Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7

Tråd: V70 1999 AWD crazy instrument

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    03. des. 2010
    Innlegg
    15
    Antall takk

    Standard V70 1999 AWD crazy instrument


    Har en 1999 v70 awd
    Problemet startet etter batteribytte (+ på + og - på -...jeg har ikke fått byttet om)

    Hver gang bil skal startes etter og ha stått noen minutter/timer er de fleste lamper og hele display , bensinmåler , speedometer , turteller , temp måler osv dødt.
    Diagnose kontakt er død

    Etter noen minutter med tenning på kommer km stand og klokke opp.
    Etter ytterligere noen minutter kommer alle lamper opp og i varierende grad temp , bensinmåler , turteller osv.
    Bilen starter uansett men hvor bra den går er varierende i forhold til hvem lamper som slikkes osv ved oppstart.

    Etter en del forsøk med tenning av/på + oppstart så fungerer bilen 100% men hver gang jeg skal ut og kjøre tar en slik prosess 15 20 minutter
    Etter en slik prosess fungerer også diagnosekontakt igjen (helt til man stopper bilen og den står en liten stund)

    Jeg har gått over elektriske ledninger (så godt jeg kan) og brukt kontaktspray
    Det som for meg er rart er at det er nær sagt samme prossedyre og måten bilen /diagnosekontakt "våkner" til live hver gang
    Også rart er det at når bilen til slutt er normal blinker ingen lamper , bensinmåler , turteller , temp viser osv under kjøring som det ville gjort i mine tanker om det er dårlig kontakt et sted

    Bilen har vel
    CAN
    bus etter hva jeg forstår ? controller area network ..kan dette skape slike problem ?
    ECM
    som jeg trodde var årsaken er sendt til England der den ble reparert (ingen forskjell før jeg sendte ecm til etter jeg fikk den igjen )

    Jeg har filmet oppstart med alt crazy instrument tull
    (kontinuerlig opptak uten avbrudd som viser de ulike variantene av lamper/målere helt til bilen er normal,,,,,det tar 16 min og 50 sekunder fra start til bil er 100% normal)


    se den her -----> https://www.youtube.com/watch?featur...tXNj4lXk<br />


    (det er filmet i mørket med dårlig opptak men de mest viktige lampen for at bilen går noermalt er ETS...da den slukker ved oppstart går bilen som den skal.......jeg har prøvd med annen ets og samme problem )

    Når bilen får en riktig oppstart vil ets , ats , gul pil og av og til motorfeil lampe slukke (selv uten og slette feilkoder)


    Er det noen som ut fra hvordan instrumentpanel oppfører seg kan si noe om tanker om årsak

    Feilkoder ..
    Det blir en del feikoder men når man kommer så langt at man får en riktig oppstart....stopper bil...sletter feilkoder....starter bil så kommer de ikke igjen før bilen har stått noen minutter og hele den underlige prossedyren må gjøres på nytt

    koder er (3 målinger ..etter dødt startpunkt så er målingene tatt da bilen til slutt fungerer riktig..etter måling er tatt så er feilkoder slettet )

    dag 1
    P0722

    dag 2
    P0722
    P1
    618
    P1
    630
    P0121

    dag 3
    P1
    630
    P0121

    Det er også ganger da motorfeil lampe lyser men ingen feilkoder er lagret


    Kan vel beskrive ting bedre/annerledes om noen trenger det
    Sist endret av hygen; 02/03/14 kl 23:07

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2011
    Sted
    Fosser, Aurskog Høland
    Innlegg
    5.170
    Antall takk

    Standard

    Privat video er vanskelig å få sett på Youtube.

    Lukter jordingsfeil lang vei.
    Ikke lett å henvise til noen konkrete saker, men begynn gjerne med å laste ned skjema på bilen, om du ikke alt har et, og se gjennom jordingspunktene som er angitt der.
    Innehaver av ØSKEN FJØSMEKK
    (Null garanti kun skruglede og god kaffe)

    Har hatt annet enn Volvo jeg også.
    Men jeg tok til fornuften.......

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    03. des. 2010
    Innlegg
    15
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av 850GLTsilver Vis post
    Privat video er vanskelig å få sett på Youtube.

    Lukter jordingsfeil lang vei.
    Ikke lett å henvise til noen konkrete saker, men begynn gjerne med å laste ned skjema på bilen, om du ikke alt har et, og se gjennom jordingspunktene som er angitt der.
    sorry.......har endret det https://www.youtube.com/watch?v=ebbtXNj4lXk

    hadde en tidligere tråd 850GLTsilver
    http://forum.vccn.no/showthread.php?...l=1#post823485

    Har gått over jordinger osv
    Men ville ikke dårlig jordingsfeil/ledningsfeil påvirkes under kjøring..........for når bilen blir "normal" etter 15-20 min kan jeg kjøre 10 mil uten en måler dropper ned eller lamper , tall blinker.....parkerer jeg er det samme prossedyre igjen med vente noen min så kommer klokke ok km stand for så bensinmåler som begynner og hoppe for så lamper tennes osv............nå er det så lenge siden instrument panel fungerte men skal ikke klokke(km stand vises om tenning er av ? pr i dag slukner klokke og km stand lang tid etter jeg har parkert bil og tenning av

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2011
    Sted
    Fosser, Aurskog Høland
    Innlegg
    5.170
    Antall takk

    Standard

    Hmm.
    Den der var slett ikke grei.
    Lampene tennes av de respektive
    ECU
    -ene direkte, så sånn sett kan vi utelukke kombinasjonsinstrumentet som feilårsak der.
    Turteller, temp og tankmåler er veldig merkelig. Og det er feilingen på disse som peker på en eller annen jordfeil, egentlig.
    I hvilken grad feil på
    CAN
    -bus kan lage alt dette vet jeg sannelig ikke.
    Har du noen form for diagnosemåler tilkoblet på bilen når dette er slik?
    Eventuelt om du har en eller annen form for slikt instrument som er koblet til diagnosen?

    På mange måter så ligner dette egentlig litt på en feil jeg hadde på konebilen her i huset.
    Da var det Automatkassa som fikk skylda, mens feilen egentlig lå i varmeapparatet. (
    ECC
    )

    Hørt med din lokale Volvohandler om de kan "se" noe med sine instrumenter?
    Innehaver av ØSKEN FJØSMEKK
    (Null garanti kun skruglede og god kaffe)

    Har hatt annet enn Volvo jeg også.
    Men jeg tok til fornuften.......

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    03. des. 2010
    Innlegg
    15
    Antall takk

    Standard

    Har hørt med Volvo og de mente kanskje instrumentpanel kan gjøre feilene (skjønt de har aldri hørt om feil jeg sliter med)

    De ønsket først (før de så på bilen) at jeg skulle sende instrumentpanel til ----> http://www.norskspeedometerservice.no
    men ved kontakt med dem sier de at de ikke kan gjøre noe da jeg har et instrument med 3 kontakter oppe på panel (panelet måtte ha kontakt bak på panel skulle de gjøre noe)
    De kunne se på det uten garanti for og kunne gjøre noe men da måtte de ha bilen også (så ustabil bilen er måtte den bli fraktet og jeg bor 8 mil fra Oslo)

    Selv har jeg vært i kontakt med ----> http://www.tunheimauto.no som også sier at de ikke kan fikse mitt instrument (3 kontakter oppe) da de ikke har utstyr til det
    ...men de mener jeg skal kunne teste med et brukt instrument så lenge det er til den modellen og det står MAX på bensinmåler......de hadde et jeg kunne låne som er på vei i posten (sendt Fredag så jeg har den vel snart)

    Lese ut feilkoder har jeg gjort selv +
    Jeg har en venn med
    VIDA
    utstyr (har jobbet på Volvo) men problemet for noen målinger/diagnose da bilen er crazy er at man får ikke kontakt via diagnosekontakt
    (kontakt får man bare når bilen har sluttet og tulle....det vil si at lamper tennes)

    Hvor mye bilen tuller er varierende men den er ikke kjørbar da det står på da den soter veldig , går neppe på 5 sylindere , dårlig på tomgang , automatkassa ofte er låst til 3 og ikke Drive + den vil av og til ikke skifte gir (+ alt annet med turteller , bensinmåler , temp osv)

    Nå har bilen fungert 100% i 2 dager(alt riktig ved og slå på tenning...alle lamper slukker da man starter , bilen går helt fint)
    helt til nå da det er samme prossedyre igjen ...klokka og km stand kommer opp etter ca 5 min....eter en del min til begynner bensinnåla og dirre litt ...så kommer lampene opp...etter x antall tenning av/på og noen oppstart fungerer bilen 100%

    Feilkoder man kan lese når bil er kommet til normal igjen er
    P1
    630 P0121
    P1
    633
    P1
    631
    [
    P1
    630]
    CAN
    bus node global std code

    [
    P1
    631]
    TCM
    node

    [
    P1
    633]
    Vehicle speed signal

    P0121
    throttle/pedal position sensor /swich A circuit range / performance problem


    Har slettet dem og kjørt 3 mil etterpå og ingen motorfeil lampe eller feikoder og lese

    ..........helt til neste gang da bilen er crazy ...da er det samme prossedyre for og få den i gang igjen + sansynligvis samme feilkoder og lese

    Når bilen er cracy----> etter tenning settes på så kommer klokke og km stand , tripp teller etter ca 5 min......km stand klokke og trippteller er vel info som lagres i instrumentpanel ...?

    utetemperatur som kommer mange min etterpå går vel direkte fra føler ?

    Om man kopler fra for eksempel ETS eller andre komponenter så skal jo lamper for de som er tilkoplet tennes når man setter på tenning (er jo ikke alt eller ingenting) ?
    Sist endret av hygen; 05/03/14 kl 16:51

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2011
    Sted
    Fosser, Aurskog Høland
    Innlegg
    5.170
    Antall takk

    Standard

    Her tror jeg nesten at man må få diagnostisert selve
    CAN
    -bussen.
    Har mer enn sterk mistanke til at det er stedet man finner problemet.

    Underlig at de ikke kan se på instumenter med 3 kontakter. Oppgir de noen grunn? Ja annet enn at instrumentene er "gamle"?

    Forsto det slik at du har hatt dette instrumentet i England også?
    Innehaver av ØSKEN FJØSMEKK
    (Null garanti kun skruglede og god kaffe)

    Har hatt annet enn Volvo jeg også.
    Men jeg tok til fornuften.......

  7. #7
    Registrerte brukere MadAss sin avatar
    Medlem siden
    10. juni 2010
    Sted
    Der ingen skulle tru at nokon kunne bu
    Innlegg
    1.365
    Antall takk

    Standard

    Når feil på kombiinstrumentet også påvirker motor og gir, så ligger mest sannsynlig feilen i
    CAN
    .
    Kombiinstrumentet er jo på en måte hovedstyreenheten i disse bilene, og det er her
    OBD
    kontakta er koblet opp mot.

    Du kan prøve å sette på tenningen, for deretter å nappe ut en styreenhet om gangen se om instrumentet fungerer som det skal igjen.
    Har du testet med å koble ut alle styreenheten og instrumentet fortsatt ikke fungerer som det skal, ligger nok mest sannsynlig feilen i kombiinstrumentet.
    1991 Volvo 740 GL (Turbo) (B200FT) 470 000 km
    2015 Volvo V60 D4 AWD aut R-design (D5244T12) 102 000 km
    2015 Volvo V70 D4 AWD aut DynamicEdition (D5244T12) 89 000 km

Lignende tråder

  1. V70 1999 spørsmål
    By Joakim in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 28
    Siste post: 22/12/11, 23:24
  2. 1999 V70 2.4t awd manuell
    By Gisholt in forum Biler selges / kjøpes
    Svar: 5
    Siste post: 03/12/11, 13:04
  3. Karsko1: V70 1999 10V
    By Karsko1 in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 28
    Siste post: 19/02/11, 18:09
  4. 1999 s70
    By ASK Racing in forum Biler selges / kjøpes
    Svar: 5
    Siste post: 10/12/10, 20:22

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •