Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  489
Side 13 av 70 FørstFørst ... 3 11 12 13 14 15 23 63 ... SisteSiste
Viser resultater 301 til 325 av 1729

Tråd: Legg ut dine/andres bremsepapirer og motoroppsett her

  1. #301
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    17. des. 2009
    Sted
    Oslo
    Innlegg
    414
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av smokemaker Vis post
    Hvis du ser på "Run ID" nederst på midten av arket, så står det 1_5 og 1_75. Den rosa linja er 1.5bar ladetrykk. og siste drag, på 371 hjulhester. det forgie draget var på 1.75bar og 398hk på hjul, ca 440 i motor. Den blå linja.

    KRB sine tall på papirene, er kun ut på nav.

    Derfor det er 2 kurver, er at det er et max effektuttak, og et drag der det er litt snillere effektuttak for å spare litt div.

    Ahh... Oppklarende .

    Ett spørsmål til.
    På 1.75 er det:
    398hp på nav, omregnet til ca 440 i motor. Det er ca +10%
    Momentet er 484nm på nav. Hva blir det ca i motor? Annen formel for omregning av nm, siden du der skriver 575nm ?

  2. #302
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. sep. 2011
    Sted
    Gol
    VCCN medlemsnummer
    608
    Innlegg
    268
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av volvo Vis post
    Ahh... Oppklarende .

    Ett spørsmål til.
    På 1.75 er det:
    398hp på nav, omregnet til ca 440 i motor. Det er ca +10%
    Momentet er 484nm på nav. Hva blir det ca i motor? Annen formel for omregning av nm, siden du der skriver 575nm ?
    Dette ble en "ca" regning ifra krb. du får bare riktige regna tall ut på nav, nm og hk i motor, blir bare "ca". men er jo det du har utpå hjul som er interessant, det er di hestene som jobber på bakken

  3. Takk Njål Nilssen takket for denne posten
  4. #303
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    17. des. 2009
    Sted
    Oslo
    Innlegg
    414
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av smokemaker Vis post
    Dette ble en "ca" regning ifra krb. du får bare riktige regna tall ut på nav, nm og hk i motor, blir bare "ca". men er jo det du har utpå hjul som er interessant, det er di hestene som jobber på bakken
    Å ta opp temaet om hva som er mest interessant, mest riktig osv når det gjelder hvor en måler hestene , var ikke min intensjon..
    Men er jo noen som også bremser motorer i benk, og da kan det jo være ett behov for å regne om litt, for å sammenligne sånn nogen lunde.

    Men det var ikke eksakte tall i motoren din jeg tenkte på, og heller ikke noen debatt om hva som er riktig % å bruke.
    Men om en f.eks. sier 10% - gjelder ikke det da både hk og nm?

    Du har fått tall på nav hestene dine.
    10-11% for å komme til ca tall i motoren har jeg sett brukt tidligere også. Det er det du (eller krb) har ca regnet ut her og -
    398hk på nav = ca 440hk i motor.
    Men skulle ikke nm følge samme utregning?
    Altså at målte 484nm på nav, skulle tillsi ca 535nm i motor?

    Var det jeg egentlig lurte på, eller om det er noe jeg ikke har fått med meg her -og det er godt mulig, for det skjer nemlig stadig..
    Om ikke du er sikker, kanskje noen andre vet?

  5. #304
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. sep. 2011
    Sted
    Gol
    VCCN medlemsnummer
    608
    Innlegg
    268
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av volvo Vis post
    Å ta opp temaet om hva som er mest interessant, mest riktig osv når det gjelder hvor en måler hestene , var ikke min intensjon..
    Men er jo noen som også bremser motorer i benk, og da kan det jo være ett behov for å regne om litt, for å sammenligne sånn nogen lunde.

    Men det var ikke eksakte tall i motoren din jeg tenkte på, og heller ikke noen debatt om hva som er riktig % å bruke.
    Men om en f.eks. sier 10% - gjelder ikke det da både hk og nm?

    Du har fått tall på nav hestene dine.
    10-11% for å komme til ca tall i motoren har jeg sett brukt tidligere også. Det er det du (eller krb) har ca regnet ut her og -
    398hk på nav = ca 440hk i motor.
    Men skulle ikke nm følge samme utregning?
    Altså at målte 484nm på nav, skulle tillsi ca 535nm i motor?

    Var det jeg egentlig lurte på, eller om det er noe jeg ikke har fått med meg her -og det er godt mulig, for det skjer nemlig stadig..
    Om ikke du er sikker, kanskje noen andre vet?

    Det kan være så simpelt som at jeg kan ha bommet litt på hva max moment ble, så du er nok nerme en lur utregning..

  6. #305
    Registrerte brukere 242DL sin avatar
    Medlem siden
    19. des. 2009
    Sted
    Brumunddal, Norway
    Innlegg
    56
    Antall takk

    Standard

    Bremsepapirene på Filtis sin motor.



    Denne motor`n er bygget for banekjøring av VS motor, og har et greit register fra 4- 8000 rpm.
    Sist endret av 242DL; 24/08/12 kl 19:47

  7. Takk Filtvedt Racing takket for denne posten
  8. #306
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av 242DL Vis post
    Bremsepapirene på Filtis sin motor.



    Denne motor`n er bygget for banekjøring av VS motor, og har et greit register fra 4- 8000 rpm.
    Javel?? Hvordan kan du påstå det?
    Papirene viser tydelig at registeret er fra 5100 - 7000 o/min. og at ladetrykkskurve og dreiemomentkurve er klart nedadgående.

  9. #307
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. sep. 2011
    Sted
    Gol
    VCCN medlemsnummer
    608
    Innlegg
    268
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Javel?? Hvordan kan du påstå det?
    Papirene viser tydelig at registeret er fra 5100 - 7000 o/min. og at ladetrykkskurve og dreiemomentkurve er klart nedadgående.
    Bare måtte kommentere eller..

  10. #308
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Nei, men jeg er uenig i påstanden om at registeret er 4 - 8000 o/min. så en forklaring kunne vært interessant.

    Hva er din unnskyldning?

  11. #309
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    01. juli 2010
    Sted
    Mysen
    VCCN medlemsnummer
    256
    Innlegg
    245
    Antall takk

    Standard

    Heisan.
    Hehe påstand og påstand. Trur det var mer et hint om hvor motoren har sin arbeids område.

    Du må være godt vant som mener at du må opp på 639 hk og 809 nm på 5100 omdr før det begynner å gå braM?

    Filtis

  12. Takk smokemaker, 142. 72, turbomann, kimove, JEPS, volvo242 takket for denne posten
  13. #310

    Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    VCCN medlemsnummer
    793
    Innlegg
    3.368
    Antall takk

    Standard

    Da var det min tur for "vurdering":
    B230fk blokk borra 96,3
    Original 531 topp
    Sam steffanson Grupp A T5 "Race" Kam
    Sten parner råder
    Sten parner stempler 8:1 CR
    Original B230fk innsug
    Original 940 grenrør, dog åpnet flens til turbo til T3 "spec"
    Garrett GT3076r med 60mm turbinhjul og 0.82 A/R på turbinhus
    Autronic SM4
    Hadde problemer ved bremsing at actuator var for slapp, derfor wobbly kurve, uansett: 522nm ved 2bar og 351hester ved 1,8bar
    Vil gjerne også takke Volden Racing for bremsingen, anbefales
    Måling gjort på nava.

    Sist endret av Holck; 29/08/12 kl 19:55

  14. #311
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Se her ja.
    Hvilken respons ønsker du?
    Hjernedødt og intetsigende "Flotte tall." eller konstruktiv kritikk og evt. en diskusjon?
    Det er ikke ofte man ser den diffutvekslingen der. Er det mye dårlige veier der du kjører til vanlig.

  15. #312
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Filtvedt Racing Vis post
    Heisan.
    Hehe påstand og påstand. Trur det var mer et hint om hvor motoren har sin arbeids område.

    Du må være godt vant som mener at du må opp på 639 hk og 809 nm på 5100 omdr før det begynner å gå braM?

    Filtis
    Åhh.
    Hadde det stått "arbeidsområde" så hadde det ikke blitt kommentert, men det stod "register" som viser til dreiemomentkurven.

  16. #313

    Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    VCCN medlemsnummer
    793
    Innlegg
    3.368
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Se her ja.
    Hvilken respons ønsker du?
    Hjernedødt og intetsigende "Flotte tall." eller konstruktiv kritikk og evt. en diskusjon?
    Det er ikke ofte man ser den diffutvekslingen der. Er det mye dårlige veier der du kjører til vanlig.
    La meg si det sånn, toppfart er veldig lavt prioritert på denne, men det skal være mulig å kjøre på motorveien uten at man har 5000rpm i 100km/t, så det vil jo alltid bli et kompromiss når man kjører bane og på veien. Hvis jeg husker riktig er teoretisk mulig toppfart rundt 240km/t med 0.82 som jeg har på femte og 225/45-17, husker desverre ikke turtall vi regnet til da.
    Hehe, mye dårlig veier?????? Sammenhengen/vitsen er ikke forstått, denne trenger nærmere forklaring.
    Kan også si det sånn at flotte tall er flotte tall, men det ble ikke diskutert ved bremsingen. Rask respons og kjørbarhet hadde høyt fokus
    Konstruktiv kritikk mottas alltid så lenge diskusjonen etter blir saklig
    Sist endret av Holck; 30/08/12 kl 16:54

  17. #314
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Holck Vis post
    La meg si det sånn, toppfart er veldig lavt prioritert på denne, men det skal være mulig å kjøre på motorveien uten at man har 5000rpm i 100km/t, så det vil jo alltid bli et kompromiss når man kjører bane og på veien. Hvis jeg husker riktig er teoretisk mulig toppfart rundt 240km/t med 0.82 som jeg har på femte og 225/45-17, husker desverre ikke turtall vi regnet til da.
    Ca. 2800 o/min i 100 km/t.
    Du må derfor opp i ca. (2800/100) x 240 = 6730 o/min for 240 km/t.
    Hehe, mye dårlig veier?????? Sammenhengen/vitsen er ikke forstått, denne trenger nærmere forklaring.
    Kan også si det sånn at flotte tall er flotte tall, men det ble ikke diskutert ved bremsingen. Rask respons og kjørbarhet hadde høyt fokus
    Konstruktiv kritikk mottas alltid så lenge diskusjonen etter blir saklig
    Hvis man bare kjører på motorveier så har man nærmest ikke bruk for rask "respons og kjørbarhet" og en kvikk og responsiv bil med lett utveksling slik du har.
    Legg merke til:
    at ladetrykkpeaken v/ 4100 o/min sender dreiemomentet opp tilsvarende.
    at maks effekt avgis "lenge" før 6000 o/min og dette til tross for at T5 kammen er oppgitt til å gi maks effekt v/ ca. 6800 o/min.
    at du i praksis har samme effekt med 940 manifold som andre med svært grenrør, ekstern wg og større turbo.

    Forøvrig passer det godt at du la ut dette nå. Vi holder på å mappe en b230 med ett lignende oppsett som du, men noe mer oppgradert så det skal bli interessant å se hva lavere CR., større ventiler, T5+ kam, E-manifold og litt større turbo vil tilføre.

  18. #315

    Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    VCCN medlemsnummer
    793
    Innlegg
    3.368
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Ca. 2800 o/min i 100 km/t.
    Du må derfor opp i ca. (2800/100) x 240 = 6730 o/min for 240 km/t.
    Ok,det holder med den toppfarten for meg ihvertfall, ca2800 rpm i 100km/t er levbart for meg ihverfall

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Hvis man bare kjører på motorveier så har man nærmest ikke bruk for rask "respons og kjørbarhet" og en kvikk og responsiv bil med lett utveksling slik du har.
    Enig med du, motorveier blir kun brukt for å transportere redskapen til mere morsomme steder
    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Legg merke til:
    at ladetrykkpeaken v/ 4100 o/min sender dreiemomentet opp tilsvarende.
    Yupp, den peaken er da 2bar, "resten" er 1,8bar. Det skal bremses en omgang til med hardere actuator med stabilt 2bar
    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    at maks effekt avgis "lenge" før 6000 o/min og dette til tross for at T5 kammen er oppgitt til å gi maks effekt v/ ca. 6800 o/min.
    Hehe, kan si det sånn at innsug løft er 3 ganger høyere enn eksos løft ved TDC
    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    at du i praksis har samme effekt med 940 manifold som andre med svært grenrør, ekstern wg og større turbo.
    Hehe, er originalt som gjelder så lenge det ikke bremser nevneverdig. Du kan jo gjette på baktrykket ved 1,8bar?

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Forøvrig passer det godt at du la ut dette nå. Vi holder på å mappe en b230 med ett lignende oppsett som du, men noe mer oppgradert så det skal bli interessant å se hva lavere CR., større ventiler, T5+ kam, E-manifold og litt større turbo vil tilføre.
    Dette kan jo bli veldig spennende, rekord på 940 manifold som skal knekkes?
    Sist endret av Holck; 30/08/12 kl 18:22

  19. #316
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Holck Vis post
    Ok,det holder med den toppfarten for meg ihvertfall, ca2800 rpm i 100km/t er levbart for meg ihverfall
    Egentlig enig, men vil påstå at motoren din ikke er turtallsvillig nok til at du får utnyttet utvekslingen maksimalt.
    Med såpass effekt som 350 hk NAV så bør man kunne klare 100 km/t på 2. gear.
    Enig med du, motorveier blir kun brukt for å transportere redskapen til mere morsomme steder
    Vel, det forklarer endel.
    Yupp, den peaken er da 2bar, "resten" er 1,8bar. Det skal bremses en omgang til med hardere actuator med stabilt 2bar
    Det er riktig innstilling forutsatt at kompforholdet takler dette.
    Hehe, kan si det sånn at innsug løft er 3 ganger høyere enn eksos løft ved TDC:
    Det er faktisk NØYAKTIG det samme som vi har gjort.
    Hehe, er originalt som gjelder så lenge det ikke bremser nevneverdig. Du kan jo gjette på baktrykket ved 1,8bar?
    Nei, det blir umulig da luftfilter, intercooler og eksosanlegg har betydelig innvirkning på dette.
    Dette kan jo bli veldig spennende, rekord på 940 manifold som skal knekkes?
    Det er blitt nevnt, men jeg er ikke så opptatt av dette da tilliten til andres TALL er heller lav. Noen legger på drivverkstap så det stinker. Det gjør ikke vi.

    Siste draget akkurat nå viste hyggelige 404 Nm og 312 hk målt på NAV, og det med kun 1,05 BAR ladetrykk.
    Potensialet er da 600 Nm og 450 hk målt på NAV, med 2,0 BAR ladetrykk, så det ser ganske lovende ut for øyeblikket.

    Jeg mener at dette viser at "høy"CR., F-manifolden og 35 mm eksosventiler er akkurat så dårlig som man har hatt mistanke om.

    EDIT:
    1. Siste resultat for dagen 30/8 er: 358 hk og 470 NM målt på NAV med kun 1,35 BAR ladetrykk.
    2. 31/8 er det 367 v/ 1,38 BAR.
    3. Første pull med 1,6 BAR gav 396 hk målt på NAV og 1000 ccm dysene går med ca. 75% duty.
    4. Siste pull i første omgang. peak ca. 2,02 BAR og 1,96 BAR på maks effekt. 480,4 hk v/ 6231 o/min målt på NAV. Det er smått utrolige 162,3 hk målt på NAV fra denteroetiskesugemotoren. DET er jeg stolt av!

    Søkeord rstuningbergen BSRT5+ irx550 meanhorse powertuning askøymeanteam
    Sist endret av Batland; 24/07/18 kl 21:12

  20. Takk Holck takket for denne posten
  21. #317

    Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    VCCN medlemsnummer
    793
    Innlegg
    3.368
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Egentlig enig, men vil påstå at motoren din ikke er turtallsvillig nok til at du får utnyttet utvekslingen maksimalt.
    Med såpass effekt som 350 hk NAV så bør man kunne klare 100 km/t på 2. gear. .
    0-100 er egentlig litt uinterresant for meg, men ser poenget ditt. Har en 3.91 utveksling hvis nysjerrigheten blir for stor

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Vel, det forklarer endel..
    Prøver å kjøre den så mye som mulig på veien til stevner, men må innrømme at den ikke er direkte behagelig mer, dette er dog ikke pga av motor/utveksling, understellet gjør ryggen vond ved lengre utfarter.

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Det er riktig innstilling forutsatt at kompforholdet takler dette. .
    Enig med du, men det blir nok bare for å se hva motoren vil gi. Realistisk med kjøring på bane 1,5-1,8bar

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Det er faktisk NØYAKTIG det samme som vi har gjort. .
    Hehe, det er kult å høre, men det er han Volden som skal ha æren, han som justerte, han syns det gikk alt for pent før justering av kammen

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Nei, det blir umulig da luftfilter, intercooler og eksosanlegg har betydelig innvirkning på dette. .
    Til info bare: 4toms "stoooort" K&N filter, 3toms eksos med 1stk jt demper og "600hk" garrett/ATP intercooler=baktrykk aldri over ladetrykk. Skal følges med på nøye ved 2 bars draget

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Det er blitt nevnt, men jeg er ikke så opptatt av dette da tilliten til andres TALL er heller lav. Noen legger på drivverkstap så det stinker. Det gjør ikke vi..
    Hehe, jeg har fått opplyst 10% som rimelig bankers drivverkstap, men har jaggu lest mange andre tall, da høyere enn dette.

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Siste draget akkurat nå viste hyggelige 404 Nm og 312 hk målt på NAV, og det med kun 1,05 BAR ladetrykk.
    Potensialet er da 600 Nm og 450 hk målt på NAV, med 2,0 BAR ladetrykk, så det ser ganske lovende ut for øyeblikket.

    Jeg mener at dette viser at "høy"CR., F-manifolden og 35 mm eksosventiler er akkurat så dårlig som man har hatt mistanke om.
    Hmmmm, GTX3576r? Den kom ut 1 måned etter jeg hadde kjøpt turbo, endelig en turbo med orntli eksos propell

  22. #318
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Holck Vis post
    0-100 er egentlig litt uinterresant for meg, men ser poenget ditt. Har en 3.91 utveksling hvis nysjerrigheten blir for stor.
    Prøver å kjøre den så mye som mulig på veien til stevner, men må innrømme at den ikke er direkte behagelig mer, dette er dog ikke pga av motor/utveksling, understellet gjør ryggen vond ved lengre utfarter.
    Hvis det er drifting du liker da må du nok bare prøve deg frem.
    Enig med du, men det blir nok bare for å se hva motoren vil gi. Realistisk med kjøring på bane 1,5-1,8bar
    Akkurat. Ja dette er jo ganske vanlig.
    Hehe, det er kult å høre, men det er han Volden som skal ha æren, han som justerte, han syns det gikk alt for pent før justering av kammen
    Den motoren som mappes her går jevnt og pent på tomgang med denne innstillingen.
    Til info bare: 4toms "stoooort" K&N filter, 3toms eksos med 1stk jt demper og "600hk" garrett/ATP intercooler=baktrykk aldri over ladetrykk. Skal følges med på nøye ved 2 bars draget
    Dette er god og nyttig info, men det oppfordrer til spørsmål om kamvalg og om hvor uheldig det egentlig er med høyt baktrykk, ikke sant?
    Hehe, jeg har fått opplyst 10% som rimelig bankers drivverkstap, men har jaggu lest mange andre tall, da høyere enn dette.
    Her er det bare å velge som man vil og gi gass. Jeg foretrekker å si: "XXX HK målt på NAV", og uten noen tillegg. Dette reduserer usikkerheten.
    Hmmmm, GTX3576r? Den kom ut 1 måned etter jeg hadde kjøpt turbo, endelig en turbo med orntli eksos propell
    Nei her brukes en turbo med Custom spec.
    GTX3576R har identisk "eksos propell" til GT3582R.
    Til din CR., effekt og turtallsregister burde heller GT(X)3071R vært vurdert.
    Sist endret av Batland; 31/08/12 kl 12:05

  23. #319

    Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    VCCN medlemsnummer
    793
    Innlegg
    3.368
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Hvis det er drifting du liker da må du nok bare prøve deg frem.
    Er nok time attack, autoslalom o.l som gjelder
    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Akkurat. Ja dette er jo ganske vanlig.
    Ok
    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Den motoren som mappes her går jevnt og pent på tomgang med denne innstillingen.
    Det gjør denne også, men det var nok litt feil beskrivelse fra meg. Kenneth syns han kunne legge på noe fryktelig med tenning før kamjusteringen, etter justeringen virket han fornøyd
    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Dette er god og nyttig info, men det oppfordrer til spørsmål om kamvalg og om hvor uheldig det egentlig er med høyt baktrykk, ikke sant?
    Enig der, men mye rare meninger rundt akkurat dette syns jeg. Noen skal ikke ha noe baktrykk, andre mener så lenge det ikke stikker av gårde over ladetrykk og noen at det kan være dobbelt så høyt som ladetrykket. Den som hadde hatt ressurser nok til å kunne testet dette orntli.
    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Her er det bare å velge som man vil og gi gass. Jeg foretrekker å si: "XXX HK målt på NAV", og uten noen tillegg. Dette reduserer usikkerheten.
    Enig med du, da slipper man noen diskusjon.
    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Nei her brukes en turbo med Custom spec.
    GTX3576R har identisk "eksos propell" til GT3582R.
    Til din CR., effekt og turtallsregister burde heller GT(X)3071R vært vurdert.
    Vi er faktisk enig der også, 3071r hadde nok vært bedre. Sto nok litt for mye nedi kompisens capri cosworth motorrom når turbo ble bestilt, du kjenner jo til den, merkelig størrelses forskjell på porter i toppen, merkelig kammer og escort cosworth original grenrør. Den bilen snakker jo for seg sjøl
    Men du må fortelle litt mer om turboen dere bruker?

  24. #320
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Holck Vis post
    Er nok time attack, autoslalom o.l som gjelder
    En konkurransemann altså.
    Det gjør denne også, men det var nok litt feil beskrivelse fra meg. Kenneth syns han kunne legge på noe fryktelig med tenning før kamjusteringen, etter justeringen virket han fornøyd
    Er han redd for mye fortenning altså? Da vil han ikke vite hva vi kjører på denne motoren.

    Enig der, men mye rare meninger rundt akkurat dette syns jeg. Noen skal ikke ha noe baktrykk, andre mener så lenge det ikke stikker av gårde over ladetrykk og noen at det kan være dobbelt så høyt som ladetrykket. Den som hadde hatt ressurser nok til å kunne testet dette orntli.
    Helt enig. Grunnen er nok at dette er sterk varierende for oppsett til oppsett.
    Vi er faktisk enig der også, 3071r hadde nok vært bedre. Sto nok litt for mye nedi kompisens capri cosworth motorrom når turbo ble bestilt, du kjenner jo til den, merkelig størrelses forskjell på porter i toppen, merkelig kammer og escort cosworth original grenrør. Den bilen snakker jo for seg sjøl
    Men du må fortelle litt mer om turboen dere bruker?
    Aha, det forklarer veldig mye.
    Denne motoren her er i grunnen spec. på samme måte.
    Vi valgte å gi oss nå før gatebil og street legal på samme nivå som andre med ett pull som akkurat passerte 2,0 BAR i en ørliten peak og som så gav 1,96 BAR på maks effekt.
    Resultatet ble smått utrolige 480,4 hk v/ 6231 o/min målt på NAV og jeg minner om at dette stadig er på 98 blyfri pumpebensin. Deler man HK på MAP trykket så finner man at den teoretiske sugemotoren leverer hele 162 hk målt på NAV!! En soleklar rekord her lokalt og næsten 20 hk mer enn nærmeste konkurrent! .



    Dessverre er det 531 topp for jeg tror at en portet 530 topp hadde gitt bedre resultat, men det var ikke tid til en seriøs porting dengang da. En original og uportet 531 var det man hadde og den fikk større ventiler.
    Presiserer enda en gang at det er 940 eksosmanifold og E-manifold på innsug som er brukt her. Vi önsker å öke ladetrykket ca. 0,5 BAR til og håper å passere 500 tallet, noe som burde gå fint da motorens teoretiske sugemotoreffekt stadig er økende.
    Dessverre endte det slik: https://www.youtube.com/watch?v=Zfme...Y6sJ_acv926JUQ

    Turboen er en K26/K27 hybrid som jeg spesialbestilte av NTS til min egen motor en gang i tiden. Vi kan kalle den IRX550 og som p.g.a. ekstrem tidsklemme ble solgt til "Turbosnurr" som trengte turbo brennkvikt. I ettertid ser vi at turbinhjulet med fordel kunne og skulle vært highflow utgaven med 10 blader med 58,5 mm exducer i stedet for det vanlige K26 hjulet med 12 blader og 54,5 mm exducer. Kammen er spec. av Finn Roen i BergenStreetRacingTeam for bruk med 940 eksosmanifold og heter BSRT5+.

    Søkeord: IRX545 IRX550 58,554,5 5854 5855 5955
    Sist endret av Batland; 06/08/22 kl 17:51

  25. Takk Filtvedt Racing takket for denne posten
  26. #321
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. jan. 2010
    Innlegg
    160
    Antall takk

    Standard

    Hva er oppsettet på denna motoren Batland? LYST på

  27. #322
    Registrerte brukere Knallert sin avatar
    Medlem siden
    07. juni 2011
    Sted
    Oppland
    Innlegg
    282
    Antall takk

    Standard

    Men toppen er vel portet nå,siden den har fått større ventiler? (sier vel seg selv egentlig)
    Muligheter for å legge ut bremsepapirer?

  28. #323

    Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    VCCN medlemsnummer
    793
    Innlegg
    3.368
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    En konkurransemann altså.
    Yupp;-)
    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Er han redd for mye fortenning altså? Da vil han ikke vite hva vi kjører på denne motoren.
    Hehe, er nok det sikkert ja;-)
    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Helt enig. Grunnen er nok at dette er sterk varierende for oppsett til oppsett.
    Enig med du;-)
    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Aha, det forklarer veldig mye.
    Denne motoren her er i grunnen spec. på samme måte.
    Vi valgte å gi oss nå før gatebil og street legal på samme nivå som andre med ett pull som akkurat passerte 2,0 BAR i en ørliten peak og som så gav 1,96 BAR på maks effekt.
    Resultatet ble sjokkerende 480,4 hk v/ 6231 o/min målt på NAV. Dessverre er det 531 topp. En portet 530 topp hadde gitt bedre resultat, men det var ikke tid til en seriøs porting dengang da. En original og uportet 531 var det man hadde og den fikk større ventiler.
    Presiserer enda en gang at man også bruker 940 eksosmanifold på eksos og E-manifold på innsug.
    Vi skal opp ca. 0,5 BAR til og håper å passere 500 tallet, noe som burde gå fint da motorens teoretiske sugemotoreffekt stadig er økende.

    Det er en Custom utgave av en av STS/NTS sine Race/Extremeturboer som jeg spesialbestilte til min egen motor en gang i tiden. Vi kan kalle den IRX545.
    PGA ekstrem tidsklemme ble den solgt til en kompis som trengte turbo brennkvikt.
    Hehe, tror det der kommer til å gå helt greit.
    Så det er egentlig bare innsug, større ventiler og turbo som skiller oppsettene? Hva ble egentlig den girkasse knusende momentet på denne?
    Den caprien går jaggu godt, men det hjelper med 300kg mindre bil enn 240`n

  29. #324
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Strandstuen Vis post
    Hva er oppsettet på denna motoren Batland? LYST på
    I forhold til alle andre så er det hovedsaklig 5 ting som skiller seg ut.
    1. B23ET stempler neddreid til lavkomp. og 145 mm lange råder.
    2. E-manifold og dyser montert i toppen.
    3. Nye ventilseter på eksos og store eksosventiler samt BSRT5+ kammen.
    4. Det er sveist inn uttak til ekstern WG på 940 eksosmanifolden slik at man kan kjøre dobble down pipes. Én for wg eksos og én for turbin eksos slik at denne evakueres med ett absolutt minimum av forstyrrelser, turbulens og mottrykk.
    5. RS500 Gr.A luftfilter og den aller störste intercooleren til KLRacing fikk omsveiste endetanker for bedre flöde.
    Sist endret av Batland; 25/07/18 kl 12:35

  30. #325
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Knallert Vis post
    Men toppen er vel portet nå,siden den har fått større ventiler? (sier vel seg selv egentlig)
    Muligheter for å legge ut bremsepapirer?
    Absolutt ikke. 531 kanalene er ALT for store originalt. Mange har spådd dette nord og ned og tilbudt seg å porte gratis. Ikke interessant, ikke aktuelt og heller ikke gjort. Det eneste som er gjort er at forbrenningskammeret er lagt ut rundt ventilene. Kanalene er 100% urørt!
    Sist endret av Batland; 31/08/12 kl 22:33

Side 13 av 70 FørstFørst ... 3 11 12 13 14 15 23 63 ... SisteSiste

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •