Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11

Tråd: *LØST* Merkelig Xenon-oppførsel?

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    26. nov. 2013
    Sted
    Jessheim
    VCCN medlemsnummer
    1120
    Innlegg
    25
    Antall takk

    Standard *LØST* Merkelig Xenon-oppførsel?

    Hei alle sammen!
    Dette er min første tråd som nytt forum-medlem på VCCN!

    Har akkurat kjøpt en 2006 XC90 Excecutive og er så langt VELDIG fornøyd med skuta! Herlig bil med nok plass til hele familien!

    (Foreløpig) har jeg bare ett problem som irriterer meg litt og jeg tenkte jeg skulle høre her on noen har erfaring eller tips før jeg kjøper meg en ny frontlykt til gudene-vet-hvor-mange-tusen...

    Etter ca 10 minutters kjøring slutter høyre frontlykt å lyse og jeg får feilmelding om at 'halvljus' ikke fungerer. Lar jeg bilen stå en stund, fungerer begge lyktene igjen, men etter de samme 10 minuttene slukker høyre lykt igjen...

    I den perioden den faktisk virker, synes jeg luset 'flimmrer' litt... Synes ikke så godt når jeg ser rett i lampa, men står jeg parkert foran en husvegg, ser man tydlig en slags skjelving.

    Er det pæra som er i ferd med å ryke, ballast eller må hele lykta byttes. Jeg har ingen erfaring med Xenon, så derfor dette spørsmålet før jeg begynner å bytte dyre deler som jeg jeg kanskje ikke trenger å bytte...

    FiGu

    EDIT: Pæra er byttet og problemet løst! Forrige eier kjøpte en ny pære til meg (!) på Bilia siden feilmeldingen dukket opp under "overtagelsen". Ikke værst, hva?
    Sist endret av FiGu; 03/12/13 kl 10:37 Begrunnelse: Oppdatert med løsning...

  2. #2
    FroBe sin avatar
    Medlem siden
    18. aug. 2011
    Sted
    Rogaland (Ryfylke)
    VCCN medlemsnummer
    1544
    Innlegg
    2.046
    Antall takk

    Standard

    Det høres ut som dårlig pære gjør at elektronikken i ballasten går varm og ikke klarer å levere stabil 85V til pæra.

    For å eliminere om det er pæra kan du bytte venstre og høyre pære for å se om problemet flytter seg.
    Hvis det er pæra bør du kanskje bytte begge to for å beholde samme farge og lysstyrke på begge sider, pærene taper lysstyrke og blir blåere når de er gamle.
    Nye originale Xenon-pærer koster fort over kr 1000 hos merkevareforhandler, men bare noen hundrelapper i utlandet, men se opp for åpenbare kopier på eBay.
    Billige uoriginale pærer i Norge gir ofte svakere og blåere lys enn originalpærene.
    Sist endret av FroBe; 04/12/13 kl 14:24 Begrunnelse: Fjernet antydning i første linje om "dårlig ballast" og la til "dårlig pære" etter feilen ble funnet.
    X Volvo 240 B230F manuell 1989
    X Volvo 850 2.5i 10V manuell 1995
    X Volvo V70 2.0T 2004
    X Volvo XC70 2.4T (US) 2001
    X V70 2.5T AWD 4-C Polestar 240hk - solgt
    XC70 D5 4-C Inscription 230hk 2012, Leaf Tekna 40kWh 2019

  3. #3
    Registrerte brukere immortal92 sin avatar
    Medlem siden
    22. juni 2011
    Sted
    Stryn
    Innlegg
    889
    Antall takk

    Standard

    Ville ha sjekka sikringen, sjøl om det er VELDIG liten sjangs men det er verdt å prøve... Opplevde det på min, da den ikkje hadde godt heilt av så var såvidt kontakt og lyset kom og for sånn som det ville...

  4. #4
    Moderator Morgis sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    VCCN medlemsnummer
    9
    Innlegg
    6.063
    Antall takk

    Standard

    jøss så vanskelig dere gjør det.
    bytt pæra. Den er utbrent.

    Flimring er som regel bare vibrasjoner som forplanter seg fra motor på tomgang. Prøv å gi den litt turtall og se om "flimmer" forsvinner
    '07 V70 R ✓
    '95 850 T-5R

  5. #5
    Registrerte brukere Jimmen sin avatar
    Medlem siden
    07. jan. 2013
    Sted
    Rørvik , Trøndelag
    Innlegg
    1.095
    Antall takk

    Standard

    Kjent tegn på deffekt pære er jo også en ganske rosa lys.
    09mod Ford S-Max 2.2TDCI Tit-S Individual Familiebil
    10mod Audi A6 Allroad 3.0TDIQ Konebil
    95mod Volvo 940 Turbo Banebil

  6. #6
    Registrerte brukere Stig-Arne sin avatar
    Medlem siden
    27. mars 2010
    Sted
    Harstad, Norway, Norway
    Innlegg
    975
    Antall takk

    Standard

    Xenon pærer har flere måter å vise at de er defekt på.
    En måte, er at lyset begynner å bli rosa.
    En annen er at pæra fungerer, men slukker etter en liten stund som i ditt tilfelle
    Og selvfølgelig en siste måte er jo at den rett og slett ikke lyser i det hele tatt
    Er ganske lett å se at pæra er slitt, om du ser på kulen inne i pæra, så skal denne være blank når pæra er ny, er denne helt mørk eller gul så er pæra rett og slett utslitt.
    Volvo XC70 2013- D4 AWD

    Har VIDA / DICE

  7. #7
    Registrerte brukere knetrom sin avatar
    Medlem siden
    03. okt. 2010
    Sted
    Hordaland
    Innlegg
    417
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av FroBe Vis post
    Billige uoriginale pærer i Norge gir ofte svakere og blåere lys enn originalpærene.
    Begge mine røk i løpet av 2 uker for et års tid siden, da byttet jeg først til en pære til 1100 kr fra Wurth (husker ikke merket) som en kompis hadde liggende til sin S60, mens den andre kjøpte jeg på Biltema. Jeg legger ikke merke til noen forskjeller de to pærene i mellom. Siden jeg byttet begge tilnærmet samtidig, så får jeg en god test av evt forskjeller i holdbarhet den dagen en eller begge ryker, da skal jeg prøve å huske å oppdatere verden Uansett så har begge nå vart i over et år, så per nå går jeg for Biltema til 250 kr i stedet for Wurth sine. Jeg fant Wurth-pæren på nett til ca 6-700 kr i en kjipere innpakning forresten, men det er fortsatt for dyrt og har for lang ventetid når pæren er røket, forutsatt at Biltema sin gjør samme nytten.
    '79 Kadett C 2,4i
    x '07 V70 2,4D, div 240, 740, 940 og andre gamle biler

  8. #8
    Moderator Morgis sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    VCCN medlemsnummer
    9
    Innlegg
    6.063
    Antall takk

    Standard

    om man har D2 sokkel, noe de fleste
    P2
    bilene har, skal man være forsiktig med kinapærer.
    Dårlig kontakt er et kjent problem, og fører lett til sveising under oppvarming.
    Da smelter sokkelen etter kort tid.
    IMAG4261_zps08f54c41.jpg
    '07 V70 R ✓
    '95 850 T-5R

  9. #9
    Registrerte brukere Kenny_ sin avatar
    Medlem siden
    18. des. 2012
    VCCN medlemsnummer
    946
    Innlegg
    64
    Antall takk

    Standard

    Byttet nettopp xenon pærer på min v70.
    Symtonene var at venstre lykt slukket etter 1min. Tok jeg på park lys eller stoppet/startet bilen lyste pæren i ca ett min til.
    Ikke tegn til rosa farge.

    Kjøpte 2 nye osram D2R på bsr i bergen. Betale vel ca 1350,-
    Valgte å kjøpe i butikk da jeg kjører mye på mørke veier, og ville ha det i orden med en gang.

    Er vel også lettere å bytte på xc90 enn v70

  10. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    26. nov. 2013
    Sted
    Jessheim
    VCCN medlemsnummer
    1120
    Innlegg
    25
    Antall takk

    Standard

    Hei alle og takk for mange gode forslag!
    Jeg gjorde som FroBe foreslo, og byttet om pærene - forresten lekende lett å nappe ut lykra på XC90... Lenge så det faktisk ut som om dét faktisk løste hele problemet ettersom feilmeldingen ikke dukket opp ettter de vanlige 10 minuttene, men etter en ny halvtime eller så, fikk jeg feilmeldingen. Lyset var faktisk ikke helt slukket/dødt selv om jeg fikk feilmelding, men nå var den flimringen påfallende på vesntre lykt, så da regner jeg med at det er pæra.
    Takk for gode råd...

  11. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. mai 2012
    Innlegg
    2.173
    Antall takk

    Standard

    Byttet på min V70 til pærer ifra Xenonknugen i går. Det var ikke lett, men jeg klarte det så vidt uten å demontere noe som helst i motorrommet. Trangt som fy. Men kan ikke si jeg er så imponert over D2R kontakten.
    V70 2.4D aut. 2002 mod.

Lignende tråder

  1. Merkelig oppførsel etter automatflushing xc70 d5 2005
    By TommyG in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 5
    Siste post: 20/11/13, 21:20
  2. Merkelig oppførsel på tankmåler i V70
    By Svirre in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 2
    Siste post: 05/05/13, 08:08
  3. Svar: 3
    Siste post: 14/03/13, 12:51
  4. 740 med rar oppførsel!
    By V0lv0 in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 6
    Siste post: 25/01/12, 17:37
  5. Merkelig oppførsel når det bremses og gasses - 1995 855
    By mrstfu in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 8
    Siste post: 09/08/11, 21:25

Tagger for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •