Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  2
Viser resultater 1 til 9 av 9

Tråd: V70XC -00, trenger hjelp til tolking av feilkoder.

  1. #1
    4-trekkeren sin avatar
    Medlem siden
    11. mars 2010
    VCCN medlemsnummer
    802
    Innlegg
    68
    Antall takk

    Question V70XC -00, trenger hjelp til tolking av feilkoder.

    Heisan

    Som sagt i Tittel; Jeg har nettopp børstet støv av kodeleseren min og kjørt diagnose på min kjære -00 V70XC i kveld.
    I den senere tid har jeg slite med at bunndraget forsvinner tidvis, og gjør at jeg føler at jeg sitter igjen medca 70 av de 193 hk jeg egentlig har. Den varierer i effekt fra dag til dag, men det virker å bli mer og mer permanent mht bunndraget. Lyd og turtall er omtrent som det skal (tror jeg), men det er veldig lite fart ift turtallet som oppnås. I det siste har jeg også hatt litt problemer med at bilen dør kjapt og brutalt ved oppstart. Dvs den er lettstartet og greier i utgangspunktet, men dette kommer av og til. Se vedlagte bilder fra diagnosen.

    På forhånd takk for tips eller konkrete beskrivelser på hva jeg evt må foreta meg av reparasjoner eller tiltak.
    Vedlagte bilder Vedlagte bilder
    --------------------------------------
    4-trekkeren

    --------------------------------------
    XC70 2003 D5 awd

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2011
    Sted
    Fosser, Aurskog Høland
    Innlegg
    5.170
    Antall takk

    Standard

    Er da relativt selvforklarende de der?

    Du har en eller flere coiler som gir feiltenning. (Eller ikke tenner i det hele tatt)
    Du har en defekt Lambda.
    Du har mistet kommunikasjonen med startsperra.
    Og Camshaft Reset valve er vel en feil med VVTn.

    Krever visse tiltak disse feila ja.
    Ny(e) coil(er), Ny Lambda, noe feilsøking på startsperra, og en nærmere sjekk av VVtn.
    Hva som er problemet med VVtn kan jeg dessverre ikke påberope meg kunnskap om.
    Innehaver av ØSKEN FJØSMEKK
    (Null garanti kun skruglede og god kaffe)

    Har hatt annet enn Volvo jeg også.
    Men jeg tok til fornuften.......

  3. #3
    4-trekkeren sin avatar
    Medlem siden
    11. mars 2010
    VCCN medlemsnummer
    802
    Innlegg
    68
    Antall takk

    Standard

    Hei 850GLTsilver

    Ettersom jeg ikke er så veldig skru-vant, så var de ikke helt selvforklarende for meg. Ser den med coilene, og det er noe jeg glatt fikser selv.
    Lambda er værre - er det en sensor i en av pottene, eller...?
    Startsperra lurer jeg på om kan ha sammenheng med dårlig fjæring av knappen på girstanga. Det har jeg hatt problemer med ift å få ut nøkkelen tidligere og lure rpå om dette er noe av samem saken(?)
    Så - til slutt... hva er VVtn for noe mon tro?
    --------------------------------------
    4-trekkeren

    --------------------------------------
    XC70 2003 D5 awd

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2011
    Sted
    Fosser, Aurskog Høland
    Innlegg
    5.170
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av 4-trekkeren Vis post
    Hei 850GLTsilver

    Ettersom jeg ikke er så veldig skru-vant, så var de ikke helt selvforklarende for meg. Ser den med coilene, og det er noe jeg glatt fikser selv.
    Lambda er værre - er det en sensor i en av pottene, eller...?
    Startsperra lurer jeg på om kan ha sammenheng med dårlig fjæring av knappen på girstanga. Det har jeg hatt problemer med ift å få ut nøkkelen tidligere og lure rpå om dette er noe av samem saken(?)
    Så - til slutt... hva er VVtn for noe mon tro?

    VVT er Variable Valve Timing: Variabel ventil-tid. Er en styring av åpningstiden for eksosventilene.

    Lambda er en sensor på/ved katalysator ja. Denne måler restoksygenet i eksosen, og informasjonen benyttes til å gi riktig mengde drivstoff i forhold til motorens driftsforhold.
    Din Lambda sitter nok på røret rett før Lambda.

    Startsperra har nok ikke med fjæringa på girspaken nei.
    Er bilen din chippa, så vil ofte startsperra være bortdefinert i motorstyringen, mens resten av bilen vil ha kommunikasjon med motorstyringen for å hindre uønsket bruk av bilen din. Uten svar fra en av enhetene i startsperresystemet, vil denne feilen komme opp. Ingen fare dersom du motoren alt er chippa.

    Tør si det slik at det er lurt å ha med en skrukyndig når man dukker ned i disse datakontrollerte sakene.
    Men i alle fall, lykke til.
    Innehaver av ØSKEN FJØSMEKK
    (Null garanti kun skruglede og god kaffe)

    Har hatt annet enn Volvo jeg også.
    Men jeg tok til fornuften.......

  5. Takk 4-trekkeren takket for denne posten
  6. #5
    4-trekkeren sin avatar
    Medlem siden
    11. mars 2010
    VCCN medlemsnummer
    802
    Innlegg
    68
    Antall takk

    Standard

    Hei igjen

    Takker for raske svar
    Har ikke chippa bilen. Får vel bare avvente til det blir værre eller helt galt.
    Da har jeg masse å gå ut fra. Trenger nok å involverer noen erfarne fjellfolk her ja...
    --------------------------------------
    4-trekkeren

    --------------------------------------
    XC70 2003 D5 awd

  7. #6
    Registrerte brukere MortenKr sin avatar
    Medlem siden
    19. okt. 2010
    Sted
    Asker
    Innlegg
    80
    Antall takk

    Standard

    Jeg byttet for noen dager siden vvt solenoiden på min. Hadde samme feilkode som deg 644A pluss 3 andre koder som jeg tolket som følgefeil av 644A.
    Hadde samme symptomer som deg at bilen var dau og brukte litt mer bensin en normalt. Etter byttet er kreftene tilbake og nå hører den vesentlig mer potent ut også, hvor den "brøler" litt når motoren får opp litt turtall :-).

    Etter det jeg har funnet ut, er denne vvt ventilen (solenoiden) en gjenganger på disse bilene og at det ikke er uvanlig at de må byttes. Det er en enkel oppgave å bytte den. Ligger lett tilgjengelig på toppen ynder plastdekselet som beskytter coilene etc.. Den nye har forøvrig en ny design på kontakten, så den gamle må klippes av og ledningene skjøtes. Ledningene er nummerert med 1 og 2 på begge kontaktene, så koblingen er grei når man har lokalisert nummerne. Delen koster 1800,-, pluss pant på den gamle som Volvo vil ha tilbake. Du får kun kjøpt delen hos Volvo eller over dammen på ebay e.l., etter det jag har funnet ut.
    V70 Cross Country 2.5T aut 2000
    Subaru Forester Boxerdiesel 2010
    Nissan Micra Tique 1996

  8. Takk 4-trekkeren takket for denne posten
  9. #7
    4-trekkeren sin avatar
    Medlem siden
    11. mars 2010
    VCCN medlemsnummer
    802
    Innlegg
    68
    Antall takk

    Standard

    Solenoiden er nå bestilt på min lokale Volvo-sjappe. Mandag skal den byttes, og jeg ser allerede lyst på livet etter innlegget ditt MortenKr :-)
    --------------------------------------
    4-trekkeren

    --------------------------------------
    XC70 2003 D5 awd

  10. #8
    Registrerte brukere MortenKr sin avatar
    Medlem siden
    19. okt. 2010
    Sted
    Asker
    Innlegg
    80
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av 4-trekkeren Vis post
    Solenoiden er nå bestilt på min lokale Volvo-sjappe. Mandag skal den byttes, og jeg ser allerede lyst på livet etter innlegget ditt MortenKr :-)
    Håper bytte løser noen av problemene dine. For orden skyld, her er feilkodene jeg leste ut før bytte av vvt'n:
    Trouble Codes list (4)
    644A Intermittent fault
    ECM
    -644A Camshaft control ; Faulty position
    720A Intermittent fault
    ECM
    -720A Immobilizer communication ; Signal missing
    6806 Intermittent fault
    ECM
    -6806 Turbocharger (TC) control system flow fault ; Flow too low
    9160
    ECM
    -9160 Throttle unit, internal fault ; Faulty signal

    Kodene er jo ikke helt de samme som dine og det er mulig du har noe annet du må fikse og. Jeg har forøvrig byttet lambda sensor og lmm for noen få år siden også. feil på LMM gjorde også at bilen gikk skikkelig dårlig.

    Etter montering av vvt'n hadde jeg ingen registrerte feilkoder ved test, men dagen etter hadde jeg et problem med å starte bilen, og fikk opp 9160 koden og
    ETM
    lampa lyser. Men dette er gasspjellet som jeg antar må renses, i verste fall byttes. Men bilen går nå som en kule selv om
    ETM
    lampa lyser, og det er ikke noen registrerte feilkoder under registrering av live data (har kjøpt AUTEL MaxiDiag Live data som dekker Volvo), så jeg håper på en enkel rens vil gjøre susen :-)
    V70 Cross Country 2.5T aut 2000
    Subaru Forester Boxerdiesel 2010
    Nissan Micra Tique 1996

  11. #9
    4-trekkeren sin avatar
    Medlem siden
    11. mars 2010
    VCCN medlemsnummer
    802
    Innlegg
    68
    Antall takk

    Standard

    Heisan

    Da var vvt'n skifta, det er ingen koder som henger igjen og bilen går som et olja lyn
    Det er utrolig hvor "ny" bilen blir etter et slik inngrep når den har mista futten og frasparket sånn over lang tid.

    Igjen - takk for gode svar og innspill her på forumet
    Sist endret av 4-trekkeren; 16/11/13 kl 09:28
    --------------------------------------
    4-trekkeren

    --------------------------------------
    XC70 2003 D5 awd

Lignende tråder

  1. Svar: 2
    Siste post: 21/05/13, 06:53
  2. Svar: 6
    Siste post: 06/01/13, 13:25
  3. trenger hjelp med feilkoder 850 -95
    By skarderud in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 8
    Siste post: 29/04/12, 11:09
  4. Trenger litt hjelp...mikrobryter-fix i førerdøra (V70XC-99)
    By 4-trekkeren in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 1
    Siste post: 24/03/12, 18:57
  5. Trenger hjelp med feilkoder! Er i Oslo nå.
    By Chrome in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 15
    Siste post: 14/04/11, 14:35

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •