Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9

Tråd: [Løst] Tåkelys fungerer ikke lenger

  1. #1
    Registrerte brukere samaron sin avatar
    Medlem siden
    01. mai 2012
    Sted
    Jæren
    Innlegg
    978
    Antall takk

    Standard [Løst] Tåkelys fungerer ikke lenger

    Heisann!

    Bilen det er snakk om er en 1986-modell Volvo 740 Turbo Intercooler. Her om dagen så oppdaget jeg at tåkelysene ikke fungerer lenger. Jeg har byttet pærene, sikring, relé, men fortsatt vil ikke lysene fungere. Det grønne lyset i bryteren lyser opp når jeg trykker på bryteren. Noen forslag til hva som kan være galt her?
    Jeg tok ut alle sikringene for to uker siden og byttet alle sammen, så alle er helt nye. Tok også ut reléene for å tørke litt støv. Alt er satt på plass der det hører hjemme. Jeg byttet om reléene til fremme og bak av tåkelys, så kan si det ikke er defekt. Tåkelyset bak fungerer som det skal. Målte også at det er god forbindelse mellom pæren og lederene i lampeholderen, som det er. Så er ikke noe irr som lager dårlig kontakt der.
    Sist endret av samaron; 08/06/14 kl 21:29

  2. #2
    Registrerte brukere vassengen sin avatar
    Medlem siden
    20. nov. 2010
    Sted
    Nannestad
    Innlegg
    251
    Antall takk

    Standard

    Er ikke irr på jordingskablene ved jordskinna på hver side da?
    Ingen moro uten ras...

    '87 740 Turbo

  3. #3
    Registrerte brukere samaron sin avatar
    Medlem siden
    01. mai 2012
    Sted
    Jæren
    Innlegg
    978
    Antall takk

    Standard

    Nei, er ikke noe irr på jordingspunktene på hver side av framskjermene. Tok likevel av alle kontaktene, vasket dem og målte etterpå. Er god elektrisk forbindelse, så er ikke noe problem der heller.

  4. #4
    Registrerte brukere jacobsen sin avatar
    Medlem siden
    22. sep. 2010
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    3.268
    Antall takk

    Standard

    Defekt bryter, selv om grønnlampa lyser? Er nesten eneste muligheten igjen, med mindre det er rent kabelbrudd en bortgjemt plass
    - Volvo S60 2.0T -02
    - Audi 80 Quattrofemmer

  5. #5
    Registrerte brukere samaron sin avatar
    Medlem siden
    01. mai 2012
    Sted
    Jæren
    Innlegg
    978
    Antall takk

    Standard

    Skal se om jeg finner tak i en annen bryter. Tenkte også på brudd i en leder. Jeg flyttet litt på ledninger når jeg rengjorde litt i sikringsboksen. Jeg kjørte fremfor et vindu og flyttet rundt på ledningene, men fortsatt ingen lys. Så er nok ikke brudd i sikringsboksen, hvis det er et brudd.

  6. #6
    Registrerte brukere samaron sin avatar
    Medlem siden
    01. mai 2012
    Sted
    Jæren
    Innlegg
    978
    Antall takk

    Standard

    Prøvde en annen bryter i går. Fortsatt ikke lys. Da må det av en eller annen grunn ha skjedd et brudd et sted. Siden begge lysene ikke fungerer, så må det være på et punkt før det splittes hvor det er felles leder til begge lysene.

  7. #7
    Registrerte brukere eab sin avatar
    Medlem siden
    27. nov. 2010
    Sted
    7036
    Innlegg
    1.468
    Antall takk

    Standard

    Mulig jeg husker feil, men tror tåkelysene er jordet framme i motorrommet på en sånn stålskinne hvor det sitter en del kabelsko. På innerskjermen rett bak hovedlysene. Kan jo være at kabelskoa har løsnet fra denne.

    Prøv å måle om det er 12v eller jord som mangler ut til tåkelysene.

  8. #8
    Registrerte brukere samaron sin avatar
    Medlem siden
    01. mai 2012
    Sted
    Jæren
    Innlegg
    978
    Antall takk

    Standard

    Jordingen til pærene er hvertfall på plass. På det meste målte jeg rett under 1 ohm, som er god forbindelse. Prøvde å finne ut hvor lederene til tåkelysene går, men strømmen forsvinner nok på et punkt hvor lederene går felles og ikke hver for seg. Som sagt, begge lysene er døde. Noen som vet hvordan jeg kan identifisere lederene? Siden dette er ekstrautstyr, så går vel lederene separat fra resten av lederene i motorrommet?

  9. #9
    Registrerte brukere samaron sin avatar
    Medlem siden
    01. mai 2012
    Sted
    Jæren
    Innlegg
    978
    Antall takk

    Standard

    Gjorde litt kontrollmålinger i dag etter å ha funnet et koblingsskjema. Det som var litt rart var at jeg målte 12 volt frem til lysene. Etter litt graving så viste det seg at jordingsledningen på høyre side var løsnet og gjemt seg godt. Rart jeg målte god forbindelse på jordingen fra sokkelen til chassis. For meg er dette svart magi, men virker hvertfall nå!

Lignende tråder

  1. Tåkelys på V70 fungerer ikke lenger
    By Arne94 in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 13
    Siste post: 09/04/14, 17:28
  2. Volvo 850 som ikke lenger klarer motbakker !
    By ovar in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 9
    Siste post: 24/02/13, 17:46
  3. lang lysa funker ikke lenger
    By Luigi in forum Elektronikk og Strøm
    Svar: 60
    Siste post: 22/11/10, 01:05

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •