Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  1
Viser resultater 1 til 9 av 9

Tråd: 2007 V50 1.6D blende EGR?

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    21. jan. 2011
    Innlegg
    5
    Antall takk

    Question 2007 V50 1.6D blende EGR?

    Leser en del om blending av EGR skal være bra når man driver med mye småkjøring. Vi bor sentrumsnært og 80% av kjøringa vår er mellom 5 og 10 minutter. Ofte enda kortere turer. Dette er jo ikke bra for denne motoren, akkurat det er jeg klar over. Men per nu har vi ikke noe valg da vi ikke orker å prioritere ny bil for øyeblikket. Spørsmålet er om blending av EGR kan være fordelaktig og om det i det hele tatt lar seg gjøre?

    Om det lar seg gjøre; hvordan går man da frem for å gjøre det?

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    05. aug. 2012
    Innlegg
    29
    Antall takk

    Standard

    Jeg prøvde å blende egr på min med blendeplate, men der fikk jeg feil
    men har forhørt meg med en citroen mekaniker, og han sier man må blende røret ved innsuget
    har ikke fått testet dette anda selv

  3. #3
    Registrerte brukere brynna sin avatar
    Medlem siden
    18. sep. 2010
    Sted
    Namdaling
    Innlegg
    597
    Antall takk

    Standard

    Noen biler er enkel å blende EGR, andre får feilkoder.

    Har akkurat slitt med problemet på en Peugeot 1,6 HDI. Der kan EGR ikke blendes uten at systemet gir feilkoder. Noen sier at dette kan unngås ved å borre små hull i blendeplata. Har ikke sjekket ut dette

    Finnes kit å få kjøpt. Søk på nettet og i Forum. Kan hende det går...

    Men... Hvorfor blende før du får problemer???
    Volvo XC 70
    Volvo 850 GLT (Er beklageligvis solgt) :(
    VW Caravelle 2,5 TDI Har originalt 151 gamper +++ som hjelper til å ¨dra Hobby`n"
    VW Transporter 2,5 TDI Syncro (stillashengersliteren)
    Har egentlig alt for mye av det staten skal ha avgift på... men må ha det

  4. #4
    Svirre sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2010
    Sted
    Hønefoss-Lunner
    VCCN medlemsnummer
    2802
    Innlegg
    8.130
    Antall takk

    Standard

    Å blende egr gjør at motoren ikke kokser ned. Kort og greit. EGR er regelrett noe forbanna drit om man skal bruke riktige ord, men miljømessig skal dette før til lavere utslipp, men ikke over tid. Man får egentlig aldri blenda EGR tidsnok

    TS: Hvis dere driver med veldig mye småkjøring med dieselmotor er det viktig å ta seg en lengre kjøretur, kanskje 1 gang i uka, og blåse ut motoren. Kort og greit, en hard kjørestil må til. Da mener jeg full akselerasjon og bruke turtallet. I kombinasjon med dyserens vil det hjelpe på
    -> Volvo V90 D3 AWD || x Dodge Ram 5.9d '03 || Volvo V70 D5 AWD '06 || x Volvo V70 D5 '07 || x Volvo V70 D5 AWD '05 || x Volvo V70N 2.4d '07 || x Volvo V70 2,5t AWD '98
    x Volvo V70 2.5D '00 || x Volvo 964 3.0l '91 || x Volvo 855 '95|| x Toyota Hiace '07 || x Volvo 760 TDiC '90 || x Volvo 940 TD '92 || x Hyundai H1 '98 || x Volvo 760 GLE '88

    Det finnes flere biler jeg ikke ønsker å nevne...

  5. #5
    Registrerte brukere brynna sin avatar
    Medlem siden
    18. sep. 2010
    Sted
    Namdaling
    Innlegg
    597
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Svirre Vis post
    Å blende egr gjør at motoren ikke kokser ned. Kort og greit. EGR er regelrett noe forbanna drit om man skal bruke riktige ord, men miljømessig skal dette før til lavere utslipp, men ikke over tid. Man får egentlig aldri blenda EGR tidsnok

    TS: Hvis dere driver med veldig mye småkjøring med dieselmotor er det viktig å ta seg en lengre kjøretur, kanskje 1 gang i uka, og blåse ut motoren. Kort og greit, en hard kjørestil må til. Da mener jeg full akselerasjon og bruke turtallet. I kombinasjon med dyserens vil det hjelpe på
    Ikke for å starte en større diskusjon av dette... har jeg kjørt 400 000 km med EGR tilkoblet (dieselbil). MEN... jeg har ikke latt meg lure av VAG`s longlifeteori.

    Hadde av toppdeksel for å skifte dekselpakning her om dagen og der var det helt rent uten koksklumper. (Har sett de samme bilene med et belegg som ser ut som noen har strødd grovsalt over toppen) Altså longlifeservice på de bilene.

    Min filosofi er: Bytt olje og filter hver 10 000km Gi F.. i longlife. Bruk gjerne Biltemaolje (helsyntetisk) Den er god nok når det byttes ofte.

    "Banner nok i kjerka" her men har ikke rørt motoren utover regreimskifte etter servicenorm. Altså feilfri i 400 000 km
    Volvo XC 70
    Volvo 850 GLT (Er beklageligvis solgt) :(
    VW Caravelle 2,5 TDI Har originalt 151 gamper +++ som hjelper til å ¨dra Hobby`n"
    VW Transporter 2,5 TDI Syncro (stillashengersliteren)
    Har egentlig alt for mye av det staten skal ha avgift på... men må ha det

  6. #6
    Svirre sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2010
    Sted
    Hønefoss-Lunner
    VCCN medlemsnummer
    2802
    Innlegg
    8.130
    Antall takk

    Standard

    Det kan nå være så, men resirkulert eksos sier sitt. Men siden du ikke har hatt så ille topp, er du sikker på at egr ventilen har fungert da? har aldri sett en "rein", ukoksa topp/innsug med egr.

    Skriveleifer skyldes uvettig autotekst på talatut..
    -> Volvo V90 D3 AWD || x Dodge Ram 5.9d '03 || Volvo V70 D5 AWD '06 || x Volvo V70 D5 '07 || x Volvo V70 D5 AWD '05 || x Volvo V70N 2.4d '07 || x Volvo V70 2,5t AWD '98
    x Volvo V70 2.5D '00 || x Volvo 964 3.0l '91 || x Volvo 855 '95|| x Toyota Hiace '07 || x Volvo 760 TDiC '90 || x Volvo 940 TD '92 || x Hyundai H1 '98 || x Volvo 760 GLE '88

    Det finnes flere biler jeg ikke ønsker å nevne...

  7. #7
    Registrerte brukere brynna sin avatar
    Medlem siden
    18. sep. 2010
    Sted
    Namdaling
    Innlegg
    597
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Svirre Vis post
    Det kan nå være så, men resirkulert eksos sier sitt. Men siden du ikke har hatt så ille topp, er du sikker på at egr ventilen har fungert da? har aldri sett en "rein", ukoksa topp/innsug med egr.

    Skriveleifer skyldes uvettig autotekst på talatut..
    Regner med det hadde blitt feilkode hvis defekt, men er den defekt er det vel det beste som har hendt
    Volvo XC 70
    Volvo 850 GLT (Er beklageligvis solgt) :(
    VW Caravelle 2,5 TDI Har originalt 151 gamper +++ som hjelper til å ¨dra Hobby`n"
    VW Transporter 2,5 TDI Syncro (stillashengersliteren)
    Har egentlig alt for mye av det staten skal ha avgift på... men må ha det

  8. #8
    Registrerte brukere Robert H. sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Sotra
    Innlegg
    639
    Antall takk

    Standard

    Det går an å blende EGR på disse, men det må være hull i blendeplata for å unngå å få feilkode.
    http://www.ebay.co.uk/itm/EGR-blank-...item1c3a38f78e
    Robert H.
    2001 C70 2,5T
    2004 MG ZTT 1,8 turbo ZandF
    2006 Ford Ranger XLT
    2007 Challenger Mageo 107

  9. Takk Morgis takket for denne posten
  10. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    05. aug. 2012
    Innlegg
    29
    Antall takk

Lignende tråder

  1. S: V70 2,4d 2007
    By oar83 in forum Biler selges / kjøpes
    Svar: 0
    Siste post: 14/03/14, 22:41
  2. Svar: 6
    Siste post: 01/08/13, 08:52
  3. blende org dump på b230fk
    By Toroen in forum Motor og gir
    Svar: 2
    Siste post: 31/05/13, 11:09
  4. Svar: 2
    Siste post: 04/09/12, 23:09

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •