Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  1
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 25 av 34

Tråd: Noen som har erfaring med B21ET med LH 2.4 fra fk?

  1. #1
    Registrerte brukere vassengen sin avatar
    Medlem siden
    20. nov. 2010
    Sted
    Nannestad
    Innlegg
    251
    Antall takk

    Standard Noen som har erfaring med B21ET med LH 2.4 fra fk?

    Hei, setter sammen en B21ET som jeg planlegger å kjøre LH 2.4 på, i hvert fall i starten..

    Noen som har gjort detta sjøl?
    Tenker særlig på tenningskurve da ET'n vel har 7,5:1 i komp. mens FK har 8,5:1(?)..
    Og da vil vel gjerne ET'n ha mere fortenning, og lh2.4 er vel ikke adaptivt, er vel bare fast kurve med bankesensor som feiter opp/senker tenning ved bank?

    Kommer til å prøve uansett, men moro å høre hva andre tenker og har erfart også..

    Oppsettet er:

    nyoverhalt b21et bunndel
    uporta 530 i god stand med dyser i
    e-innsug
    940 manifold
    Turbo trur jeg er orginal Garret fra 740, er i hvert fall 0.63 eksoshus og 0.42(?) kompressor..



    Ingen moro uten ras...

    '87 740 Turbo

  2. #2
    Registrerte brukere eab sin avatar
    Medlem siden
    27. nov. 2010
    Sted
    7036
    Innlegg
    1.468
    Antall takk

    Standard

    Jeg har kjørt med ca akkurat samme som deg. Helt standard b21et med dysene rett i toppen og lh2.4. Prøvde riktignok aldri med bensin, men med e85. Det funket, men optimalt var det neppe. Lh2.4 og ez116k er adaptivt, til en viss grense. Det er også mulig å bruke lh2.4 til bensin, men det orginale b21et systemet til tenning da folk nå har oppdaget at lh2.4 bare trenger signal fra en hall-sensor for å funke helt på egenhånd.

    Måtte bare borre hull i blokka til braketten til svinghjulssensoren og bankesensoren. Brukte bare spjeldhus fra en f-motor til e-innsuget, men da må du fjerne tuten til tomgangsregulatoren som blir stående i veien for tps'n. Og jukse litt med gasswire og tilhørende hjul og stag. Det samme med fuelrail, jeg brukte den orginale f-saken.
    Sist endret av eab; 28/12/13 kl 14:02

  3. #3
    Registrerte brukere vassengen sin avatar
    Medlem siden
    20. nov. 2010
    Sted
    Nannestad
    Innlegg
    251
    Antall takk

    Standard

    Ja er klar over det reint fysiske som må gjøres, bankesensor sitter på plass og svinghjulssensor kommer..
    Kjørte du bare større dyser på ellers Org. Sprut da eller?
    Lh2.4 kommer vel aldri til å bli optimalt uansett..

    Jeg kan vel høyne tenninga 3 grader over hele fjøla med å polvende sensorer , men syns det blir litt på måfå...
    Får prøve å se..

    Om noen har oversikt over tenningskurve på b21et kontra Fk hadde det vært moro å sett da..
    Ingen moro uten ras...

    '87 740 Turbo

  4. #4
    Registrerte brukere Team Tynner sin avatar
    Medlem siden
    01. jan. 2010
    Sted
    seljord
    Innlegg
    895
    Antall takk

    Standard

    Jeg har hatt nesten samme oppsett bare med b19 blokk med neddreia stempel og motronic istedet for lh.Funker gjør det,men langt fra optimalt.Var tenninga som var problem der også,blant mange andre ting.Ga faen i i hele innsprutet (for en stund iallfall) å monterte forgasser og hallgiver tenning.Ikke testa den noe særlig ennå pga vinterlagring
    "iblandt lønner det seg å holde kjeft å late som man er idiot,enn å åpne kjeften å fjerne all tvil"

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av vassengen Vis post
    Hei, setter sammen en B21ET som jeg planlegger å kjøre LH 2.4 på, i hvert fall i starten..

    Noen som har gjort detta sjøl?
    Tenker særlig på tenningskurve da ET'n vel har 7,5:1 i komp. mens FK har 8,5:1(?)..
    Og da vil vel gjerne ET'n ha mere fortenning, og lh2.4 er vel ikke adaptivt, er vel bare fast kurve med bankesensor som feiter opp/senker tenning ved bank?

    Kommer til å prøve uansett, men moro å høre hva andre tenker og har erfart også..

    Oppsettet er:

    nyoverhalt b21et bunndel
    uporta 530 i god stand med dyser i
    e-innsug
    940 manifold
    Turbo trur jeg er orginal Garret fra 740, er i hvert fall 0.63 eksoshus og 0.42(?) kompressor..
    Kjekt motoroppsett du har der.

    Disse "høykomp." B230 motorene som i tillegg har tenningschip som er tilpasset alt for liten orginalturbo har lite tenning til vanlig og ekstra lav tenning når bankesensoren merker tenningsbank. Hvordan disse tenningskurvene egentlig ser ut er ikke almenn kjent så sammenligninger blir vanskelig. Når det er sagt så er tenningen ved ca. 1,0 BAR ladetrykk i praksis formentlig rundt 10 - 12 grader. :(

    En B21ET motor tåler mye tenning. Jeg kjører en blokkmontert fordeler som gir ca. 20 grader på tomgang og fra ca. 4000 o/min ca. 25 grader ved fullt ladetrykk.
    (Til banebruk er det endel som velger å kjøre fast tenning justert til en plass mellom 22 og 27 grader. Effektmessig funker dette godt, men forbruket på rolig kjøring blir sinnsykt. Eksostemperaturene på høye turtall med lite gasspådrag blir enda værre så jeg fraråder dette til gatebruk. )

    Hvis du gir motoren din en lignende tenningskurve som den jeg har så VIL den gå godt hvis AFR er ok.
    Tipper at hvis du velger å kjøre med en B230FK tenningskurve så vil skuffelsen bli relativt stor.
    Sist endret av Batland; 31/12/13 kl 14:28

  6. #6
    Registrerte brukere vassengen sin avatar
    Medlem siden
    20. nov. 2010
    Sted
    Nannestad
    Innlegg
    251
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Kjekt motoroppsett du har der.

    Disse "høykomp." B230 motorene som i tillegg har tenningschip som er tilpasset alt for liten orginalturbo har lite tenning til vanlig og ekstra lav tenning når bankesensoren merker tenningsbank. Hvordan disse tenningskurvene egentlig ser ut er ikke almenn kjent så sammenligninger blir vanskelig. Når det er sagt så er tenningen ved ca. 1,0 BAR ladetrykk i praksis formentlig rundt 10 - 12 grader. :(

    En B21ET motor tåler mye tenning. Jeg kjører en blokkmontert fordeler som gir ca. 20 grader på tomgang og fra ca. 4000 o/min ca. 25 grader ved fullt ladetrykk.
    (Til banebruk er det endel som velger å kjøre fast tenning justert til en plass mellom 22 og 27 grader. Effektmessig funker dette godt, men forbruket på rolig kjøring blir sinnsykt. Eksostemperaturene på høye turtall med lite gasspådrag blir enda værre så jeg fraråder dette til gatebruk. )

    Hvis du gir motoren din en lignende tenningskurve som den jeg har så VIL den gå godt hvis AFR er ok.
    Tipper at hvis du velger å kjøre med en B230FK tenningskurve så vil skuffelsen bli relativt stor.
    Takk for det

    Ja det var det jeg frykta, men får håpe ez116 er mer adaptivt enn jeg trur da..

    Kjenner jeg begynner å angre på at jeg solgte b21et fordeleren

    Detta med bare hallgiver til lh2.4 og standalone tenning har jeg hørt rykter om, men jeg har ikke sett noen som har gjort det enda, så kom gjerne med link eab..

    Takk for svar.)
    Ingen moro uten ras...

    '87 740 Turbo

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av vassengen Vis post
    Takk for det

    Ja det var det jeg frykta, men får håpe ez116 er mer adaptivt enn jeg trur da..

    Kjenner jeg begynner å angre på at jeg solgte b21et fordeleren

    Detta med bare hallgiver til lh2.4 og standalone tenning har jeg hørt rykter om, men jeg har ikke sett noen som har gjort det enda, så kom gjerne med link eab..

    Takk for svar.)
    Håp er kraftige saker, men sjelden nok alene.
    Ett sugemotorchip og en tenningsretardboks ville sannsynligvis gitt bedre resultat enn den formentlig lave B230FK tenningskurven.

    God grunn til å angre på det. B21ET fordeleren og en amerikansk coil og en tenningsboks med tenningsretard ved ladetrykk er ett glimrende oppsett.

    Det er Mattis som har oversikten på dette med å bruke B230Afordeler:
    Sitat Opprinnelig postet av Mattis Vis post
    Neida, nyere forskning viser at man godt kan kaste det "dype" svinghjulet til sjøs..

    Man henter triggersignal fra den ledninga som er merket med rødt, og sender det til pin 1 på bensinhjernen..

    Søkeord:
    LH2,4fordeler turbofordeler B21ET B230Afordeler LH2,4hallgiver lurium1000 tenningskurver

    http://forum.vccn.no/showthread.php?...ttbygg-div-spm
    http://forum.vccn.no/showthread.php?...amle-fordelere
    Sist endret av Batland; 02/01/14 kl 16:41

  8. #8
    Registrerte brukere vassengen sin avatar
    Medlem siden
    20. nov. 2010
    Sted
    Nannestad
    Innlegg
    251
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Håp er kraftige saker, men sjelden nok alene.
    Ett sugemotorchip og en tenningsretardboks ville sannsynligvis gitt bedre resultat enn den formentlig lave B230FK tenningskurven.

    God grunn til å angre på det. B21ET fordeleren og en amerikansk coil og en tenningsboks med tenningsretard ved ladetrykk er ett glimrende oppsett.
    Takk for gode innspill
    Kanskje det første du nevner hadde vært noe å prøve, du har ikke link til en slik tenningsretarderings boks?
    Kobles denne imellom tenningshjerne og coil og forsinker signalet til coil ved ladetrykk da eller?

    Edit: noe sånt du mente? http://m.summitracing.com/parts/msd-8975
    Sist endret av vassengen; 02/01/14 kl 17:54
    Ingen moro uten ras...

    '87 740 Turbo

  9. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av vassengen Vis post
    Takk for gode innspill
    Kanskje det første du nevner hadde vært noe å prøve, du har ikke link til en slik tenningsretarderings boks?
    Kobles denne imellom tenningshjerne og coil og forsinker signalet til coil ved ladetrykk da eller?

    Edit: noe sånt du mente? http://m.summitracing.com/parts/msd-8975
    Værsågod.

    Enkelt forklart tar man + og - ledningene av fra orginalcoilen og kobler disse til tenningsboksen. Så monterer man den nye coilen og kobler den sammen med den nye tenningsboksen som da retarderer tenningen.

    Den MSD boksen der er ekstrautstyr til andre MSD bokser. Den er altså ubrukelig alene og du MÅ kjøpe flere MSD bokser før det funker.

    Skal se om jeg finner en link på noe som funker og holder.
    EDIT:

    http://www.summitracing.com/int/part...6466/overview/
    http://www.summitracing.com/int/part...0892/overview/
    http://www.summitracing.com/int/part...777m/overview/
    Sist endret av Batland; 02/01/14 kl 23:08

  10. #10
    Registrerte brukere vassengen sin avatar
    Medlem siden
    20. nov. 2010
    Sted
    Nannestad
    Innlegg
    251
    Antall takk

    Standard

    Skjønner, blir mye klokere av detta.

    Vil denne være mye dårligere?
    Ingen moro uten ras...

    '87 740 Turbo

  11. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Jeg mener at systemet i post# 9 er bedre en MSD.
    Akkurat dette systemet gir en ekspsjonelt kraftig gnist og Crane sliter IKKE med de samme pålitelighets og holdbarhetsproblemene som det MSD gjør.

  12. #12
    Registrerte brukere vassengen sin avatar
    Medlem siden
    20. nov. 2010
    Sted
    Nannestad
    Innlegg
    251
    Antall takk

    Standard

    Jeg glemte å legge ved linken på forrige innlegg

    Men når jeg skulle legge den inn nå så jeg problemet..

    Så da blir det nok å bestille etter dine anbefalinger..
    Ingen moro uten ras...

    '87 740 Turbo

  13. #13
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av vassengen Vis post
    Jeg glemte å legge ved linken på forrige innlegg

    Men når jeg skulle legge den inn nå så jeg problemet..

    Så da blir det nok å bestille etter dine anbefalinger..
    Jeg mener at det er ett godt valg. Pass på å kjøpe gode "spiral core" pluggledninger også. Vanlige pluggledninger kan begynne å smelte og lekke strøm for dette ER KRAFTIGE saker.
    "Alle" som roter med LH2,4 får problemer med både ekstra feit og ekstra mager blanding, og ofte nøyaktig der de skulle hatt det motsatte.

    En skikkelig kraftig gnist er derfor alltid å foretrekke og ingenting gir i praksis like kraftig gnist som settet i linkene.
    Vi snakker om rundt 10 ganger så kraftig gnist (1200mj) som det de billige og skrøpelige, men særdeles sterkt oppskrytte mulitcoilene som brukes rundtom klarer å avgi.

  14. #14
    Registrerte brukere vassengen sin avatar
    Medlem siden
    20. nov. 2010
    Sted
    Nannestad
    Innlegg
    251
    Antall takk

    Standard

    Har prata med en svenske som kan brenne chip til meg etter ønske..
    Ser for meg 15-20 grader på tomgang med stigende kurve fra 1000rpm til rundt 40 grader ved 5000 rpm, og 25 grader fra 4000 og opp ved turbotrykk..
    Er jeg helt på jordet eller kan dette funke? vil jo helst safe litt og med tanke på tenningsbank..

    Og da holder det vel med en slik Batland: http://www.summitracing.com/int/part...6405/overview/

    For tenningsretarderinga kan vel kjøpes til etterpå om det skulle bli aktuelt?
    Sist endret av vassengen; 05/01/14 kl 10:53
    Ingen moro uten ras...

    '87 740 Turbo

  15. #15
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av vassengen Vis post
    Har prata med en svenske som kan brenne chip til meg etter ønske..
    Ser for meg 15-20 grader på tomgang med stigende kurve fra 1000rpm til rundt 40 grader ved 5000 rpm, og 25 grader fra 4000 og opp ved turbotrykk..
    Er jeg helt på jordet eller kan dette funke? vil jo helst safe litt og med tanke på tenningsbank..

    Og da holder det vel med en slik Batland: http://www.summitracing.com/int/part...6405/overview/

    For tenningsretarderinga kan vel kjøpes til etterpå om det skulle bli aktuelt?
    Flott.

    Han vet nok hvordan det originale tenningsmappet ser ut. Det er noe du med fordel kan finne ut.

    Du er på rett vet. Jeg mener at den tenningskurven du nevner der vil gi tilfredsstillende resultat, men når du skal bruke en så liten T3 turbo så bør du begrense deg til 20 grader v/ 4000 o/min med fullt ladetrykk.

    Ja, når chippet gir en brukbar tenningskurve da holder det med en vanlig tenningsboks uten retard.

  16. Takk vassengen takket for denne posten
  17. #16
    Registrerte brukere vassengen sin avatar
    Medlem siden
    20. nov. 2010
    Sted
    Nannestad
    Innlegg
    251
    Antall takk

    Standard

    Ja har spurt han om han har oversikt over Org kurve, men det var seint på fredag, så får sikkert ikke svar før på mandag..
    Får jeg det så legger jeg den ut her...

    HI-6R med LS92 coil er nå bestilt, kjøpte fra carshop inc. Som var 50$ billigere enn summit..
    Ingen moro uten ras...

    '87 740 Turbo

  18. #17
    Registrerte brukere vassengen sin avatar
    Medlem siden
    20. nov. 2010
    Sted
    Nannestad
    Innlegg
    251
    Antall takk

    Standard

    7000 4000 750
    Low 36 34 32 30 30 30 30 28 28 25 25 23 15 12 15 15
    42 40 40 38 37 37 37 37 36 36 34 33 25 22 17 15
    42 41 41 40 39 39 39 39 38 37 35 35 28 24 21 15
    TQ 38 38 38 38 38 38 37 32 30 30 27 25 20 19 15 13
    33 35 35 34 34 34 29 27 26 25 23 18 16 16 13 11
    30 31 31 29 28 28 25 26 22 21 21 16 15 15 12 9
    28 28 28 25 24 22 19 20 17 15 18 15 13 13 9 8
    High 25 25 25 25 22 18 15 15 14 12 14 12 12 12 7 5

    Her er orginale Fk kurven til -207 boks som jeg har..
    Syns ikke den så så veldig lav ut ved første øyekast, men så var den jo ikke veldig lettlest heller..
    Vad tror ni?
    Ingen moro uten ras...

    '87 740 Turbo

  19. #18
    Moderator ArneR sin avatar
    Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    Overhalla, Nord Trøndelag
    VCCN medlemsnummer
    77
    Innlegg
    3.004
    Antall takk

    Standard

    Her ser du hvordan dette ser ut i TunerPro, med og uten formel for å vise i "veivgrader"
    Hovedforskjellen mellom map fra LH2.4 binærfiler og et map fra et datasprut, er at det er speilvendt og oppned.

    tenningskurve.png
    '83 242
    '92 BMW 325i coupe
    '92 BMW 325td coupe

  20. #19
    Registrerte brukere vassengen sin avatar
    Medlem siden
    20. nov. 2010
    Sted
    Nannestad
    Innlegg
    251
    Antall takk

    Standard

    Haha, ja takk for det, skjedde noe rart med min når jeg la den ut
    Ingen moro uten ras...

    '87 740 Turbo

  21. #20
    Registrerte brukere vassengen sin avatar
    Medlem siden
    20. nov. 2010
    Sted
    Nannestad
    Innlegg
    251
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av ArneR Vis post
    Her ser du hvordan dette ser ut i TunerPro, med og uten formel for å vise i "veivgrader"
    Hovedforskjellen mellom map fra LH2.4 binærfiler og et map fra et datasprut, er at det er speilvendt og oppned
    Joa, såpass skjønte jeg, men det er jo ingen skala for MAP?
    Regner med det er fordi lh bruker lmm isteden , men hvordan skal man tolke high og low?
    Ellers så syns jeg ikke den så så forferdelig lav ut?
    Ingen moro uten ras...

    '87 740 Turbo

  22. #21
    Moderator ArneR sin avatar
    Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    Overhalla, Nord Trøndelag
    VCCN medlemsnummer
    77
    Innlegg
    3.004
    Antall takk

    Standard

    Som sagt, kurven er baklengs og oppned, "null" er oppe til høyre, mens i datasprut er den nederst til venstre.
    TQ er lastsignal beregnet fra verdier fra maf og turtall, når du åpner spjeldet mye på relativt lavt turtall er denne high, men om du ligger på mye turtall og bare såvidt har nok åpning på spjeldet er den low.

    Må ikke glemme at dette er den originale kurven da, som er beregnet på ladetrykk rundt 0,7 maks fra fabrikanten. En tenningschip beregnet på mer effekt ville nok sett annerledes ut.
    '83 242
    '92 BMW 325i coupe
    '92 BMW 325td coupe

  23. #22
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av vassengen Vis post
    Joa, såpass skjønte jeg, men det er jo ingen skala for MAP?
    Regner med det er fordi lh bruker lmm isteden , men hvordan skal man tolke high og low?
    Ellers så syns jeg ikke den så så forferdelig lav ut?
    Dette var godt nytt, så dette bør vi lære av.
    Se for deg at du kjører på 500 o/min på 5. gear og gir full gass. Da bruker man bare "High tq" linjen.
    Du har helt rett i at denne ser helt ok ut, men man skal være klar over at dette er tenningskurven for lav ladetrykk og likevel har praktiske tester vist at man peaker 928 grader.
    Hvis B21ET motoren din i praksis får denne tenningskurven så ligger du myye bedre an på full gass enn jeg antok på forhånd, men jeg mener også at maks 39 grader på 4000 o/min er i minste laget.

    søkeord b230fktenningsmap tenningsmap lh2,4tenningsmap

  24. #23
    Registrerte brukere vassengen sin avatar
    Medlem siden
    20. nov. 2010
    Sted
    Nannestad
    Innlegg
    251
    Antall takk

    Standard

    Jepp, dette var ganske interessant..
    Eksostemp. Måler har jeg vært inne på tanken på, så trur jeg får skaffe en sånn og prøve med Org. Chip først og evt høyne tenninga 3 grader..
    Synd det er så vanskelig å måle den reelle tenninga under full belastning...

    Det spørs jo hvor mye bankesensor kødder det til da, på Org ft motor med 0,7 i trøkk, knøttliten turbo, dårlig gnist og 95 fuelsave.. Kan bli temp av sånt..
    Takk for alle gode innspill så langt
    Ingen moro uten ras...

    '87 740 Turbo

  25. #24
    Registrerte brukere vassengen sin avatar
    Medlem siden
    20. nov. 2010
    Sted
    Nannestad
    Innlegg
    251
    Antall takk

    Standard

    [/URL]
    Nå skal moroa snart testes
    Ingen moro uten ras...

    '87 740 Turbo

  26. #25
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Flott, men du bør montere en bleed ventil. Å bare bruke en slange mellom turbo og actuator til wg saboterer resultatet betydelig.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Lignende tråder

  1. Diamondbrite. Noen som har erfaring?
    By -S.Johnsen- in forum Karosseri, interiør og bilpleie
    Svar: 8
    Siste post: 20/06/13, 00:27
  2. Noen som har erfaring med DLS høyttalere?
    By turb00le in forum Elektronikk og Strøm
    Svar: 1
    Siste post: 07/09/12, 16:31
  3. Noen som har noen erfaring med getrag 262cr girkasse?
    By Biggs in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 7
    Siste post: 05/08/12, 20:48
  4. Erfaring med porta/plana topp b21et
    By volvo2før in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 0
    Siste post: 17/08/10, 12:34
  5. Erfaring med just. kamdrev på b21et?
    By volvo2før in forum Motor og gir
    Svar: 42
    Siste post: 25/04/10, 20:15

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •