Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  489
Side 31 av 70 FørstFørst ... 21 29 30 31 32 33 41 ... SisteSiste
Viser resultater 751 til 775 av 1729

Tråd: Legg ut dine/andres bremsepapirer og motoroppsett her

  1. #751
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Innlegg
    1.247
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Det nest viktigste for sluttresultatet når man skal kjøre bensin er kompresjonsforholdet - og nå vet du med egen erfaring hva høykomp. gir av resultat.
    Tja, han nådde vel å tømme turboen slik jeg har forstått denne tråden... uten å oppnå bank med et "håpløst høykompoppsett" så jeg vet nå ikke helt...
    "Impossible? ...Nah. Just needs more development time."

  2. #752
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av SWR Vis post
    Tja, han nådde vel å tømme turboen slik jeg har forstått denne tråden... uten å oppnå bank med et "håpløst høykompoppsett" så jeg vet nå ikke helt...
    Presis og derfor står bedre og mer passende turbo på 1. plass.

    Når det gjelder høykomp. problemet så ser vi at på 3500 o/min er effekten ca. 170 hk som er før turboen er tom. Likevel er dreiemomentet bare ca. 360 Nm med ca. 1,17 BAR ladetrykk. Dette gir kun 165 Nm fra sugemotoren som er det dårligste jeg foreløbig har sett fra en 2,3L EFI motor med så lavt ladetrykk som er proffesjonelt mappet i benk med datasprut. Det stemmer godt med at kompresjonsforholdet er det høyeste jeg har sett på denne type motor og oppsett.

    Selv om ikke sluttresultatet er 100% mislykket så ble det som spådd nærmere 150 whp enn 250 whp og tiden vil vise hvor lenge, dvs hvor kort, dette vil overleve hvis den blir brukt daglig.

    Man bør ikke glemme at ett bremsepapire ikke viser den hele og fulle sannheten. En runde i depot på gatebil vil avsløre dette.
    Sist endret av Batland; 22/01/15 kl 15:36

  3. #753
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Presis og derfor står bedre og mer passende turbo på 1. plass.

    Når det gjelder høykomp. problemet så ser vi at på 3500 o/min er effekten ca. 170 hk som er før turboen er tom. Likevel er dreiemomentet bare ca. 360 Nm med ca. 1,17 BAR ladetrykk. Dette gir kun 165 Nm fra sugemotoren som er det dårligste jeg foreløbig har sett fra en 2,3L EFI motor med så lavt ladetrykk som er proffesjonelt mappet i benk med datasprut. Det stemmer godt med at kompresjonsforholdet er det høyeste jeg har sett på denne type motor og oppsett.

    Selv om ikke sluttresultatet er 100% mislykket så ble det som spådd nærmere 150 whp enn 250 whp og tiden vil vise hvor lenge, dvs hvor kort, dette vil overleve hvis den blir brukt daglig.

    Man bør ikke glemme at ett bremsepapire ikke viser den hele og fulle sannheten. En runde i depot på gatebil vil avsløre dette.
    Hvor profesjonelt mappinga var kan jeg ikke svare på, jeg var ikke der, men etter som jeg har skjønt turte han vel ikke å teste noe heller... Burdte gitt ala 190Nm på veiva ved 100kPa absolutt som de gjør originalt, noe lavere enn 190 på driven, men ikke mye. Så tydeligvis noe å hente på fuel og tenning. Dermed ikke sagt at det ikke går, og holdbart atpåtil også... kan jo faktisk være profesjonelt dårlig mappa også (MANGE som er veldig konservativ) Han får prøve å mappe selv ettersom han ikke kan klandre noen hvis det går til H, derfor jeg liker å mappe selv i alle fall

    Var en ganske dreven mapper som fikk rimelig store øyne når han så at jeg kunne justere 3-5 grader over MBT på en veldig varm sommerdag på min med 12.2:1 på 95 sølevann... "Går ikke an å ha så høy tenning med den kompresjonen på 95 oktan, det skjønner jo alle..." så man har ikke garranti for at mappere med noen sesonger på ryggen har alle korrekte svar og løsninger. Just saying...

    Tenninga mi ble justert ved lambda 0,93 som jeg hadde på WOT i utgangspunktet hele tiden fra motoren var skrudd sammen fram til mot slutten av mappinga, var jo for min del mere et eksperiment for å se hva dette tålte, dog hadde jo sugd litt balle å havarert den i en dynapack i Drammen når jeg bor på 69'ende breddegrad... Spratt fram noen klyper til med "mos" når blandinga ble feta opp til lambda 0,89, og jeg hadde ikke tid til å korrigere noe mer på tenning etter det pga tiden min var ute... den motoren lever i beste velgående ennå den, trukket 2000kg tunge hengerlass i ukomfortabelt varme sommerdager osv med utstrakt bruk av WOT, på 95 suppe med den kompresjonen uten noe retardering av tenning...Enten er det "magi" eller så er ikke alt så "firkanta og absolutt" som en skulle tro Den motoren har da ikke banket eller havarert til nå. Bilen den står i, står dog for tiden pga understell og bremser som er sarv.

    Eneste jeg har å utsette på den motoren er at den bruker olje, da den har sett 500k med missbruk uten en eneste overhaling, eksosventilene har grov slarke, og dragsuget i eksosen trekker oje ned og ut mellom ventil og styring.

    Også "spiser" den plugger, helst fordi vanlige NGK tydeligvis IKKE trives i oksygenrike miljø... leanburner fletta ut av den på MAP fra 80kPa og ned. Har lyst å gi Iridium et forsøk, de skal i alle fall metallurgisk sett ha høyere oksyderingsmotstand...
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  4. #754
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Hvorfor er du så imponert over dette resultatet med 12,2:1 i komp.forhold, custom innsug, datasprut og mapping?

    Sitat Opprinnelig postet av flyfaen Vis post
    kan legge ut dette for morroskyld

    Sliten B230 sugis som har 470000km på ryggen, med 530 og K-kam (std. ventiler), litt fancy tilbehør osv. DTA datasprut. Absolutt ikke bygd for å gi noe høy effekt, men et breit register og lavere forbruk (som er ganske høyt med K-kam ellers) Ligger på lambda 1.10 (16 afr) i cruise, lambda 0.88 ved WOT (13 afr) ca. 1.2 til og fra hangaren kjøring, ala 0.69 på langkjøring og rundt 0.8-0.85 på blanda...

    "Umulig" kompresjon på 12.2:1 statisk og 10:1 dynamisk

    130hk på driven mellom 5000 og 6000rpm lyseblå kurve som var siste, da blandinga ble feita opp, justerte IKKE ned tenningsforskudd etter det, så kan hende den er over MBT, men banker ikke uansett Dynapack eieren påsto at dette kom til å være 150hk i motor altså 15% tap, noe jeg i utgangspuntket var skeptisk til, men har målt tapet i drivverket på denne før (i rullende landevei) og det lød på 16hk ved 140km/t i 3 gir, denne testen var på 185km/t i 4 gir, så 20hk er nok ikke for usannsynlig, men det blir bare gjettning... Slitent er rakkelet... måtte sette en jekk under diffhuset for å få lik spindelhastighet og unngå diff-havari...

    Forøvrig fornøyd med momentkurven, drar jevnt og fint


  5. #755
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Innlegg
    1.247
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Hvorfor er du så imponert over dette resultatet med 12,2:1 i komp.forhold, custom innsug, datasprut og mapping?
    Sannsynligvis fordi den er en "fluke" som forteller de som gidder å se at det ikke bare er EN vei til Roma...
    "Impossible? ...Nah. Just needs more development time."

  6. #756
    Registrerte brukere Koff sin avatar
    Medlem siden
    17. mai 2012
    Sted
    3320 Vestfossen
    Innlegg
    145
    Antall takk

    Standard

    B230 med SPM 90mm veiv og 96mm boring. Porta 531 topp med 48/38mm ventiler. Kam med uviss durasjon og 14,5mm løft.
    Turbonetics Hurricane Ashley 6665 kulelagerturbo. 3" downpipe, 2,5" resten.
    1600cc dyser fyller driten med E85.
    Autronic SM4 sprut.

    Fikk ikke opp ladetrykket høyere enn 1,6 bar. Tipper dette er på grunn av for trang eksos?
    Endringa i de to kurvene skyltes kun justering av kam!

    Tlf: 452 66 579
    OakhearT RacinG

  7. #757
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Innlegg
    1.247
    Antall takk

    Standard

    2.5" bremser nok en del når du er på andre siden av 500 hk, ja...
    "Impossible? ...Nah. Just needs more development time."

  8. #758

    Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    VCCN medlemsnummer
    793
    Innlegg
    3.368
    Antall takk

    Standard

    Koff, kjører du eksosen fra wastegaten inn i 3" røret eller kjører du den separat fra resten av eksosanlegget ?

  9. #759
    Registrerte brukere Koff sin avatar
    Medlem siden
    17. mai 2012
    Sted
    3320 Vestfossen
    Innlegg
    145
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Holck Vis post
    Koff, kjører du eksosen fra wastegaten inn i 3" røret eller kjører du den separat fra resten av eksosanlegget ?
    Den går rett i guds fri natur! Blir kun filtrert igjennom lua til Zeekær!
    Tlf: 452 66 579
    OakhearT RacinG

  10. #760

    Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    VCCN medlemsnummer
    793
    Innlegg
    3.368
    Antall takk

    Standard

    Fy da

  11. #761
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av SWR Vis post
    Sannsynligvis fordi den er en "fluke" som forteller de som gidder å se at det ikke bare er EN vei til Roma...
    Gidder du forklare hva du egentlig mener her?

  12. #762
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Koff Vis post
    B230 med SPM 90mm veiv og 96mm boring. Porta 531 topp med 48/38mm ventiler. Kam med uviss durasjon og 14,5mm løft.
    Turbonetics Hurricane Ashley 6665 kulelagerturbo. 3" downpipe, 2,5" resten.
    1600cc dyser fyller driten med E85.
    Autronic SM4 sprut.

    Fikk ikke opp ladetrykket høyere enn 1,6 bar. Tipper dette er på grunn av for trang eksos?
    Endringa i de to kurvene skyltes kun justering av kam!

    Takk for titten.

    Er du fornøyd? Hvem har spec. oppsettet?

  13. #763
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    24. aug. 2011
    Innlegg
    713
    Antall takk

    Standard

    Kammen er bestilt på et hemmelig nummer vi fikk tildelt av VS, sier ikke mere! Hehe
    OakhearT RacinG

    OakHeart Racing

  14. #764
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    14,5 mm løft sier på mange måter nok.
    Ser også dato fra 2013. Lever motoren enda?

  15. #765
    Registrerte brukere Koff sin avatar
    Medlem siden
    17. mai 2012
    Sted
    3320 Vestfossen
    Innlegg
    145
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Takk for titten.

    Er du fornøyd? Hvem har spec. oppsettet?
    Ikke fått vite stort om kammen nei :P Løftet har vi mått måle selv...
    Fornøyd og fornøyd... Holder jo ikke til at kadetten orker å spinne :P
    Tlf: 452 66 579
    OakhearT RacinG

  16. #766
    Registrerte brukere Koff sin avatar
    Medlem siden
    17. mai 2012
    Sted
    3320 Vestfossen
    Innlegg
    145
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    14,5 mm løft sier på mange måter nok.
    Ser også dato fra 2013. Lever motoren enda?
    Den første bremsinga var i 2013 ja! Men den siste streken med mest moment på der er fra våren 2014!
    Lever i beste velgående enda Bare fått et sett med nye lager nå i vinter!
    Tlf: 452 66 579
    OakhearT RacinG

  17. #767
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Man klarer ikke å ta frem hele 14,5 mm kamløft uten det jeg mener blir ugunstig mye durasjon for en turbomotor hvor man ønsker snert og spool up, men men...

    Er du interessert i en ny CNC portet 530 topp med 46/42 ventiler?
    38 mm eksos er som du ser "på tok" for lite i en 2,6L motor for selv med vill kam og gedigen 700 + hk turbo så klarer motoren likevel ikke å flytte luft etter 6500 o/min., formentlig fordi sylindrene er "full" av eksos når innsugsventilen åpner.

    Fornøyd og fornøyd... hmm,,du virker ikke helt overbevist, eller ??

    Ser at det er 2,6L og 4,56:1 diff. så motoren akser vel fra den enorme turboen på de lavere gearene?

  18. #768
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Koff Vis post
    Den første bremsinga var i 2013 ja! Men den siste streken med mest moment på der er fra våren 2014!
    Lever i beste velgående enda Bare fått et sett med nye lager nå i vinter!
    Akkurat.
    Flott.

  19. #769
    Registrerte brukere Koff sin avatar
    Medlem siden
    17. mai 2012
    Sted
    3320 Vestfossen
    Innlegg
    145
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Man klarer ikke å ta frem hele 14,5 mm kamløft uten det jeg mener blir ugunstig mye durasjon for en turbomotor hvor man ønsker snert og spool up, men men...

    Er du interessert i en ny CNC portet 530 topp med 46/42 ventiler?
    38 mm eksos er som du ser "på tok" for lite i en 2,6L motor for selv med vill kam og gedigen 700 + hk turbo så klarer motoren likevel ikke å flytte luft etter 6500 o/min., formentlig fordi sylindrene er "full" av eksos når innsugsventilen åpner.

    Fornøyd og fornøyd... hmm,,du virker ikke helt overbevist, eller ??

    Ser at det er 2,6L og 4,56:1 diff. så motoren akser vel fra den enorme turboen på de lavere gearene?
    Utvekslinga på papiret stemmer ikke! Hadde nok 3,73, men 1:1 på 5.gir. Og bilen blei bremsa på 4.gir
    Blir bytta til 3,31 utveksling i vinter, så jeg slipper å trille over mer enn halve langstrekka på Rudskogen...
    Er jo egentlig fornøyd! Er ikke ute etter noe sladdebil uansett! Har fult øs med en gang når jeg bytter gir, så funker helt fint på under ett tonn med bil egentlig!
    Tror ikke jeg skal ha noe ny topp gitt! Koster nok som det er detta greiene for en fattig student :P Ikke har vi tilgang på gratis bruk av benk lenger heller så :'(
    Tlf: 452 66 579
    OakhearT RacinG

  20. #770
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Innlegg
    1.247
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Gidder du forklare hva du egentlig mener her?
    Mente akkurat det jeg skrev. Har han ikke bank når han når MBT, så er det ikke mye galt der... selv om han ikke bygger etter hverken din eller min oppskrift: Hvis det funker, så går teoriene om feil bygd / for mye komp / "skulle hatt" og alt annet sånt rett ut av vinduet.
    "Impossible? ...Nah. Just needs more development time."

  21. #771
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Koff Vis post
    Utvekslinga på papiret stemmer ikke! Hadde nok 3,73, men 1:1 på 5.gir. Og bilen blei bremsa på 4.gir
    Blir bytta til 3,31 utveksling i vinter, så jeg slipper å trille over mer enn halve langstrekka på Rudskogen...
    Er jo egentlig fornøyd! Er ikke ute etter noe sladdebil uansett! Har fult øs med en gang når jeg bytter gir, så funker helt fint på under ett tonn med bil egentlig!
    Tror ikke jeg skal ha noe ny topp gitt! Koster nok som det er detta greiene for en fattig student :P Ikke har vi tilgang på gratis bruk av benk lenger heller så :'(
    Det høres bedre ut ja.

    Fornøyd er alltid målet så da er det bare å kose seg.

  22. #772
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av SWR Vis post
    Mente akkurat det jeg skrev. Har han ikke bank når han når MBT, så er det ikke mye galt der... selv om han ikke bygger etter hverken din eller min oppskrift: Hvis det funker, så går teoriene om feil bygd / for mye komp / "skulle hatt" og alt annet sånt rett ut av vinduet.
    Ok.

    Hehehe, "funker" er ordet vet du! Har hatt endel diskusjoner hvor motstanderen har argumentert med " Joo, men det funker jo!" - og det gjør det jo..

    Med all tydelighet betyr altså subjektive "funker" noe helt annet enn objektive "fungerer godt" og "velfungerende".

  23. #773
    Registrerte brukere Koff sin avatar
    Medlem siden
    17. mai 2012
    Sted
    3320 Vestfossen
    Innlegg
    145
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Det høres bedre ut ja.

    Fornøyd er alltid målet så da er det bare å kose seg.
    Hjelper mye når man slipper å drasse på en diger Volvo! :P
    Ligger film her fra Trackday i høst.
    Kjørte ikke med mer enn 0,7-0,8 i trykk den dagen!
    http://youtu.be/xrMCjxrV9eY
    Bilde av motor her:
    https://www.facebook.com/OakHeartRac...type=3&theater
    Tlf: 452 66 579
    OakhearT RacinG

  24. #774
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Innlegg
    1.247
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Man klarer ikke å ta frem hele 14,5 mm kamløft uten det jeg mener blir ugunstig mye durasjon for en turbomotor hvor man ønsker snert og spool up, men men...
    Liten endring: "Man" klarer det. Du klarer ikke det, i hvert fall ikke med den innstillinga der. Lighten up, alt er ikke svart. Nå vet ikke jeg hva du mener med "ugunstig mye durasjon" men jeg vil tro en kam med 14.6 mm og 262º grader ved 1mm / 294 ved 0.1 løft ikke akkurat har åpningstider som den døgnåpne Shell'en på hjørnet. På en 2.6 som da har 650cc på hølet er den ikke engang veldig sinna..

    Er du interessert i en ny CNC portet 530 topp med 46/42 ventiler?
    38 mm eksos er som du ser "på tok" for lite i en 2,6L motor for selv med vill kam og gedigen 700 + hk turbo så klarer motoren likevel ikke å flytte luft etter 6500 o/min., formentlig fordi sylindrene er "full" av eksos når innsugsventilen åpner.
    Tja. Porsche har 40mm eksosventil på en 3 liters firer som med overlading glatt klarer 600+, mest begrenset av kun det faktum at en er begrenset på innsugssiden til maks 13mm ventilløft og 46mm ventil, alternativt 48mm ventil og maks 12.4 mm løft. Ingen har noensinne fått ut en ponni mer med større eksosventil på denne ENDA større motoren... effekten snur ved 6500 generelt av en grunn på store firere, og det er pumpetap i veivhuset. Ikke i sylinderen.. Hvis en har gjort noe som helst i nærheten av riktig, skal 90% av avgassene forsvinne FØR BDC. Men med langsom ekspansjonsratio og når forbrenningstid fra gnistdannelse til 70% av massen har forbrent er målt i tresifra antall veivgrader, så er det ikke rart en helst skulle montert toppen bak-frem. 42mm inn og 48 ut hadde nok blitt en skikkelig racer når sylinderen endelig hadde fått inn frisk masse og ikke hadde måttet dytte vekk all denne dumme eksosen..
    "Impossible? ...Nah. Just needs more development time."

  25. Takk volvo242 takket for denne posten
  26. #775
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Hvorfor er du så imponert over dette resultatet med 12,2:1 i komp.forhold, custom innsug, datasprut og mapping?
    Hvorfor?

    Fordi jeg ikke får tenningsbank utilsiktet... selv på lave turtall, på en sommerdag med 30 grader utetemperatur, med veldig tung belastning over tid, og ennå har margin til å justere tenninga FORBI det punktet hvor mer tenning ikke gir noe mer effekt, på en etter sigende umulig kompresjon og 95 oktan fuel-save, som etter sigende skal være værste sort, K-kammen har ikke så lang durasjon, og jeg har i tillegg avansert den en 3-4 grader for å gi mere respons på til-og-fra-jobben-turtall, og for å gi høyere dynamisk kompresjon (10:1 ish), bare på pur F...

    Normen på disse motorene er jo normalt, som du selv sier, at man aldri klarer å justere tenninga til å nå MBT før den kaster en råde eller dytter stempelringa ned forbi kryssbolten. Med mindre man såklart kjører kompresjonen ned i en verdi som du mener er det ENESTE korrekte å gjøre
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

Side 31 av 70 FørstFørst ... 21 29 30 31 32 33 41 ... SisteSiste

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •