Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  63
Side 18 av 26 FørstFørst ... 8 16 17 18 19 20 ... SisteSiste
Viser resultater 426 til 450 av 630

Tråd: Bjørnar's 75 volvo 242 - B21AT forgasserturbo.

  1. #426
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av bjornarw Vis post
    Aha. Godt argument. Låner noe av dette i søknaden jeg?
    Hvorfor har ikke disse miljøvennlig fjusking?
    Javisst.

    Pre-emision forgasserene er annerledes, det er ett mye større utvalg av dyser og de kan derfor dyses mye feitere og mindre miljøvennlig enn det emision forgasserene kan. Denne feitere og mindre miljøvennlige AFR blandingen forhindrer nysing og fusking.

    http://www.dellorto.co.uk/shop/dhla-...emulsion-tube/

    Grunnen til at dine emision forgassere ikke nyser og fusker slik som de aller fleste andre emison forgasser er at de har fått en omgang "Lurium 1000."
    Sist endret av Batland; 09/07/15 kl 20:19

  2. #427
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2014
    Sted
    Stor-elvdal
    Innlegg
    617
    Antall takk

    Standard

    Skjønner

    Sitat Opprinnelig postet av Batland
    Dine forgassere har fått en omgang lurium 1000.
    Say no more

  3. #428
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Må nok det.

    Du kan sikkert med fordel nevne i søknaden din at grunnen til at det finnes og heter "emision" forgassere er at de er såkalt "tamper proof", dvs konstruert slik at det ikke er mulig å dyse og justere dem fra å være miljøvennlige til å bli miljøfientlige.

    Sånn i farten mener jeg at slike forgasserene ble brukt på biler inn på 1980 tallet så forgasserene klarer fint de utslippskravene som var gjeldende på den tiden og derfor iallefall de kravene som var gjeldende i 1975. I og med at forgassere dine som nevnt er "tamper proof" emison utgave som ikke "kan" (eller "skal kunne" iallefall ) endres i negativ retning, så burde det kunne godkjennes.
    Sist endret av Batland; 10/07/15 kl 07:02

  4. #429
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Mysen, Østfold
    Innlegg
    3.137
    Antall takk

    Standard

    Det satt vel tilsvarende Dellorto gassere originalt på en del alfa romeo blant annet?

    Jeg ville nok googla litt og funnet biler som er levert med tilsvarende gassere originalt, det kan være det som skal til for å få aksept.
    17 Ford Mondeo ST Line Ecoboost
    07 Opel Zafira OPC "bussen"
    92 240 "Turbo" venter på bedre tider
    x biler: 95 965, 92 945Turbo, 90 240GL, 15 Focus,
    71 Rekord, 92 Golf, 97 A4 Quattro

  5. #430
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2014
    Sted
    Stor-elvdal
    Innlegg
    617
    Antall takk

    Standard

    Ja stemmer. Disse ble brukt i Lotus Turbo Esprit på 80tallet står det på nettet. Denne leverte 215hp og 298 nm på en 2,2l. Dette jo rundt det 240 kan godkjennes med. Jeg kjører jo med mindre motorvolum og på realistisk trykk med den lille ET turboen burde jo dette være greit.

  6. #431
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2014
    Sted
    Stor-elvdal
    Innlegg
    617
    Antall takk

    Standard

    fy faen.


    Noen som vet hva denne tykke gule midt på releet er til? tror det er den som har skapt trøbbelet

  7. #432
    Registrerte brukere Ksteen2 sin avatar
    Medlem siden
    17. sep. 2012
    Sted
    "Gøpdaln"(Gaupen), Hedmark
    Innlegg
    416
    Antall takk

    Standard

    Brønni att deg?


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  8. #433
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2014
    Sted
    Stor-elvdal
    Innlegg
    617
    Antall takk

    Standard

    Gått ei kule varmt ja.
    Alt lyste plutselig og motoren ville ikke stoppe på tenninga Har vert noen ruskete elektrikere her oppigjennom tida med strømtjuver og det som verre er. Ikke førstegang det brenner i denna bilen ette jeg kjøpte den ...

  9. #434
    Registrerte brukere Ksteen2 sin avatar
    Medlem siden
    17. sep. 2012
    Sted
    "Gøpdaln"(Gaupen), Hedmark
    Innlegg
    416
    Antall takk

    Standard

    Såpass
    Stusselig mæ mætti brænn da


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  10. #435
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2014
    Sted
    Stor-elvdal
    Innlegg
    617
    Antall takk

    Standard

    Ja var ekstralys i grille på'n da jeg kjøpte den men der brant ledninga opp ei uke

  11. #436
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. aug. 2010
    Sted
    Ilseng
    Innlegg
    696
    Antall takk

    Standard

    Neh, kjentfolk her og jo! Visste det kom til å bli no verstingbygg på deg med åra skal følge med her.
    Sist endret av PyrionZ; 10/07/15 kl 14:12

  12. #437
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2014
    Sted
    Stor-elvdal
    Innlegg
    617
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av PyrionZ Vis post
    Neh, kjentfolk her og jo! Visste det kom til å bli no verstingbygg på deg med åra skal følge med her.
    Jasså, Ilsengs store sønn det må du gjør

  13. #438
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2014
    Sted
    Stor-elvdal
    Innlegg
    617
    Antall takk

    Standard

    Stygt red for at jeg må bytte store deler av ledningsnettet. Brent helt inn under dashbordet ser det ut til...

  14. #439
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2014
    Sted
    Stor-elvdal
    Innlegg
    617
    Antall takk

    Standard

    Kontakta inn på lysbryteren var smeltet og koblet utenom. Har vist vert varmt til noen før.



    Tror jeg kommer til å kutte av ledningsnettet der det er i orden og lodde på nytt fra en 79 mod. med b19. (det bør vel passe?) Hvis det ikke ev veldig letvindt å bytte hele nettet da?
    Sist endret av bjornarw; 10/07/15 kl 22:32

  15. #440
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2014
    Sted
    Stor-elvdal
    Innlegg
    617
    Antall takk

    Standard

    Hvordan lyder dette?
    Motor
    Jeg vil bytte ut den originale sugemotoren (b12a, forgasser) med en turbomotor basert på en Volvo b21et motor. Dette er originalt en insprutmotor. Jeg ønsker å konvertere insprutystemet til to stykk forgasser.

    Forgasserne vil bli av typen to-porters Dellorto DHLA 40 (H). Dette er ekte Delloro forgassere som er beregnet for turbo og er av samme type som sitter i Lotus Turbo Esprit motorer fra 1980 tallet. Her leverte de 215hk og 298 nm på en 2,2l turbomotor. Motoren jeg skal bruke har et mindre motorvolum. Dette sammen med den lille originalturboen som er levert av Volvo, mener jeg at motoren vil holde seg innenfor effektkravene for denne bilen.

    (H) står for «emmisjon» Forgasserne er altså designet for originale biler som må klare strenge avgasskrav. Forgasserne er såkalt «tamper proof» som er spesielle på den måten at de er plombert på en måte som gjør at de ikke kan dyses og justeres fra å være miljøvennlige til å bli miljøfarligere, for å oppnå høyere effekt. Disse forgasserne ble som sagt brukt på biler ut på 1980 tallet. Altså klarte de avgasskravene som var stilt på 80tallet, vil de klarte kravene for denne bilen fra 1975.

    Eksosanlegget blir 3 toms med to lyddempere, like mange som sitter der originalt. Motoren vil forøvrig bestå av originaldeler. Motorvolumet vil bli uendret fra det opprinnelige og effekten vil være lavere en 220hk og 275Nm, med ventilerte bremseskiver (se vedlagt dokumentasjon fra Volvo)
    Sist endret av bjornarw; 10/07/15 kl 22:38

  16. #441
    Registrerte brukere Ksteen2 sin avatar
    Medlem siden
    17. sep. 2012
    Sted
    "Gøpdaln"(Gaupen), Hedmark
    Innlegg
    416
    Antall takk

    Standard

    Må bytte ut :
    Den lille orginal turboen til orginal turboen.
    Å ta vekk att du mener dette vill være
    Inne for krava.
    Skriv heller att med dette vill den levere ca 180hk.
    Benke papirer kan fram legges om ønskelig.

    du må for all del huske att du skal ikke mene noen ting i søknaden, du må sende en spørrende søknad, der du skriver nesten som du ikke vet hva du gjør å spørr de om råd.
    Siden de er lettere å ha med å gjøre når du spør dem om hjelp i stede for å presentere dine meninger
    Ellers virket det greit etter min erfaring med bt
    Kanskje en fordel å send denne til opp og ombyggnings gruppa, da je tviler på att det vanlige vegvesenet vill i det hele tatt se på den


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  17. #442
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2014
    Sted
    Stor-elvdal
    Innlegg
    617
    Antall takk

    Standard

    Takk gode råd!
    Ja sender du det da bare til Risløkka trafikkstasjon?

  18. #443
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av bjornarw Vis post
    Hvordan lyder dette?
    Med kontrollmyndighetene må man vokte seg vel for å ikke snakke eller forklare seg inn i problemer.

    Jeg mener at man bør unngå ord og uttrykk som åpner for spekulasjon. "Turbomotor basert på" åpner for spekulasjoner om hva som egentlig er gjort.

    Foreslår at du vurderer følgende:

    Jeg ønsker å oppgradere min originale Volvo B21A motor til Volvo B21AT spesifikasjoner ved å påmontere den Volvo sin B21AT R-sport turbosats som øker effekten fra 112 - 140 hk.



    Jeg søker høyere effekt enn 140 hk og ønsker derfor å oppgradere denne turbosatsen fra èn stk. original turboforgasser til 2 stk. dobble originale turboforgassere. Volvo valgte selv denne løsningen med sin R-sport sats til Volvo 340.



    Effektmåling vil bli gjennomført og resultatet dokumentert og fremvist Dem.

    Det eneste jeg ikke har rørt eller modifisert på forgasserene dine er tomgangsdysene som er #60 og ergo litt store. Hvis du skal klare å gjennomføre dette så absolutt MÅÅ!! du unngå å avsløre at motoroppsettet ditt IKKE er så miljøvennlig som det du har påstått i søknaden. Du må derfor beregne å kjøpe tomgangsdyser i størrelse 52 -55 slik at du holder off-idle CO så lav som mulig.

    Med en stor og kraftig coil og litt elektronikk kan du kjøre høye AFR uten problemer med fusking og nøling. Her ett eksempel på fuskfri kjøring selv om lambdameteret er langt utenfor skala på magert. 14,7:1 i AFR er midt på det gule feltet.

    https://www.youtube.com/watch?v=6fclNrwuuhQ

    Sjekk forøvrig forbruket Volvo oppgir i konstant 90 km/t med vanlig fordeler og 2 stk. dobble forgassere, 0,8L mil.
    Sist endret av Batland; 11/07/15 kl 10:17

  19. #444
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2014
    Sted
    Stor-elvdal
    Innlegg
    617
    Antall takk

    Standard

    Men jeg har jo byttet til b21et blokk. Vil det ikke spille noen rolle det? eller legger de ikke merke til det?
    Kan jo selvsagt sette putte ET stemplene i A blokka også...
    Sist endret av bjornarw; 11/07/15 kl 09:40

  20. #445
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av bjornarw Vis post
    Men jeg har jo byttet til b21et blokk. Vil det ikke spille noen rolle det? eller legger de ikke merke til det?
    Kan jo selvsagt sette putte ET stemplene i A blokka også...
    Mange tenker sikkert at de må forsøke å overbevise trafikkstasjonen om å si ja til en søknad om ombygging og trimming. Dette er vanskelig. Man bør heller søke på en slik måte at det blir vanskelig for dem å forsvare å si nei.

    Eks: "Har du dokumentasjon fra VOLVO på at de godkjenner en AT sats på en ET motor?" "Det må vi ha før vi kan godkjenne." Hva gjør du da?

    Det viktige er å overbevise dem først og da bør man holde det enkelt. Det tar alltid noe tid fra du sitter og skriver søknaden til du skal vise frem bilen. Det er ikke umulig at du f.eks kan miste viftereimen, koke motoren og derfor bare måtte bytte ut en gammel motorblokk med en annen i mellomtiden.
    Sist endret av Batland; 11/07/15 kl 10:32

  21. #446
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2014
    Sted
    Stor-elvdal
    Innlegg
    617
    Antall takk

    Standard

    Takk! Mye god info her. Bør vel greie å få skrapet sammen en vettu søknad nå. Lettere å be om tilgivelse en tillatelse, hehe
    Skaffe med et dusin eller to av slike i forskjellige størrelser da
    http://www.dellorto.co.uk/shop/dhla-...dhla-idle-jet/

  22. #447
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av bjornarw Vis post
    Takk! Mye god info her. Bør vel greie å få skrapet sammen en vettu søknad nå. Lettere å be om tilgivelse en tillatelse, hehe
    Skaffe med et dusin eller to av slike i forskjellige størrelser da
    http://www.dellorto.co.uk/shop/dhla-...dhla-idle-jet/
    Det er min erfaring også.

    Utvalget i tuningdeler til Dellortoforgasserene er stort så de kan virkelig finjusteres, men hvis jeg skal tippe så løser du nok denne utfordringen med ett sett med 53, ett sett med 55 og ett sett med 57 dyser.

  23. #448
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2014
    Sted
    Stor-elvdal
    Innlegg
    617
    Antall takk

    Standard

    Da får jeg prøve det etterhvert.

  24. #449
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2014
    Sted
    Stor-elvdal
    Innlegg
    617
    Antall takk

    Standard

    Kjørt stor-elvdal rundt i dag etter ett ledningsnett som passer. Her er game nettet på vei ut og det nye på vei inn!

    Skal bli godt å få rydda opp hunder der. Er jaggu mye ruskette kobling. Lodde litt til uka så får vi tro det virker og ikke no mere som ryker før "børninga" på Kaupangsmarten Bare å ta turen folkens

  25. #450
    Registrerte brukere Ksteen2 sin avatar
    Medlem siden
    17. sep. 2012
    Sted
    "Gøpdaln"(Gaupen), Hedmark
    Innlegg
    416
    Antall takk

    Standard

    Håper den er i gang til da vell


    Sent from my iPhone using Tapatalk

Side 18 av 26 FørstFørst ... 8 16 17 18 19 20 ... SisteSiste

Lignende tråder

  1. Gunnar KRC Volvo 242 1975
    By Gunnar KRC in forum 200 -serien
    Svar: 6
    Siste post: 18/10/13, 21:36
  2. -79 Volvo 244 DL med B21AT selges! (Troms) * S O L G T *
    By jompa in forum Biler selges / kjøpes
    Svar: 6
    Siste post: 10/10/12, 21:32
  3. S: 1975 Volvo 244 L
    By 264v8 in forum Biler selges / kjøpes
    Svar: 0
    Siste post: 10/11/10, 20:37
  4. Prisantydning: 1975 Volvo 242
    By Mr. Crepsley in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 10
    Siste post: 20/01/10, 18:06

Tagger for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •