Hei folkens! Jeg kom over denne tråden ved en tifeldighet etter å ha søkt litt rundt på problematikken rundt LED lys på tilhenger. Jeg har litt snøring på elektronikk og selv om jeg ikke er proff på området, så forstår jeg litt hvordan ting henger sammen.

Det blir for eksempel sagt lenger opp at at man ikke kan bruke de små motstandene vist på bildet lenger opp grunnet at dem ikke kan skrus fast til metall for å lede bort varme etc. dette kommer helt ann på hvilken verdi man velger. En 150 ohms motstand trenger ikke å være 50 watt. I teorien er 1 watt nok, men en 2W er nok en god ting for å ha litt å gå på.

Men skal man bruke en 6 ohms motstand trenger man en 50 watt stor jernkladd da denne vil trekke rundt 2 ampere av kretsen koblet i parallell. Når noe er koblet i parallell så betyr dette at man kobler en kurs rett til jord med en motstand. På den måten vil "bilen" se at det trekkes strøm fra kursen. I mitt hode har dette lite med hvordan "proffene gjør det". Dette er i mitt hode en ganske primitiv og alternativ løsning for å få LED lysene til å oppføre seg skikkelig.

Dessuten ser det ut til at det er unødvendig og bruke disse store 50W motstandene, for Biltema har en kontakt som fikser dette problemet og jeg har fått bekreftet fra Dahles Bil i Fredrikstad at denne kontakten kan brukes for å fikse problemene rundt LED lys på tilhenger.

Jeg kjøpte en slik for å se hva som befant seg inne i denne kontakten. Det jeg fant var 4 stk. 2W motstander på 150 ohm som var koblet i parallell. Akkurat som jeg ser mange gjør med disse 50W motstandene med mye lavere verdi. (Lavere verdi på motstanden betyr høyere strømtrekk fra kursen da motstanden mot jord er mindre og derfor er det bedre kontakt mellom kurs og gjord) men at disse skus fast i henger etc. en uhyre uraffinert og tullete prossess slik jeg ser det. Altså hvis tillfellet er at denne kontakten funker vedrørende det å fikse LED problemene på en tilhenger.

Jeg har ikke testet dette enda da jeg ikke har byttet ut til LED på hengeren ennå desverre.

Leter man rundt på nett (noe jeg har gjort VELDIG MYE) så finner man i 99% av tillfellene folk som bruker disse 25-50 watt motstandene med verdier rundt 6-10 ohm. At disse funker betviler jeg ikke, men HVORFOR ikke bare bruke en langt mindre motstander med høyere verdi (høyere verdi = mindre strømtrekk koblet i parallell) noe som også betyr at man kan gå ned i watt styrke og dermed også størrelse på motstanden?

Denne kontakten funker jo i følge anmelderne som har prøvd den og hele kretsen kan man gjemme inne i selve kontakten. Jeg har testet den over tid og disse motstandene blir ikke veldig varme heller.

Så hva tenker folket rundt dette. Noen som faktisk har prøvd denne kontakten?

Med 150 ohms motstand så trekkes det rundt 80mA fra hver krets (80mA = 0.08 ampere) og dette skal tilsynelatende være nok til å fikse problemet. Så hvorfor bruker da "proffene" de store klumpete motstandene?

Dette er et spørsmål jeg ikke har funnet svar på noe annet sted og kanskje kan jeg få det her?