Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15

Tråd: Vibrasjoner i ratt / ubalanserte hjul / kast i bremseskiver

  1. #1
    Registrerte brukere wvevang sin avatar
    Medlem siden
    04. nov. 2011
    Innlegg
    115
    Antall takk

    Standard Vibrasjoner i ratt / ubalanserte hjul / kast i bremseskiver

    Jeg er plaget med vibrering i rattet som om hjulene ikke er balanserte eller det er kast i felgene eller bremseskivene.

    Jeg har nettopp byttet til flunke nye felger og nye balanserte dekk, men har fortsatt vibrasjoner. Tenkte det kunne skyldes kast i bremseskiver og da jeg likevel skulle bytte bremser rundt hele bilen fremskyndet jeg det litt for å se om det ble bedre.

    Jeg byttet riktignok bremser foran selv, men tror ikke det kan være dette som er problemet.

    Noen som vet om andre deler/ting som kan skape slike vibrasjoner selv når hjulene og bremsene er nye?

    Jeg har en kamerat som driver en Statoil stasjon med dekk/felgsalg, han sier at han har hørt fra flere V70 eiere som sier at den bilen plukker opp mye resonans og vibrasjoner når en går opp til 18 tommete!
    Volvo V70N 2007 D5 185 HK automat - skinn - bixenon - 18"

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. jan. 2010
    Sted
    Romedal, i stange kommune
    Innlegg
    1.391
    Antall takk

    Standard

    Rister det uansett fart? Fler dekksjapper balanserer ikke til 100% heller. Men hvis det er hele tiden. Når du skiftet skivene, pussa du reint kontaktflaten mellom skive og hjullager?
    tidligere navn: Greenshadow

    Volvo og kun volvo.

  3. #3
    Registrerte brukere wvevang sin avatar
    Medlem siden
    04. nov. 2011
    Innlegg
    115
    Antall takk

    Standard

    Startet på ca 90 km/h, verst ved 105 og over 120 gav det seg nesten helt.

    Hadde nylig av fremhjula, og fikk et dekkverksted til å balansere på nytt. Det var ingen ubalanse i hjula i det hele tatt, så jeg mistenker det kommer fra noe annet. Jeg så derimot at senterringene jeg brukte foran var noe slark i inn mot navet, altså de var ikke helt faste. Byttet disse til noen som var mye bedre og krysset fingrene.

    Resultatet: Nå starter ristingen på 75 km/h og er like ille som før. Dette irriterer meg kraftig!!

    Jeg pusset ikke ren kontaktflaten mellom skiva og hjullageret/navet, men her var det ikke så ille. Tror ikke dette kan være årsaken!
    Volvo V70N 2007 D5 185 HK automat - skinn - bixenon - 18"

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. aug. 2010
    Sted
    Trøndelag
    Innlegg
    916
    Antall takk

    Standard

    Hadde akkurat samme problem på min forrige v70, bytta alt det du har gjort men ble ingen forandring til meg heller. Fant aldri ut av det. Men hvis du kjører på billigdekk, se på dekkmønsteret når dem balanserer. Fikk risting på min nåværende v70, når dem ble balansert oppdaget vi at dekkmønsteret svingte fra side til side. Fikk forklart at en dekk kan bli slik hvis man kjører hardt når de nylig er montert. Ellers kan det jo være dempere?
    -2015 V70 D4 Dynamic
    -2005 V70 D5 (solgt)
    -2001 V70 2.0T (solgt)
    -1998 V70 2.0T (solgt)

  5. #5
    Registrerte brukere wvevang sin avatar
    Medlem siden
    04. nov. 2011
    Innlegg
    115
    Antall takk

    Standard

    Hmm.. Tror ikke jeg kjørte så hardt når dekka var nye, som forøvrig ikke er lenge siden. Jeg begynner å mistenke hjullager, foringer etc. Dessuten var det minimalt med ubalanse i dekkene når jeg hadde hjulene av for balansering før helgen. Dekkverkstedet mente det må være noe annet.

    Kan jo også nevne at ristingen avtar når jeg gasser på og bruker litt moment mellom 80 og 110-120 km/h. Med en gang jeg slipper gasser og "triller" rister det igjen. I sving øker ristingen/vibrasjonene.
    Tror jeg skal få sjekket hjullager og tatt en service på hele forstillinga, hvertfall sjekke alle foringer.
    Volvo V70N 2007 D5 185 HK automat - skinn - bixenon - 18"

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. mars 2010
    Innlegg
    1.665
    Antall takk

    Standard

    Jeg ville mistenkt dårlige foringer på bærebroene, spesielt siden du nevner at vibrasjonene avtar ved pådrag/last.
    En annen ting, det er ingen garantier for at det ikke er kast i de nye skivene, just sayin :-)
    240 GL / 850 R / V50 T5 / ST 13`

  7. #7
    Registrerte brukere wvevang sin avatar
    Medlem siden
    04. nov. 2011
    Innlegg
    115
    Antall takk

    Standard

    Skal få sjekka foringene. Sant, er vel ingen garanti for det, men skulle jeg ikke merket det bedre da ved bremsing? Ristingen/vibrasjonene avtar faktisk litt ved bremsing, eller pådrag. Jeg tipper lager eller foringer i bærebroene da. Skal hvertfall få sjekket dette!
    Volvo V70N 2007 D5 185 HK automat - skinn - bixenon - 18"

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. mars 2010
    Innlegg
    1.665
    Antall takk

    Standard

    Tror nok lagrene ville laget ganske så mye lyd om de var slitt til den grad at det ga vibrasjoner..
    240 GL / 850 R / V50 T5 / ST 13`

  9. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    03. aug. 2010
    Innlegg
    64
    Antall takk

    Standard

    Jeg har også dette problemet på min 01 v70. Jeg var på eu kontroll sist torsdag, kun fremre foringer i begge bærebruene som skikkelig dårlige. Skal presse inn nye og se hvordan det blir da. Blir det ikke bra da så mistenker jeg indre drivknute. Nye dekk og felger her også.

  10. #10
    cortinaterje sin avatar
    Medlem siden
    03. mars 2010
    Sted
    Kristiansand
    VCCN medlemsnummer
    1885
    Innlegg
    557
    Antall takk

    Standard

    Ristet det med vinterhjulene også? Hvis ikke ville jeg prøvd å sette tilbake dem først og se om ristinga blir borte igjen.
    ct

    Det er ikke bare Volvo som ruller
    V70 D5 2002

  11. #11
    Registrerte brukere Jimmen sin avatar
    Medlem siden
    07. jan. 2013
    Sted
    Rørvik , Trøndelag
    Innlegg
    1.095
    Antall takk

    Standard

    jeg og sliter forsåvidt med dette, flett nye dekk med balansering.. rister alikevell.
    Og det er kun 16" vinterhjula, mine 19" sommerhjul rister ikke.
    09mod Ford S-Max 2.2TDCI Tit-S Individual Familiebil
    10mod Audi A6 Allroad 3.0TDIQ Konebil
    95mod Volvo 940 Turbo Banebil

  12. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. jan. 2010
    Sted
    Romedal, i stange kommune
    Innlegg
    1.391
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Jimmen Vis post
    jeg og sliter forsåvidt med dette, flett nye dekk med balansering.. rister alikevell.
    Og det er kun 16" vinterhjula, mine 19" sommerhjul rister ikke.
    samme her, 19" mine rister ingenting, men 16" 0g 17" mine rister, men det blir mindre risting hvis jeg har kjørt lenge, over en halvtime i allefall..

    Trådstarter, merker du noen forskjell når du drar med henger eller uten? Merker fort hvis det er no i understell når hengeren henger på.
    tidligere navn: Greenshadow

    Volvo og kun volvo.

  13. #13
    Registrerte brukere wvevang sin avatar
    Medlem siden
    04. nov. 2011
    Innlegg
    115
    Antall takk

    Standard

    Har ikke prøvd med tilhenger, men skal prøve det snart da jeg skal kjøre et flyttelass.

    Forresten, så bytta jeg senterringer fremme når jeg hadde hjula av for balansering for 1,5 uke siden. De originale jeg fikk med felgene virket noe slakke. De hang ikke akkurat fast på navet, men ble liksom bare hengende på toppen. De nye jeg satte på var litt bedre, men fortsatt litt "slarkete" kanskje. Greia er at ristingen forverret seg etter de nye litt tightere ringene ble satt på.

    Jeg har nå kjørt litt og klarer ikke helt å finne noen "trend", eller noe som gjør det verre eller bedre egentlig. Noen ganger blir det faktisk bedre ved gass/pådrag/last, mens andre ganger virker det som det blir bedre. Og faktisk på flat vei kan ristingen avta nesten helt, for så og forverre seg igjen til tross for stabilt pådrag og hastighet!

    I morgen skal jeg leite byen rundt etter nye senterringer igjen.. På de gamle felgene og på vinterhjulene er senterringene så tighte at de må tas av med tang, eller hvertfall sånn at de henger igjen på navet. Mistenker at det kan være dette!

    Og om ikke dette hjelper blir det verksted for å sjekke skiver og forstilling!

    Kommer tilbake med mer om jeg finner ut av noe!
    Volvo V70N 2007 D5 185 HK automat - skinn - bixenon - 18"

  14. #14
    Registrerte brukere wvevang sin avatar
    Medlem siden
    04. nov. 2011
    Innlegg
    115
    Antall takk

    Standard

    Da har jeg vært på verksted og på dekkverksted for å dobbeltsjekke. På verkstedet så det ut som at høyre felg var kast i. Ellers mente verkstedsmesteren at ytre drivaksel høyre side så noe skjev ut. Ellers kunne han ikke se noe unormalt annet enn at høyre bakhjul hang bittelitt på håndbrekket og han mente dette kunne lagr vib i hele bilen.

    Dro til et dekkverksted og fikk sjekka felgene på nytt, og byttet felgene som stod bak med de fremme. Ingen av hjulene var i ubalanse. Vibrasjonene ble nesten helt borte!!! Jeg lurer på om bilen er hjemsøkt:P

    Uansett, så var faktisk vibrasjonene mye svakere også før jeg bytta om på felgene. Tror det skyldtes at jeg har kjørt en stund med last i bagasjerommet. Det hadde jeg ikke idag når jeg kjørte med verkstedsmesteren eller etter jeg bytta om. I morgen skal jeg kjøre med tilhenger, får se hvordan det blir da.

    Fikk også byttet luftmassemåler da denne hadde helt feile verdier når jeg var på verksted. I tillegg mener han lockupen på girkassen fusker. Det lukter dyre utgifter i fremtiden!
    Volvo V70N 2007 D5 185 HK automat - skinn - bixenon - 18"

  15. #15
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    1.090
    Antall takk

    Standard

    Skal ikke se bort fra at det er kast i dekkene dine. Sjøl kjøpt eg nye Pirelli-dekk i fjor til Caravellen. Etter 1 sommer var dekkene skjeve/kast i. Fikk nye av annet merke og all risting borte.
    Har du kast i dekkene har det intet å si for avbalansering. Avbalansering kan være OK men dekkene likevel skjeive.
    Når solen går ned, kaster selv små menn lange skygger.
    xc60 D4 181 hk R-design 2014
    XC70 2006 D5 4C sumsum

Lignende tråder

  1. Reparere alu-felger med kast i...
    By Torsen67 in forum Dekk, felg, chassi og bremser
    Svar: 1
    Siste post: 23/07/12, 18:39
  2. Svar: 7
    Siste post: 27/03/12, 09:15
  3. ØK Luisi ratt, Sparco ratt, Momo ratt
    By Espedalen in forum K: 100 / 200 -serien
    Svar: 6
    Siste post: 14/02/12, 20:00
  4. Kast i hjullager?
    By Robert H. in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 5
    Siste post: 19/08/11, 17:50
  5. Vibrasjoner i bil og ratt, 960I.
    By Mysemannen in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 10
    Siste post: 19/07/10, 10:22

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •