Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Side 2 av 3 FørstFørst 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 26 til 50 av 67

Tråd: Hvordan er eksosen festa?

  1. #26
    boman sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Buskerud
    VCCN medlemsnummer
    42
    Innlegg
    2.584
    Antall takk

    Standard

    Sånn sett ja. Men siden noen biler kom originalt med flere fester burde det jo gå å få tak i et feste til til DP'n, som kanskje er det enkleste og beste.
    Geir Boman Rinde
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Varamedlem

    ---

    Volvo V90 R-design T8 2020

  2. #27
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av boman Vis post
    Sånn sett ja. Men siden noen biler kom originalt med flere fester burde det jo gå å få tak i et feste til til DP'n, som kanskje er det enkleste og beste.
    Ja, men kan ikke skjønne hvordan det skal kunne heve eksosen din i bakkant. Eksosen henger jo fast i turboen og det er jo ingenting som kan flekse mellom turboflensen og midt på downpipen. Og det hjelper jo ikke akkurat på at de bakerste festene er for lave.

  3. #28
    boman sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Buskerud
    VCCN medlemsnummer
    42
    Innlegg
    2.584
    Antall takk

    Standard

    Turboen klarer ikke å holde eksosen oppe i ønsket vinkel, derfor må jeg ha et feste midt på DP for å klare å holde den oppe (tror jeg).
    De bakerste festene mine er ikke for lave (burde de ikke være, er helt nye gummioppheng).
    Geir Boman Rinde
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Varamedlem

    ---

    Volvo V90 R-design T8 2020

  4. #29
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av boman Vis post
    Turboen klarer ikke å holde eksosen oppe i ønsket vinkel, derfor må jeg ha et feste midt på DP for å klare å holde den oppe (tror jeg).
    De bakerste festene mine er ikke for lave (burde de ikke være, er helt nye gummioppheng).
    Det er jo ingenting på turboen som flekser, så enten holder den eksosen oppe og er tett eller så holder den jo ikke eksosen i heletatt og lekker som faen . Om du legger til et feste midt på DP-en som er 30cm bak turboen og på samme rør så får du jo ikke heiset eksosen noe høyere enn det er festet i turboen foran. For da ville jo downpipen vært høyere enn flensen på turboen foran etter at du monterte festet.

    Hvis det er sånn som på bildet ditt at det er for lavt bak ved svingen etter baksetene der (der det pleier å subbe), så er det jo opphenga bak som må heves. Husker ikke hvordan festene på originale lyddempere ser ut, men mulig de bare er å banke litt oppover?

    Eksosen henger lavt på alle 940 LT originalt, så det kan henge lavt selv om alle gummiopphenga dine er nye.

    Et feste på DP er uansett ikke å forakte da, for blir en del mindre belastning på grenrøret av det. Sprekker ikke så fort,

  5. #30
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    orginalt sitter det ei klemme på DP til girkassa. (derfor en skrue på girkassa er litt lengre en resten). det hjelper en del. er den fjernet så monter ny / lag
    One Ring to rule them all

  6. #31
    boman sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Buskerud
    VCCN medlemsnummer
    42
    Innlegg
    2.584
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av ChrML Vis post
    Det er jo ingenting på turboen som flekser, så enten holder den eksosen oppe og er tett eller så holder den jo ikke eksosen i heletatt og lekker som faen . Om du legger til et feste midt på DP-en som er 30cm bak turboen og på samme rør så får du jo ikke heiset eksosen noe høyere enn det er festet i turboen foran. For da ville jo downpipen vært høyere enn flensen på turboen foran etter at du monterte festet.

    Hvis det er sånn som på bildet ditt at det er for lavt bak ved svingen etter baksetene der (der det pleier å subbe), så er det jo opphenga bak som må heves. Husker ikke hvordan festene på originale lyddempere ser ut, men mulig de bare er å banke litt oppover?

    Eksosen henger lavt på alle 940 LT originalt, så det kan henge lavt selv om alle gummiopphenga dine er nye.

    Et feste på DP er uansett ikke å forakte da, for blir en del mindre belastning på grenrøret av det. Sprekker ikke så fort,
    Det vet jeg. Men DP er jo kona der den settes mot turboen, altså du kan montere i den forskjellige vinkler før du strammer de 3 boltene.

    Jeg ble litt usikker nå på hvordan dette ser ut, så jeg skal ta en bilde av eksosen i morgen så dere får se hvordan det er. Det er ikke originalt eksosanlegg, det sitter på et simons halvsats effektanlegg (2,5" trur jeg).
    Sist endret av boman; 23/06/10 kl 22:23
    Geir Boman Rinde
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Varamedlem

    ---

    Volvo V90 R-design T8 2020

  7. #32
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av boman Vis post
    Det vet jeg. Men DP er jo kona der den settes mot turboen, altså du kan montere i den forskjellige vinkler før du strammer de 3 boltene.
    Nja, veldig lite man kan justere der igrunn. I min erfaring så blir vinkelen nesten det samme uansett når boltene er strammet. Men får det bare ikke til å stemme at du får fikset problemet at det subber bak ved å montere et feste over 1 meter lenger frem. Når det andre eksosfestet er 30cm bakenfor og bare kan heises litt. Blir veldig stor kraftarm på det fremre festet hvis du skal jekke opp eksosanlegget og skru til det og festet bakenfor vil bli veldig slapt.

  8. #33
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Det følger jo med en slik klemme til simons effektanleggene som du skal feste til girkassa
    har en ny slik DP her innpakket. Der ligger alt man trenger
    One Ring to rule them all

  9. #34
    boman sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Buskerud
    VCCN medlemsnummer
    42
    Innlegg
    2.584
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av ChrML Vis post
    Nja, veldig lite man kan justere der igrunn. I min erfaring så blir vinkelen nesten det samme uansett når boltene er strammet. Men får det bare ikke til å stemme at du får fikset problemet at det subber bak ved å montere et feste over 1 meter lenger frem. Når det andre eksosfestet er 30cm bakenfor og bare kan heises litt.
    Jeg har veldig liten erfaring ifra å skru eksos, så det er langt ifra sikkert min teori stemmer.

    Men jeg fikk nå heva eksosen min ca 2 cm ved å løsne opp de 3 boltene og i skjøten ifra katalysator og til lyddemperen, men jeg trenger å heve den noen cm ytterligere.
    Geir Boman Rinde
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Varamedlem

    ---

    Volvo V90 R-design T8 2020

  10. #35
    boman sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Buskerud
    VCCN medlemsnummer
    42
    Innlegg
    2.584
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TeamBørnOut Vis post
    Det følger jo med en slik klemme til simons effektanleggene som du skal feste til girkassa
    har en ny slik DP her innpakket. Der ligger alt man trenger
    Jeg har kjøpt brukt effektanlegg og det er halvsats (altså ifra katalysator og bakover), så jeg vil ikke tro den klemma fulgte med settet.
    Geir Boman Rinde
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Varamedlem

    ---

    Volvo V90 R-design T8 2020

  11. #36
    boman sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Buskerud
    VCCN medlemsnummer
    42
    Innlegg
    2.584
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TeamBørnOut Vis post
    orginalt sitter det ei klemme på DP til girkassa. (derfor en skrue på girkassa er litt lengre en resten). det hjelper en del. er den fjernet så monter ny / lag
    Klarer ikke å se denne i Vadis jeg.
    Geir Boman Rinde
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Varamedlem

    ---

    Volvo V90 R-design T8 2020

  12. #37
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Ikke alt som står i vadis gitt
    One Ring to rule them all

  13. #38
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av boman Vis post
    Jeg har veldig liten erfaring ifra å skru eksos, så det er langt ifra sikkert min teori stemmer.

    Men jeg fikk nå heva eksosen min ca 2 cm ved å løsne opp de 3 boltene og i skjøten ifra katalysator og til lyddemperen, men jeg trenger å heve den noen cm ytterligere.
    Det er mulig du fikk hevet eksosen litt ved å vri på downpipen litt. Men hvis problemet er sånn som du tegner det så er den åpenbare løsningen for meg å forsøke å heve eksosen bakerst.

    Hekt ned gummiopphenget på midterste lyddemper og prøv å bank festene lenger opp hvis det er mulig avhengig av hvordan de ser ut. Hekt det på igjen. Da skal det komme høyere. Heis det så mye som er mulig uten at det slår borti karrosseriet.

    Så går du på bakerste lyddemper og eventuellt justerer litt på festene der sånn at gummiopphenget blir belastet hvis det er helt slapt. Sånn at ikke all vekta henger på det midterste opphenget.

  14. #39
    boman sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Buskerud
    VCCN medlemsnummer
    42
    Innlegg
    2.584
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TeamBørnOut Vis post
    Ikke alt som står i vadis gitt
    Men da er det vanskelig å bestille den delen :(

    ChrML: Da skal jeg først teste ut nytt feste på DP, og hvis teorien min slår feil så tester jeg ut det du nevner.
    Geir Boman Rinde
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Varamedlem

    ---

    Volvo V90 R-design T8 2020

  15. #40
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Nå må du åpne øynene da boman
    1346590 <-- vadis

    edit: men ikke kast vekk penga på den klemma. kjøp 3" dp å bli ferdig med det
    One Ring to rule them all

  16. #41
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Vestfold
    Innlegg
    792
    Antall takk

    Standard

    fest en eksos klemme i dp`n v/en av girkasse skruene. ta et flatt jern og bor 2 hull, skru flatjærnet fast i den ene skruen på girkassa og det andrehullet bort på skrua te slangeklemma. måtte gjøre dette selv da dpn min stadig var borte i casterfestet og lagde en jævlig irriterendes lyd
    Volvo fantast?

  17. #42
    Registrerte brukere gasgasboy sin avatar
    Medlem siden
    13. april 2010
    Sted
    Hvitsten
    Innlegg
    613
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TeamBørnOut Vis post
    Nå må du åpne øynene da boman
    1346590 <-- vadis

    edit: men ikke kast vekk penga på den klemma. kjøp 3" dp å bli ferdig med det
    Helt klart den beste løsninga !
    Peugeot 306 GTI 6 2000 mod - Sommerbil
    Volvo 940 b230 fk 1996 - Selges

  18. #43
    boman sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Buskerud
    VCCN medlemsnummer
    42
    Innlegg
    2.584
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TeamBørnOut Vis post
    Nå må du åpne øynene da boman
    1346590 <-- vadis

    edit: men ikke kast vekk penga på den klemma. kjøp 3" dp å bli ferdig med det
    Den så jeg også, men jeg trodde jeg lette etter en klemme som festa den når eksosen var kommet 'helt ned', altså under bilen om du skjønner, feks i den brakketen/vinkelen som stikker ut mot slutten av DP.

    Festes den i girkassa den der?

    Vet noen omtrent hvor mye en 3" DP koster? Er den bolt-on?
    Sist endret av boman; 24/06/10 kl 05:35
    Geir Boman Rinde
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Varamedlem

    ---

    Volvo V90 R-design T8 2020

  19. #44
    Registrerte brukere gasgasboy sin avatar
    Medlem siden
    13. april 2010
    Sted
    Hvitsten
    Innlegg
    613
    Antall takk

    Standard

    3" DP som er plug and play koster 1500 ,- fra www.pedersens-racing.no
    Peugeot 306 GTI 6 2000 mod - Sommerbil
    Volvo 940 b230 fk 1996 - Selges

  20. #45
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Hmm, jeg kjøpte 3" downpipe fra KRB trading for en stund siden. Uten lambdamutter riktignok. Kosta 800 kr. Ikke plugg 'n play da, er jo beregnet på 3" eksosanlegg hele veien.

  21. #46
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    du øker effekten voldtsomt med 3" eksos også... husk å fjern katten. den er en effekt tyv
    One Ring to rule them all

  22. #47
    Registrerte brukere gasgasboy sin avatar
    Medlem siden
    13. april 2010
    Sted
    Hvitsten
    Innlegg
    613
    Antall takk

    Standard

    Kan noen linke meg den krb siden ? Er jo tusen ganger billigere enn Pedersen
    Hva vil du annbefale å gjøre med katten da TBO ? Fjerne og erstatte med rør, eller bruke mangfoldige tusen på racekat ?
    Peugeot 306 GTI 6 2000 mod - Sommerbil
    Volvo 940 b230 fk 1996 - Selges

  23. #48
    boman sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Buskerud
    VCCN medlemsnummer
    42
    Innlegg
    2.584
    Antall takk

    Standard

    Sånn ser eksosen min ut:







    Tror ikke jeg får heist eksosen så mye bak, ikke på den første lyddemperen ihvertfall.

    Noen lure forslag?
    Geir Boman Rinde
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Varamedlem

    ---

    Volvo V90 R-design T8 2020

  24. #49
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Oioi, de eksosklemmene så ikke bra ut! En fartsdump med en liten kant på så du hekter tak på de klemmene så river du jo hele eksosanlegget av. Skummelt å ha klemmer akkurat der!

    Hvorfor får du ikke heiset eksosen bak?

  25. #50
    Registrerte brukere gasgasboy sin avatar
    Medlem siden
    13. april 2010
    Sted
    Hvitsten
    Innlegg
    613
    Antall takk

    Standard

    Den han sykt lang nede .. Har testa det med klemmer, hekta de i en liten stein, å hele klemma blei dratt av .. Dette skjedde i 5 km/t, se for deg dette på E6 eller i 80 sona på dårlige norske veier .. Blir ikke mye igjen av turbo og grenrøra da :S
    Peugeot 306 GTI 6 2000 mod - Sommerbil
    Volvo 940 b230 fk 1996 - Selges

Side 2 av 3 FørstFørst 1 2 3 SisteSiste

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •