Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  3
Viser resultater 1 til 12 av 12

Tråd: krbarstad: volvo 740gl (turbo) rullende prosjekt

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    22. mars 2011
    Sted
    trondheim
    Innlegg
    156
    Antall takk

    Standard krbarstad: volvo 740gl (turbo) rullende prosjekt

    Tenkte å prøve å lage en liten prosjekt tråd for min volvo 740 som er et rullende prosjekt.
    Litt om bilen:
    volvo 740gl 1988mod
    Bilen er å blir et budget prosjekt, å har ikke kostet mye grunnet deler kommer fra bytte jobber å alt annet er gjort selv.
    Størst utgiften er bensinen den bruker
    bilen har vært igjennom noen runder med forskjellige turbo oppsett.
    Første var b230f motor med en turbo fra enten 240 eller 740 turbo (husker ikke helt), å lh2,2 med 740turbo dyser å avglemt formotstander så jeg brente innsp hjernen.
    Men før lh2,2 takket for seg så byttet jeg til en t03/t04 kina turbo som jeg fortsatt har men som aldri har fungert noe bra.
    Så ble det byttet til lh2,4 å montert motstander til dysene å vikingchip.
    Nesten alle turboene jeg har brukt har jeg fått av oeb på forumet som bytte mot arbeid jeg har gjort for han
    Så kom nok et turbo skifte, denne gang 13c, fungerte ganske bra på 1,5bar fram til den tok kvelden.
    Så ble det montert mitsubishi 14t å denne har jeg enda å den fungerer veldig bra på 1,5bar.
    Så ble det byttet bunndel til en b23e med ned dreide stempel å mitsu 14t 1,5bar å 940 grenrør.
    Neste turbo ble en kkk 24 fra s60r tror jeg. å det er hittil den beste å allsidige turboen jeg har hatt på bilen, var bra bunndrag å fungerte helt opp til topp, MEN den tålte ikke 1,5bar over lengere tid så den raste :(
    Pr dd så består motoren av b23e bunndel med dreide stempel, helt org 530 topp, a kam, 940turbo dyser med 4bar bensintrykk,ecomax vikingchip, hjemmelaga grenrør for turbo opp å frem å en garret t03/t04 å 1,5bar trykk, med dette oppsettet så er det dårlig bunndrag å sjer ikke så mye før 3500-4000 men da kommer det for fult.
    Jeg kommer til å legge inn litt bilder som jeg har funnet av bilen, har ikke noen fra starten av.








    Kommer flere bilder av forskjellige prosjekt når jeg får sortert litt
    Sist endret av krbarstad; 22/03/14 kl 19:26

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    03. nov. 2011
    Sted
    Mysen, Østfold
    Innlegg
    452
    Antall takk

    Standard

    Ser bra ut detta her. Hvordan felger er det og hva er dimmensjonen på de?
    Mitt Volvo 240 16 Ventiler Turbo Prosjekt: http://forum.vccn.no/showthread.php?...t-Motorrom-s-3

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    22. mars 2011
    Sted
    trondheim
    Innlegg
    156
    Antall takk

    Standard

    mener felgene er fra v70, er 16toms, fram er kun sentret snudd, mens bak er sentret snudd å bredda innover, mener jeg at jeg bredda til 9,5tommer. er 195 fram å 225 bak med dekkstrekk fram å bak.
    Sist endret av krbarstad; 21/03/14 kl 23:52

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    22. mars 2011
    Sted
    trondheim
    Innlegg
    156
    Antall takk

    Standard

    Litt mere bilder av forskjellige prosjekt.
    Kan komme i forskjellig rekkefølge.


    byttet til 287mm bremser med selvborrede skiver å caliper til 740turbo.

    bredding av bakfelger




    b23e blokka med ned dreide stempel, dreid til ø76mm å 2mm ned.


    før og etterbilde av stempel


    omsveisa ic for å passe i bilen.


    første innsuget jeg har laget. ble litt så som så. passer ikke med blokkmontert fordeler for tar borti fordelerlokket.
    er også selvlaget fulerail.





    innsug nr 2 versjon 1.
    er laget en egen flens med hull til dysene som har slangestusser ut å så monterer man på selve pleniumet med slangene.
    samme prinsipp som enkelte bmw M-motorer. utrolig lett å demontere å jobbe med



    turbon som er montert dær er en t03/t04 kina turbo (forbanna drit turbo)


    innsug nr 2 versjon 2.









    selvlaget brakett til btr


    ombygd volvo btr til justerbar.


    grenrør bygging. dette er et grenrør som jeg er fulstendig klar over at ikke er helt optimalt, MEN det har ikke kostet meg en krone.
    er laget av et 48mmx2mm stålrør jeg fikk gratis fra en på smith stål pga at det var blitt påkjørt å bøyd på midten.
    men det fungerer faktisk utrolig bra til å være laget på den måten.
    å har kun hatt en eksoslekasje å det var på røret ut til wg.
    er en garret t03/t04 turbo som er på bildene.


















    litt forskjellige turboer. alle har vært innom motorrommet mitt

    mitsu 14t vs kkk 24



    garret t03/t04 vs mitsu 14t. med 14t hadde jeg fult ladetrykk på 1,5bar på 2500rpm å utrolig bra bunndrag. med garret turbon har jeg fult trykk 1,5bar på ca 4000rpm å mindre bunndrag men mere eksplosjon når den kommer

    mitsu 14t



    garret t03/t04 (er en rar bøy på alle turbin blarn på eksos hjulet som jeg aldrig har sett før. ser ut som den har vært inn i eksoshuset å blitt bøyd, men det som er det rare er at bøyene ser helt like ut.
    på noen av bildene så er det montert eksoshus fra kinaturbon for å prøve å kjøre med intern wg å 940 grenrør.
    orginale eksoshuset til turbon vises på grenrør bygge bildene å er for ekstern wg.







    første girboksen jeg sveiste om.
    en getrag 240 fra opel rekord 2,2i, den beste girkassen jeg har hatt i bilen, fantastisk god å utrolig holdbar girkasse, men som alle andre kasser hittil så døde denne å desverre.


    den andre gisboksen til eget bruk jeg har sveist, en zf kasse som jeg faktisk ikke veit hvilken bil den kommer fra. den har 1-1 på 5gir. mere veit æ ikke
    det er denne som står i bilen nå.


    det var alt for denne gang.
    mvh kent roger

  5. #5
    Registrerte brukere Marius Skau sin avatar
    Medlem siden
    02. feb. 2010
    Sted
    Bodø, Norway, Norway
    Innlegg
    3.437
    Antall takk

    Standard

    Ser veldi bra ut Ska følge med her..

  6. #6
    Registrerte brukere Anders Dybvadsskog sin avatar
    Medlem siden
    19. des. 2009
    Sted
    Verdal`n
    Innlegg
    4.703
    Antall takk

    Standard

    Ser knall ut ja
    740 prosjekt: http://forum.vccn.no/showthread.php?t=392

    Ny eier av Dunfrid<3

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    22. mars 2011
    Sted
    trondheim
    Innlegg
    156
    Antall takk

    Standard


    Bensinsystemet mitt. Består av egenbygd tank på 39liter å ei k-jet pumpe som mater catch tanp på ca 2liter å så ei biltema (044 kopi) pumpe som mate motorn

    Så et forsøk på å lage ei stillere eksospotte.




    Ferdig med oppheng å lakkert med noe varmelakk. Fungerte greit, fikk mye dypere eksos lyd.
    Men potta er gigantisk, men dette er et første utkast. Rørene inni potta er 3toms

    Har en 405 topp jeg nylig har fikset litt på, men for noen år siden planet jeg den 3mm å da ble den ubrukelig.
    Men har en teori å montere en spacer mellom blokk å topp for å senke kompen.
    Er jo mange som kjører med 2pakninger så da må jo en 3,8mm stål spacer være enda bedre.
    Så da blir det blokk->pakning->spacer->pakning->topp.

    Maskinering på magnetbord


    Ferdig resultat

    Så over til toppen.
    Er en 405 topp som i utgangspunktet ble planet istykker, å for å desperat prøve å senke kompen så tok jeg å slipte ut forbrennings rommene.
    Men nå har jeg tatt den fram igjen å har for første gang i mitt liv prøvd å frese opp til større ventiler å porte toppen.
    Har en 531 topp med 47/38mm ventiler, men denne har kjølevans lekasje på cyl 3, så jeg tok 38mm eksosventilene å monterte dem i 405 toppen.

    Freste ut til 35mm under ventilen, tok også å freste ventilsetene til rett vinkel.




    Måling av tetthet på ventilene.
    Hjemmelaga test plate




    Planfresing ca 0,06mm


    Sist endret av krbarstad; 24/03/14 kl 00:18

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. mai 2011
    Sted
    rogaland
    Innlegg
    327
    Antall takk

    Standard

    spennende! liker att du lager så mye selv!

  9. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    22. mars 2011
    Sted
    trondheim
    Innlegg
    156
    Antall takk

    Standard

    Er jo utrolig artig å prøve å få til så mye som mulig selv uten å betale i dyredommer å slippe å være avhengig av anna folk for å få ting gjort.

  10. Takk jabbajohn, Anders Dybvadsskog, Daniel.B takket for denne posten
  11. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    22. mars 2011
    Sted
    trondheim
    Innlegg
    156
    Antall takk

    Standard

    En av framtidsplanene for bilen er å få montert vems data sprut på den å montere 998cc dyser å wasted spark.
    Har delene liggende å ferdig ledningsnett.
    Eneste som mangler er finne motivasjon til å montere det.
    Siden at jeg ikke kan et spøtt om mapping av sprut så er jeg avhengig av hjelp til dette, å hjelp koster penger.
    Så planen er å ha både vems å lh2,4 montert samtidig så jeg iallefall har bilen kjørbar på lh2,4 mens jeg plages
    med vems'en
    Har tenkt mye fram å tilbake hvordan jeg skal løse dette,utfordringen blir å ha 2stk spjellgivere å svitsje signal til coilen mellom sprutene.
    Jeg skal kjøre med dobbelt sett dyser å.
    998cc montert i toppen til vems'en å orginale 940 turbodyser montert i innsuget til lh2,4.
    Ang spjeldbryteren så har jeg tenkt både på å forlenge akslingen å ta på hull i lh2,4 sensoren å plassere sensoren til vems'n utpå den til lh2,4,
    Men frykter at det blir en dårlig løsning i forhold til justering å tetthet mot fuktighet.
    Andre alternativet jeg har tenkt på er å bygge et nytt innsug med 2stk volvo gasspjeld montert inn mot toppen baklengs,
    slik at lufta går motsatt vei igjennom dem, da har jeg mulighet til å ha en sensor på hvert spjeld.
    Gassmekanismen blir da noe det samme som når man har 2stk gassera.
    Er jo selvfølgelig ingen garanti at det fungerer men det veit man ikke før man har prøvd

  12. #11
    Registrerte brukere knetrom sin avatar
    Medlem siden
    03. okt. 2010
    Sted
    Hordaland
    Innlegg
    417
    Antall takk

    Standard

    Stilig å lage ting selv, ja, blir spennende å se hvordan det virker
    '79 Kadett C 2,4i
    x '07 V70 2,4D, div 240, 740, 940 og andre gamle biler

  13. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    22. mars 2011
    Sted
    trondheim
    Innlegg
    156
    Antall takk

    Standard

    Dette ble egentlig en ganske kort prosjekt tråd, for ikke lenge etter jeg laga den så bestemte jeg meg for å skifte beite å da ble 740n demontert å vraka til fordel for en 82 mod 244dl.
    så får prøv å komme sterkere tilbake med den bilen.

Lignende tråder

  1. GullVogna Rullende prosjekt
    By Gull Vogna in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 26
    Siste post: 21/08/12, 22:37
  2. Ante92`s Rullende Volvo 940 Prosjekt
    By ante92 in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 1
    Siste post: 29/06/11, 23:14
  3. Mathisen's 92mod 740GL Turbo Prosjekt
    By Mathisen in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 20
    Siste post: 03/04/11, 23:09
  4. General-aasen's 245DL rullende prosjekt
    By general-aasen in forum 200 -serien
    Svar: 15
    Siste post: 15/04/10, 23:16

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •