Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  1
Viser resultater 1 til 11 av 11

Tråd: Ulyd fra forbrems ved igangsetting - årsak funnet

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. jan. 2014
    Innlegg
    11
    Antall takk

    Standard Ulyd fra forbrems ved igangsetting - årsak funnet

    Hei,

    Første post her. Har en V70 -97 mod. 2.5 TDI med et irriterende problem som jeg håper på litt innspill på.

    Det kommer en svært høy ulyd fra venstre forbrems ved igangsetting, dvs jeg antar det er fra bremsen. Lyden kan best beskrives som en slags resonnans-/friksjonslyd. Den er ikke direkte skjærende heller men noe midt i mellom. Den oppstår oftest når drivverket er kaldt, ved start om morgenen og de få kilometrene underveis til jobb ved igangsetting etter stopp i lyskryss etc. Noen ganger kommer den også når drivverket er varmt når jeg slipper opp bremsen etter stopp men da med mye svakere intensitet. Det hender også at lyden ikke kommer selv når drivverket er kaldt, men det er mer ett unntak. Er det stille ved start kommer den vertfall i neste lyskryss.

    Lyden kom gradvis siden i høst, og da på begge sider. Jeg demonterte bremsene og slipte glideflatene på klavene som holder klossene rene for rust og smuss, og satte inn glideflatene med alu-pasta, siden jeg mistenkte at klossene hadde satt seg eller bevegde seg tregt og klemte mot bremseskiven akkurat nok til å lage lyd idet bilen ble satt i bevegelse. Det var ikke mer frigang der enn det absolutt måtte være. I tillegg smurte jeg opp glideboltene og gummiforingene. Dette løste problemet på høyre side, men ikke på venstre. Sjekket kaliperet og stempelet bevegde seg fint inn og ut men byttet kaliper likevel i tilfelle, siden støvtetningen rundt stempelet var revnet og det kunne være en treghet i stempelet som ikke var merkbar ved manuell sjekk. Nytt kaliper løste heller ikke problemet og lyden er der fortsatt. Syntes gummiforingene til glideboltene i det nye kaliperet var noe trange men boltene bevegde seg forsåvidt fint etter de vart smurt opp. Boltene var heller ikke merkbart slitt. Jeg har likevel bestillt ett sett med nye glidebolter og foringer som er på vei.

    Min tekniske IQ som er omtrent på hobbymekanikernivå sier meg at lyden er bremserelatert. Det er ingen andre lyder eller indikasjoner på at det kan være tørre eller slitte lager i nav eller drivaksel, det meste av forstillingsdeler og lager er byttet ila de to siste årene og bilen er svært godt vedlikeholdt av tidligere eier. Har testet litt, bl.a. med å kun bruke håndbremsen til å stanse bilen slik at klossene ikke skal klemme mot skiven, og da er det stille når bilen setter seg i bevegelse igjen.

    Har lurt litt på om det kan være belegget på bremseklossene som på en måte "klebrer" eller "ruster" seg fast til skiven, men da er det ikke noen logikk i at lyden forsvant på den ene siden.

    Blir gal av dette! Noen som har innspill eller har hatt samme problem?
    Sist endret av Knut Ø; 17/01/14 kl 09:20

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. jan. 2014
    Innlegg
    11
    Antall takk

    Standard

    Klarte å fange lyden, den ligger her: https://www.dropbox.com/s/enpyl7j6eq787c6/Bremselyd.m4a

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. mars 2010
    Innlegg
    1.665
    Antall takk

    Standard

    Sikkert en fordel om du legger filen din en plass hvor den kan streames, photobucket etc.
    Jeg og sikkert mange med meg er litt tilbakeholdne med å måtte laste ned ukjente filer..
    240 GL / 850 R / V50 T5 / ST 13`

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    05. sep. 2012
    Sted
    Rørvik
    VCCN medlemsnummer
    1088
    Innlegg
    73
    Antall takk

    Standard

    Hmmm. Virker jo som om klossene ligger an for hardt mot skiva etter lyden å dømme. sikker på at d ikke er treghet i calipter og glidere? jekk opp den aktuelle siden lyden kommer fra. Trå på bremsen for så å kjenne om hjulet snurrer lett? Er jo en viss motstand fra girboksen,men det er ikke mye. Du kjenner fort om bremsene henger.

    Gammle harde klosser som har fått en glatt anleggs flate+dårlige skiver gjør vel ikke saken bedre..
    Volvo v70 2.0 10v 126hk 1999 mod.

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. jan. 2014
    Sted
    Fauske
    Innlegg
    34
    Antall takk

    Standard

    har samme problemet med min.. er 2 ting man kan gjøre!
    1. skift bremsevæske
    2. ta opp bremsene, smør dem GODT inn med kobberpasta (kjøp på boks og, kan spraye der du ikke kommer til) og sett i hop!
    Da tar du alle 4 hjul samtidig... Blir fint som fy

    Høres du ut som at det rett å slett er treghet i kalipperen...
    Har gjort dette på 4 andre biler, for kompiser, og funker fjell... + at du slipper å høre Volvo skriking i tillegg

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. april 2010
    Innlegg
    130
    Antall takk

    Standard

    Sjekk at bremseskjoldet ikke ligger innpå skiva.

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. jan. 2014
    Innlegg
    11
    Antall takk

    Standard

    Takk for svar. Treghet er det ikke, har sjekket igjen i dag med å ha bilen på løftebukk. Hjulene triller lett og pent. Det ene kaliperet er nytt som sagt, og det er heller ikke treghet i det andre som ikke ble byttet. Min mekanikerbror fant ingenting unormalt med slitasje eller treghet.
    Glidebolter og foringer er smurt opp enda en gang, og alle glideflater er igjen pusset rene og belagt med alupasta. Klossene, som er originale Volvo, ble pusset med sandpapir på flaten mot skivene. I tillegg la jeg på et ekstra lag med dempebelegg på baksiden av klossene. Det er stille så langt men det var det første kvelden forrige gang også. Får se i morgen tidlig om det er stille og hvor lenge det varer. Krysser fingrer.
    Sist endret av Knut Ø; 11/01/14 kl 21:31

  8. Takk KristofferJohansen takket for denne posten
  9. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. jan. 2014
    Innlegg
    11
    Antall takk

    Standard

    Tildlig søndag morgen ble naboen vekket av et forferdelig bremseskrik i det jeg kjørte. Det positive er at jeg ikke hørte noe resten av dagen, men bilen var mye i bruk i går så ting fikk vel ikke satt seg. Var stille i dag tidlig men rygget ut i dag og har aldri før hørt det ved rygging uansett.

    Noen som vet hvor mye klaring bremseklossene skal ha i klaven de sitter i til å bevege seg fritt? Nå har de ca 1,5mm å bevege seg på opp eller ned. Kan det være for romslig slik at de kiler seg? Glideflaten på klavene er jo slipt fri for rust og smuss, men flatene er glatte og har ikke slipt vekk gods.

    Bremsevæske var nevnt i et svar her, men den er også skiftet.
    Sist endret av Knut Ø; 13/01/14 kl 12:37

  10. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. jan. 2014
    Innlegg
    11
    Antall takk

    Standard

    Neida, det er fremdeles lyd som før. Må visst begynne å se etter andre årsaker. Snakket med verksmester hos lokal volvoforhandler, og han mente det hørtes ut som en bremselyd men mtp alt jeg har gjort så skulle lyden vært eliminert. Skal se på bærelageret på drivakselen nå først, selv om det er et skudd i mørket. De hadde vært borti rare lyder fra lager før men ville også trolig ha hørt det under kjøring. Men verdt å sjekke, første trinn i elimineringsprosessen.

  11. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. jan. 2014
    Innlegg
    11
    Antall takk

    Standard

    Da er årsaken funnet. Det er verken bremser eller drivaksellager, det er clutchen. Enten lamellene eller lageret. Den forsvinner når clutchen blir varm, men er vel uansett et tegn på at jeg bør tenke på et clutchbytte.
    Men nå har iallefall bremsene fått seg en real overhaling og er tipptopp

  12. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. mai 2011
    Innlegg
    264
    Antall takk

    Standard

    Har den samme lyden, men svakere. Kommer med kald bil når jeg svinger ut på veien i førstegir, har hørt at det skyldes lamellmaterialet eller noe sånt.
    Sist endret av Naske; 18/01/14 kl 04:01
    1997 Volvo 855 2.5 10V LPG med 60L tank
    1978 Volvo 245 B21A

Lignende tråder

  1. m90 ulyd i 5.gir?
    By Oddwar in forum Motor og gir
    Svar: 1
    Siste post: 19/02/13, 21:30
  2. ulyd i s60
    By sveimyrv in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 9
    Siste post: 22/02/12, 14:59
  3. Clutchbytte? - Stygg ulyd ved igangsetting (-01 V70 2,4 manuell)
    By steini88 in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 13
    Siste post: 01/12/11, 09:46
  4. Svar: 0
    Siste post: 09/08/11, 20:34
  5. Klakkelyd ved venstre framhjul ved igangsetting - automat
    By Nilsebu in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 6
    Siste post: 08/08/11, 18:07

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •