Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  2
Side 3 av 3 FørstFørst 1 2 3
Viser resultater 51 til 67 av 67

Tråd: Budgettbygg, div spm.

  1. #51
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. nov. 2010
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    333
    Antall takk

    Standard

    Tøft!
    Støypjernsmanifoilen GIK leverte en gang i tia?
    Noe forskjell på den store vacumklokka m 2 nippler, og den med 1? Fant en B21ET fordeler under rydding tidligere i dag, var bare en nippel der..

  2. #52
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Mattis Vis post
    Tøft!
    Støypjernsmanifoilen GIK leverte en gang i tia?
    Noe forskjell på den store vacumklokka m 2 nippler, og den med 1? Fant en B21ET fordeler under rydding tidligere i dag, var bare en nippel der..
    Takk. Det er ikke noe man ser hver dag iallefall.

    Kommer fra GIK ja, men det er ikke den vanlige VT211/212 manifolden. Dette er en Ekstra High Performance utgave hvor eksosen fra syl. 1&4 er adskilt fra eksosen fra syl. 2&3.

    Den store vakumklokken med bare en nippel er en ekte turboklokke som bare står på B21ET/FT fordelerene og på R-Sport fordelerene.
    De som har to nippler står orginalt på sugemotorer.
    Sist endret av Batland; 01/03/14 kl 23:11

  3. #53
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. nov. 2010
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    333
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Takk. Det er ikke noe man ser hver dag iallefall.

    Kommer fra GIK ja, men det er ikke den vanlige VT211/212 manifolden. Dette er en Ekstra High Performance utgave hvor eksosen fra syl. 1&4 er adskilt fra eksosen fra syl. 2&3.

    Den store vakumklokken med bare en nippel er en ekte turboklokke som bare står på B21ET/FT fordelerene og på R-Sport fordelerene.
    De som har to nippler står orginalt på sugemotorer.
    Reodor felgen patenter/über lavt budgett er jo 10x artigere en katalogtrimming. Skal komme tilbake på totalkostnad/bremsepapirer når denne er i bil, men så langt har den kostet ca 5000 (LH nett, innsug, spjeldhus, topp, 940manifoil, turbo, fordeler/tenningsanlegg, 3"lmm, råder, hjerner og chip), mye kompisrabatter da.

    Hvor vanskelige er de manifoilene å få tak i(vt211/212)? har lyst å testa en sånn en, bare for å ha gjort det liksom.

    Så om jeg forstår deg rett, så er eneste forskjellen antallet nippler?

    Random spørsmål: Samme toppbolter på B19/21/23, som B230? dette er jo som sagt et rydde/budgettbygg, fant en pakke spillernye toppbolter til Bxx i hylla

  4. #54
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Enig med du. Det er derfor jeg holder på med forgassere og K-jet. Det er utfordrende og gir uslåelig valuta pr. kr.

    Jeg anbefalte i sin tid en VT211 manifold til lowtech her inne. Han ringte bare til GIK og kjøpte en. Man skal imidlertid være klar over at man trenger en turbo med ett "on center" turbinhus eller man må lage en adapter til det turbinhuset man bruker.

    Den eneste synlig forkjellene på vakumklokkene er antall nippler, men det er forskjell på hvor mye de retarderer tenningen.

    Nei, de gamle motorene bruker solide bolter og B230 bruker strekkbolter som i praksis er sterke nok for folk flest.
    Sist endret av Batland; 02/03/14 kl 15:44

  5. #55
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. juni 2013
    Innlegg
    1.446
    Antall takk

    Standard

    Men dobbel k-jet, er det en solenoid og en trykkbryter til styring til kjet nr2? Så den slår inn ved f.eks 1 bar. Kunne ikke tenke deg og tegne det bensin flytskjemaet? Ble litt interessert å se hvordan dette funker i praksis.

  6. #56
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. nov. 2010
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    333
    Antall takk

    Standard

    Dette må jo være den såkalte vt211 manifolden.. Men holder meg til 940 manifolden på denne
    http://www.gikturbo.se/performance/a...oer-volvo.html

    De hadde en annen og, men den ser annerledes ut
    http://www.gikturbo.se/performance/u...21-23-230.html

    Noen her inne som har brukt intercoolern til sierra rs500 i en volvo? etter det jeg klarer å se av bilder, så burde den passe rimelig bra

  7. #57
    Registrerte brukere oar83 sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Ørsta
    Innlegg
    1.538
    Antall takk

    Standard

    Har eit slik liggande. Er det fordel å bruke dette kontra FT/FK greinrøret ?






  8. #58
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    03. mars 2010
    Sted
    Aure i Møre og Romsdal
    Innlegg
    692
    Antall takk

    Standard

    Jeg har kjørt RS500-cooler i 240, passer helt fint, men du må kappe inn/utløp, vri de 180', for så å sveise de fast igjen. De peker inn mot motor orginalt.
    "300hk på en td04 18T ? Inte rart norska volvor går skit

    Et peak på "300"hk före motrykket stiger til himmelen och bilen tappar effekt som fy..."

  9. #59
    Registrerte brukere oar83 sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Ørsta
    Innlegg
    1.538
    Antall takk

    Standard

    Visst ikkje, så selger Do88.se modelltilpassa cooler:
    http://www.do88.se/sv/artiklar/volvo...tercooler.html

  10. #60
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. nov. 2010
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    333
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av JonasS Vis post
    Jeg har kjørt RS500-cooler i 240, passer helt fint, men du må kappe inn/utløp, vri de 180', for så å sveise de fast igjen. De peker inn mot motor orginalt.
    Allright! Hadde du oljekjøler der den står orginalt? Tenker da selvsagt på intercooler-oljekjøler klaring, bare spør, er jo verdens minste jobb å flytte den om det ikke skulle være plass.

    Sitat Opprinnelig postet av oar83 Vis post
    Visst ikkje, så selger Do88.se modelltilpassa cooler:
    http://www.do88.se/sv/artiklar/volvo...tercooler.html
    Har en sånn en, skal i en annen bil, man får en hel alu rs500 cooler for ca halve prisen.. spare, der det spares kan

  11. #61
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Skårholen Vis post
    Men dobbel k-jet, er det en solenoid og en trykkbryter til styring til kjet nr2? Så den slår inn ved f.eks 1 bar. Kunne ikke tenke deg og tegne det bensin flytskjemaet? Ble litt interessert å se hvordan dette funker i praksis.
    Hvis du kjenner til Savargjengen så vet du at dette er dyktige karer, men K-jet taklet de ikke. Historen sier at de var så vanvittig lei K-jet at de samlet opp alt av K-jet deler i hele bygden og satt fyr på det som ett Jonsok bål. Dette sier mye om hva folk har slitt med.
    Jeg valgte derfor å ta dette som en alvorlig utfordring og etter noe utvikling så fungerte det utmerket. Det er helt sikkert andre som har klart tilsvarende eller bedre, men inntil videre er dette ukjent for meg og derfor vil jeg beholde "min" løsning for meg selv.

    Det er helt sikkert forskjellige løsninger som fungerer så her er det bare å legge hodet i bløt prøve seg frem.

    Her GaleBanks VT211 manifolden:



    Her testmotoren med turbo og dobble K-jet som fungerte direkte godt.



    Søkeord: B21ETL2 B21ETLx2
    Sist endret av Batland; 31/01/24 kl 19:48

  12. #62
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av oar83 Vis post
    Har eit slik liggande. Er det fordel å bruke dette kontra FT/FK greinrøret ?
    Jeg er av den oppfatning, ja.
    Som du ser har denne manifolden noen vannrette kanaler med fine svinger. De orginale turbomanifoldene har knappe og stygge 90 graders knekker rett etter eksospakningene på toppen og så det samme rett før turboen. Dette er en soleklar ulempe.
    Man kan spørre seg selv. Hvis man begynner med å holde turboen med åpningen til turbinhuset rett mot eksosportene på syl. 2&3 og så flytter den ca. 25 - 30 cm fra så ser det bra ut. Hvorfor tar man da å flytter denne åpningen langt ned og veldig nært motorblokken?

    VT211 manifolden passer ikke til 13C og da er mye gjort. En E46 eller E50 Turbo med On-center T4 A/R0,58 turbinhus er det rette valget her.
    Jeg har A/R0,69, men dette er litt stort på en B21 her på vestlandet.
    Ekstern WG gjør at eksosen fra turbinhjulet kan fløde ufortyrret rett inn i downpipen. Dette er en kjempefordel.
    Sist endret av Batland; 03/03/14 kl 18:57

  13. #63
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Mattis Vis post
    Dette må jo være den såkalte vt211 manifolden.. Men holder meg til 940 manifolden på denne.
    Det er det nok.
    Det er fordeler og ulemper med det meste, men med en GOD turbo og en korrekt tilpasset 940 manifold så er potensialet for ett godt resultat definitivt til stede.

  14. #64
    Registrerte brukere oar83 sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Ørsta
    Innlegg
    1.538
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Jeg er av den oppfatning, ja.
    Som du ser har denne manifolden noen vannrette kanaler med fine svinger. De orginale turbomanifoldene har knappe og stygge 90 graders knekker rett etter eksospakningene på toppen og så det samme rett før turboen. Dette er en soleklar ulempe.
    Man kan spørre seg selv. Hvis man begynner med å holde turboen med åpningen til turbinhuset rett mot eksosportene på syl. 2&3 og så flytter den ca. 25 - 30 cm fra så ser det bra ut. Hvorfor tar man da å flytter denne åpningen langt ned og veldig nært motorblokken?

    VT211 manifolden passer ikke til 13C og da er mye gjort. En E46 eller E50 Turbo med On-center T4 A/R0,58 turbinhus er det rette valget her.
    Jeg har A/R0,69, men dette er litt stort på en B21 her på vestlandet.
    Ekstern WG gjør at eksosen fra turbinhjulet kan fløde ufortyrret rett inn i downpipen. Dette er en kjempefordel.
    Ja, takk for info. Har forstått at det er litt delte meiningar om dette er hensiktsmessig å bruke. Hadde er mål om å få teste dette iløpet av vår/ sommaren iår sidan bilen står vinterlagra.
    Dette har t4 ja. Brukar e46 med T3 med ar 0.63, samt 3" atp baklokk, men får lage til flensen slik at det passar. Og bytte baklokket. Samt bygge om slik at eg får bruke en 38mm wg sidan det ordinært er 27mm på greinrøret.
    Virka iallefall som solide saker, bra med gods å ta av.

  15. #65
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av oar83 Vis post
    Ja, takk for info. Har forstått at det er litt delte meiningar om dette er hensiktsmessig å bruke. Hadde er mål om å få teste dette iløpet av vår/ sommaren iår sidan bilen står vinterlagra.
    Dette har t4 ja. Brukar e46 med T3 med ar 0.63, samt 3" atp baklokk, men får lage til flensen slik at det passar. Og bytte baklokket. Samt bygge om slik at eg får bruke en 38mm wg sidan det ordinært er 27mm på greinrøret.
    Virka iallefall som solide saker, bra med gods å ta av.
    Som nevnt tidligere så brukte lowtech her inne en slik manifold med ett vinklet adapter til T3 turbinhus. Først ble det brukte en E50, men denne ble etterhvert byttet ut med en IRX450. Begge deler fungerte godt og det vil nok oppsettet ditt også gjøre.

  16. #66
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. nov. 2010
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    333
    Antall takk

    Standard

    Har ikke rørt seg en mm her, pga mangel på blokk/lite tid.
    Begynner å lure på om jeg skal kaste HY35'en på denne motoren, da jeg snubla over en HE351 som kan brukes på den mer seriøse motoren..

    Så nå har jeg naturligvis spm om grenrør, hjemmemekk, eller 940?
    Vet at en HY35 får plass mellom motor og støtdempertårn, ved bruk av 940 manifoil.. Men sagde i stykker en ødelagt 940 manifold, var ikke akkurat stor diameter inni røra, man vil jo få mer volum i røra på et hjemmemekka ett.

    Så lurer på hva er best: gasshastighet, eller å tømme sylindra fortest mulig..

    P.S Batland
    Har ikke kommet så langt at jeg har fått pakka ihop ET sprutet, gir beskjed når det sendes

  17. #67
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Minst mulig diameter er å foretrekke i praksis fordi spool up forbedres dramatisk uten av man taper toppeffekt av betydning.

    31.01.2024

    Da er en kar i gang med ett B230 budsjettbygg her. Motor oppsettet er som vi følger luftens vei gjennom systemet.

    En brukt GM 6,5L turbo. ca. kr. 2000,- Oppgradert med 1,0 BAR actuator, en hjemmelaget actuatorbrakett og en billig bleed ventil.
    Stor 3" Kinaintercooler med tette turbulatorer innvendig. ca. 2000,-
    Hjemmeportet 530 topp, helst oppgradert med 46/38 ventiler.
    KLR-T2 kam med oppgraderte ventilfjærer. ca. 1600,-
    Originale FK stempler dreide til Batland spec. 76x4,5 mm
    940 eksosmanifold.
    3" eksosanlegg.

    Oppgradert bensinpumpe, bedre strømforsyning og bedre jording til den, nye Siemens #961 dyser; 3" LMM og bensin og tenningschip kommer i tillegg.
    Så må man ha sterkere clutch.
    Målet er 350+ hk.
    Sist endret av Batland; 31/01/24 kl 22:17

Side 3 av 3 FørstFørst 1 2 3

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •