Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14

Tråd: Delenummer for Drivaksel

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. des. 2010
    Sted
    Skien
    Innlegg
    81
    Antall takk

    Standard Delenummer for Drivaksel

    Heisann
    Bilen er en v70 2001 2.0 turbo
    Skal bestille drivaksel(høyre og venstre) har da finni deler billig på ebay.
    Det står at disse passer på 2.4T(kunne ikke velge 2.0T siden dette er ifra USA).
    Men har noen delenummer og hadde vært fint om noen kunne bekrefte om disse passer

    Manufacturer Part Number:
    VO-2037A and VO-2038A

    Interchange Part Number:
    EMPI 80-7821 80-7822

  2. #2
    Høvding aarnes sin avatar
    Medlem siden
    14. juni 2010
    Sted
    Oslo, Tåsen
    VCCN medlemsnummer
    4
    Innlegg
    5.135
    Antall takk

    Standard

    Samme på 2.4T som på 2.0T - kun bilene UTEN Turbo som har andre aksler.
    MEN, jeg fraråder deg på det sterkeste å kjøpe aksler fra EMPI.
    jeg har hatt det selv - opptil fler som hadde feil fra fabrikk, generelt dårlig produkt.

    Søk litt på forumet her, så finner du fler poster hvor EMPI er omtalt.

    Kjøp de originalt - ja det koster, men du slipper sannsynligvis å bytte de en gang til.
    med EMPI må du nok bytte om et år, hvis ikke de du får har feil fra fabrikk (som to av tre hadde hos meg)
    Joachim Aarnes
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styreleder

    --
    C40 P8 Twin Ultimate 2023

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. des. 2010
    Sted
    Skien
    Innlegg
    81
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av aarnes Vis post
    Samme på 2.4T som på 2.0T - kun bilene UTEN Turbo som har andre aksler.
    MEN, jeg fraråder deg på det sterkeste å kjøpe aksler fra EMPI.
    jeg har hatt det selv - opptil fler som hadde feil fra fabrikk, generelt dårlig produkt.

    Søk litt på forumet her, så finner du fler poster hvor EMPI er omtalt.

    Kjøp de originalt - ja det koster, men du slipper sannsynligvis å bytte de en gang til.
    med EMPI må du nok bytte om et år, hvis ikke de du får har feil fra fabrikk (som to av tre hadde hos meg)
    Tusen takk for svar har også kikka på de samme hos IPDusa og disse skal vel være bedre kvalitet ?

    Og jeg kan jo forklare hvorfor jeg vil kjøpe nye drivaksler også da

    Monterte senkesett(KW variant 2) for noen mnd siden, Jorkjend i Skien gjorde jobben og brukte faktisk over 7 timer på jobben.
    Fornøyd med senkesettet men så kom det jo problemer i ettertid.
    Ved gasspådrag så rister det i hele bilen, så fort jeg slipper gasspedalen så stopper dette.
    Og jeg trenger ikke å trykke hardt på gasspedalen for at dette skal skje.
    Byttet hjullager i forrige uke på begge sider forran pga var slitt på høyre side og håpet dette ville løse problemet men det gjorde det ikke.
    Så etter å ha forklart problemet til Mekanikeren som byttet hjullagerene så trodde han at det kunne være drivknute som var problemet.
    Jeg har søkt på nettet og lest på diverse forum om folk som har akkurat det samme problemet som meg og for de så løste det seg vet å bytte drivaksel.

    Har jeg kommet til riktig konklusjon at disse må byttes(Drivaksel på høyre og venstre side) ?
    Sist endret av Rallyket; 08/12/13 kl 22:42

  4. #4
    Høvding aarnes sin avatar
    Medlem siden
    14. juni 2010
    Sted
    Oslo, Tåsen
    VCCN medlemsnummer
    4
    Innlegg
    5.135
    Antall takk

    Standard

    Aldri lett å si hva problemet er , kommer jo ann på kilometerstand på bilen din.

    De som er hos IPD er vel EMPI, uten at jeg skal si det sikkert.
    Etter mine erfaringer hadde jeg kjøpt nytt på Volvo.

    Synes dog det er rart at dette skjer etter at du har satt på coilover-kit på bilen. ikke noe som er feilmontert eller ikke strammet ordentlig til?
    Høres ut som drivknuter - man får kjøpt ytre (eller var det indre?) løst fra ettermarked i Norge (jeg husker ikke - men det er enten indre eller ytre som er umulig å oppdrive) - det er jo vesentlig billigere enn komplette aksler.
    Sikker på at hjula dine er satt korrekt på? jeg ville sjekket absolutt alt før jeg kjøper nye drivaksler - i mitt tilfelle var det ikke drivakslene, men en kombinasjon av senket bil, store felger (replica) , ikke premiumdekk ++ som gjorde at det ble vibrasjoner.

    Om det er ei drivknute som har fått en smell under montering av senkesett er ikke lett å si, men det er fult mulig. kan hende det holder med å demontere og plukke knuta fra hverandre, kline på med masse nytt fett, kanskje en kule tom. har detti ut?
    Når jeg senket min så datt venstre side ut, og det skjedde ved flere anledninger, så hvis det er et problem med knute/aksel er sjangsen stor for at den er på venstre side, siden den er vesentlig kortere og lettere å dra ifra hverandre...
    Joachim Aarnes
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styreleder

    --
    C40 P8 Twin Ultimate 2023

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. des. 2010
    Sted
    Skien
    Innlegg
    81
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av aarnes Vis post
    Aldri lett å si hva problemet er , kommer jo ann på kilometerstand på bilen din.

    De som er hos IPD er vel EMPI, uten at jeg skal si det sikkert.
    Etter mine erfaringer hadde jeg kjøpt nytt på Volvo.

    Synes dog det er rart at dette skjer etter at du har satt på coilover-kit på bilen. ikke noe som er feilmontert eller ikke strammet ordentlig til?
    Høres ut som drivknuter - man får kjøpt ytre (eller var det indre?) løst fra ettermarked i Norge (jeg husker ikke - men det er enten indre eller ytre som er umulig å oppdrive) - det er jo vesentlig billigere enn komplette aksler.
    Sikker på at hjula dine er satt korrekt på? jeg ville sjekket absolutt alt før jeg kjøper nye drivaksler - i mitt tilfelle var det ikke drivakslene, men en kombinasjon av senket bil, store felger (replica) , ikke premiumdekk ++ som gjorde at det ble vibrasjoner.

    Om det er ei drivknute som har fått en smell under montering av senkesett er ikke lett å si, men det er fult mulig. kan hende det holder med å demontere og plukke knuta fra hverandre, kline på med masse nytt fett, kanskje en kule tom. har detti ut?
    Når jeg senket min så datt venstre side ut, og det skjedde ved flere anledninger, så hvis det er et problem med knute/aksel er sjangsen stor for at den er på venstre side, siden den er vesentlig kortere og lettere å dra ifra hverandre...
    Bilen min har gått 315000

    Kan nok hende at du har rett at det er EMPI fra IPD også.

    Syntes jeg også er rart men de brukte jo tross alt 7 timer på jobben og det kan jo hende noe gikk galt.
    Regner med at mekanikeren som satt på hjullagerene ville sagt noe hvis han så at noe var galt ?
    Burde vel være lett å se når disse blir byttet ?

    Men det rare er jo at problemet bare skjer når jeg trykker på gasspedalen og ikke når jeg slipper den.
    Har 17" felger med 225\45 Nokian hakka R dekk på og problemet var der også før jeg la om til vinterdekk.
    Og det ble tatt 4 hjulskontroll etter senkesettet ble montert.

    Får jo kjøpt drivknute på biltema og er disse å anbefale ?
    Sist endret av Rallyket; 08/12/13 kl 22:58

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. des. 2010
    Sted
    Skien
    Innlegg
    81
    Antall takk

    Standard

    Og vibrasjonene blir kraftigere jo mer jeg trykker på gasspedalen.
    De er så kraftige at det rister i hele og det er ille å kjøre.

  7. #7
    FroBe sin avatar
    Medlem siden
    18. aug. 2011
    Sted
    Rogaland (Ryfylke)
    VCCN medlemsnummer
    1544
    Innlegg
    2.046
    Antall takk

    Standard

    Jeg har merket de samme symptomene med risting i bilen ved akselerasjon, uansett hastighet. Ved konstant hastighet eller bremsing er det ingenting.
    Ristingen ble verre etter bytte av høyre drivaksling på verksted, men litt bedre etter bytte av bærebruer og fjærbeinlager hjemme. Kjenner ikke noe i rattet.

    Ristingen merkes best når jeg er alene i bilen, lastet med kone og unger er det mindre merkbart.
    Siden jeg har
    AWD
    kan jeg ikke eliminere mellomaksling eller bakaksler, men jeg er usikker på hvor jeg skal begynne å lete.
    Bilen min er ikke senket, og det var samme oppførsel både med sommerdekk og vinterdekk.
    Sist endret av FroBe; 09/12/13 kl 10:12
    X Volvo 240 B230F manuell 1989
    X Volvo 850 2.5i 10V manuell 1995
    X Volvo V70 2.0T 2004
    X Volvo XC70 2.4T (US) 2001
    X V70 2.5T AWD 4-C Polestar 240hk - solgt
    XC70 D5 4-C Inscription 230hk 2012, Leaf Tekna 40kWh 2019

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. des. 2010
    Sted
    Skien
    Innlegg
    81
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av FroBe Vis post
    Jeg har merket de samme symptomene med risting i bilen ved akselerasjon, uansett hastighet. Ved konstant hastighet eller bremsing er det ingenting.
    De ble verre etter bytte av høyre drivaksling på verksted, men bedre etter bytte av bærebruer og fjærbeinlager hjemme.

    Ristingen merkes best når jeg er alene i bilen, med kone og unger er det mindre merkbart.
    Siden jeg har
    AWD
    kan jeg ikke eliminere mellomaksling eller bakaksler, men jeg er usikker på hvor jeg skal begynne å lete.
    Bilen min er ikke senket, og det var samme oppførsel både med sommerdekk og vinterdekk.
    Byttet forstillinga på begge sider tidligere i år dvs bærearmer,kyllingbein,styrestag og bærekule.
    Fjærbeinlager ble byttet bade foran og bak når senkesettet ble montert.
    Og bremseskiver ble byttet bade forann og bak tidligere i år.

  9. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. des. 2010
    Sted
    Skien
    Innlegg
    81
    Antall takk

    Standard

    Ringte Jorkjend i Skien tidligere i dag og forklarte problemet mitt, han jeg pratet med på verkstedet mente at det kunne enten være drivknute eller drivaksel på høyre side(Leddet på midten av akselen på høyre side).
    Han kom også med priser bare på delene og for både høyre og venstre side, og disse var rundt 6600 for høyre drivaksel og rundt 5500 for venstre drivaksel.
    Syntes dette var usannsynlig dyrt og med jobb(bytting av drivaksel på høyre side) + høyre drivaksel(Delen) så kom det på ca 8400.

  10. #10
    FroBe sin avatar
    Medlem siden
    18. aug. 2011
    Sted
    Rogaland (Ryfylke)
    VCCN medlemsnummer
    1544
    Innlegg
    2.046
    Antall takk

    Standard

    Jeg betalte nettopp kr 8590 for å få byttet høyre drivaksling på lokal Volvoverksted.
    Hadde ikke lyst til å gjøre det selv da det visstnok renner ut litt olje under byttingen, det er ikke så kjekt jobb i en liten garasje.

    Ristingen min ble mer merkbar etter bytte av høyre drivaksling på verkstedet.
    Jeg ba dem sjekke drivakslinger og drivknuter.

    Kanskje jeg bør spandere en sjekk på et annet verksted i tillegg?
    Sist endret av FroBe; 09/12/13 kl 17:46
    X Volvo 240 B230F manuell 1989
    X Volvo 850 2.5i 10V manuell 1995
    X Volvo V70 2.0T 2004
    X Volvo XC70 2.4T (US) 2001
    X V70 2.5T AWD 4-C Polestar 240hk - solgt
    XC70 D5 4-C Inscription 230hk 2012, Leaf Tekna 40kWh 2019

  11. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. des. 2010
    Sted
    Skien
    Innlegg
    81
    Antall takk

    Standard

    Det høres ikke ut som om du har hatt flaks akkurat :/
    Kansje problemet ditt kan være venstre drivaksel ?
    Men har jeg egentlig så mange andre feil som kan tilsvare at bilen kun rister når jeg trykker på gasspedalen ?
    Hele forstillinga er jo byttet foran begge sider, dempere og fjærer samt fjærbeinslager er byttet foran og bak begge sider,øvre motorfeste er byttet,hjullager foran byttet begge sider.
    Alt dette er gjort i år.

  12. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. des. 2010
    Sted
    Skien
    Innlegg
    81
    Antall takk

    Standard

    Oppdatering:
    Var hos Jorkjend i Skien tidligere i dag og fikk de til å sjekke ut hva det kunne være, de kom frem til at det er høyre drivaksel som er defekt.
    De tok en prøvetur med bilen samt at de sjekka under bilen selvfølgelig.
    Fikk pris på delen og den koster ca 6700 + jobb.
    Var så snille og tok ingenting for å sjekke problemet siden jeg mest sannsynlig hadde masse utgifter før jul

    Er det noen andre steder jeg kan handle drivaksel av god kvalitet til en rimligere penge eller burde jeg satse på volvo orginal del ?

  13. #13
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. jan. 2010
    Sted
    Romedal, i stange kommune
    Innlegg
    1.391
    Antall takk

    Standard

    sikker på at denne problemet ikke kom ETTER senkesett jobben? 7 timer var jo ganske drøyt, ikke mulig de har dratt ut den midtre leddet på høyre drivaksel?

    Jeg plukket av girkassa på min v70n og da løsnet jeg høyre drivaksel, husker det var en del jobb med å løsna den og samtidig ta den ut uten av leddet glei fra hverandre, altså to langer deler å holde kontroll på. Klarte seff å få dela glidd fra hverandre, så måtte ta opp og rengjøre og hele pakka. Men var ikke mye som skulle til før leddet var glidd ta.
    tidligere navn: Greenshadow

    Volvo og kun volvo.

  14. #14
    cortinaterje sin avatar
    Medlem siden
    03. mars 2010
    Sted
    Kristiansand
    VCCN medlemsnummer
    1885
    Innlegg
    557
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Rallyket Vis post
    Oppdatering:
    Var hos Jorkjend i Skien tidligere i dag og fikk de til å sjekke ut hva det kunne være, de kom frem til at det er høyre drivaksel som er defekt.
    De tok en prøvetur med bilen samt at de sjekka under bilen selvfølgelig.
    Fikk pris på delen og den koster ca 6700 + jobb.
    Var så snille og tok ingenting for å sjekke problemet siden jeg mest sannsynlig hadde masse utgifter før jul

    Er det noen andre steder jeg kan handle drivaksel av god kvalitet til en rimligere penge eller burde jeg satse på volvo orginal del ?

    Jeg byttet nettopp høyre drivaksel på min 02 V70 D5 aut km 285000.

    Org Volvoaksel 8252046 kostet 5661,- pluss "drivaksel returobjekt 8258046" kr. 879,75 = Tot. 6541,- ferdig avrundet.
    Jobben gjorde jeg selv og panten er hentet ut.

    tjm
    ct

    Det er ikke bare Volvo som ruller
    V70 D5 2002

Lignende tråder

  1. drivaksel s60
    By sveimyrv in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 1
    Siste post: 27/02/12, 21:20
  2. Drivaksel HF og VF
    By Frankster in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 6
    Siste post: 16/03/11, 13:40
  3. Drivaksel v70 sp.mål
    By Johannes in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 1
    Siste post: 26/02/11, 22:38

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •