Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13

Tråd: Blinklys henger på 745 92 mod

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2013
    Innlegg
    17
    Antall takk

    Standard Blinklys henger på 745 92 mod

    Hei.
    Jeg har fått en elektrisk feil på 740'en min som jeg ikke skjønner meg på.
    Jeg koblet ekstralys med biltema relè, og alt funket i ca en uke. Jeg satt bilen fra meg en søndag, og når jeg skulle til jobb på mandag lyste "gåen glødepære" lampen i instrumentpanelet. Senere oppdaget jeg også at blinklysene, setevarmen og div ikke funket, så tenkte det bare var en sikring. Når jeg kom hjem fra jobb så jeg at det ikke var lys i høyre parklys og høyre baklys. Sjekket også sikringene, og fant en gåen sikring som jeg byttet. Startet bilen, og så at det fortsatt lyste i instrumentpanelet, og lysene var fortsatt døde, men blinklysene og setevarmen funket igjen, men etter 1-2 min røk sikringen igjen. Slo da av setevarmen og varmeapparatet, og satt i en ny sikring igjen, men den røk så fort jeg satt den inn. Så jeg har en elektrisk feil et sted, men jeg kan ikke skjønne hvor den ligger.
    I dag skjekket jeg pærene på parklyset og baklyset, og begge pærene var fine, men målte 0 V inn på soklene. Begge lysene blinket med når jeg slo på varsellyset.
    Henger disse to feilene sammen? Noen som har opplevd lignenede, eller vet hva som er galt?

    Mvh
    JonasKanonas
    Sist endret av JonasKanonas; 24/02/14 kl 21:40

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2013
    Innlegg
    17
    Antall takk

    Standard

    Fant en sikring til som var gåen, så da var en del av problemet fikset. Håper de holden en god stund før de ryker igjen
    Problemet nå er at venste blinklys fremme og bak står på hele tiden. Høyresiden fungerer greit, men venstresiden står å gløder hele tiden. Trodde da alle blinklysene gikk på samme relè? Lyset i instrumenpanelet gløder også hele tiden. De blinker ikke med på nødblinken en gang?

  3. #3
    Registrerte brukere Un4Given sin avatar
    Medlem siden
    11. juni 2010
    Sted
    Sortland
    VCCN medlemsnummer
    470
    Innlegg
    83
    Antall takk

    Standard

    Dette høres vel litt ut som et jordingsproblem? Uten at jeg er noen ekspert.
    Sist endret av Un4Given; 30/11/13 kl 22:06
    Mvh Roar
    98 Volvo V70 2,4 Bensin Automat
    98 Volvo V70 2,5 TDI Manuell (Død og begravet)
    91 Volvo 960 3,0 Automat

  4. #4
    Registrerte brukere Voolvoo sin avatar
    Medlem siden
    19. juli 2010
    Sted
    Skiptvet,Østfold
    Innlegg
    1.128
    Antall takk

    Standard

    Bytta lyspærer i det siste på høyre side bak f.eks? jeg hadde samme problem. jordingsfeil i lyspæra, av alle ting :P
    Mercedes Vito 119 4x4 2021'' Arbeidsbil
    Chevrolet Tahoe 6,5TD 1996'' Bruksbil
    BMW Xe 225 2017'' Konebil
    Volvo 242DL 1982 Prosjektbil (Ny gjennomgang på karosseri påbegynt 2021)
    Alfa Romeo GTV2.0 1985'' (fremtidig prosjekt)

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2013
    Innlegg
    17
    Antall takk

    Standard

    Skiftet blinkepærer foran før feilen oppstod til en litt anderledes type(festeklumpene stod litt anderledes), men det var ingen forskjell når jeg byttet tilbake. Begge parklysene har forbindelse til jord, men har verken sjekket pærene eller jordinga bak, så det får bli morgendagens gjøremål

    En liten update på problemet:
    Det var to sikringer som var gåene, en til blinklysreleet, og en til parklys og div.(tror det er 21 eller 22) Blinklyssikringen har holdt en god stund nå, men så fort jeg setter i den andre sikringen lyser venstre blink i instrumentpanelet, og høyre blink fremme og bak, når jeg blinker, blinker parklys og blinklys om hverandre, men høyre blink lyser hele tiden. Mulig jeg blander litt med høyre og venstre, men det burde ikke spille noen rolle. Kjører nå uten den sikringen, og dermed da uten parklys, men alle blinklysene fungerer som de skal.
    Synes dette er veldig merkelig...
    Sist endret av JonasKanonas; 12/12/13 kl 22:06

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. des. 2009
    Sted
    Meland - Frekhaug
    VCCN medlemsnummer
    363
    Innlegg
    2.075
    Antall takk

    Standard

    Sjekk jordingspunktene framme på innerskjermen over batteri og spylervæske dunk
    Mine kjøretøy:
    - 1984 Volvo 740 Turbo (Prosjekt)
    - 1996 Volvo 960 (Prosjekt)
    - 1979 Volvo 242 (Prosjekt)
    - 2004 BMW E61 (Bruksbil)
    - 2007 Ford Ranger XLT (Trekkbil)

  7. #7
    Registrerte brukere Voolvoo sin avatar
    Medlem siden
    19. juli 2010
    Sted
    Skiptvet,Østfold
    Innlegg
    1.128
    Antall takk

    Standard

    nødt til å være jordfeil! ja, sjekk ALT du kan finne av jordpunkter
    Mercedes Vito 119 4x4 2021'' Arbeidsbil
    Chevrolet Tahoe 6,5TD 1996'' Bruksbil
    BMW Xe 225 2017'' Konebil
    Volvo 242DL 1982 Prosjektbil (Ny gjennomgang på karosseri påbegynt 2021)
    Alfa Romeo GTV2.0 1985'' (fremtidig prosjekt)

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2013
    Innlegg
    17
    Antall takk

    Standard

    Jeg sjekket div jordingspunkter, men fant ikke ut av noe, så jeg har bare latt problemet ligge, og har kjørt uten park og bremselys på den ene siden frem til denne uka.

    Nå sluttet bilen plutselig å lade, så jeg sjekket børstene på dynamoen. Det var ikke særlig mye igjen, og etter litt søking etter nye viste det seg at det var like greit å kjøpe ny dynamo på biltema. Kjøpte da 100a typen. Etter at jeg byttet over til den nye ladet den fortsatt ikke. Sjekket da over alle koblingene og ledningene og alt var greit. Koblet løs dynamoen og målte rett på den, men den produserte ikke spenning overhodet. Kan jeg ha fått en deffekt dynamo, eller har det elektiske anlegget mitt tatt knekken på den? Det blir da min tredje dynamo på under ett år, derav to brukte. Det smalt og gnistret mere en det som er normalt når jeg satte på polene på batteriet etter jeg byttet dynamo, om det kan ha noe med saken å si.

  9. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2011
    Sted
    Fosser, Aurskog Høland
    Innlegg
    5.170
    Antall takk

    Standard

    Dynamoen produserer ingen spenning om du ikke har spenning inn på D+. (Ladelampetilkoblingen)

    At du river tredje dynamoen på bilen på ett år tyder på noe alvorlig galt med det elektriske anlegget i bilen din
    Innehaver av ØSKEN FJØSMEKK
    (Null garanti kun skruglede og god kaffe)

    Har hatt annet enn Volvo jeg også.
    Men jeg tok til fornuften.......

  10. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2013
    Innlegg
    17
    Antall takk

    Standard

    Mulig jeg overdramatiserte det litt... Den første (gammel original 55A eller hva det er) røyk etter jeg koblet på ekstralys og anlegg, den andre (ser helt lik ut som den nye 100A) hadde veldig korte børster, men børstene var bare å få tak i på nettet, og kostet halvparten av en ny dynamo på biltema, den tredje vet jeg ikke om jeg tok knekken på eller hva som skjer.

    Jeg har blitt fortalt at det elektriske anlegget ikke skal påvirke dynamoen, uten at jeg kan gå god for det selv. Noen som vet? Eventuelt forslag til hvor feilen ligger, eller hva som er galt?

  11. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2011
    Sted
    Fosser, Aurskog Høland
    Innlegg
    5.170
    Antall takk

    Standard

    Nåvel.

    Elektriske anlegget kan såvisst påvirke dynamoen.

    Punkt 1. Jording.
    ALL jording må fungere perfekt for å sikre at alle arbeidsforhold til dynamoen er tilstede.
    Uten skikkelig jording av dynamoens minus (chassis) vil ikke dynamoen lunne levere korrekt spenning til batteriet.
    Anbefaler at man renser de mekaniske tilslutningspunktene godt, og gjerne legge til en 25mm² kabel fra en festebolt til dynamo, legges bort til batteriets minuspol direkte, samt fra batteriets minuspol og direkte til motorblokka. I tillegg bør man ha minst 10mm² fra batteriets minuspol til chassis nær batteriet.

    Punkt 2. Ladelampe.
    I motsetning til hva mange fortsatt ser ut til å tro, så er primærfunksjonen til denne lampa slett ikke kun å fortelle at dynamoen ikke lader.
    Primærfunksjonen er faktisk å sørge for at rotor er magnetisert. Uten denne magnetiseringen av rotoren, vil ikke dynamoen være i stand til å produsere noen elektrisk energi.
    Dermed er det innlysende at ladelampen aldri må erstattes av LED uten at tilleggstiltak gjøres.

    Test av ladelampen kan gjøres ved å legge D+ ledningen til jord. (Koble den gjerne fra dynamoen når du tester dette. ) Nå skal ladelampen lyse klart når tenningen settes på.
    Dersom OK, koble til på D+ igjen.

    Gå over disse tingene, så tipper jeg ladingen kommer seg.
    Skal mye til å ødelegge særlig mye med mindre du har klart å koble D+ direkte til batteriet. Da kan regulatoren ha fått en smekk. (SJELDEN)
    Innehaver av ØSKEN FJØSMEKK
    (Null garanti kun skruglede og god kaffe)

    Har hatt annet enn Volvo jeg også.
    Men jeg tok til fornuften.......

  12. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2013
    Innlegg
    17
    Antall takk

    Standard

    Fikk tak i nye børster til den gamle dynamoen så virket det igjen Da virker det som at jeg fikk en dårlig dynamo av biltema...
    Alt av lys virker nå bortsett fra at blinklyset henger på på den ene siden. Full spenning på alle tre blinklysene, og pilen i instrumentpanelet lyser konstant. Den andre siden funker fint, og nødblinken gir kun ett klikk i releet før den henger seg. Hvor kan da den eventuelle jordfeilen ligge? Eller kan releet ha noe med saken å si?

  13. #13
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2013
    Innlegg
    17
    Antall takk

    Standard

    Ingen som kan svare meg på om releet kan forårsake denne feilen? Har en kompis som påstår det, men får inntrykk av at jordfeil ett eller annet sted er eneste mulige årsaken. Noen som kan av- eller bekrefte? Har sjekket litt, og alle blinkesoklene har tilsynelatende god jording.

Lignende tråder

  1. Elektrisk feil !
    By illinois in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 0
    Siste post: 17/08/13, 12:02
  2. Volvo S80 elektrisk feil
    By vespa91 in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 3
    Siste post: 26/06/12, 12:23
  3. volvo v40 elektrisk feil i motor rom..
    By jan ole in forum Elektronikk og Strøm
    Svar: 4
    Siste post: 06/05/12, 22:31
  4. volvo v40 elektrisk feil i motor rom..
    By jan ole in forum Elektronikk og Strøm
    Svar: 0
    Siste post: 05/05/12, 11:34
  5. Volvo 850 stv vurderes solgt, med ukjent elektrisk feil.
    By thomasd in forum Biler selges / kjøpes
    Svar: 1
    Siste post: 15/01/12, 20:47

Tagger for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •