Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  2
Viser resultater 1 til 12 av 12

Tråd: torsen diff VS Lamel Diff.

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. feb. 2010
    Sted
    hjartdal/telemark
    VCCN medlemsnummer
    733
    Innlegg
    1.249
    Antall takk

    Standard torsen diff VS Lamel Diff.

    hei,
    begynner å bli ganske lei av å ikke komme opp der jeg vil.
    jeg har åpen diff, så den spinner på et hjul.
    jeg kommer opp, men det må en del forsøk til.
    var en dag jeg skulle snu på parkeringa mi, da satte jeg bilen i 1gir, av med brekk å ut med clutch,
    det gikk verken framover eller bakover. gikk ut av bilen, bilen stod fortsatt i gir å på tomgang, å den stod å slurra.

    jeg lurer på, hva er best på vinterføre av torsen Diff eller orginal LSD (limited slip diff)

    diffen skal sitte på en 945 med 120hk

    MvH kompi

  2. #2
    Registrerte brukere samaron sin avatar
    Medlem siden
    01. mai 2012
    Sted
    Jæren
    Innlegg
    978
    Antall takk

    Standard

    Har selv torsen differensial i min bil og må si jeg er fornøyd så langt. Riktignok ikke hatt mer enn én situasjon hvor den har vært nyttig, så har ikke mye erfaring. Fordelen med torsen differensialen er at den overfører kraft til hjulet med best grep, og aktivt regulerer mellom hjulene under drift. Det vil jo si at det hjulet som ikke spinner vil få kraft og bli drevet.
    Vanlig lamelldifferensial vil vel ikke regulere kraft til hjulet med best grep, men generelt bremse opp og tilføre kraft. Har hørt at disse blir slitt og dårlige med tiden, så kan være en fordel å overhale bakakslingen om du kjøper en brukt.

    Kan være skummelt med differensialbrems. Hvis du først får sleng på bilen så vil den slenge mer. Har selv hatt et par ubehagelige opplevelser med det på snøføret.

  3. #3
    Registrerte brukere kermitt sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Stjørdal
    Innlegg
    2.722
    Antall takk

    Standard

    Personlig liker jeg godt lockere, de er veldig forutsigbare. Men det krever at du legger om kjørestilen, kan fort bli mye av det gode om du kjører aggresivt i glatte svinger. Ellers så er det absolutt tia for en skikkelig vinterbil. Kan du sette volvoen inne i vinter og bruke opp en kingcab i saltet i stedet.
    -90 VOLVO 745
    -84 TOYOTA Hilux

    Har du svart interiør til 700/900 å selge? Trykk der! --> ØNSKES KJØPT!

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. feb. 2010
    Sted
    hjartdal/telemark
    VCCN medlemsnummer
    733
    Innlegg
    1.249
    Antall takk

    Standard

    har lurt på å kjøpe kingcab ja, men har snart ikke plass til flere volvoer i garasjen. det står 4stk der ifra før

  5. #5
    Registrerte brukere kermitt sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Stjørdal
    Innlegg
    2.722
    Antall takk

    Standard

    Da blir du vel nødt til å kjøpe en torsen diff da om framkommelighet er målet.
    -90 VOLVO 745
    -84 TOYOTA Hilux

    Har du svart interiør til 700/900 å selge? Trykk der! --> ØNSKES KJØPT!

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. feb. 2010
    Sted
    hjartdal/telemark
    VCCN medlemsnummer
    733
    Innlegg
    1.249
    Antall takk

    Standard

    trur det blir julegave på meg selv da

  7. #7
    Moderator Morgis sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    VCCN medlemsnummer
    9
    Innlegg
    6.063
    Antall takk

    Standard

    torsen er det beste til vanlig bruk.
    Den er vedlikeholdsfri og solid.
    Lamelldiff fungerer fint, men blir utslitt med åra, og mange eiere har benyttet feil olje på disse tidligere som spiser oppp kløtsjplatene.
    '07 V70 R ✓
    '95 850 T-5R

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. juli 2012
    Innlegg
    49
    Antall takk

    Standard

    Eg har sparten locker, den va billige og god, den låse og opne veldigt fint ;-) monteringo var og ganske lett, 4 dele, 4 fjære, 4 "stempel" og ein "bolt" ;-)

  9. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. feb. 2010
    Sted
    hjartdal/telemark
    VCCN medlemsnummer
    733
    Innlegg
    1.249
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Morgis Vis post
    torsen er det beste til vanlig bruk.
    Den er vedlikeholdsfri og solid.
    Lamelldiff fungerer fint, men blir utslitt med åra, og mange eiere har benyttet feil olje på disse tidligere som spiser oppp kløtsjplatene.
    åssen olje er riktig?

  10. #10
    Registrerte brukere kermitt sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Stjørdal
    Innlegg
    2.722
    Antall takk

    Standard

    Du må ha GL5 MED LS tilsettning. Fleste brukte bare vanlig GL5 og da blir lammelene for glatte og slites ut. FK har Gl5 olje med ferdig blanda LS tilsettning i til en fin penge.
    -90 VOLVO 745
    -84 TOYOTA Hilux

    Har du svart interiør til 700/900 å selge? Trykk der! --> ØNSKES KJØPT!

  11. Takk vassengen takket for denne posten
  12. #11
    Registrerte brukere Kauto sin avatar
    Medlem siden
    23. juni 2012
    Sted
    Kristiansand
    Innlegg
    210
    Antall takk

    Standard

    Kjører truetrac på min 940, å den funker veldig bra syns jeg! Kjører man vanlig merker man ingenting, men vill du spinne er det alltid rett på 2 hjul, hører ingen lyder. Drar seg bra fram, testet med ene hjule på snø/is og andre på våt asvalt i bakke og bilen bare kjørte fint opp uten hjulspinn. Har bare godt å si om den!

    http://www.youtube.com/watch?v=2fTYlGayCbk
    Sist endret av Kauto; 13/12/13 kl 19:09
    *Volvo V40 2001 mod - Solgt *Volvo 940 LT 1996 mod - Solgt *Volvo 244 1978 mod - Solgt *Volvo 144 B20A 1973 mod - Solgt *Volvo 850 2,5 20v 1995 mod - Solgt *Volvo 940 LT 1997 mod - Solgt *Volvo 940 Classic 1996 mod - God bilen!

  13. Takk kompi takket for denne posten
  14. #12
    Registrerte brukere eab sin avatar
    Medlem siden
    27. nov. 2010
    Sted
    7036
    Innlegg
    1.468
    Antall takk

    Standard

    Den gamle typen truetrac (før de begynte å skrive "VOLVO" i benevnelsen på summit, og før de kom med høy preload) er litt uggen på is/asfalt, hvis man skal gjøre slik Kauto nevner.

    Har hatt den gamle typen i en tidligere bil, og har nå den "nye" typen i 940'n. Det er ganske stor forskjell. Den nye har, som beskrivelsen sier, MYE mer forspenn. Følelsen av at hele bilen spennes opp ved pådrag ut av svinger er borte, istedenfor så river den seg løs mye lettere. Så selve prinsippet bak en torsendiff blir litt vannet ut med så mye forspenn. Men til framkommelighet og leking er den jo helt suveren i forhold til prisen.

    Nå skal det sies at jeg synes biler med de gamle lamelldiffene er helt supre å leke seg med, så lenge diffene er i god stand. Forutsigbart og kontrollerbart. Truetrac med mye forspenn er nesten på høyde med disse

Lignende tråder

  1. diff
    By b23f in forum Dekk, felg, chassi og bremser
    Svar: 1
    Siste post: 16/10/11, 21:27
  2. 740 diff på 240
    By cossykiller in forum Motor og gir
    Svar: 3
    Siste post: 02/12/10, 14:52

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •