Innlegg
    279
    Antall takk

    Standard

    Svirre: Fordelerløs tenning på denne ;-)

  16. #16
    Svirre sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2010
    Sted
    Hønefoss-Lunner
    VCCN medlemsnummer
    2802
    Innlegg
    8.130
    Antall takk

    Standard

    Separate coiler?
    -> Volvo V90 D3 AWD || x Dodge Ram 5.9d '03 || Volvo V70 D5 AWD '06 || x Volvo V70 D5 '07 || x Volvo V70 D5 AWD '05 || x Volvo V70N 2.4d '07 || x Volvo V70 2,5t AWD '98
    x Volvo V70 2.5D '00 || x Volvo 964 3.0l '91 || x Volvo 855 '95|| x Toyota Hiace '07 || x Volvo 760 TDiC '90 || x Volvo 940 TD '92 || x Hyundai H1 '98 || x Volvo 760 GLE '88

    Det finnes flere biler jeg ikke ønsker å nevne...

  17. #17
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. juli 2014
    Innlegg
    12
    Antall takk

    Standard

    Er ikke tennpluggkabler på denne motoren, er en coil som står på hver tennplugg i sylinderen, går ikke å sette disse feil, pga lengden på kablene er tilpasset dette.. :P
    Varmeverdien på pluggene husker jeg ikke hva den var.. men prøvde med noen som var lik som de som sto i tidligere.. ville enda ikke starte.

    Prøvde akkurat med startgass, tadd av luftfilterboksen og sprayet inn gjennom luftmengdemåleren.. ville gi etter og starte av og til. Men startet ikke. Kan det være pga at det er lang vei for gassen å gå gjennom luftmengdemåleren, gasspjell og innsugsmanifold tro..?
    Prøvde å gi litt gass for å åpne gasspjellet, samtidig som jeg brukte startgass. starter ikke.

  18. #18
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. juli 2014
    Innlegg
    12
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Svirre Vis post
    Separate coiler?
    jepp, en til hver sylinder

  19. #19
    Svirre sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2010
    Sted
    Hønefoss-Lunner
    VCCN medlemsnummer
    2802
    Innlegg
    8.130
    Antall takk

    Standard

    Siden den ikke starter og vil gå på startgass en gang så ville jeg ha byttet til orginale plugger. Startet der i hvertfall. Om ikke det hjelper så er det enten svinghjulssensor eller kamakselsensor.
    -> Volvo V90 D3 AWD || x Dodge Ram 5.9d '03 || Volvo V70 D5 AWD '06 || x Volvo V70 D5 '07 || x Volvo V70 D5 AWD '05 || x Volvo V70N 2.4d '07 || x Volvo V70 2,5t AWD '98
    x Volvo V70 2.5D '00 || x Volvo 964 3.0l '91 || x Volvo 855 '95|| x Toyota Hiace '07 || x Volvo 760 TDiC '90 || x Volvo 940 TD '92 || x Hyundai H1 '98 || x Volvo 760 GLE '88

    Det finnes flere biler jeg ikke ønsker å nevne...

  20. #20
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. juli 2014
    Innlegg
    12
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Svirre Vis post
    Siden den ikke starter og vil gå på startgass en gang så ville jeg ha byttet til orginale plugger. Startet der i hvertfall. Om ikke det hjelper så er det enten svinghjulssensor eller kamakselsensor.

    Ja okei. Skal få tak i plugger å bytte de da, så får man se hva som skjer.
    Sensorne har jeg hadd av og rengjort, og målt om de sender signaler til styreenheten, fulge måleinnstrukser fra autodata, og de sender ut de signalene de skal.

  21. #21
    Svirre sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2010
    Sted
    Hønefoss-Lunner
    VCCN medlemsnummer
    2802
    Innlegg
    8.130
    Antall takk

    Standard

    Spørsmålet er bare om de virker tilsynelatende ok selv etter at du har sjekket og målt. Har vært borti lignende selv, så veit jo aldri.

    Uansett; prøv med orginale plugger og se om det hjelper. Om den fremdeles ikke starter så har du utelukka gnist, kompresjon og bensin. Da er det bare timingen som gjenstår.
    -> Volvo V90 D3 AWD || x Dodge Ram 5.9d '03 || Volvo V70 D5 AWD '06 || x Volvo V70 D5 '07 || x Volvo V70 D5 AWD '05 || x Volvo V70N 2.4d '07 || x Volvo V70 2,5t AWD '98
    x Volvo V70 2.5D '00 || x Volvo 964 3.0l '91 || x Volvo 855 '95|| x Toyota Hiace '07 || x Volvo 760 TDiC '90 || x Volvo 940 TD '92 || x Hyundai H1 '98 || x Volvo 760 GLE '88

    Det finnes flere biler jeg ikke ønsker å nevne...

  22. #22
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. juli 2014
    Innlegg
    12
    Antall takk

    Standard

    Har nå byttet pluggene, lånte fra en annen volvo som pluggene akkurat var byttet på.
    Har bytta bensintrykksregulatoren.
    Har demontert railen til dysene, for å se om de sprutet ut bensin når man turna på motoren. Så at alle dysene sprutet bensin, og spruten var fin.
    Starter nå såvidt, klarer akkurat å gå på tomgang, men går bare ei lita stund, til motoren får litt temperatur, så stoppen den, og vil ikke starte før den er blitt kald igjen.
    Motoren tåler heller ikke gaspådrag når den går på tomgang, stopper da med en gang.
    Noen som vet om det er noen følere for choke/kaldstart på motoren som holder helvette..? Eller noe annet? noen som har tips?

    Målte også signal fra veivakselsensoren, den sendte ut 2,5 V vekselstrøm når den gikk på tomgang. Sto i Autodatas feilsøkningsskjema at den skulle sende ut 0,5 V vekselstrøm på tomgang, noen som vet om dette bare er ett minimums strømsignal eller kan den sende ut for mye, at denne sensoren er ødelagt?

  23. #23
    Svirre sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2010
    Sted
    Hønefoss-Lunner
    VCCN medlemsnummer
    2802
    Innlegg
    8.130
    Antall takk

    Standard

    Hørtes ikke riktig ut. Tyder egentlig på at den ikke er som den skal. Jeg ville ha byttet den ut og sett om det gjorde susen.
    -> Volvo V90 D3 AWD || x Dodge Ram 5.9d '03 || Volvo V70 D5 AWD '06 || x Volvo V70 D5 '07 || x Volvo V70 D5 AWD '05 || x Volvo V70N 2.4d '07 || x Volvo V70 2,5t AWD '98
    x Volvo V70 2.5D '00 || x Volvo 964 3.0l '91 || x Volvo 855 '95|| x Toyota Hiace '07 || x Volvo 760 TDiC '90 || x Volvo 940 TD '92 || x Hyundai H1 '98 || x Volvo 760 GLE '88

    Det finnes flere biler jeg ikke ønsker å nevne...

  24. #24
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. juli 2014
    Innlegg
    12
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Svirre Vis post
    Hørtes ikke riktig ut. Tyder egentlig på at den ikke er som den skal. Jeg ville ha byttet den ut og sett om det gjorde susen.
    Hmm.. ja får bare bestille en ny da.. men den gir jo utslag liksom. Men man vet jo aldri.

  25. #25
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. okt. 2012
    Sted
    Oslo
    Innlegg
    94
    Antall takk

    Standard

    Siden den går dårligere og dårligere jo varmere den blir er det antagelig noe med blandingsforholdet som ikke justeres riktig eller at tenningen/gnisten er generelt for dårlig.

    Du kan sjekke koblingsskjema for hvilke signaler som påvirker blandingsforholdet, kjølevesketemperatur feks den motstanden skal synke fra flere tusen ohm og til antagelig 100-300 ohm et sted. Signalet fra veivaksel sier noe om hastighet på motoren. Dersom du får målt motstand på kjøleeveske sensor både som kald og som var finner du kanskje ut om dette er feilen. Og husk ny bensin er viktig kan være mye kondensdrit i en gammel tank med lite bensin på.

    Når det gjelder gnist har du utført en test. En god coil klarer å lage gnist som hopper 1cm avstan i friluft ganske lett. Vet ikke om du tør men en skrutrekker inn i coilen og hold rett over gods på motor.... pass på strømmen og beskytt deg med tykke hansker.

    Det er også mulig at kompresjon kan være dårlig. Dersom du undersøker dette og du har både kompresjon, gnist og bensin skal dette fungere altså.
    Sist endret av medbakhjulstrekk; 08/08/14 kl 20:20

Lignende tråder

  1. volvo amazon vil ikke starte...
    By slashiroth in forum PV / Duett / Amazon / 1800
    Svar: 3
    Siste post: 04/06/12, 22:32
  2. volvo 740 med fk motor vil ikke starte lengre
    By v o l v o power in forum Motor og gir
    Svar: 8
    Siste post: 15/05/12, 23:20
  3. volvo med a motor vil ikke starte!?
    By Dimmern in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 14
    Siste post: 30/01/11, 22:16
  4. 960`en vil ikke starte!
    By MariusF in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 33
    Siste post: 29/06/10, 09:42

Tagger for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •