Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  3
Viser resultater 1 til 6 av 6

Tråd: Volvo 740 monteringsdybde høyttaler og watt

  1. #1
    Registrerte brukere Aalsen sin avatar
    Medlem siden
    09. mai 2010
    Innlegg
    456
    Antall takk

    Standard Volvo 740 monteringsdybde høyttaler og watt

    Noen som vet hvor dype høyttalere som går i dørene til Volvo 740? Skal erstatte dem, og beholde de originale dekslene over. Vet størrelsen er 5.25" (13cm) samt at man trenger adaptere.

    Spilleren som sitter i er en Pioneer med 50watt x4 mosfet forsterker. Skal jeg gå etter høyttalere med max watt 50, eller max rms watt 50? Ser noen høyttalere har max watt 80, og max rms watt 40..?

    Fant litt info om spilleren min:
    Peak: 50 watts x 4 channels
    o RMS: 22 watts x 4 channels (Pioneer Certified)
    o RMS: 14 watts x 4 channels (CEA2006 Certified)

    Hva skal jeg gå etter?
    Sist endret av Aalsen; 18/04/14 kl 16:39
    Volvo 740 GLE stv '86
    Volvo 740 GL stv '88
    Volvo 240 '83
    Volvo 244 '76 GLE
    Volvo 360 Spirit '86

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2011
    Sted
    Fosser, Aurskog Høland
    Innlegg
    5.170
    Antall takk

    Standard

    Watt og watt.

    Er i grunnen relativt slitsomt å se hvordan produsentene av slikt utstyr surrer med watt og watt.

    Men for bilstereo så er det bare å være i nærheten, i allefall for utstyret som holder seg under 200W MAX / MAX-RMS og lignende påskrifter.

    Bruken av ordet "certified" er også litt slitsomt.

    Veldig enkelt: Fra 12V uten bruk av SMPS i utstyret, så er det 4X15W som egentlig er det maksimale (Kontinuerlig effekt)
    Om man "tillater" noe mer forvrengning, så ender vi på de 22W som er beskrevet som "Pioneer certified".
    Slipper vi alle PMPO og alt annet av udyr løs i spillerne, så får vi disse 4X35W-4X50W
    Dette er effekt som spillerne kun kan levere i svært kort tid. Millisekunder.
    Og de betyr absolutt ingenting.

    Original-høyttalerne er ganske grunne, og det vil ofte være en god ide å droppe de originale grillene, samt å montere en avstandsring for å få inn en god høyttaler.


    Ta deg en runde til Bilstereoforhandlere og be om å få lytte på egen hånd.
    Se til at du får testa med en spiller lik din, og uten ekstern forsterker.
    "alle" høyttalere på markedet i dag vil fungere greit på den spilleren din.
    Innehaver av ØSKEN FJØSMEKK
    (Null garanti kun skruglede og god kaffe)

    Har hatt annet enn Volvo jeg også.
    Men jeg tok til fornuften.......

  3. Takk Aalsen takket for denne posten
  4. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. april 2014
    Sted
    Gjerdrum
    Innlegg
    6
    Antall takk

    Standard

    Generelt sett er det RMS effekten som er mest interresant. Max effekt er gjerne oppgitt ved full forvrengning, dette varierer fra de forskjellige prodsentene.
    En annen ting som er vel så viktig er følsomheten sden det er denne som gir lydtrykket. En høyttaler med oppgitt følsomhet på 89 db/1m spiller 3 db lavere enn en som er oppgitt til 92 db/1m.
    Har selv gjort et eksperiment med wattstyrke på høyttalere i forhold til watt'en på forsterker. Jeg kjørte en Rockford Fosgate forsterker på 4x50 watt RMS 4x100 watt max på 4 originale høyttalere i en Mondeo som jeg hadde tidligere. Disse høyttalerene er oppgitt til å tåle 25 watt max men de tålte all den julingen jeg ga dem sammen med 1 stk 12" sub uten å ta noe som helst skade. Det som er meget viktig er at høyttalerene får rene uforvrengte signaler.
    Har foresten hatt en lignende spiller du nevner der fra Pioneer og den drev jeg både frontsystem og 12" sub med uten noe som helst problem. Jeg benyttet det innebygde delefilteret i spilleren.
    Denne spilleren er forresten til salgs nå da jeg har V50. Det er en Pioneer med DVD og pop ut skjerm og er meget pent behandlet.

  5. Takk Aalsen takket for denne posten
  6. #4
    Registrerte brukere Aalsen sin avatar
    Medlem siden
    09. mai 2010
    Innlegg
    456
    Antall takk

    Standard

    Så hvis jeg kjører høyttalere i dørene som har 40w rms, så vil jeg få mer vrenging enn hvis jeg kjører høyttalere med 20w rms?
    Volvo 740 GLE stv '86
    Volvo 740 GL stv '88
    Volvo 240 '83
    Volvo 244 '76 GLE
    Volvo 360 Spirit '86

  7. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2011
    Sted
    Fosser, Aurskog Høland
    Innlegg
    5.170
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Aalsen Vis post
    Så hvis jeg kjører høyttalere i dørene som har 40w rms, så vil jeg få mer vrenging enn hvis jeg kjører høyttalere med 20w rms?
    Ikke nødvendigvis.

    Det er dessverre ingen grei veiledning tilgjengelig.
    Til det har WATT-hysteriet alt for lenge fått råde.

    Men det er ingen dårlig pekepinn sveibraa gir, med tanke på at høyttalere tåler bemerkelsesverdig mye mer enn hva man skulle tro.
    Dette er egentlig ut fra to veldig enkle faktum:

    1. Musikk er IKKE kontinuerlig effekt. (Måler man snitteffekten overført til en høyttaler, vil man havne i området rundt en til to watt, sel om det spilles HØYT)

    2. Forsterkere gir langt fra ut den effekt som de er påstemplet. (Din 4X50Watter er i henhold til Pioneers egne beregninger egentlig kun på 4X14Watt)

    Det eneste instrumentet som i sannhet er riktig for å plukke ut høyttalere er faktisk dine egne ører.
    Ikke engang din nærmeste venns ører duger en døyt, for å si det slik. Og langt i fra "oppgitte data" på utstyr du vurderer å kjøpe.
    Innehaver av ØSKEN FJØSMEKK
    (Null garanti kun skruglede og god kaffe)

    Har hatt annet enn Volvo jeg også.
    Men jeg tok til fornuften.......

  8. Takk Aalsen takket for denne posten
  9. #6
    Registrerte brukere Aalsen sin avatar
    Medlem siden
    09. mai 2010
    Innlegg
    456
    Antall takk

    Standard

    De høyttalerne som sitter nå skraper noe jækelig i ørene. Lyse skjærende toner. I tillegg detter den ene høyttaleren av og til ut, noen ganger dimmer den. Så skal bytte alle høyttalerne og trekke ledninger fra spilleren på nytt.

    Takker alle for svar
    Volvo 740 GLE stv '86
    Volvo 740 GL stv '88
    Volvo 240 '83
    Volvo 244 '76 GLE
    Volvo 360 Spirit '86

Lignende tråder

  1. høyttaler i dashbord 240?
    By volvo2før in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 1
    Siste post: 25/10/12, 06:55
  2. Høyttaler S60
    By iPaal in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 12
    Siste post: 29/04/12, 18:24
  3. Høyttaler i D stolpe (V70)
    By Nilsebu in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 6
    Siste post: 21/06/11, 23:57
  4. S60 - Høyttaler forvirring
    By aarnes in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 15
    Siste post: 30/12/10, 10:13

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •