Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8

Tråd: Kan jeg bruke denne hjernen som erstatning for en annen?

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. okt. 2012
    Innlegg
    148
    Antall takk

    Standard Kan jeg bruke denne hjernen som erstatning for en annen?

    Jeg har en 1991 960 med startproblemer og diverse feilkoder som kommer og går:

    http://forum.vccn.no/showthread.php?...-fungerer-ikke

    Originalt så har bilen motronic 1.8 med hjerne/
    ECU
    0 261 200 528, og jeg begynner å mistenke denne. Det er enten den eller ledningsnettet, og jeg vet hetl ærlig ikke hvilken jeg har minst lyst til at det skal være.

    Nå har det seg sånn at jeg har en
    ECU
    til overs fra en delebil fra 1995, som jeg trodde hadde motronic 4.4. Men når jeg googler delenummeret på den, 0 261 203 451, får jeg opp at den også er motronic 1.8.

    Vil det si at jeg kan gjøre et forsøk med den hjernen jeg har til overs? Eller vil det kunne ødelegge noe annet i form av kortslutninger eller annen blå røyk?

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. okt. 2011
    Innlegg
    71
    Antall takk

    Standard

    Eg føler meg ganske trygg på at du kan prøve 1995 hjerna i bilen din utan å øydelegge noko, men 100% kan eg ikkje vere utan å ha sjekka delelister og koblingsskjema.
    Det var ei stund eg trudde 1995 hadde mindre bensindyser, men det kan hende det kom med M4.4. Uansett ville ikkje det vere noko stort problem for testing.

    Har du ein VAG-Com 409 eller liknande KKL interface, så kan du lese ut chippen frå hjerna for samanlikning. Eg har ikkje funne 0261203451 i samlinga mi.
    Sist endret av rkam; 20/04/14 kl 19:28

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. okt. 2012
    Innlegg
    148
    Antall takk

    Standard

    Har ikke utstyr for å lese av hjernen dessverre. Er ikke helt grønn når det gjelder elektronikk, men ikke langt i fra.

    Har du muligheter for å sjekke delelister og koblingsskjema? Eventuelt sende meg noe jeg kan se på?

    Bilen har stått siden 2011, jeg har planer om å få den ut igjen - men om det skjer før eller etter 17. mai er i grunnen ikke det viktigste. Bare den starter igjen

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. okt. 2011
    Innlegg
    71
    Antall takk

    Standard

    Interface kan du finne på ebay eller aliexpress frå rund 30,- stk. Kvaliteten kan vere litt variabel, så det kan løne seg å kjøpe så mange ein kan under tollgrensa når ein først bryr seg.

    Vida brukar samme dokument for å vise tilkoblingar, så det tyder på at 1991 og 1995 er ombyttbare, men du kan risikere feilkoder dersom den nyaste forventar fleire sensorar. EGR?

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. okt. 2012
    Innlegg
    148
    Antall takk

    Standard

    EGR må jeg nesten se om jeg har i morgen, det husker jeg ikke i forbifarta. Eventuelt se om jeg kan ettermontere det fra en av delemotorene om bilen ellers fungerer med den andre hjernen.

    Jeg gjorde et søk på VAG-Com og KKL, fikk mange treff på diverse
    OBD
    -II koblinger. Hvordan brukes det på en bil som ikke har slike utganger? Både 91 og 95 modellen min er for gamle for den slags nymotens påfunn Eller har jeg misforstått noe?

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. okt. 2011
    Innlegg
    71
    Antall takk

    Standard

    Pin 55 på hjerna går til pin 2 (trur eg) på diagnosedingsen i motorrommet. Denne må koblast til pin 7 på
    OBDII
    pluggen i tillegg til + og jord.
    Dette er K-line.
    KKL interface gjer om signalet frå K-line til RS-232 (TTL) og vidare til virtuell USB COM port på PC'en.
    Eg har laga eit program som du kan køyre på PC for å kommunisere med M1.8, M4.3 og M4.4.

    Motronic 1.8 støttar ikkje
    OBDII
    protokoll, men den har støtte for Volvo spesial (187500bps) og litt meir standard (4800bps) diagnose protokollar.

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. okt. 2011
    Innlegg
    71
    Antall takk

    Standard

    Chippen på M1.8 står i sokkel, så den kan du flytte over i den andre hjerna dersom det skulle vere nødvendig.

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. okt. 2012
    Innlegg
    148
    Antall takk

    Standard

    Sånn å forstå. Så med en sånn plugg kan jeg sammenligne det som ligger på to forskjellige hjerner med hverandre

    Kan nok være jeg investerer i en slik en over påske, men det blir nok til at jeg kobler fra AC'n og prøver den hjernen jeg har først. Det kan tross alt like gjerne være ledningsnettet i bilen som har takket for seg.

Lignende tråder

  1. b21at. kan jeg bruke denne btr?
    By Volvo-Power in forum Motor og gir
    Svar: 10
    Siste post: 05/07/12, 22:49
  2. Kan jeg bruke denne fordeleren?
    By divad in forum Motor og gir
    Svar: 3
    Siste post: 08/09/11, 16:45
  3. noe spesielt med denne hjernen?
    By Veslegilli in forum Motor og gir
    Svar: 3
    Siste post: 24/08/11, 20:06
  4. 760 2.8 V6 B280E på 98blyfri med erstatning?
    By Zenda in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 4
    Siste post: 08/11/10, 09:06

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •