Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  2
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 25 av 67

Tråd: Budgettbygg, div spm.

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. nov. 2010
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    333
    Antall takk

    Standard Budgettbygg, div spm.

    Hei.

    Har samla på meg mye rart igjen, fant ut at den artigste måten å rydde på, er jo å klappe dette ihop til en nesten-gratis-franken-motor.

    Ang bunndel tenker jeg: B230A blokk m ettermontert underspyling, 13mm råder, ta litt av stemplene. Thats it.

    Men når det kommer til topp og sånnt er jeg litt usikker, har 530, 398, og 405 topper liggende. Hva er best "out of the box"?
    Har også div kammer liggende, men regner med at det blir en A kam, da jeg ser denne ofte blir anbefalt.

    Har F, og E innsug, Forstår det slik at E innsuget er best, men hva bør man gjøre ved bruk av det? Sveise dyseholdere, eller borre i toppen? Er det ene bedre enn det andre?

    Har en (90talls) støypjernsmanifold, som er plana, og åpna, tenkte jeg bare skulle klappe på en std T3. Ville denne blitt en flaskehals? hvis det, kan man finne noe bedre hos høggern/orginalmontert på andre biler, og i så fall hva?

    -Mathias

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Tipper at du blir positivt overrasket over resultatet her.

    Til en mild turbomotor mener jeg at du bør styre langt unna 405 og 531 toppene.

    530 toppen er ok, men jeg foretrekker 398 toppen pga den orginale utluftingen på toppdekselet. I tillegg sier de som har flødet disse toppene at 398 toppene fløder bedre enn 530 toppene.

    Volvo valgte selv å sette dysene i toppen når de brukte E- manifolden. Dette er ikke tilfeldig og er derfor den rette måten å gjøre det på.

    En original Volvo 740 T3 turbo er nesten ok, men i minste laget. Sierra Cosworth turboene har større luftkapasitet og ett "uendelig" mye bedre turbinhus.

  3. #3
    Registrerte brukere Tinnsoldaten sin avatar
    Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    Karmøy, Rogaland
    Innlegg
    1.120
    Antall takk

    Standard

    Sniker inn et lite spørsmål her, forsåvidt relatert...
    Er det noen reell forskjell på 398 og 160-toppene? Har alltid hatt for meg at de er stort sett like, men 160 er en eldre utgave.
    -70 Volvo 164
    -70 Volvo 142 2,5
    -97 Volvo 850R


    If it has tits or wheels, it'll give you problems

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Tinnsoldaten Vis post
    Sniker inn et lite spørsmål her, forsåvidt relatert...
    Er det noen reell forskjell på 398 og 160-toppene? Har alltid hatt for meg at de er stort sett like, men 160 er en eldre utgave.
    Hvis man ser på en topp uten toppakning og sjekker kjølevannshullene rundtom så ser man to forskjellige varianter. Noen har store trekantede hull til kjølevannet og andre har små.
    De toppene som har store trekantede vannkanaler er tynne og derfor svake i decket. Jeg har ikke sett 160 topper med små kjølevannshull, men dette ser man stadig på 398 toppene. På generelt grunnlage er derfor 398 toppene (og 530 toppene) mer solid enn 160 toppene.

  5. #5
    Registrerte brukere Tinnsoldaten sin avatar
    Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    Karmøy, Rogaland
    Innlegg
    1.120
    Antall takk

    Standard

    Akkurat. Det med kjølevannskanalene varierer vel i hvert fall på 405, og kanskje 531 også, hvis jeg ikke er helt på viddene.
    Men innsug/eksoskanalene er like på 160 og 398?
    Har for meg at 160 er eldre, alle jeg har hatt har stammet fra B21er fra før 1980, med og uten uttak for dyser.

    Ang. manifolden din, Mattis, kan det være verdt å få tak i en 940-manifold, hvis det ikke er det du har. Går for å være ganske mye bedre enn 240/740-manifoldene, og du får kjøpt en for noen få hundrelapper. Men dette visste du sikkert allerede.
    -70 Volvo 164
    -70 Volvo 142 2,5
    -97 Volvo 850R


    If it has tits or wheels, it'll give you problems

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Tinnsoldaten Vis post
    Akkurat. Det med kjølevannskanalene varierer vel i hvert fall på 405, og kanskje 531 også, hvis jeg ikke er helt på viddene.
    Men innsug/eksoskanalene er like på 160 og 398?
    Har for meg at 160 er eldre, alle jeg har hatt har stammet fra B21er fra før 1980, med og uten uttak for dyser.

    Ang. manifolden din, Mattis, kan det være verdt å få tak i en 940-manifold, hvis det ikke er det du har. Går for å være ganske mye bedre enn 240/740-manifoldene, og du får kjøpt en for noen få hundrelapper. Men dette visste du sikkert allerede.
    Såvidt jeg vet har 530 og 531 toppene små kjølekanaler. 160 har bare store og på 398 og 405 varierer det visstnok.

    I følge SAM gir en 940 manifold en effektøkning på 5 - 7 hk på en orginal motor og selvsagt betydelig mer på en trimmet motor så den må anbefales på det sterkeste.

    Når det er sagt så har 240 manifolden prestert 249,8 med 1,35 BAR ladetrykk på en lokal B23AT motor så det er ikke NØDVENDIG med 940 manifold heller.

    Her en mulighet: http://www.finn.no/finn/torget/annon...41&searchQuery
    Sist endret av Batland; 29/11/13 kl 23:30

  7. #7
    Registrerte brukere Tinnsoldaten sin avatar
    Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    Karmøy, Rogaland
    Innlegg
    1.120
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Såvidt jeg vet har 530 og 531 toppene små kjølekanaler. 160 har bare store og på 398 og 405 varierer det visstnok.
    Se der, da lærte man noe i kveld også!
    -70 Volvo 164
    -70 Volvo 142 2,5
    -97 Volvo 850R


    If it has tits or wheels, it'll give you problems

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. nov. 2010
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    333
    Antall takk

    Standard

    Da får jeg sjekke om det er store eller små kjølevannskanaler i den 398 toppen jeg hadde tenkt å bruke, denne er fra en gassermotor, så ingen hull for dyser.. enda, har en skadet 398 fra en turbomaskin jeg skal plukke eksosventilene fra..

    Er en 940 manifoil jeg hadde tenkt å bruke, evt sveise ihop et J rør, og bruke på N/A manifoil, man får se hva man finner slags turbo etter hvert, i første omgang blir det nok en std T3 da jeg har flere av dem.

    Men da, flere spørsmål.
    Hvor langt ned i toppen bør jeg få dysene?
    Burde jeg kanskje borre "gruppe a" hullene mens jeg holder på med toppen?
    Passer A kam m. fordelerspor i de tidlige toppene?
    Sist endret av Mattis; 30/11/13 kl 00:16

  9. #9
    Registrerte brukere vassengen sin avatar
    Medlem siden
    20. nov. 2010
    Sted
    Nannestad
    Innlegg
    251
    Antall takk

    Standard

    Liker planen din! driver sjæl med en b21et med 530 topp med dyser i, E-innsug, 940 manifold og t3 turbo..

    Dysene satt jeg så langt ned som mulig uten at de stikker inn i kanalen om du skjønner.. Om det er noe vits i veit jeg ikke.

    Kammen skal passe den men har du toppmontert fordeler må du flytte den ned..
    Ingen moro uten ras...

    '87 740 Turbo

  10. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Mattis Vis post
    Da får jeg sjekke om det er store eller små kjølevannskanaler i den 398 toppen jeg hadde tenkt å bruke, denne er fra en gassermotor, så ingen hull for dyser.. enda, har en skadet 398 fra en turbomaskin jeg skal plukke eksosventilene fra..

    Er en 940 manifoil jeg hadde tenkt å bruke, evt sveise ihop et J rør, og bruke på N/A manifoil, man får se hva man finner slags turbo etter hvert, i første omgang blir det nok en std T3 da jeg har flere av dem.

    Men da, flere spørsmål.
    Hvor langt ned i toppen bør jeg få dysene?
    Burde jeg kanskje borre "gruppe a" hullene mens jeg holder på med toppen?
    Passer A kam m. fordelerspor i de tidlige toppene?
    Det er en god plan.

    Du borrer først ett hull ned til taket av innsugskanalen. Så tar du sikte på at O-ringen på dysen havner ca. midt på dette strekket.

    Ser ingen ulemper med Gr.A hullene. Har selv en gammel B21 blokk hvor jeg måtte borre hull i selve blokken for å lage Gr.A kjøling.
    (Volvo har altså selv gjort en endring her på de nyere motorene og det er helt sikkert ikke tilfeldig.)

    Ja, de passer rett i.
    Sist endret av Batland; 30/11/13 kl 17:40

  11. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Tinnsoldaten Vis post
    Se der, da lærte man noe i kveld også!
    Det er kjekt å høre, men vil påkeke at dette bare er min versjon av sannheten og ikke ett uangripelig faktum.

  12. Takk Tinnsoldaten takket for denne posten
  13. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. nov. 2010
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    333
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Du borrer først ett hull ned til taket av innsugskanalen. Så tar du sikte på at O-ringen på dysen havner ca. midt på dette strekket.
    Mener du da at O-ringen blir ca halvveis nedi hullet?

    398 toppen som skal brukes hadde store kanaler, deletoppen hadde små, ganske lett å se forskjell.
    Eneste "problemet" med 398 toppen jeg tenkte å bruke, er at de var uttak til puls-air på eksos siden, regner med at jeg bare gjenger opp, og setter lange bolter der, så får jeg frese bort det som evt stikker inn i eksoskanalen.

    Siden dette kommer til å være en ganske mild motor, vil et 2,5" eksosanlegg være nok? Tenker mest på markfrigang, da denne motoren er tiltenkt arbeidshesten, den ser ikke bare asfaltveier.

  14. #13
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Mattis Vis post
    Mener du da at O-ringen blir ca halvveis nedi hullet?

    398 toppen som skal brukes hadde store kanaler, deletoppen hadde små, ganske lett å se forskjell.
    Eneste "problemet" med 398 toppen jeg tenkte å bruke, er at de var uttak til puls-air på eksos siden, regner med at jeg bare gjenger opp, og setter lange bolter der, så får jeg frese bort det som evt stikker inn i eksoskanalen.

    Siden dette kommer til å være en ganske mild motor, vil et 2,5" eksosanlegg være nok? Tenker mest på markfrigang, da denne motoren er tiltenkt arbeidshesten, den ser ikke bare asfaltveier.
    Det stemmmer ja.

    Når man vet hva man skal se etter så ser man lett forskjell. Topper med små kjølekanaler er å foretrekke, men jeg har kjørt med store kjølekanaler med godt resultat.
    Man må bare være ekstra påpasselig med å ikke koke kjølevannet pga slurv.

    Har samme selv. Det er bare å gjenge opp og skru inn bolter ja.

    For effekten sin del er 3" eller større alltid å anbefale, men ja. 2,5" er "godt nok" til milde motorer.

  15. #14
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. nov. 2010
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    333
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Det stemmmer ja.

    Når man vet hva man skal se etter så ser man lett forskjell. Topper med små kjølekanaler er å foretrekke, men jeg har kjørt med store kjølekanaler med godt resultat.
    Man må bare være ekstra påpasselig med å ikke koke kjølevannet pga slurv.

    Har samme selv. Det er bare å gjenge opp og skru inn bolter ja.

    For effekten sin del er 3" eller større alltid å anbefale, men ja. 2,5" er "godt nok" til milde motorer.
    Har ikke sett gjennom alt jeg har av topper enda, så kan godt være at det ligger en 398 med små kanaler en eller annen plass.. Men inntil videre er den A toppen den beste kandidaten mtp stand.

    Er jo kanskje et alternativ å ha 2 mindre rør mellom downpipe, og første potta, ha resten i 3". Eller tenker jeg feil nå?

  16. #15
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Mattis Vis post
    Har ikke sett gjennom alt jeg har av topper enda, så kan godt være at det ligger en 398 med små kanaler en eller annen plass.. Men inntil videre er den A toppen den beste kandidaten mtp stand.

    Er jo kanskje et alternativ å ha 2 mindre rør mellom downpipe, og første potta, ha resten i 3". Eller tenker jeg feil nå?
    Det viktigste er at toppen er i god stand.

    Ut fra turbinhuset er det mye turbulens og dette krever stor plass. Man kan derfor vanskelig gjøre downpipen ugunstig stor. Hvis man vil ha ett tynt rør en plass så er den rette plasseringen for dette etter den siste potten. Bortsett fra ulempene med vekt, støy, kostnader og bakkeklaring så er det "jo større jo bedre."
    En nippel på downpipen som man kobler til ladetrykksmåleren vil avsløre sannheten. For spool up, dreiemoment og effekt er er 0 trykk ved maks effekt målet.

    De som har testet dette på ett orginalt eksosanlegg har fått seg en overraskelse.
    Sist endret av Batland; 01/12/13 kl 14:06

  17. #16
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. nov. 2010
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    333
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Det viktigste er at toppen er i god stand.

    Ut fra turbinhuset er det mye turbulens og dette krever stor plass. Man kan derfor vanskelig gjøre downpipen ugunstig stor. Hvis man vil ha ett tynt rør en plass så er den rette plasseringen for dette etter den siste potten. Bortsett fra ulempene med vekt, støy, kostnader og bakkeklaring så er det "jo større jo bedre."
    En nippel på downpipen som man kobler til ladetrykksmåleren vil avsløre sannheten. For spool up, dreiemoment og effekt er er 0 trykk ved maks effekt målet.

    De som har testet dette på ett orginalt eksosanlegg har fått seg en overraskelse.
    Jeg lurer på om du misforsto meg.. Men for å fjerne alle sjanser for misforståelser.

    Det jeg tenker er 2stk f.eks 2" rør side om side, mellom downpipen og første potta.

  18. #17
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Mattis Vis post
    Jeg lurer på om du misforsto meg.. Men for å fjerne alle sjanser for misforståelser.

    Det jeg tenker er 2stk f.eks 2" rør side om side, mellom downpipen og første potta.
    2 stk. 2" rør har ett samlet areal tilsvarende 1 stk. 2,82" rør. Ett stk. 3" rør er bedre og enklere.

  19. #18
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. nov. 2010
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    333
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    2 stk. 2" rør har ett samlet areal tilsvarende 1 stk. 2,82" rør. Ett stk. 3" rør er bedre og enklere.
    Slengte bare et tall ut i lufta.. Men da var vi på bølgelengde i hvertfall.. Får se hvor langt opp man klarer å skvise et 3" anlegg, hvis man drar det inn mot mellomakselen, vil man vel klare å få det brukbart opp

  20. #19
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. nov. 2010
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    333
    Antall takk

    Standard

    Schwitzer S200, blir den for stor?
    Har en sånn på handa, største ulempen jeg ser med den, er at det må bygges ny manifold, da den ikke har intern wastegate..

  21. #20
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Det er fullt mulig å borre ett hull i turbinhuset og sveise på ett rør og en flens etter dette prinsippet:



    Sist endret av Batland; 18/12/13 kl 21:01

  22. #21
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. nov. 2010
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    333
    Antall takk

    Standard

    Det der var fanden ikke dumt!

    Regner med at den store vacuum klokka funker fint sammen med sprut også?
    Holder på å bygge om en 230A fordeler, som skal brukes sammen med 2.4'en..

  23. #22
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Nei det er en god løsning.

    Den store vakumklokken på en blokkmontert fordeler fungerer på alle motorer forutsatt at kompresjonsforholdet er lavt nok.
    Det spiller ingen rolle hvordan man velger å mate motoren med fuel.

    Hvis kompresjonforholdet er høyt bør man bruke datatenning eller LH2,4 til så styre tenningstidspunkt og evt. bruke forgassere til mate med fuel.

    Her en mulighet:
    http://osneyconsulting.com/AmethystInstructions.pdf

    Det meste er mulig...
    Sist endret av Batland; 14/02/14 kl 08:33

  24. #23
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. nov. 2010
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    333
    Antall takk

    Standard

    Regna med at det funket bra med "stor klokka"

    Jeg tenkte å kjøre chippet LH2,4 på bensinsiden, med blokkmontert fordeler (med storklokka) og medhørende sluttsteg, osv.
    Så får jeg kjøre Knock link, eller lignende, for å se etter tenningsbank, siden tenningshjernen forsvinner..
    I samme vendinga så kan man jo eliminere triggerkransen på svinghjulet, og kan da bruke et std B21 svinghjul.

  25. #24
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Mattis Vis post
    Regna med at det funket bra med "stor klokka"

    Jeg tenkte å kjøre chippet LH2,4 på bensinsiden, med blokkmontert fordeler (med storklokka) og medhørende sluttsteg, osv.
    Så får jeg kjøre Knock link, eller lignende, for å se etter tenningsbank, siden tenningshjernen forsvinner..
    I samme vendinga så kan man jo eliminere triggerkransen på svinghjulet, og kan da bruke et std B21 svinghjul.
    Planen for tenningen høre god ut.
    Som tidligere nevt har jeg bevisst valgt å styre unna LH2,4 og har derfor ikke greie på det, men tenker at du trenger triggerkransen på den blytunge orginalslipesteinen av ett svinghjul for å trigge bensindelen på LH2,4.

  26. #25
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. nov. 2010
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    333
    Antall takk

    Standard

    Neida, nyere forskning viser at man godt kan kaste det "dype" svinghjulet til sjøs..

    Man henter triggersignal fra den ledninga som er merket med rødt, og sender det til pin 1 på bensinhjernen..


  27. Takk Batland takket for denne posten
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •