Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  4
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 25 av 51

Tråd: Senke kompresjon B230FK

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    27. feb. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    528
    Antall takk

    Standard Senke kompresjon B230FK

    Hvor mye klarer man å senke kompresjon ved å grave ut av forbrenningskammer i toppen uten andre problemer?

    Vurderer å bestille en ferdig preppet topp etter hvert og hadde håpet på å slippe å røre bunndelen da jeg ikke er ute etter noe ekstreme effekter men en holdbar 250-300hk motor for daglig bruk.

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av ClassicTurbo Vis post
    Hvor mye klarer man å senke kompresjon ved å grave ut av forbrenningskammer i toppen uten andre problemer?

    Vurderer å bestille en ferdig preppet topp etter hvert og hadde håpet på å slippe å røre bunndelen da jeg ikke er ute etter noe ekstreme effekter men en holdbar 250-300hk motor for daglig bruk.
    For diskusjonen sin del tar vi utgangspunkt i 8,7:1 i kompresjonsforhold og 53 cc volum i forbrenningskammeret i 530 toppen.

    Jeg har ved noen anledninger tatt disse forbrenningskammrene opp til 60 ccm akkurat fordi man ikke vil røre bunndelen, men 60 ccm er ikke det maksimale.
    Når man øker størrelsen på forbrenningskamrene fra 53 - 60 ccm så reduseres kompresjonsforholdet fra 8,7:1 - 8,0:1.

    Forøvrig handler det ikke om "tallet på alle hestene", det handler om ladetrykk, dreiemoment og akselerasjon.
    Det er "100 vis" av forskjellige oppsett som greit gir 300 hk, også de med høyt kompresjonsforhold. Man bruker bare svenskeoppskriften og smokker på en stor turbo, grenrør, en vill kam og lader lite. (Eks. Holset HX40, Volvo GT6 kam og en 531 topp.) Man får minst 300 hk, men bilen akser dårlig pga patetisk GJENNOMSNITTLIG dreiemoment, såkalt arealet under kurven.

    Med lavere kompresjonsforhold, høyere ladetrykk, en "liten" turbo med korrekte egenskaper og korrekt kapasitet og en mildere kam så vil bilen akselerere betydelig hardere fordi responsen og dreiemomentet (og hk på ALLE turtall, ikke bare på 6000 o/min) er høyere som en følge av høyere ladetrykk.

    På svære motorveier betyr dette lite og ingenting, men her på vestlandet betyr det "alt".
    Sist endret av Batland; 30/11/13 kl 17:24

  3. Takk ClassicTurbo takket for denne posten
  4. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    27. feb. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    528
    Antall takk

    Standard

    Takker.

    Godt drag over hele registeret er det som er målet, ikke maks effekt siden dette er en bruksbil. 8,0:1 skulle vel holde for mitt bruk, ingen planer om å lade 2 bar.

    Over til ett annet spørsmål, hvor store ventiler vil være hensiktsmessig for en slik effekt? størst mulig er vel ikke alltid best?

  5. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av ClassicTurbo Vis post
    Takker.

    Godt drag over hele registeret er det som er målet, ikke maks effekt siden dette er en bruksbil. 8,0:1 skulle vel holde for mitt bruk, ingen planer om å lade 2 bar.

    Over til ett annet spørsmål, hvor store ventiler vil være hensiktsmessig for en slik effekt? størst mulig er vel ikke alltid best?
    Værsågod.

    Akkurat.
    For å klare det resultatet så må du styre klar 405/531 topp, vill kam, stor turbo, gedigen intercooler og gedigent innsug.

    Fordi bensin har en tendens til å gi tenningsbank på fullt ladetrykk på lave turtall så må kompresjonsforholdet reduseres, og 8,0:1 er ett godt kompromiss slik jeg ser det.

    Ventilstørrelse er ett annet område hvor ingen ser ut til å bli enig da man vektlegge forskjellige egenskaper og har forskjellige budsjett. Hvis budsjettet rekker så er 46/38 ventiler det rette valget da de passer på de orginale seteringene i toppen.

    Hvis budsjettet ikke rekker til dette da er det 38 mm eksosventiler som er det man bør investere i, slik jeg vurderer det.

    I B23 - B280 strokermotorer er det nok slik at jo større ventiler jo bedre. De orginale 44/35 ventilene er godt tilpasset B19, B20, B200 og B21 sylindervolum.

    Noen av Toyota sine mest suksessfulle og velpustende 1,6L 8V motorer har faktisk 44/38 ventiler originalt. Det blir 44/38 pr. 400 ccm sylinder. B230 har hele 579 ccm pr. sylinder, er 45% større og tilsvarende ventilstørrelse for å opprettholde samme ventilareal pr. sylinder ccm blir da umulige 53/46.

    46/38 bør derfor ansees som ett minimum i en 4 syl. 2,3L motor.

  6. Takk ClassicTurbo takket for denne posten
  7. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    27. feb. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    528
    Antall takk

    Standard

    Noen erfaring med arbeidet som bilcross-shop.com gjør?

  8. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Nei, men så vidt jeg vet er det Halvarsson som leverer CNC arbeidet på toppene. http://halvarssonracing.se/
    For å holder prisene nede på bilcross nivå så påstås det at bilcross toppene går med billige Kina ventiler.
    Som vanlig får man det man betaler for, men i utgangspunktet synes jeg at produktene ser ut til å gi godt resultat pr. kr.

  9. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    27. feb. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    528
    Antall takk

    Standard

    Tenkte opprinnelig på KG sin topp, men den leveres med 44/38. Mulig de kan levere 46/38 på forespørsel.

  10. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. nov. 2010
    Sted
    Vormsund Nes på Romerike
    Innlegg
    824
    Antall takk

    Standard

    Jeg kjørte helt standard FT motor,alu cooler,datasprut,Turbonetics E46 turbo,3" eksos,standae bensinsystem og fikk ut 282 hk og 434 NM på ei seriøs rulle på 1,4 i ladetrykk. Bilen fungerte helt strålende fra 1700 rpm og oppover. Hadde maks moment på 4300 rpm mener jeg å huske. Lettkjørt og fin.

  11. Takk ClassicTurbo takket for denne posten
  12. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av ClassicTurbo Vis post
    Tenkte opprinnelig på KG sin topp, men den leveres med 44/38. Mulig de kan levere 46/38 på forespørsel.
    Det er en god ide. Kan ikke tenke meg at det er problem å få til.
    Overboosting.se og topplocksverstan.se er andre alternativ.


    Topplocksverkstan.se sitt bilde.

    En vanlig turbotrimkam åpner ventilen i praksis ca. 11 mm, ikke sant?
    Man går bortover den vannrette aksen til 11 mm. Så går man loddrett opp til man treffer den aktuelle kurven. Derfra går man vannrett mot venstre og leser av effekt potensialet som sugemotor.

    Hvis man kjører 1,0 BAR ladetrykk fordobles dette potensialet når oppsettet er bra, dvs ingen original microturbo, lite eksosanlegg o.l.

    Noe forenklet kan man da si at effektpotensialet i en portet 530 topp med 46/38 ventiler er hele 380 hk med 1,0 BAR ladetrykk.

    Vi ser at dette er ca. 80 hk mer enn med en helt urørt originaltopp.
    Sist endret av Batland; 04/12/13 kl 17:54

  13. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    27. feb. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    528
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Jan turbo Vis post
    Jeg kjørte helt standard FT motor,alu cooler,datasprut,Turbonetics E46 turbo,3" eksos,standae bensinsystem og fikk ut 282 hk og 434 NM på ei seriøs rulle på 1,4 i ladetrykk. Bilen fungerte helt strålende fra 1700 rpm og oppover. Hadde maks moment på 4300 rpm mener jeg å huske. Lettkjørt og fin.
    Skal bli morro å se hvor mye dårligere resultatet blir uten datasprut, blir det for dårlig er det jo neste skritt.

  14. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. nov. 2010
    Sted
    Vormsund Nes på Romerike
    Innlegg
    824
    Antall takk

    Standard

    Lh 2,4 klarer ikke kompensere noe særlig,og å manipulere det noe særlig har ikke gutta her omkring fått noe særlig greie på iallefall. Gikk for datasprut med det samme jeg. Nå er 740 turboen orginal igjen, men 242`n er på vei opp,så da blir det data der + alt som skal til. Satser på 400+ i ærlig effekt med så lavt ladetrykk som mulig.

  15. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    27. feb. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    528
    Antall takk

    Standard

    Har ikke så høye mål så prøver meg først med LH 2,4 (er jo greit å ha egne erfaringer) Kostnaden er jo heller ikke så stor, dyser chip og en 3" LMM. LMM og chip kan jo selges igjen om det ikke blir godt nok, dysene kan brukes på ett evnt. sprut senere.

    Ser jo at mange har problemer med slike oppsett så vil jo vise seg om det blir godt nok, men så skal jo mange ha chipper til 5-600kr, simple dyser og billige turboer som nok ofte har mye av skylden.

  16. #13
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Jan turbo Vis post
    Satser på 400+ i ærlig effekt med så lavt ladetrykk som mulig.

    Hvorfor er lavt ladetrykk ett mål i seg selv??

  17. #14
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. nov. 2010
    Sted
    Vormsund Nes på Romerike
    Innlegg
    824
    Antall takk

    Standard

    Tja Batland! Etter min mening så vil en 242 på ca 1100 kg og 400+ i ærlig effekt og en synsing på NM på 500-550 , så vil den for det første gå mer enn godt nok. Og MIN mening med ladetrykk er jo lavere jo bedre i forhold til levetid på motoren. Uten att jeg er noen ekspert på noen som helst måte.

  18. #15
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Det er jeg enig i.

    400+ hk og 550 Nm på ca. 2/3 av turtallet for maks effekt holder lenge, men man trenger mer enn det folk flest oppfatter som "lite ladetrykk" for å klare 550 Nm fra 2,3L motorvolum.

    Samme her.
    Sist endret av Batland; 08/12/13 kl 15:11

  19. #16
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. nov. 2010
    Sted
    Vormsund Nes på Romerike
    Innlegg
    824
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Det er jeg enig i.

    400+ hk og 550 Nm på ca. 2/3 av turtallet for maks effekt holder lenge, men man trenger mer enn det folk flest oppfatter som "lite ladetrykk" for å klare 550 Nm fra 2,3L motorvolum.

    Samme her.
    Med ett ok / lavt ladetrykk mener jeg att jeg skal prøve å holde meg under ca 1,4.

  20. #17
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Vi vet at de fleste 2V Volvomotorer på 2,3L ikke klarer å levere vesentlig over 190 NM I PRAKSIS.
    Med dette som utgangspunkt så vinner man 19 Nm pr. 0,1 BAR ladetrykk. Dette tilsier at potensialet med 1,4 BAR ladetrykk er 456 Nm. Det typiske resultatet i Post # 8 viser at dette stemmer.

    550/450 = +22%.
    Dette tilsier at ladetrykket må økes til minst 1,95 BAR før potensialet er 550 Nm.
    Alternativt må man sørge for at selve motoren puster hele 22% av seg selv. Dette krever "svære greier" som vanligvis ikke fungerer på normale turtall, men vi får se..

    Grenrør og E-manifold tilfører definitivt endel positivt her...

  21. #18
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. nov. 2010
    Sted
    Vormsund Nes på Romerike
    Innlegg
    824
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Vi vet at de fleste 2V Volvomotorer på 2,3L ikke klarer å levere vesentlig over 190 NM I PRAKSIS.
    Med dette som utgangspunkt så vinner man 19 Nm pr. 0,1 BAR ladetrykk. Dette tilsier at potensialet med 1,4 BAR ladetrykk er 456 Nm. Det typiske resultatet i Post # 8 viser at dette stemmer.

    550/450 = +22%.
    Dette tilsier at ladetrykket må økes til minst 1,95 BAR før potensialet er 550 Nm.
    Alternativt må man sørge for at selve motoren puster hele 22% av seg selv. Dette krever "svære greier" som vanligvis ikke fungerer på normale turtall, men vi får se..

    Grenrør og E-manifold tilfører definitivt endel positivt her...
    Stemmer sikkert mye av det du mener her,men jeg har en erfaring fra forrige gang jeg bremset 740`n. Den bremsinga veit vi er skikkelig utført. Og de tallene jeg fikk ut den gang overstiger det mange andre påstår er umulig å få til med orginal FT bensinsystem. Men jeg veit at det er riktig. Har lagt ut det resultatet her før en gang,og da blei jeg nærmest utpekt som løgner . Noe som forteller meg noe om visse personer her inne som trur at teori er det samme som praksis og at det de mener må være sant. Så jeg sitter her å gliser av de. Litt morsomt egentlig å vite at andre har feil uten at de kan innse/skjønne det selv.

  22. #19
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    27. feb. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    528
    Antall takk

    Standard

    Praksis er jo bare teori satt til livs. Hva er oppsettet ditt som gir så bra effekt på såpass lite trykk?

  23. #20
    Registrerte brukere Bertil sin avatar
    Medlem siden
    18. des. 2009
    Sted
    Asker
    Innlegg
    262
    Antall takk

    Standard

    Teori er når alt er riktig og ingenting funker, praksis er når alt funker og ingen skjønner hvorfor:P
    Hørte noe sånt en gang:P
    1997 Volvo V70 (nåværende)
    2001 Subaru Impreza wrx (solgt)
    1995 volvo 945 Lt (solgt)
    1995 Volvo 855 (solgt)
    1990 Volvo 740 GL/turbo (solgt)

  24. #21
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    God og presis komunikasjon er viktig for å unngå mistorståelser. Her ett godt eksempel.

    Sitat Opprinnelig postet av 960 Vis post
    Her er bremsepapirer fra i fjor høst på 98 oktan
    Helt original B230FK Med datasprut, 850cc dyser og GT3071
    Det vil si at dette er max av hva man kan få ut av en standard B230FK/FT
    Måtte helt ned på 12 grader tenning på 1.7 bar. var ikke mer å hente

  25. #22
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    27. feb. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    528
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    God og presis komunikasjon er viktig for å unngå mistorståelser. Her ett godt eksempel.
    Hva var sammenhengen her?

  26. #23
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    At vi selv kan se de forskjellige resultatene.

    Her en annen, men helt ok variant:

    Sitat Opprinnelig postet av flyfaen Vis post
    ... en toppeffekt (veiv) på ~150hk.

  27. #24
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Jan turbo Vis post
    Stemmer sikkert mye av det du mener her,men jeg har en erfaring fra forrige gang jeg bremset 740`n. Den bremsinga veit vi er skikkelig utført. Og de tallene jeg fikk ut den gang overstiger det mange andre påstår er umulig å få til med orginal FT bensinsystem. Men jeg veit at det er riktig. Har lagt ut det resultatet her før en gang,og da blei jeg nærmest utpekt som løgner . Noe som forteller meg noe om visse personer her inne som trur at teori er det samme som praksis og at det de mener må være sant. Så jeg sitter her å gliser av de. Litt morsomt egentlig å vite at andre har feil uten at de kan innse/skjønne det selv.
    Det er ikke så vanlig å BREMSE disse motorene. Man tar vanligvis bare lette svep og leser av dynamisk moment og effekt.

    Husker du hva du faktisk effektmålte på hjulene eller på navene?

  28. #25
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. nov. 2010
    Sted
    Vormsund Nes på Romerike
    Innlegg
    824
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Det er ikke så vanlig å BREMSE disse motorene. Man tar vanligvis bare lette svep og leser av dynamisk moment og effekt.

    Husker du hva du faktisk effektmålte på hjulene eller på navene?
    Hei Batland! Har laminerte papirer liggende,har aldri lagt de ut. Men har bare sagt hva de fortalte oss den gangen. Kan prøve å finne de for så å skanne de inn her.
    Var på hjula ja. Mener vi kjørte 23-24 drag. de vi printa ut var drag nr 21 el noe trur je. Men vi får se.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Lignende tråder

  1. letteste måte å komp senke b230fk`???
    By Marius in forum Motor og gir
    Svar: 12
    Siste post: 10/02/13, 10:41
  2. Kompresjon på b230a?
    By Alek in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 0
    Siste post: 21/05/11, 15:24
  3. Kompresjon i B230FX
    By MortenA in forum Motor og gir
    Svar: 16
    Siste post: 26/02/11, 12:25
  4. kompresjon på b230ft
    By t.e.b in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 11
    Siste post: 23/06/10, 22:12
  5. Kompresjon på b230fd
    By VolvoIk0 in forum Motor og gir
    Svar: 6
    Siste post: 15/06/10, 20:36

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •