Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8

Tråd: Volvo V70 2.5D (2000) For høyt avgass utslipp (dynamisk justering av dieselpumpe?)

  1. #1
    henrik_86
    Gjest

    Standard Volvo V70 2.5D (2000) For høyt avgass utslipp (dynamisk justering av dieselpumpe?)

    Jeg var på EU kontroll denne uka og fikk mangel på for høyt avgass utslipp (0,76).
    Bilen har vært tungstartet i vinter, men nå som det er varmere starter den som normalt.
    Glødepluggene er byttet for ikke så lenge siden, så disse kan utlukkes.
    Jeg har også merket at det slippes ut mer avgasser enn normalt.
    Mitt spørsmål er: hva kan dette komme av?
    Det ble byttet registerreim og vannpumpe før sist Eu kontroll, den gikk da igjennom uten anmerkninger på avgass utslipp.
    Men jeg har blitt tipset om at Diesel pumpe må justeres etter bytte av reim ettersom dette kan føre til at den blir tungstartet.
    Denne justeringen ble ikke gjort vet bytte av registerreim / pumpereim.
    Kan dette høye avgass utslippet komme i forbindelse med at Diesel pumpa ikke er riktig instillt?

    Jeg er veldig takknemlig for svar ettersom dette er en eldre bil og det er begrenset hvor mye man kan koste på den.

  2. #2
    Registrerte brukere Sagen sin avatar
    Medlem siden
    12. okt. 2010
    Sted
    Hønefoss
    Innlegg
    627
    Antall takk

    Standard

    Hei! Ganske vesentlig at dieselpumpa justeres ved bytte av reim(er). Reimene skal også etterstrammes (om nødvendig) etter ca 30K km. Dieselpumpereima er grei å stramme selv, mens noe mer "knot" med registerreima. Har alltid latt mekanikeren på mitt lokale merkeverksted ta denne jobben. Da blir det bra, og jeg har garanti på utført arbeid/deler. Høyt avgassutslipp kan også ha å gjøre med EGR ventilen din, om den ikke fungerer som den skal. Har blenda min, og går gjennom avgasskontroll som bare det

  3. #3
    henrik_86
    Gjest

    Standard

    Takk for svar, er litt ny på dette.
    Hva vil det si å "blende EGR ventilen"?

  4. #4
    Registrerte brukere Sagen sin avatar
    Medlem siden
    12. okt. 2010
    Sted
    Hønefoss
    Innlegg
    627
    Antall takk

    Standard

    Hei, vedlagt bilde av EGR'en. Jeg satt inn en tynn plate mellom EGR ventilen og innsugingsmanifolden. Dette hindrer at eksosgassen går i sirkulasjon (Exhaust Gas Recurculation) om innsuget og kokser det igjen. Noen velger også å fjerne hele ventilen. Om du googler for eksempel V70 tdi EGR, så får du opp litt du kan lese/se på.

    http://foto.terpe.lt/inkelti/20111120/i11_egrn.jpg

  5. #5
    henrik_86
    Gjest

    Standard

    Takk for svar, ut ifra hva jeg har satt meg inn i.
    Hvis EGR ventilen er defekt så blir utsleppet for høyt, det er da billigere å blende EGR ventilen enn å bytte den og dette vil redusere utslippet slik at det er innefor kravene for EU kontroll.
    Har jeg forstått riktig?

  6. #6
    Registrerte brukere brynna sin avatar
    Medlem siden
    18. sep. 2010
    Sted
    Namdaling
    Innlegg
    597
    Antall takk

    Standard

    EGR (Fritt oversatt: Eksos gass resirkulasjon) Altså hvis EGR er i orden og ikke blendet vil deler av avgassutslippet(eksosen) bli sendt til forbrenning i motoren en gang til. DVS avgassen blir renere

    Hvis du har en defekt eller blokkert EGR vil det virke negativt på avgassen som måles i enderøret. Anbefales ikke hvis verdier allerede er høye/grensa til å få godkjent avgassmåling.

    Som Sagen sier er det mest å hente på at pumpa/tenningstidspunkt er korrekt. Kan også være lurt å ha slik renselurium på tanken for å rense dysene. Sjekk også at luftfilter er ok
    Volvo XC 70
    Volvo 850 GLT (Er beklageligvis solgt) :(
    VW Caravelle 2,5 TDI Har originalt 151 gamper +++ som hjelper til å ¨dra Hobby`n"
    VW Transporter 2,5 TDI Syncro (stillashengersliteren)
    Har egentlig alt for mye av det staten skal ha avgift på... men må ha det

  7. #7
    Svirre sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2010
    Sted
    Hønefoss-Lunner
    VCCN medlemsnummer
    2802
    Innlegg
    8.130
    Antall takk

    Standard

    Blend EGR og ha på en god dose med dyserens. Samtidig så fyller du HydroTexaco eller Uno-x diesel før du skal på eu. Da skal du få bukt med avgassproblemet Anbefaler Würth sin eller Tunap! Bruk hele flaska til 1 tank, selv om det kan stå at det er til mindre mengde.
    -> Volvo V90 D3 AWD || x Dodge Ram 5.9d '03 || Volvo V70 D5 AWD '06 || x Volvo V70 D5 '07 || x Volvo V70 D5 AWD '05 || x Volvo V70N 2.4d '07 || x Volvo V70 2,5t AWD '98
    x Volvo V70 2.5D '00 || x Volvo 964 3.0l '91 || x Volvo 855 '95|| x Toyota Hiace '07 || x Volvo 760 TDiC '90 || x Volvo 940 TD '92 || x Hyundai H1 '98 || x Volvo 760 GLE '88

    Det finnes flere biler jeg ikke ønsker å nevne...

  8. #8
    Registrerte brukere brynna sin avatar
    Medlem siden
    18. sep. 2010
    Sted
    Namdaling
    Innlegg
    597
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Svirre Vis post
    Blend EGR og ha på en god dose med dyserens. Samtidig så fyller du HydroTexaco eller Uno-x diesel før du skal på eu. Da skal du få bukt med avgassproblemet Anbefaler Würth sin eller Tunap! Bruk hele flaska til 1 tank, selv om det kan stå at det er til mindre mengde.
    Hvis en fungerende EGR blendes vil det gi høyere avgassutslipp.
    Volvo XC 70
    Volvo 850 GLT (Er beklageligvis solgt) :(
    VW Caravelle 2,5 TDI Har originalt 151 gamper +++ som hjelper til å ¨dra Hobby`n"
    VW Transporter 2,5 TDI Syncro (stillashengersliteren)
    Har egentlig alt for mye av det staten skal ha avgift på... men må ha det

Lignende tråder

  1. Dieselpumpe justering på D24T(IC)
    By Svirre in forum "How-To", Tips & Triks, Guider
    Svar: 5
    Siste post: 24/07/16, 22:39
  2. Eu mangel. For høy avgass volvo 240.
    By Thomaslp in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 2
    Siste post: 13/08/13, 15:15
  3. Volvo 940 for høyt CO utslipp?
    By TomX95 in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 26
    Siste post: 22/12/12, 22:45
  4. Svar: 14
    Siste post: 07/08/12, 12:50
  5. Svar: 0
    Siste post: 17/04/12, 09:00

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •