Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5

Tråd: Cpt Tuttle - 740 G(hetto)L(ooker) 1990

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    12. sep. 2011
    Sted
    Kalix, Sverige
    Innlegg
    189
    Antall takk

    Standard Cpt Tuttle - 740 G(hetto)L(ooker) 1990

    Mercan jag kör med till vardags började blanda olja och vatten på ett synnerligen otrevligt sätt.
    Det var bara att börja leta sig en billig reservbil... Besiktigad och körklar då jag behövde den på en gång.

    Hittade en Volvo 245 som såg fin ut på bilden åtminstone, besiktigad och allt för 3000 kr!
    ...självklart var den redan såld när jag ringde.

    Alla bilar med "små enkla fel" eller som "inte skulle vara några problem att besiktiga" gick bort, liksom en "BMV" från någon som trodde att det var den korrekta stavningen. Upprostade 80-tals japaner för nästan 10 lakan gick bort, och V70 D5an från 2006 till förvisso ett mycket förmånligt pris som en arbetskamrat tipsade om var väl inte riktigt vad jag hade tänkt mig......

    Kvar var två bilar...
    En VW Polo, med lite elfel som verkade jobbiga, och dessutom ville jag väl ha en BIL, inte en motoriserad ryggsäck?
    Och så den här...


    En blinkers är på väg i posten...hoppas jag i alla fall.
    Gamla torra dubbplockade vinterdäck av ett antal olika fabrikat, men de ryker fint. Ja inte för att jag provat nu men...


    Ser lite ledsen ut när allt antingen är skevt, trasigt eller saknas...


    Någon verkar ha använt huven som dansbana, går det där bort med grov rubbing?


    Tejp fixar allt?


    Avgassystem som snart åker i backen....
    Faktiskt bakljus i riktigt bra skick, känns ovanligt på 90-92.
    Och reflexramp. Vilket jag förvisso tycker är skitfult, men det imponerar väl alltid på någon fjortis...och den är hel!


    Här räcker nog inte rubbing...
    Sandspackel?


    Bakluckan ser lite finare ut sedan jag tog och sparkade ut de värsta bucklorna med stålhättan på kängorna, men det är nog inget man lägger en candylack på...


    Huven blev lite för stor i mitten sedan jag gjorde samma sak... Poor mans cowl induction?


    Spyfärgad inredning och grötslev till växellådan, men det känns som lika bra det, hade den här bilen haft automat hade den säkert varit trasig den med...


    Här satt en gång träpaneler i äkta PVC, tills de krullade ihop sig och ramlade av.


    Fult innertak och ännu fulare innerbelysning som tar upp hela backspegeln. Så snart backar man väl över postlådan...och jag som just limmat ihop den sen en kärring i en Merca W210 gjorde kaffeved av den. :(


    Öppna huven.
    Se kabeldragningarna.
    Stäng igen och glöm vad du sett...


    Vilken sexig fönstervev...


    Passagerardörren motivlackad med uppkastningar. Det hände en gång på en kompis Impala under Power big meet. Då fick vi tvätta bilen med cellulosaförtunning för att få bort det, men det törs man väl inte göra på en så här fin bil, tänk om man skadar lacken?

    Finns det då något bra med den här bilen?
    Tja...
    Den går förbaskat fint i motor och låda. Går jämnt och fint och är väldigt lätt få in växlarna. Förvisso är det säkert ett tecken på att det håller på att rasa när en
    RWD
    -Volvo inte känns som en rysk traktor från 1947 när man kör den...men ändå.

    Den har nästan ingen rost.

    Jag fick en bil skattad och besiktigad oktober ut för 2000 kr.

    Det är ingen Polo

    Och...nä kanske det var slut där....



    Första reparationen jag gjorde var att hänga in en ny wunderbaum då den gamla var rätt slut. Vilken ironi. Wild child. Känner man sig särskilt mycket "wild child" i en 740 GL???


    Blev lite mindre sprutnarkomanstuk sen jag satt dit spoilern och blinkersen lite mer ordentligt.


    Återmonterade den saknade skraplisten...
    Bättre GLT än ingen alls.

    Ingen bil jag tänkt kosta på många kronor detta, av förklarliga skäl, men man kan ju få den lite trevligare så man slipper skämmas för att åka i den så länge...
    Har haft: PV544 -62, 142 DL -71, 142 DL -73, 164 -73, 142 DL -74, 145 L -74, 164 E -74, 245 L -78, 245 GL -81 744 GL -87, 745 GLT 16V -89
    Har: PV544 -65, 744 GL -90

  2. #2
    Registrerte brukere s4nd3r sin avatar
    Medlem siden
    21. feb. 2010
    Sted
    Fjørå (ålesund)
    Innlegg
    1.549
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Cpt Tuttle Vis post
    Första reparationen jag gjorde var att hänga in en ny wunderbaum då den gamla var rätt slut.
    haha..

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    12. sep. 2011
    Sted
    Kalix, Sverige
    Innlegg
    189
    Antall takk

    Standard


    Lånade ut bilen till bror min och han tackade med att customizera utseendet till mer symmetriskt utförande...SUCK!
    Men har blinkers till båda sidorna på väg i lådan så småningom, hoppas det går snabbt....


    Bytte även främre skraplisten till en svart, såg lite mer enhetligt ut....


    Billigare köpa avgasupphängningar för 40 kr än att lämna hela avgassystemet på E4.....
    Förstår inte folk som ids rackla med spännband och najtråd ens på en sån här bil, till de pengarna!


    Fick bli en USA-gran också för att bättra på sluskstuket lite till....
    Lånade mercans fuzzy dice också eftersom en tärningslös bil är ungefär lika trivsamt som ett Gör det själv-jobb på bröllopsnatten...
    Sist endret av Cpt Tuttle; 26/06/14 kl 20:58
    Har haft: PV544 -62, 142 DL -71, 142 DL -73, 164 -73, 142 DL -74, 145 L -74, 164 E -74, 245 L -78, 245 GL -81 744 GL -87, 745 GLT 16V -89
    Har: PV544 -65, 744 GL -90

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    12. sep. 2011
    Sted
    Kalix, Sverige
    Innlegg
    189
    Antall takk

    Standard


    Blinkers på båda sidorna. Äntligen.....
    Tyvärr tror jag den högra är till 740 GL trots att det stod 760/940 i annonsen, för passformen är helkass, men nu skiter jag i vilket. :(


    Nu slipper man se taklampan i backspegeln


    Sen lyckades jag få dörrsidan att på nåt vis lossna och fastna i karossen när dörren skulle upp så den gick i småbitar, men det går ju alltid lösa......

    Nu ska jag se om skiten håller i 14 mil så jag kan åka och kolla på när folk med för mycket pengar skjuter motorn i sina halvtrasiga raggarbilar de försöker få att hålla ihop 402 meter åt gången. :(
    Har haft: PV544 -62, 142 DL -71, 142 DL -73, 164 -73, 142 DL -74, 145 L -74, 164 E -74, 245 L -78, 245 GL -81 744 GL -87, 745 GLT 16V -89
    Har: PV544 -65, 744 GL -90

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    12. sep. 2011
    Sted
    Kalix, Sverige
    Innlegg
    189
    Antall takk

    Standard



    Nu är jag glad att jag inte hade en finare bil sedan en lätt antikverad dam i en Skoda Fabia verkade glömma bort varför det sitter backspeglar på bilarna.
    Jag är även glad att det inte hände några sekunder senare för då hade jag väl hunnit kliva ur bilen och stått där mellan när hon backade in i bilen i full kareta.
    Har haft: PV544 -62, 142 DL -71, 142 DL -73, 164 -73, 142 DL -74, 145 L -74, 164 E -74, 245 L -78, 245 GL -81 744 GL -87, 745 GLT 16V -89
    Har: PV544 -65, 744 GL -90

Lignende tråder

  1. Cpt Tuttle - 1965 PV544
    By Cpt Tuttle in forum PV / Duett/ Amazon / 1800 / 140 / 160
    Svar: 80
    Siste post: 05/05/13, 06:25
  2. 1990 240. bra bil!
    By Volvo-Power in forum Biler selges / kjøpes
    Svar: 0
    Siste post: 02/03/13, 14:01

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •