Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  3
Viser resultater 1 til 16 av 16

Tråd: Chip tuning Volvo V70 1.6DRIVe 2011 109hk

  1. #1
    Registrerte brukere Volvonikko sin avatar
    Medlem siden
    28. nov. 2010
    Sted
    Aust-Agder Birkeland
    Innlegg
    1.261
    Antall takk

    Standard Chip tuning Volvo V70 1.6DRIVe 2011 109hk

    Hei!

    Har da handlet meg en Volvo V70 1.6DRIVe 2011 mod. På 109hk
    Syns ikke akkurat gass responsen er mye å skryte av.

    Men jeg/vi gikk etter budsjett på å skaffe oss en bil som var billig i drift og det klarte vi
    Er meget fornøyd med forbruket og komfort.

    Men skulle gjerne hatt litt mer power om folk skjønner, dere som har prøvd DRIVe vet vel hva jeg snakker om.

    109hk er ikke noe fartsvidunder.

    Så vi bestemte oss raskt for chiptuning til denne.
    Skal sies at forbruket reduseres på langkjøring.

    Har sjekket opp litt.

    Av det jeg fant så falt det på
    BSR
    ISoftLoader
    etc.

    Sjekket med Autopower i Arendal.
    og der fikk jeg pris på 8000,-
    det var ISoftLoader med tuning program.
    Hadde fått gode tilbake mld av kunder.

    Men selv syns jeg det var litt mye for en chip.
    Skal visst gi et effektutslag på 139/140 hk.

    Har sjekket litt på BSR og ikke kommet frem til noen beslutning.

    Så fant jeg en nettbutikk side der de solgte VELDIG BILLIGE TUNING PROGRAM!!! :S

    http://www.chippower.no/index.php?me...productid=2128

    Har ikke hørt noe om de før. Men 1990,- for chip man selv kunne utføre, hørtes merkelig billig ut :S

    Hva syns dere Volvo folk ?

    Litt billig syntes jeg, er de flinke så skal det vel alltids prøves ut

    Takker for tips og svar
    ?

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. jan. 2012
    Sted
    Skedsmo
    VCCN medlemsnummer
    924
    Innlegg
    238
    Antall takk

    Standard

    Jeg er av den svært kritiske typen når det kommer til trim og chip-tuning.
    Ikke står det navn på hvem som har lagd den, de ser ut til å ha lagt seg på hva "alle de andre" oppgir som effekt av sine trimprogrammer, og det er lite positivt å lese ut ifra Google om du søker på feks "erfaring chippower".
    Ser ut til å være en type powerbox, som kobles i serie med hjernen å gir "feil"/manipulerende inputs som deretter gir en effektøkning. Ja, du vil nok merke at motoren har mer effekt, men historien sier ingenting om hvor lenge det holder, hvilke parametere som blir forandret.

    På bensinturbobiler er det mange aktører på markedet som oppgir sånn og sånn effekt, til en billig penge.
    Det de i realiteten gjør er å flytte på noen sikkerhetsparametere lagt inn av fabrikk, som feks max ladetrykk. De tar den lette veien å fjerner ymse sperrer som gjør at turboen kan lade mer. Ikke forandrer de nevneverdig på feks tenning.
    Kjent sak på Saab det her(de fjerner bankedeteksjon slik at ladetrykket kan økes).
    Kjørte før en Saab 9-5 med 2,3t. Med ordentlig mapping etter nybygging av motoren klarte vi, uten å flytte på de originale sikkerhetsparameterene Saab hadde lagt inn, å hente ut 300hk og 450nm. Dette var såklart ikke en original motor, den hadde større turbo og smidde stempler, men det var bare et eksempel på at det går ann uten å gå utenfor hva fabrikken har satt som grenser.

    Er mange kjente, og gode, aktører på markedet. Finnes jo også de tilbyr individuell mapping, at de finjusterer motoren å henter ut litt mer effekt, i stedet for å koble på en magisk boks.
    Så mitt tips er å gå for noen kjente aktører. Prisene ligger stort sett mellom 6-8000, etter det jeg har sett.
    I mitt hode blir det litt som å gå i butikken å spørre etter den billigste fallskjermen. Du er bedre tjent med litt kvalitet

    Edit: kan vel også nevne at skrivefeil på nettsida ikke er direkte tillitsvekkende, det heller
    Sist endret av Aleks_; 27/04/14 kl 03:12
    M18 Volvo V90 T8 R-Design
    M09 Volvo V50

  3. Takk Volvonikko takket for denne posten
  4. #3
    Registrerte brukere MadAss sin avatar
    Medlem siden
    10. juni 2010
    Sted
    Der ingen skulle tru at nokon kunne bu
    Innlegg
    1.365
    Antall takk

    Standard

    Denne chippen som du har funnet her er jo en såkalt powerboks. Det eneste disse boksene gjør er å forvrenge signalene fra motorstyrenheten til at det blir sprøytet inn mer diesel.
    Man kobler seg enkelt i mellom enten dieseltrykksensor og lurer styreenheten til å tro at den gir for lite diesel eller mellom dysene og får disse til å stå lenger åpne.

    Det dette vil føre med seg er mer nedsoting av motor, slik at over tid vil du kunne få problemer med feks egr og partikkelfilter.

    Disse boksene gir ofte ikke lavere drivstofforbruk og er heller ingen sikker trimming. Hvor mye effekt man får ut av disse boksene er veldig innviduelt fra motor til motor. Effekten er som regel justerbar på disse boksene, men langt i fra alle får ut maks oppgitt effekt. Har sett flere ganger at ved å bruke samme chippen på flere motorer av samme type, vil det variere veldig hvor høyt du kan justere effekten før feilkoder settes og motor går i nødmodus.

    Det ble gjort en test av slike bokser tidligere, og så å si ingen av dem holdt det de lovet. Noen ga til og med lavere effekt enn det motor leverer originalt.

    Anbefaler deg å styre unna slike bokser og heller gå for en ren programvare der alle parametere blir justert og korrrigert for effektuttaket.
    Rica og Bsr er velkjente aktører med mange års erfaring, som vil gi deg en veldig trygg trimming av motor. Programvaren deres er utprøvd og tar hensyn til belastning på motor og drivverk. Disse programvarene er også overskrivbare, slik at det ikke oppstår problemer ved service når verkstedet oppdaterer programvaren i bilen.

    Det finnes også mange småfirmaer i Norge som lager programvare selv og disse er nok en del billigere. Her må du nok kunne forvente litt prøving og feiling for riktig justering av parametere, men også dette er et mye bedre alternativ til powerboks.

    Husk også at det er strengere regler i år når det gjelder trimming ved PKK/Eu kontroll. All synlig trimming gir mangel, og disse boksene er veldig synlige.
    Sist endret av MadAss; 27/04/14 kl 11:56
    1991 Volvo 740 GL (Turbo) (B200FT) 470 000 km
    2015 Volvo V60 D4 AWD aut R-design (D5244T12) 102 000 km
    2015 Volvo V70 D4 AWD aut DynamicEdition (D5244T12) 89 000 km

  5. Takk Volvonikko takket for denne posten
  6. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    16. april 2011
    Innlegg
    18
    Antall takk

    Standard

    Hei!

    Jeg chippet nylig min V70 2.4D med BSR Steg3 PPC box.
    Men før jeg gjor dette forhørte jeg meg med noen i familien som eier et verksted hvor jeg bor og de sa at BSR var en av markedets beste programmering.
    Den var ikke så dyr å oppgradere heller og alt ble gjort via internet!
    Super service og rask responstid.
    Du kjøper heller en chip til 8000,- istedet for en Powerbox til 3000,- Her får du hva du betaler for.
    Det som er så fint med BSR PPC box er at det er lett å sette inn programmvaren og ta den ut igjen.
    Selve programvaren er mye smartere enn en "Powerbox", som MadAss sier, en Powerbox forvrenger signalet til
    ECU
    'en som gjør at den sprøyter inn mer diesel og gjør at den soter mye mer :S

    SE; http://www.bsr-tuning.no/om/utvikling/
    SE: http://www.bsr-tuning.no/om/ekte-diesel-optimering/

    Anbefaler BSR siden det er første gang du skal chippe en bil, så unngår du dårlige programvarer/Powerboxer.
    Husk at det er best å optimalisere motoren, ikke rævkjøre den.

    EDIT: Kan også nevne at de jeg forhørte meg om brukte akkurat samme chip som jeg.

    EDIT2: http://www.bsr-tuning.no/produkter/t1783/ Her har du til din Volvo, er ikke det råeste men tenk på at du har en 1.6D.
    Sist endret av Sotka90; 28/04/14 kl 08:01

  7. Takk Volvonikko takket for denne posten
  8. #5
    Registrerte brukere Volvonikko sin avatar
    Medlem siden
    28. nov. 2010
    Sted
    Aust-Agder Birkeland
    Innlegg
    1.261
    Antall takk

    Standard

    Takker for god hjelp og råd

    Får begynne å spare og sette av litt hver måned :P

    Sier ikke mere

    BSR<3
    ?

  9. #6
    Registrerte brukere Volvonikko sin avatar
    Medlem siden
    28. nov. 2010
    Sted
    Aust-Agder Birkeland
    Innlegg
    1.261
    Antall takk

    Standard

    Tenker det blir denne da - gjør vel susen

    Er vel samme hos Scstyling og BSR ?
    http://www.bsr-tuning.no/produkter/t1783/
    http://www.scstyling.no/bsr-chiptrim...07-c-5364.aspx

    Om ikke jeg bare tar turen til BSR i Sverige Er vel vesentlig rimeligere
    Sist endret av Volvonikko; 28/04/14 kl 21:49
    ?

  10. #7
    Registrerte brukere Cane sin avatar
    Medlem siden
    03. des. 2010
    Sted
    Oslo
    Innlegg
    114
    Antall takk

    Standard

    Et raskt tips, ta en titt på MTE - spesialisert på optimalisering av Volvo-motorer: http://www.mtetune.com/services.php

    En annen ting. Ikke se deg blind på hva de forskjellige leverandørene oppgir av hestekrafter. Det er dreiemomentet du vil ha. :-)
    _____________________________________
    Familieracer - V70II 2.4D Summum MY08 @ MTE (235HK/480NM)

  11. #8
    SagaPer sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Volda, Norway
    VCCN medlemsnummer
    39
    Innlegg
    855
    Antall takk

    Standard

    Hvem er egentlig MTE Tuning? Domenet eies av et datafirma, det ligger ingen priser på websiden, ingen skjema for ytelser med trim, ingen bilder av produkter, alle partnere har adresse i Malaysia (en adresse i Sverige) osv. BSR (http://www.bsr-tuning.no/om/ppc-2), Rica og Polestar har jeg lest om nesten i alle sammenhenger der chiptuning er tema. MTE har jeg ikke hørt om. Kanskje noen andre her vet mer om MTE?
    XC40 EV P8 2021 Onyx Black Metallic 408 hk

    Tidligere biler:
    XC60 D4 AWD 2017 R-Design Limited Edition Polestar 220 hk
    XC70 D5 Summum 2009 Caper green
    V70 D5 Summum - 2007 svart
    V70R AWD - 1999 sølv metallic
    850 stv - 1996 grønn

  12. #9
    Registrerte brukere Cane sin avatar
    Medlem siden
    03. des. 2010
    Sted
    Oslo
    Innlegg
    114
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av SagaPer Vis post
    Hvem er egentlig MTE Tuning? Domenet eies av et datafirma, det ligger ingen priser på websiden, ingen skjema for ytelser med trim, ingen bilder av produkter, alle partnere har adresse i Malaysia (en adresse i Sverige) osv. BSR (http://www.bsr-tuning.no/om/ppc-2), Rica og Polestar har jeg lest om nesten i alle sammenhenger der chiptuning er tema. MTE har jeg ikke hørt om. Kanskje noen andre her vet mer om MTE?
    Jeg kan prøve å svare på noe av det - samtidig som jeg selv lurt på hvorfor deres svenske webside www.mte.se ikke blir holdt oppdatert. Slik jeg fått MTE forklart fra min fetter som jobber som produksjonsleder på Volvo-fabrikken i Torslanda (Göteborg), er MTE en samarbeidspartner til Volvo på lik linje som Polestar. Hovedforskjellen er at Polestar er den offisielle Volvo-partneren for motoroptimering. Hovedpersonen bak MTE er ingeniør og Volvo-entusiast Marco Alsterfalk som har 24-års erfaring fra Volvo, Saab Automobile, Porsche AG, og Ford Motor Company. Hvordan MTE er organisert i dag vet jeg ikke, men det er åpenbart at han/dem samarbeider bredt - også med andre leverandører. Et par eldre treff på Google gir noe mer informasjon om Marco og MTE:
    Our company is a consult company focusing on software, software development and software calibration. We focus on a mission of mostly drivability and performance.
    fra denne siden. Se også fagartikkel på http://www.volvoclub.org.uk/air-fuel-ratios.shtml

    MTE er relativt kjent i det svenske Volvo-miljøet. Selv har jeg kjørt med MTE i 2 år og er storfornøyd. For øvrig finnes det en meget hyggelig og kompetent forhandler av MTE i Oslo som heter Per-Christian. Jeg vet ikke om han er aktiv om dagen, men se eventuelt kontaktinfo på mte.se.
    _____________________________________
    Familieracer - V70II 2.4D Summum MY08 @ MTE (235HK/480NM)

  13. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. des. 2009
    Sted
    Meland - Frekhaug
    VCCN medlemsnummer
    363
    Innlegg
    2.075
    Antall takk

    Standard

    Send en mail til post@tuningservice.no og hør om de har det som trengs
    Mine kjøretøy:
    - 1984 Volvo 740 Turbo (Prosjekt)
    - 1996 Volvo 960 (Prosjekt)
    - 1979 Volvo 242 (Prosjekt)
    - 2004 BMW E61 (Bruksbil)
    - 2007 Ford Ranger XLT (Trekkbil)

  14. #11
    Registrerte brukere Volvonikko sin avatar
    Medlem siden
    28. nov. 2010
    Sted
    Aust-Agder Birkeland
    Innlegg
    1.261
    Antall takk

    Standard

    Har ikke bestemt meg helt enda. Men trykket faller nok mest på BSR eller ISoft Loader

    Forøvrig fikk jeg en helt grei pris hos www.chipsenter.no

    Sendte dem e-post og fikk følgende svar:

    Hei på deg ,

    Vi har ikke Chiptuning til denne modell , kan kun tilby Chiptuning Box til denne modellen.
    Forbruket vil gå ned noe ved normal kjøring .
    Ditt produkt vil koste 4200 kr .

    http://www.kcr.se


    Er litt skeptisk til Chiptuning boks men :S
    ?

  15. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. jan. 2012
    Sted
    Skedsmo
    VCCN medlemsnummer
    924
    Innlegg
    238
    Antall takk

    Standard

    Det vil vel være samme type boks som vi snakket om i begynnelsen av tråden, powerbox.
    M18 Volvo V90 T8 R-Design
    M09 Volvo V50

  16. #13
    Registrerte brukere Volvonikko sin avatar
    Medlem siden
    28. nov. 2010
    Sted
    Aust-Agder Birkeland
    Innlegg
    1.261
    Antall takk

    Standard

    Au da :/

    Nå begynner til og med samboeren og klage over at bilen er så dau :P
    Satser på chip tuning omgående
    ?

  17. #14
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. des. 2013
    Sted
    Hof, Hedmark
    Innlegg
    205
    Antall takk

    Standard

    Gi en up date på hvem,hva og hvordan

  18. #15
    Svirre sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2010
    Sted
    Hønefoss-Lunner
    VCCN medlemsnummer
    2802
    Innlegg
    8.130
    Antall takk

    Standard

    Sleng på dyserens! Og chip bilen med noe vettu. BSR som man ymter frampå er den sikreste, og siden de er store og velutviklet har du også er støtteapparat i bakgrunnen om noe skulle gå feil. Du får hva du betaler for, uansett hva det gjelder av nye varer.
    -> Volvo V90 D3 AWD || x Dodge Ram 5.9d '03 || Volvo V70 D5 AWD '06 || x Volvo V70 D5 '07 || x Volvo V70 D5 AWD '05 || x Volvo V70N 2.4d '07 || x Volvo V70 2,5t AWD '98
    x Volvo V70 2.5D '00 || x Volvo 964 3.0l '91 || x Volvo 855 '95|| x Toyota Hiace '07 || x Volvo 760 TDiC '90 || x Volvo 940 TD '92 || x Hyundai H1 '98 || x Volvo 760 GLE '88

    Det finnes flere biler jeg ikke ønsker å nevne...

  19. #16
    Registrerte brukere runepv50 sin avatar
    Medlem siden
    23. mai 2010
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    335
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Volvonikko Vis post
    Har ikke bestemt meg helt enda. Men trykket faller nok mest på BSR eller ISoft Loader

    Forøvrig fikk jeg en helt grei pris hos www.chipsenter.no

    Sendte dem e-post og fikk følgende svar:

    Hei på deg ,

    Vi har ikke Chiptuning til denne modell , kan kun tilby Chiptuning Box til denne modellen.
    Forbruket vil gå ned noe ved normal kjøring .
    Ditt produkt vil koste 4200 kr .

    http://www.kcr.se


    Er litt skeptisk til Chiptuning boks men :S

    Drit i boks....har prøvd det tidligere på en V50 med 1.6D. Bare tull hele greia. En opplever at det blir mer fraspark med mindre pådrag på gassen men jeg målte bilen mellom 2 punkter på E6 med og uten boks. Resultatet ble helt likt. I tilleg ble den helt idiot på vinterføret....antispinn fungerer ikke optimalt. Hvis du absolutt må prøve slik boks kan du få min.

    På min 2006 V70 brukte jeg BSR. Og det var Krutt. Gikk som ei kule.

    Så........gjør det skikkelig om du skal gjøre det
    Volvo V70 2.0D 2010

Lignende tråder

  1. chip/tuning av v70 tdi
    By volvo740 in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 9
    Siste post: 31/08/13, 07:28
  2. Chip/Tuning XC60 D3
    By pelsteppe in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 4
    Siste post: 02/12/12, 19:58
  3. Problemer med chip tuning av V70
    By iStereo in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 7
    Siste post: 27/11/12, 17:39
  4. 2001 mod S60 2,0T chip tuning.
    By karlingek in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 32
    Siste post: 28/08/12, 12:22
  5. Hvilken chip/tuning bør man velge?
    By Christian85 in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 11
    Siste post: 01/06/12, 22:55

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •