Kom over denne bilen på en av de mange Volvo-gruppene på facebook. Slengte et forslag om bytte i min gamle 945 ut i lufta, og fikk napp. Så da var det bare å slenge seg i bilen og ta ferja over til sørfylket for å handle bil, som så mange ganger før.



Bilen er altså en 1970 modell 164, med B30A motor og manuell M400 gir.
Den er langt fra strøken, men i "hyfsat bruksskick". Rust finnes, og litt mekanisk småplukk må tas tak i.
Den går litt for varmt i følge instrumentet, men selger mente dette hadde skjedd etter at han hadde hatt instrumentet i deler. Får prøve med et annet instrument først av alt. Tankmåleren fungerer selvsagt heller ikke, men det er nok tankgiveren som er synderen der.
Bilen er litt tregstartet når den har stått en stund. Mistenker bensinpumpa, noen som vet om B30 har lik pumpe som B20?
Den trenger nok også en ventiljustering, hører det tikker litt godt i en ventil eller to.
Bilen ble EU-godkjent rundt nyttår, og da ble det meste av slitedeler i forstillinga byttet og bremsene gått over.

Har store planer om å gjøre minst mulig med denne, egentlig. Den skal få seg et sett med tøffe hjul, og så tenker jeg å bruke den som den er ut sesongen. Så får vi se om den blir solgt, stående som den er, eller om jeg gidder å shine den opp.