Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  4
Side 2 av 3 FørstFørst 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 26 til 50 av 51

Tråd: Senke kompresjon B230FK

  1. #26
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Jan turbo Vis post
    Hei Batland! Har laminerte papirer liggende,har aldri lagt de ut. Men har bare sagt hva de fortalte oss den gangen. Kan prøve å finne de for så å skanne de inn her.
    Var på hjula ja. Mener vi kjørte 23-24 drag. de vi printa ut var drag nr 21 el noe trur je. Men vi får se.
    Hei Jan turbo.

    Flott, det blir interessant. Husker du hvilker dyser du hadde? 357, 804 eller noen andre.

  2. #27
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    27. feb. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    528
    Antall takk

    Standard

    Satser på papirene kommer, nok av de som pastår gode resultater som aldri kommer med noe.

  3. #28
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. nov. 2010
    Sted
    Vormsund Nes på Romerike
    Innlegg
    824
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Hei Jan turbo.

    Flott, det blir interessant. Husker du hvilker dyser du hadde? 357, 804 eller noen andre.
    Husker ikke nr på dysene,MEN det var de orginale som tilhører min 90 mod FT motor. OG det er det som gjør dette intr. Fler her har sagt at dette ikke lot seg gjøre,men jeg veit at det gikk fordi det var jeg som overhalte den motoren og satte sammen alt sammen med hjelp fra noen gode kamerater. Mappinga av sprutet ble gjort av en 2-3 kamerater som hadde plukket opp litt her og der. Så det var learning by doing. Trond Stensbøl på TS motor finmappet bitte lite grann og så var det bare å stille opp trykk og bremse til den begynte å magre ut. Fikk beskjed om å itte holde fullt fra Kløfta og til Oslo for da kom det til å jævelig varmt.:-)

  4. #29
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    27. feb. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    528
    Antall takk

    Standard

    Hvilken effekt fikk dere med orginaldysene sier du? Venter fremdeles i spenning på papirer.

  5. #30
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Jan turbo Vis post
    Jeg kjørte helt standard FT motor,alu cooler,datasprut,Turbonetics E46 turbo,3" eksos,standae bensinsystem og fikk ut 282 hk og 434 NM på ei seriøs rulle på 1,4 i ladetrykk.
    Sitat Opprinnelig postet av Jan turbo Vis post
    Var på hjula ja. Mener vi kjørte 23-24 drag. de vi printa ut var drag nr 21 el noe trur je. Men vi får se.
    282 hk og 434 Nm på hjulene.

    Med moderate 11% tap i drivverk og friksjon mellom dekk og underlag så blir det 316 hk og 488 Nm på svinghjulet.
    Sist endret av Batland; 01/01/14 kl 23:01

  6. #31
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Jan turbo Vis post
    Husker ikke nr på dysene,MEN det var de orginale som tilhører min 90 mod FT motor. OG det er det som gjør dette intr. Fler her har sagt at dette ikke lot seg gjøre,men jeg veit at det gikk fordi det var jeg som overhalte den motoren og satte sammen alt sammen med hjelp fra noen gode kamerater. Mappinga av sprutet ble gjort av en 2-3 kamerater som hadde plukket opp litt her og der. Så det var learning by doing. Trond Stensbøl på TS motor finmappet bitte lite grann og så var det bare å stille opp trykk og bremse til den begynte å magre ut. Fikk beskjed om å itte holde fullt fra Kløfta og til Oslo for da kom det til å jævelig varmt.:-)
    Ok. Noen dyser har ca. 10% større kapasitet enn andre.
    Med 3,2 BAR bensintrykk på en 300 ccm dyse så blir kapasiteten ca. 310 ccm når den står statisk åpen. Med 4 stk. dyser og sugemotormagre 13,5:1 i AFR så tar motoren inn 26,55 lb/min med luft.

    En turbo som har maks kapsitet på 26,55 lb/min med luft omtales i beste tilfellet som en 265 hk turbo.
    Her en oversikt over omtaler og compressorkartene er lett tilgjengelig for en sjekk.

    http://www.atpturbo.com/root/turboin...p/gtlineup.htm
    Sist endret av Batland; 01/01/14 kl 23:11

  7. #32
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    27. feb. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    528
    Antall takk

    Standard

    Mulig det bare er meg som er negativ, men å skulle klare 316 hk med orginaldyser virker meget usannsynlig. Finner litt forskjellige tall på dysenes kapasitet, men høyeste jeg finner er 337 ccm. Dette skulle vel holde til ca 235 hk?

  8. #33
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Med 4 stk. 337 ccm ratede dyser som står statisk åpne (som man egentlig ikke skal gjøre) så gir 235 hk ett B.S.F.C. på 0,54 som er realistisk på en 2V turbomotor med 92 graders termostat og kraftig retardert tenning pga høyt kompresjonsforhold og pumpebensin.

    Den gode og enkle tommelfingerregelen "ccm=hk på 6 syl. motor" sier at man velger 337 ccm dyser til en 4 syl. turbomotor med maks forventet effekt på 224 hk.

    Her er også noe å titte på. Dette er målt på en rullende landevei som i følge eieren er godkjent av Det Norske Veritas. Effekten er altså målt på bakdekkene.



    Psst!
    Se nede i venstre hjørnet.


    http://www.pollymotorsport.no/bilder...0_Oyvind_C.jpg
    Sist endret av Batland; 02/01/14 kl 13:30

  9. #34
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Hvis vi ser nærmere på effekt og dreiemoment og trekker fra ladetrykket slik at vi avslører sugemotordreiemomentet og sugemotoreffekten på 4600 o/min. så får vi 191 Nm og 110 Hk. Dette er korrekte tall for en motor med T-kam.

    Her en annen bil målt på samme sted og hvor man viser hva man faktisk måler på bakdekkene:



    338,4 - 375 hk og 459,6 - 509 Nm er ett totalt drivverkstap på kun 9,7%.

    Det er ikke rart at folk blir forvirret og evt. legger drivverkstap oppå allerede dryge drivverkstap. Det har skjedd flere ganger før og da blir det fort "flotte tall" utav det. :(
    Sist endret av Batland; 02/01/14 kl 08:31

  10. #35
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. nov. 2010
    Sted
    Vormsund Nes på Romerike
    Innlegg
    824
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Ok. Noen dyser har ca. 10% større kapasitet enn andre.
    Med 3,2 BAR bensintrykk på en 300 ccm dyse så blir kapasiteten ca. 310 ccm når den står statisk åpen. Med 4 stk. dyser og sugemotormagre 13,5:1 i AFR så tar motoren inn 26,55 lb/min med luft.

    En turbo som har maks kapsitet på 26,55 lb/min med luft omtales i beste tilfellet som en 265 hk turbo.
    Her en oversikt over omtaler og compressorkartene er lett tilgjengelig for en sjekk.

    http://www.atpturbo.com/root/turboin...p/gtlineup.htm
    Fant igjen de laminerte bremsepapira. de er fra 2007. Og som sagt selve motoren er en orginal Ft fra min 90 mof 740 T. Sjølsagt annen Turbo og sprut/intercooler/eksos div rør og filter,men bensinsystemet og motor som sådan var orginalt. Kjørte med en ny Turbonetics E46 som skulle klare å blåse omtrent 300 hk. Og det var helt perfekt til dette oppsettet. Vi kjørte 26 drag den dagen og printa ut drag nr 23.De 3 siste var litt
    ekspimentering for å prøve litt til,men det fungerte dårlig.Skal prøve å skanne inn de to utskriftene i morra hos en kamerat.

  11. #36
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    27. feb. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    528
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Med 4 stk. 337 ccm ratede dyser som står statisk åpne (som man egentlig ikke skal gjøre) så gir 235 hk ett B.S.F.C. på 0,54 som er realistisk på en 2V turbomotor med 92 graders termostat og kraftig retardert tenning pga høyt kompresjonsforhold og pumpebensin.

    Den gode og enkle tommelfingerregelen "ccm=hk på 6 syl. motor" sier at man velger 337 ccm dyser til en 4 syl. turbomotor med maks forventet effekt på 224 hk.

    Her er også noe å titte på. Dette er målt på en rullende landevei som i følge eieren er godkjent av Det Norske Veritas. Effekten er altså målt på bakdekkene.



    Psst!
    Se nede i venstre hjørnet.


    http://www.pollymotorsport.no/bilder...0_Oyvind_C.jpg
    Stemmer jo godt med virklighet da ser det ut for.

    Formelen jeg brukte var 337 ccm * 4 / 5,75 ccm/hk = 234,4 hk noe som nok er å dra strikken langt alt. Å skulle dra ut 80 hk til av dyser som alt står oppe 100 % av tiden, høres voldsomt ut. Vet ikke hvilket bensintrykk det vil tilsi men tviler på dysene takler det.

  12. #37
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Jan turbo Vis post
    Fant igjen de laminerte bremsepapira. de er fra 2007. Og som sagt selve motoren er en orginal Ft fra min 90 mof 740 T. Sjølsagt annen Turbo og sprut/intercooler/eksos div rør og filter,men bensinsystemet og motor som sådan var orginalt. Kjørte med en ny Turbonetics E46 som skulle klare å blåse omtrent 300 hk. Og det var helt perfekt til dette oppsettet. Vi kjørte 26 drag den dagen og printa ut drag nr 23.De 3 siste var litt
    ekspimentering for å prøve litt til,men det fungerte dårlig.Skal prøve å skanne inn de to utskriftene i morra hos en kamerat.
    Flott.
    Jeg tror jeg har lagrt noen bremsepapirer fra TS jeg også. Får se om jeg finner dem.

  13. #38
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av ClassicTurbo Vis post
    Stemmer jo godt med virklighet da ser det ut for.

    Formelen jeg brukte var 337 ccm * 4 / 5,75 ccm/hk = 234,4 hk noe som nok er å dra strikken langt alt. Å skulle dra ut 80 hk til av dyser som alt står oppe 100 % av tiden, høres voldsomt ut. Vet ikke hvilket bensintrykk det vil tilsi men tviler på dysene takler det.
    Stemmer bra ja, men det er mange andre som bruker virkelig dryge drivverkstap for å få flotte tall. Her ser vi at 199 hk på bakdekkene blir til 224 hk på svinghjul.

    Jeg har sett at folk bruker både 15% og 18% drivverstap på rwd biler og da vokser disse 199 hk plutselig til 242 hk på svinghjul. :(

    Jeg hadde f.eks 221 hk på bakdekk på min B23AT med 1,35 BAR ladetrykk og med 18% drivverkstap "vokser" dette til 270 hk på svinghjul.

    Hvis man bruker lavt ladetrykk eller kjører en sugemotor da kan den formelen der brukes, men til en trimmet 2V rødmotor så blir det nok litt optimistisk.

    Man kjører jo vanligvis lavere AFR med økende ladetrykk så B.S.F.C øker betydelig.
    Hvis vi regner med samme bsfc som før så trenger man minst 5,75 BAR grunntrykk.
    Dette øker dysenes kapasitet til det samme som disse "300 kittetene" går med; dvs ca. 450 ccm, men noen god løsning er det ikke.
    Sist endret av Batland; 03/01/14 kl 11:40

  14. #39

    Medlem siden
    17. des. 2011
    Sted
    Nes, Akershus
    VCCN medlemsnummer
    956
    Innlegg
    179
    Antall takk

    Standard

    Bremsepapirene til JanTurbo.
    Vedlegg 3882
    Vedlegg 3883

  15. Takk Batland takket for denne posten
  16. #40
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. juni 2013
    Innlegg
    1.446
    Antall takk

    Standard

    Likevel 30hk mindre enn han selv nevnte tidlig i tråden her.

  17. #41
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. nov. 2010
    Sted
    Vormsund Nes på Romerike
    Innlegg
    824
    Antall takk

    Standard

    Er jo en tid tilbake dette her,men for meg så er ikke hk det mest intr. Men momentet. Og det er rimelig godt til at denne maskinisten hadde all innmat og bensinsystem i helt orginalstand. Vis meg gjerne en "orginalmotor"med bedre moment.

  18. #42
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. juni 2013
    Innlegg
    1.446
    Antall takk

    Standard

    Joda, fant du ut åssen dyser du hadde? For er vel neppe gule / f-dyser som sitter der.

  19. #43
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Jan turbo Vis post
    Er jo en tid tilbake dette her,men for meg så er ikke hk det mest intr. Men momentet. Og det er rimelig godt til at denne maskinisten hadde all innmat og bensinsystem i helt orginalstand. Vis meg gjerne en "orginalmotor"med bedre moment.
    Brukte du den orginale BTR? Du skriver at du kjørte 3,2 BAR bensintrykk, men orginalregulatoren gir vel 3,0 BAR?

  20. #44
    Registrerte brukere Marius sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Oslo
    Innlegg
    1.573
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Brukte du den orginale BTR? Du skriver at du kjørte 3,2 BAR bensintrykk, men orginalregulatoren gir vel 3,0 BAR?
    sikkert jukse klemt litt på den.....

  21. #45
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    27. feb. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    528
    Antall takk

    Standard

    Som alltid så viser det seg at når noe høres for godt ut til å være sant, er det også det. Virker litt mer sannsylig dette ja, selv om det virkelig er tynt langt.

  22. #46
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. nov. 2010
    Sted
    Vormsund Nes på Romerike
    Innlegg
    824
    Antall takk

    Standard

    Hadde justerbar regulator,eneste avviket fra det orginale oppsettet på bensinsystemet fra FT`n. 1,4 i ladetrykk. OG rulla til Stensbøl er ikke av de snilleste. Bilen gikk meget godt fikk jeg høre.

  23. #47
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. des. 2009
    Sted
    Meland - Frekhaug
    VCCN medlemsnummer
    363
    Innlegg
    2.075
    Antall takk

    Standard

    Må le litt her, men oki :P

    Jeg har en helt original motor med original turbo, intercooler, dyser osv.. Det eneste er 3" eksos, åpent luftfilter og 0.9-1bar ladetrykk.

    Dette gav 184,68hk og 327,49nm. Maks moment på 2500omd og dette på nav å 3.54 utveksling.

    Med nesten 0.5bar mer ladetrykk mener jeg du burde klare litt mer enn hva du gjorde Jan.
    Mine kjøretøy:
    - 1984 Volvo 740 Turbo (Prosjekt)
    - 1996 Volvo 960 (Prosjekt)
    - 1979 Volvo 242 (Prosjekt)
    - 2004 BMW E61 (Bruksbil)
    - 2007 Ford Ranger XLT (Trekkbil)

  24. #48
    Registrerte brukere Knallert sin avatar
    Medlem siden
    07. juni 2011
    Sted
    Oppland
    Innlegg
    282
    Antall takk

    Standard

    Effekten i Jan turbo sitt effektdiagram er vel oppgitt i kilowatt?
    186,3Kw=249,8hk

  25. #49
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Jan turbo Vis post
    Hadde justerbar regulator,eneste avviket fra det orginale oppsettet på bensinsystemet fra FT`n. 1,4 i ladetrykk. OG rulla til Stensbøl er ikke av de snilleste. Bilen gikk meget godt fikk jeg høre.
    En uoriginal og justerbar regulator kan tilføre mye positivt.
    Det som har vært hovedproblemet her har vært påstandene om maks hk tallet på helt originalt bensinsystem.

    Med ett ca. gjennomsnitt på 400 Nm mellom 3000 og 4000 o/min samt ett snitt på ca. 235 hk fra 4500 - 6000 o/min så er det klart at bilen gikk mer enn alminnelig bra.

    Hvis vi ser på både denne og på gl740turbo sin konebil så ser vi at man klarer bare ikke 300 hk sånn uten at man går videre med både det ene og det andre.

  26. #50
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. nov. 2010
    Sted
    Vormsund Nes på Romerike
    Innlegg
    824
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    En uoriginal og justerbar regulator kan tilføre mye positivt.
    Det som har vært hovedproblemet her har vært påstandene om maks hk tallet på helt originalt bensinsystem.

    Med ett ca. gjennomsnitt på 400 Nm mellom 3000 og 4000 o/min samt ett snitt på ca. 235 hk fra 4500 - 6000 o/min så er det klart at bilen gikk mer enn alminnelig bra.

    Hvis vi ser på både denne og på gl740turbo sin konebil så ser vi at man klarer bare ikke 300 hk sånn uten at man går videre med både det ene og det andre.
    I følge TS motor så maksa vi dyser og pumper på det orginale systemet. Det vi fikk ut var noe av det bedre TS hadde sett på dette oppsettet. Han har bred erfaring på dette. Han hadde ALDRI bremset over 300 hk på orginale dyser og pumper. Så jeg trur nok du skal slite med å komme over det vi klarte på min bil.

Side 2 av 3 FørstFørst 1 2 3 SisteSiste

Lignende tråder

  1. letteste måte å komp senke b230fk`???
    By Marius in forum Motor og gir
    Svar: 12
    Siste post: 10/02/13, 10:41
  2. Kompresjon på b230a?
    By Alek in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 0
    Siste post: 21/05/11, 15:24
  3. Kompresjon i B230FX
    By MortenA in forum Motor og gir
    Svar: 16
    Siste post: 26/02/11, 12:25
  4. kompresjon på b230ft
    By t.e.b in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 11
    Siste post: 23/06/10, 22:12
  5. Kompresjon på b230fd
    By VolvoIk0 in forum Motor og gir
    Svar: 6
    Siste post: 15/06/10, 20:36

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •