Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15

Tråd: Volvo 460 - Lading, tennplugger, termostat

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. aug. 2013
    Sted
    Karmøy
    VCCN medlemsnummer
    1306
    Innlegg
    34
    Antall takk

    Standard Volvo 460 - Lading, tennplugger, termostat

    Hei,

    Litt om bilen...
    Bilen er til bruk daglig, og kjøres langt og kort. Er ikke veldig opptatt av ytelse på denne, bare den funker når jeg starter den.
    B20F-motor

    Som tittelen sier, har noen spørsmål om mye rart, så setter opp en punkliste

    1. Ladelyset lyser svakt, mer ved gasspådrag, ødelagt diode(r) såvidt jeg fant ut. Er Biltema dynamo brukende?
    2. På tide å skifte tennplugger, Volvo originalplugger?
    3. Bilen blir ikke varm, termostaten som er låst åpen? er Biltema termostat nå tror jeg... (Tar ihvertfall 30min før den nærmer seg midten av skalaen)

    Kan komme flere spørsmål her om jeg kommer på noe... Alle svar mottas med TAKK

    -Tommy
    Sist endret av MiiX; 23/12/13 kl 02:22 Begrunnelse: Motortype

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2011
    Sted
    Fosser, Aurskog Høland
    Innlegg
    5.170
    Antall takk

    Standard

    1. Biltemadynamo er som regel originale Bosch, så OK ja. Sjekk børstene først likevel. Langt billigere.
    2. Plugger koster mindre stort sett på Biltema, Torshov, Bilextra etc.
    3. Åpen termostat, manglende termostatpakning etc. Åpne termostathuset og se etter. Kjører forøvrig på Biltematermostat selv jeg, null problemer.
    Innehaver av ØSKEN FJØSMEKK
    (Null garanti kun skruglede og god kaffe)

    Har hatt annet enn Volvo jeg også.
    Men jeg tok til fornuften.......

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. aug. 2013
    Sted
    Karmøy
    VCCN medlemsnummer
    1306
    Innlegg
    34
    Antall takk

    Standard

    Hei, har hørt de Biltema dynamoene var Bosch-type, men var laget av Bosh Bosc eller noe sånt.
    Fikk pris på kr135 pr plugg hos Volvo, er det verdt det? Biltema er billigere men har også hørt av Volvo mekaniker som har skrudd i ett par av disse att det var for korte til min modell da volvo pluggene var noen cm lengre elns.
    Termostaten og pakkningen er sjekket, må nokk ha ny, pakning og termostat så "ok" ut.

    Beklager sent svar, men familie kommer først.

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. mai 2011
    Innlegg
    264
    Antall takk

    Standard

    Skal du ha gode og billige plugger kjøper du dem på ebay.co.uk. Her får høykvalitets NGK-plugger til rundt 20 kr stykket. Etter manges mening er dette verdens ledende fabrikant av tennplugger.

    Tror du skal ha disse, men dobbeltsjekk for sikkerhets skyld. http://www.ebay.co.uk/itm/NGK-spark-...=item1e1740175

    Jeg har absolutt ingenting imot Biltema, men jeg opplevde å få en termostat som ikke passet derfra til min Volvo 460 for noen år siden. Det var min første bil, jeg var dårlig på å skru og stolte på at termostaten skulle passe. Endte med brukket termostathus.

    Det skiller ikke mange kronene mellom Biltema og "merkevare" på termostater. Den dyrere termostaten satt som et skudd etter at jeg fikk hentet meg nytt termostathus. Har man lite skruerfaring, kan det lønne seg å handle fra en litt mer seriøs forhandler enn Biltema. Da kan man være mer sikker på at ting passer som de skal.
    Sist endret av Naske; 31/12/13 kl 01:01
    1997 Volvo 855 2.5 10V LPG med 60L tank
    1978 Volvo 245 B21A

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2011
    Sted
    Fosser, Aurskog Høland
    Innlegg
    5.170
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av MiiX Vis post
    Hei, har hørt de Biltema dynamoene var Bosch-type, men var laget av Bosh Bosc eller noe sånt.
    BOSCH ja.
    Tyskera har fabrikker over hele verdfen, og de biltemaBOSCH-dynamoene er genuine BOSCH-dynamoer.

    Når det gjelder pluggene, så skjønner jeg rett og slett ikke at de biltemapluggene skulle være noen centimeter for lange?
    Går du inn i ekvivalenttabellen så finner du plugger som er identiske med originalpluggene. Null problem.
    Selv kjører jeg på BOSCH, slike super-4 plugger med fire elektroder. Varer glatt 60.000 Km++

    Veldig godt fornøyd med de jeg.
    Innehaver av ØSKEN FJØSMEKK
    (Null garanti kun skruglede og god kaffe)

    Har hatt annet enn Volvo jeg også.
    Men jeg tok til fornuften.......

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. aug. 2013
    Sted
    Karmøy
    VCCN medlemsnummer
    1306
    Innlegg
    34
    Antall takk

    Standard

    Beklager sent svar, sykdom i familie

    Sitat Opprinnelig postet av Naske Vis post
    Skal du ha gode og billige plugger kjøper du dem på ebay.co.uk. Her får høykvalitets NGK-plugger til rundt 20 kr stykket. Etter manges mening er dette verdens ledende fabrikant av tennplugger.

    Tror du skal ha disse, men dobbeltsjekk for sikkerhets skyld. http://www.ebay.co.uk/itm/NGK-spark-...=item1e1740175

    Jeg har absolutt ingenting imot Biltema, men jeg opplevde å få en termostat som ikke passet derfra til min Volvo 460 for noen år siden. Det var min første bil, jeg var dårlig på å skru og stolte på at termostaten skulle passe. Endte med brukket termostathus.

    Det skiller ikke mange kronene mellom Biltema og "merkevare" på termostater. Den dyrere termostaten satt som et skudd etter at jeg fikk hentet meg nytt termostathus. Har man lite skruerfaring, kan det lønne seg å handle fra en litt mer seriøs forhandler enn Biltema. Da kan man være mer sikker på at ting passer som de skal.
    Skal sjekke opp pluggene, hvor(dan) kan jeg sjekke slikt? prøvde noen "find your plug" ting, men de har ikke volvo 460(som forventet egentlig)

    Sitat Opprinnelig postet av 850GLTsilver Vis post
    BOSCH ja.
    Tyskera har fabrikker over hele verdfen, og de biltemaBOSCH-dynamoene er genuine BOSCH-dynamoer.

    Når det gjelder pluggene, så skjønner jeg rett og slett ikke at de biltemapluggene skulle være noen centimeter for lange?
    Går du inn i ekvivalenttabellen så finner du plugger som er identiske med originalpluggene. Null problem.
    Selv kjører jeg på BOSCH, slike super-4 plugger med fire elektroder. Varer glatt 60.000 Km++

    Veldig godt fornøyd med de jeg.
    Hmm, Noen som vet hva som passer på 460 da? Biltema har ikke dynamo til mitt skiltnummer, evt, hva må jeg se etter?

    Pluggene var for korte, det skapte feil kompresjon fikk jeg beskjed om.
    Hva er "ekvivalenttabellen"? :\
    Sist endret av MiiX; 06/01/14 kl 01:59

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. mai 2011
    Innlegg
    264
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av MiiX Vis post
    Beklager sent svar, sykdom i familie

    Skal sjekke opp pluggene, hvor(dan) kan jeg sjekke slikt? prøvde noen "find your plug" ting, men de har ikke volvo 460(som forventet egentlig)
    Mekonomen.no er en skikkelig fin side for å finne fram til riktige bildeler. Skriv inn skiltnummeret ditt der, gå til reservedeler, trykk deretter på tennplugg, så ser du at ngk står med artikkelnummer.

    Når du har funnet dette, så skriver du inn bokstavkoden i ebay.co.uk. På mekonomen.no anbefales f.eks NGK BPR7ES for Volvos, ehm jeg mener Renault´s B20F motorer. (Skrev inn skiltnummeret fra en random Volvo 460 til salgs på finn.no)

    Priseksempel:
    4x BPR7ES fra mekonomen.no = 91 kr x 4 = 364 kr.
    4x BPR7ES fra ebay.co.uk = 1.29£ x 4 + 4£(frakt) = 92,30 kr inkludert frakt til din postkasse fra England. Siden pakken koster under 200 kr slipper du toll og avgift.

    http://www.ebay.co.uk/itm/NGK-spark-...item3a4035e19a

    Ja, dette er ekte NGK-plugger. Å kjøpe bildeler i Norge er ren svindel. Vi har 40% dyrere bildeler enn svenskene. Og de har igjen mye dyrere bildeler enn tyskerne. http://www.teknikensvarld.se/2013/06...ar-till-bilen/

    Norge ftw.
    1997 Volvo 855 2.5 10V LPG med 60L tank
    1978 Volvo 245 B21A

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. aug. 2013
    Sted
    Karmøy
    VCCN medlemsnummer
    1306
    Innlegg
    34
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Naske Vis post
    Mekonomen.no er en skikkelig fin side for å finne fram til riktige bildeler. Skriv inn skiltnummeret ditt der, gå til reservedeler, trykk deretter på tennplugg, så ser du at ngk står med artikkelnummer.

    Når du har funnet dette, så skriver du inn bokstavkoden i ebay.co.uk. På mekonomen.no anbefales f.eks NGK BPR7ES for Volvos, ehm jeg mener Renault´s B20F motorer. (Skrev inn skiltnummeret fra en random Volvo 460 til salgs på finn.no)

    Priseksempel:
    4x BPR7ES fra mekonomen.no = 91 kr x 4 = 364 kr.
    4x BPR7ES fra ebay.co.uk = 1.29£ x 4 + 4£(frakt) = 92,30 kr inkludert frakt til din postkasse fra England. Siden pakken koster under 200 kr slipper du toll og avgift.

    http://www.ebay.co.uk/itm/NGK-spark-...item3a4035e19a

    Ja, dette er ekte NGK-plugger. Å kjøpe bildeler i Norge er ren svindel. Vi har 40% dyrere bildeler enn svenskene. Og de har igjen mye dyrere bildeler enn tyskerne. http://www.teknikensvarld.se/2013/06...ar-till-bilen/

    Norge ftw.
    Endte opp med å kjøpe plugger, termostat, fordelerlokk og rotor fra Volvo(Laastad).

    Men nå sitter jeg å ser på ett nytt problem:
    Bilen begynner å bli VELDIG lav når noen sitter bak... rundt 5-10cm mellom dekk og hjulbuens øverste punkt(sett fra utsiden).
    Går dette på fjærene som er dårlige, eller støtdemperene? Må også lappe den bakre katalysatoren(?) da den har ett lite hull i seg på grunn av att det ikke henger for høyt som jeg fant ut i går når jeg rygget og ikke kom så veldig langt da noe(vet ikke hva) var litt lavere enn antatt...
    Kan katalysatoren lappes med Lyddemperbandasje?
    For å si det sånn, jeg prøver i morgen uansett, men vil gjærne vite om det holder eller ikke

  9. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. mai 2011
    Innlegg
    264
    Antall takk

    Standard

    Bra folk borte på Laastad, veldig hjelpsomme og trivelige på delelageret. Min første 460 ble forresten kjøpt der.

    Savner de gode setene og kjørekomforten i 460´en, men det var ellers en drittbil som kosta en liten formue hvert år i reparasjoner. Endte med at traversen var så svekket av usynlig innvendig rustangrep at den knakk på vinterfjellet. Heldigvis ville en hogger ta i mot og avlive den for meg. Selv om Volvo 850(som jeg nå eier) ikke er den beste modellen Volvo har laget, er den kvalitetsmessig mange lysår foran 400-serien. 460´en tålte knapt 220 000 km før rusten tok den, og 850´en er snart på 300 000 km og viser ingen tegn til å ville gi seg. De siste 50 000 har vært stort sett problemfrie.

    Begge 460´ene jeg har kjørt har vært lave bak. Tror rett og slett de ble laget sånn. Personlig hadde jeg ikke brukt penger på å fikse annet enn det helt nødvendige på en 460. Man blir aldri helt ferdig med problemene på disse bilene. Som du sikkert vet, er det heller ingen Volvo, men en nederlandsk DAF med Volvo-emblem.

    Har dessverre ikke mye greie på provisoriske eksosreparasjoner, men skader sikkert ikke å prøve.
    1997 Volvo 855 2.5 10V LPG med 60L tank
    1978 Volvo 245 B21A

  10. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2011
    Sted
    Fosser, Aurskog Høland
    Innlegg
    5.170
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av MiiX Vis post
    Beklager sent svar, sykdom i familie

    Skal sjekke opp pluggene, hvor(dan) kan jeg sjekke slikt? prøvde noen "find your plug" ting, men de har ikke volvo 460(som forventet egentlig)

    Hmm, Noen som vet hva som passer på 460 da? Biltema har ikke dynamo til mitt skiltnummer, evt, hva må jeg se etter?

    Pluggene var for korte, det skapte feil kompresjon fikk jeg beskjed om.
    Hva er "ekvivalenttabellen"? :\

    Ekvivalenttabeller er slike tabeller som forteller hvilke plugger som passer om hverandre mellom de forskjellige fabrikatene.
    Dersom du monterer plugger som er for korte så er IKKE ekvivalenttabellen fulgt, kun at noen har funnet frem en plugg som lå og slang.

    Undrer meg sterkt over at de ikke skulle finne en som passer.
    Så vidt meg bekjent, så er det akkurat samme plugg som på 200-700 og mesteparten av 900-serien. (Rødmotortennplugg)

    Om det er slik at Biltema ikke har dynamo som passer bilen din, så er det ikke stort å gjøre med det.
    Da finnes det andre leverandører som muligens har til litt hyggeligere priser enn hva Volvo selv vil ha.
    Innehaver av ØSKEN FJØSMEKK
    (Null garanti kun skruglede og god kaffe)

    Har hatt annet enn Volvo jeg også.
    Men jeg tok til fornuften.......

  11. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2011
    Sted
    Fosser, Aurskog Høland
    Innlegg
    5.170
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Naske Vis post
    Bra folk borte på Laastad, veldig hjelpsomme og trivelige på delelageret. Min første 460 ble forresten kjøpt der.

    Savner de gode setene og kjørekomforten i 460´en, men det var ellers en drittbil som kosta en liten formue hvert år i reparasjoner. Endte med at traversen var så svekket av usynlig innvendig rustangrep at den knakk på vinterfjellet. Heldigvis ville en hogger ta i mot og avlive den for meg. Selv om Volvo 850(som jeg nå eier) ikke er den beste modellen Volvo har laget, er den kvalitetsmessig mange lysår foran 400-serien. 460´en tålte knapt 220 000 km før rusten tok den, og 850´en er snart på 300 000 km og viser ingen tegn til å ville gi seg. De siste 50 000 har vært stort sett problemfrie.

    Begge 460´ene jeg har kjørt har vært lave bak. Tror rett og slett de ble laget sånn. Personlig hadde jeg ikke brukt penger på å fikse annet enn det helt nødvendige på en 460. Man blir aldri helt ferdig med problemene på disse bilene. Som du sikkert vet, er det heller ingen Volvo, men en nederlandsk DAF med Volvo-emblem.

    Har dessverre ikke mye greie på provisoriske eksosreparasjoner, men skader sikkert ikke å prøve.
    Du mikser med 360 her Naske.
    460 er helt og holdent utviklet av Volvo selv.
    Bakfjærer har jeg hatt sig på samtlige Volvoer jeg noensinne har eid. Hele veien fra Amazon og frem til dagens 850er. (Hvilke Volvoer har bedre kvalitet?)
    De største problemene Volvo hadde med 460 var omtrent utelukkende på grunn av elektronikken de fikk laget til de bilene i samarbeidet de hadde med Bendik-Renix/Renault.

    Provisorisk eksosrep er ikke egnet for kortere tid engang. Er potter lekk: Bytt de. Lettere og slett ikke så alt for dyrt.
    Innehaver av ØSKEN FJØSMEKK
    (Null garanti kun skruglede og god kaffe)

    Har hatt annet enn Volvo jeg også.
    Men jeg tok til fornuften.......

  12. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. aug. 2013
    Sted
    Karmøy
    VCCN medlemsnummer
    1306
    Innlegg
    34
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Naske Vis post
    Bra folk borte på Laastad, veldig hjelpsomme og trivelige på delelageret. Min første 460 ble forresten kjøpt der.

    Savner de gode setene og kjørekomforten i 460´en, men det var ellers en drittbil som kosta en liten formue hvert år i reparasjoner. Endte med at traversen var så svekket av usynlig innvendig rustangrep at den knakk på vinterfjellet. Heldigvis ville en hogger ta i mot og avlive den for meg. Selv om Volvo 850(som jeg nå eier) ikke er den beste modellen Volvo har laget, er den kvalitetsmessig mange lysår foran 400-serien. 460´en tålte knapt 220 000 km før rusten tok den, og 850´en er snart på 300 000 km og viser ingen tegn til å ville gi seg. De siste 50 000 har vært stort sett problemfrie.

    Begge 460´ene jeg har kjørt har vært lave bak. Tror rett og slett de ble laget sånn. Personlig hadde jeg ikke brukt penger på å fikse annet enn det helt nødvendige på en 460. Man blir aldri helt ferdig med problemene på disse bilene. Som du sikkert vet, er det heller ingen Volvo, men en nederlandsk DAF med Volvo-emblem.

    Har dessverre ikke mye greie på provisoriske eksosreparasjoner, men skader sikkert ikke å prøve.
    Dynamo er must, fjærer bør også skiftes da dersom der sitter 2 eller 3 i baksetet tar jeg borti ALLE fartsdumper og lignende... Min er nå 180.000, og har "bare" rust rundt bagasjelokket(dårlig lakkering/pussing av meg ) og på div potter, ellers så er de "kjente" motorfestene fine og hele. Bilen er visstnok blitt tektylert 2 ganger samt vasket i hall med understellvask (annen)hver uke av forrige eier på vinteren.

    Sitat Opprinnelig postet av 850GLTsilver Vis post
    Ekvivalenttabeller er slike tabeller som forteller hvilke plugger som passer om hverandre mellom de forskjellige fabrikatene.
    Dersom du monterer plugger som er for korte så er IKKE ekvivalenttabellen fulgt, kun at noen har funnet frem en plugg som lå og slang.

    Undrer meg sterkt over at de ikke skulle finne en som passer.
    Så vidt meg bekjent, så er det akkurat samme plugg som på 200-700 og mesteparten av 900-serien. (Rødmotortennplugg)

    Om det er slik at Biltema ikke har dynamo som passer bilen din, så er det ikke stort å gjøre med det.
    Da finnes det andre leverandører som muligens har til litt hyggeligere priser enn hva Volvo selv vil ha.
    Plugger kjøpte jeg hos Volvo, synd de hadde vært i gulvet, 2 med den "j" elektroden bøyd helt inntil "den i midten" :\ Har sendt mail til dem så ser hva som skjer, kjører på 2 volvo og 2 "gamle"
    Volvo selv var billigst av de jeg fant som hadde ny dynamo(untatt Biltema), blir brukt dynamo om ikke. Skal ta turen så snart jeg for tid å se hva Biltema har og hvordan det ser ut i forhold til hva som står i hos meg nå.

    Sitat Opprinnelig postet av 850GLTsilver Vis post
    Du mikser med 360 her Naske.
    460 er helt og holdent utviklet av Volvo selv.
    Bakfjærer har jeg hatt sig på samtlige Volvoer jeg noensinne har eid. Hele veien fra Amazon og frem til dagens 850er. (Hvilke Volvoer har bedre kvalitet?)
    De største problemene Volvo hadde med 460 var omtrent utelukkende på grunn av elektronikken de fikk laget til de bilene i samarbeidet de hadde med Bendik-Renix/Renault.

    Provisorisk eksosrep er ikke egnet for kortere tid engang. Er potter lekk: Bytt de. Lettere og slett ikke så alt for dyrt.
    Sikker på att 460 er "Volvo-produkt"? Motoren og elektronikker såvidt jeg vet er Renault.
    Hvor for jeg potter som "fungerer"?

  13. #13
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2011
    Sted
    Fosser, Aurskog Høland
    Innlegg
    5.170
    Antall takk

    Standard

    Motor og elelktronikk er Renault ja
    Var i den periode hvor Volvo faktisk var i ferd med å sluke Renault.
    "Feilen" Volvo gjorde var at de samtidig sikla på Mitsubishi, noe som endte opp med første generasjon X40
    Renault mislikte den flørten og gikk like hen og kjøpte MitsuBishi, og resten er historie.
    460 er tegnet av samme team som tegnet 900, 800 og senere modeller.
    Innehaver av ØSKEN FJØSMEKK
    (Null garanti kun skruglede og god kaffe)

    Har hatt annet enn Volvo jeg også.
    Men jeg tok til fornuften.......

  14. #14
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. aug. 2013
    Sted
    Karmøy
    VCCN medlemsnummer
    1306
    Innlegg
    34
    Antall takk

    Standard

    Synd Volvo ikke fikk Mitsu/Renault, det kunne umulig blitt værre design enn XC serien er i dag, liker "boksene" jeg

    Men, det er ikke derfor jeg har tråden, for å snakke om hvor lite jeg liker XC serien, men hva jeg bør bytte, fjærer/støtdempere eller fjærer og støtdempere. Og med det samme, Biltema holder vel greit nok på min gamle 460?...

  15. #15
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. aug. 2013
    Sted
    Karmøy
    VCCN medlemsnummer
    1306
    Innlegg
    34
    Antall takk

    Standard

    Ny måned, nytt problem... Nå rister den veldig når jeg når jeg når 85-90kmt. Rister ikke noe merkbart i 80.. Forslag til hva som er problemet? Frykter nye felger?

Lignende tråder

  1. Termostat Volvo s60
    By boble73s in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 13
    Siste post: 24/01/14, 12:14
  2. dårlig lading 850
    By rubra40 in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 2
    Siste post: 14/10/12, 17:31
  3. 3 Spørsmål: diff og termostat volvo 960 2,5 1995mod.
    By Adrian in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 2
    Siste post: 08/02/12, 22:58
  4. Problem med lading
    By Nedkvit'n in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 9
    Siste post: 06/02/11, 14:47
  5. volvo 740 problem med lading
    By gardern in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 3
    Siste post: 08/01/11, 00:17

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •