Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9

Tråd: Rykking ved gasspådrag - Fukt ?? - V50

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2013
    Innlegg
    7
    Antall takk

    Standard Rykking ved gasspådrag - Fukt ?? - V50

    Hei,

    Jeg har over en lengre periode slitt med smårykking ved gasspådrag med min Volvo V50 2005 mod. 1.8

    Jeg har fått renset gasspjeldet hos Volvo ved et par anledninger og dette har gjort at problemene har forsvunnet midlertidig. I vinter begynte derimot motorlampen som indikerer et problem med spjeldhus / brenselssystemet å lyse. Jeg leverte inn bilen hos Volvo og de anbefalte å bytte spjeldhus, og om dette ikke hjalp måtte jeg bytte hele brenselssystemet.. Dette ble veldig kostbart så jeg fortsatte å kjøre med bilen.

    Utover våren ble problemet mindre og jeg har nå før denne uken kjørt i omtrent 2 måneder uten problemer.

    Den siste uken har temperaturen vært vanvittig høy, og aircondition har virkelig fått kjørt seg. Det jeg har oppdaget da er at problemet plutselig har dukket opp igjen. Samtidig med dette ser jeg at det dannes vanvittig mye kondens, og det dannes søyler / elver på bakken når jeg stopper bilen etter en kjøretur. I tillegg til dette er kablene som jeg antar aircondition benytter søkkvåte når jeg åpner panseret. Jeg har ikke hatt antydning til problemer i vår når temperaturen har lagt mellom 10-20 grader og air condition ikke har blitt brukt noe særlig. Tilbake når problemet oppstod var det som sagt vinter og mye fuktig vær. Basert på dette har jeg følgende spørsmål;

    Kan fukt forårsake problemene jeg opplever med rykkingen?

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. mars 2010
    Innlegg
    1.665
    Antall takk

    Standard

    Nei. Drenering av ac kondenseren har intet med drivstoffsystemet og gjøre.

    Dine observasjoner av vann under bilen og mye kondens på ac rørene er helt normalt. Jo høyere relativ fuktighet i luften, jo mer kondens dreneres ut under bilen - Avhenging av arbeidsyklusen til ac anlegget selvfølgelig..
    240 GL / 850 R / V50 T5 / ST 13`

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2013
    Innlegg
    7
    Antall takk

    Standard

    Ok. Takk for svar.

    Jeg merket noe spesielt i dag. Når jeg starter air condition bruker det å komme en rask pipelyd fra motorrommet. Antar det er en motor eller noe lignende som starter i gang.

    I dag når jeg kjørte (air condition sto og gikk som normalt) og fikk problemer med rykking, hørte jeg pipelyden flere ganger når jeg ga gass ut av rundkjøringer og lignende. Har ikke peiling på om det finnes noen sammenheng, men det føltes hvertfall slik.

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2013
    Innlegg
    7
    Antall takk

    Standard

    Jeg har nettopp snakket med noen som har hatt lignende problemer, og de hadde bilen inne gjentatte ganger uten å finne noe særlig ut av det.. De byttet til slutt EGR ventilen og problemet forsvant helt.

    Kan det være lurt i å gi dette et forsøk?

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. mars 2010
    Innlegg
    1.665
    Antall takk

    Standard

    EGR er djevelens verk og kokser igjen på null komma null ved mye småkjøring, vel verdt å sjekke denne.
    Som regel trenger den ikke byttes, en god rengjøring med tannkost i dieselbad er god medisin.
    Usikker på pipelyden..

    Om volvo forteller deg at du MÅ bytte EGR selv uten at denne gir feilkode bør du tenke deg godt om, vær klar over at volvoverksteder ikke fixer deler men bytter dem.
    Det er dessverre offisiell policy der i gården :-(

    Om EGR er kokset igjen evnt problem med spjeldhus vil motoren ikke få den luften den trenger for optimal forbrenning, når AC slår inn øker lasten på motoren og symptomet forsterkes.
    Sist endret av gswede; 14/07/14 kl 19:23
    240 GL / 850 R / V50 T5 / ST 13`

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2013
    Innlegg
    7
    Antall takk

    Standard

    Ok. Da tror jeg gir dette et forsøk. Har forresten 1.8 bensin, men ser at også denne har EGR ventil.. (Leste en plass at det var kun diesel biler som hadde dette, men "gjør det selv" hånboken jeg har, sier ivertfall at det også finnes i 1.8 bensin modellen)

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. mars 2010
    Innlegg
    1.665
    Antall takk

    Standard

    Mange bensinmotorer med EGR, dessverre
    240 GL / 850 R / V50 T5 / ST 13`

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2013
    Innlegg
    7
    Antall takk

    Standard

    Hei igjen,

    Snakket med Volvo, og det var som du sier. De gjennomfører ikke "vedlikehold" på deler, og å bytte EGR kunne fort koste en del.

    Til info:
    Jeg har i dag kjørt med motorlampen aktiv hele dagen, og bestemte meg for å ta en titt under panseret. Sjekket gassspjeldet og dette så ut til å fungere fint. Litt sot på innsiden, men ingen tegn til at det ikke åpnet seg. Pusset/blåste litt for å få vekk støvet. Etter dette lyste fortsatt motorlampen.

    Det neste jeg gjorde var å gå over alle "synlige" kontakter. Koblet dem av, og koblet dem på igjen. Jeg merket da at noen av kontakene som er knyttet til tennpluggene gikk noe lengre ned. Startet bilen på nytt og motorlampen var borte. Til og med lyden fra air condition som ALLTID har vært tilstede er nå vekke.

    Ser altså ut til at problemet har vært dårlig kontakt en eller annen plass. Vanskelig å si siden jeg gikk over de fleste.

    Nå gjenstår det bare å se om problemene er vekke for godt

  9. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. mars 2010
    Innlegg
    1.665
    Antall takk

    Standard

    tvi tvi :-)
    240 GL / 850 R / V50 T5 / ST 13`

Lignende tråder

  1. Aircondition og rykking
    By iPaal in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 20
    Siste post: 31/05/12, 14:30
  2. Rykking i forstilling 99mod. AWD
    By Aashome in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 3
    Siste post: 12/04/12, 21:37
  3. Rykking/hard nedgiring på AW42
    By Holger in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 11
    Siste post: 20/07/11, 11:36
  4. Rykking ved kald motor. V50 1,6D
    By V50 05mod in forum C30 / V40II / V40II CC / S40II / V50 / C70II
    Svar: 7
    Siste post: 18/06/11, 20:30

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •