Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  4
Viser resultater 1 til 14 av 14

Tråd: lekker olje motor, volvo 940

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. juni 2013
    Innlegg
    205
    Antall takk

    Standard lekker olje motor, volvo 940

    Hei
    kjører en volvo 940 turbo b230fk
    skulle ut og kjøre istad og pga kulden har jeg en pappplate forann radiatoren for å få varmere bil, kjørte en liten stund med den og motoren ble varm som den pleier å bli ifølge temp målern, men lukta en litt svidd lukt så jeg sjekka motorromet og så at det hadde begynt å lekke litt olje, sjekka også oljepinnen og la merke til at det ikke var noe olje igjen, er ikke lenge siden jeg skiftet olje heller. Kan det være gåen topppakning eller noe problemer pga jeg dekka til radiatoren, kanskje for mye? slenger med et bilde og håper på svar! takk


  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. juni 2013
    Innlegg
    205
    Antall takk

    Standard

    oppdatering: tørket bort oljesølet og sjekka oljepinen igjen etter motoren var blitt kald. Da var det ok med olje igjen, tokk en liten kjøretur og sjekka igjen etter og da var det lekket littegrann ved skjøten ved toppdekselet, kan det være toppdekselpakkninga eventuelt?

  3. #3
    Registrerte brukere Wrasko sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Kallak/Marker/Østfold
    Innlegg
    1.387
    Antall takk

    Standard

    På det bildet du la ut så ser det jo ut som om det har kommet fra påfyllinga evnt ett sted ved turbo som spruter det opp ditt..

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. juni 2013
    Innlegg
    205
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Wrasko Vis post
    På det bildet du la ut så ser det jo ut som om det har kommet fra påfyllinga evnt ett sted ved turbo som spruter det opp ditt..
    ja enig i det, tror ikke det har kommet noe fra turbo i og med at det kun var olje, der bilde viser og ikkenoe lekasje ved turbo, så det ut som. Kan vell være pakninga på skrulokket kanskje? men kan det ha noe med pappplata jeg hadde forann radiatoren på noensom helst måte?

  5. #5
    Registrerte brukere Wrasko sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Kallak/Marker/Østfold
    Innlegg
    1.387
    Antall takk

    Standard

    Pakninga på skrulokket har lett for å bli ødelagt, så er ikke så veldig mange biler som aldri smålekker derfra. Så er nok ikke en dum investering uansett.

    Ser egentlig ingen grunn til at pappen skal ha stor innvirkning på det, evnt om olja bare har blitt så varm at den har blitt litt tynnere og kommet seg ut pga det.

  6. Takk Ben takket for denne posten
  7. #6
    boman sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Buskerud
    VCCN medlemsnummer
    42
    Innlegg
    2.584
    Antall takk

    Standard

    Jeg tviler også på at det har noe med papplata å gjøre. Men må du ha på den? 940 blåser jo varmt etter noen få minutter uansett Ser jo så utrolig dumt ut med papplate i grillen
    Kjøp ny pakning på Volvo, bøy litt på de festelåsene på påfyllingslokket og tørk av skikkelig alle flater som pakninga skal tette i mot. Så lekker det nok en god del mindre olje der skal du se.
    Gamle motorer bruker gjerne litt olje uten at det er noen krise. Har man (gammal) bil bør man ha som vane å peile olja med jevne mellomrom.
    Geir Boman Rinde
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Varamedlem

    ---

    Volvo V90 R-design T8 2020

  8. Takk Ben takket for denne posten
  9. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. juni 2013
    Innlegg
    205
    Antall takk

    Standard

    takker for svar folkens greia med pappen er vell rett og slett for varmere bil for å bruke mindre drivstoff når bilen er kald nå i kulda. Stikker ned på Volvo på mandag og kjøper meg ny pakning til toppdekslet og ny til skrulokket.

  10. #8
    boman sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Buskerud
    VCCN medlemsnummer
    42
    Innlegg
    2.584
    Antall takk

    Standard

    For meg ser det ut som (på bilde) at det bare er påfyllingspakninga du behøver å fikse. Men det ser du bedre om du også må ta toppdekselpakninga ..
    Geir Boman Rinde
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Varamedlem

    ---

    Volvo V90 R-design T8 2020

  11. #9
    Registrerte brukere Knallert sin avatar
    Medlem siden
    07. juni 2011
    Sted
    Oppland
    Innlegg
    282
    Antall takk

    Standard

    Siden det er kaldt ute nå,sjekk oljefella til veivhusventilasjonen (den sorte plastboksen under innsugsmanifold)
    På innsiden av røret ut av boksen sitter det en flammefelle (plastdings med hull i). Denne er full av kondensert olje som fryser og til slutt tetter silen helt. Dette setter hele veivhusventilasjonen ut av spill.

    Sørg samtidig for å få rensa boksen for oljegugg.

  12. Takk Ben takket for denne posten
  13. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. juni 2013
    Innlegg
    205
    Antall takk

    Standard

    takktakk

  14. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    27. feb. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    528
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Ben Vis post
    takker for svar folkens greia med pappen er vell rett og slett for varmere bil for å bruke mindre drivstoff når bilen er kald nå i kulda. Stikker ned på Volvo på mandag og kjøper meg ny pakning til toppdekslet og ny til skrulokket.
    Hvorfor tror du at dubruker mindre drivstoff av dette? Bilen blir jo varm i løpet av få minutter likevel, om du trenger en papplate i grillen er det nok noe som ikke er som det skal (dårlig termostat, varmeapparat etc)

  15. #12
    boman sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Buskerud
    VCCN medlemsnummer
    42
    Innlegg
    2.584
    Antall takk

    Standard

    Bilen blir jo naturligvis enda raskere varm ved å blokkere gjennomstrømning av iskald luft igjennom radiatoren.
    Geir Boman Rinde
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Varamedlem

    ---

    Volvo V90 R-design T8 2020

  16. Takk Ben takket for denne posten
  17. #13
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. juni 2013
    Innlegg
    205
    Antall takk

    Standard

    noen som veit sånn ca pris på nytt topdekselpakning hos Volvo? trenger bare sånn ca pris

  18. #14
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. juni 2013
    Innlegg
    205
    Antall takk

    Standard

    okey, kjøpte nytt toppdekselpakning i dag og har fått bytta det, tokk en kjøretur for å igjen sjekke om det var tett og det virka sånn, MEN når jeg dro fingeren over litt høyere oppå motoren under "VOLVO" merket der det er en slags firkant rundt volvo merket så virka det litt som det lakk litt ut der, vanskelig å forklare, men man ser "firkanten" rundt volvo merket på bildet lengre opp i tråden.

Lignende tråder

  1. Volvo 850 lekker servo olje
    By RoddH in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 7
    Siste post: 21/08/13, 09:10
  2. Svar: 17
    Siste post: 12/05/13, 17:56
  3. Volvo 242 fk lekker olje
    By hovve93 in forum Motor og gir
    Svar: 2
    Siste post: 22/11/12, 20:08
  4. Lekker olje. Volvo 850 t5 1997
    By kjetil850 in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 5
    Siste post: 30/04/12, 22:55
  5. Volvo 940 (B230F) lekker olje.
    By vølvo in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 2
    Siste post: 19/09/11, 19:51

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •