Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7

Tråd: EKSTRALYS: noen problemer

  1. #1
    Registrerte brukere wvevang sin avatar
    Medlem siden
    04. nov. 2011
    Innlegg
    115
    Antall takk

    Question EKSTRALYS: noen problemer

    Har nettopp koblet og montert hella luminator på bilen, men får ikke lys.

    Har brukt eksisterende hjemmesnekret ledningsnett som allerede var koplet. Har ikke valgt å gå via egen bryter ennå, selv om det faktisk er ekstra bryter (uoriginal) montert inne i bilen. Jeg har bare brukt en strømstjeler (biltemas "skjøtekontakt") for å hente styrestrøm til releet. Om jeg skjønner riktig styrer styrestrømmen når releet skal "åpne" for strøm fra batteriet til lyktene. Men jeg har noen spørsmål jeg håper på hjelp med siden lysene ikke lyser:

    - Holder det med strømstjeler klipset på en av ledningene til langlysene, eller bør jeg bruke en slags forgrening? Ledningene er litt korte.
    - Er det det samme hvilken av ledningene til langlyspæren jeg kopler styrrstrøm fra? Begge har samme farge og jeg finner ikke noe pluss og minus.
    - Kan det være det gamle releet som er ødelagt? Har stått ubrukt i motorrommet i 3 år siden jeg kjøpte bilen.
    - Dersom jeg skal gå via egen bryter så jeg for eksempel kan slå av ekstralysene i tett snøvær, er det styrestrømledningen som skal gå via bryter? Er det bare denne, eller må jeg jorde? (er vel bare en ledning inn til bryteren + og en ut igjen - ?)
    - Hvor kan jeg legge ledningen til bryteren fra motorrommet inn i bilen og ut igjen?

    Ble mørkt når jeg var ferdig å koble i dag, gadd ikke feilsøke mer. Men det virker som om noen alltid har et svar her inne, så jeg forsøker.
    Blir nok først å prøve å bytte relee og ledningsnett tror jeg, så får jeg eventuelt kjøpe meg multimeter og fortsrtte å feilsøke.

    Setter pris på all hjelp jeg kan få, er nokså grønn på elektro og elektronikk!
    Volvo V70N 2007 D5 185 HK automat - skinn - bixenon - 18"

  2. #2
    Registrerte brukere Vatnehol sin avatar
    Medlem siden
    29. juni 2010
    Sted
    Ellingsøy, Møre og Romsdal
    Innlegg
    1.317
    Antall takk

    Standard

    Det er felles jord i lykta så du må koble strømtyven på pluss ledningen til langlyset, enkel måte å måle seg frem til denne er å sette målepinnen jord på multimeteret i motorblokka, mål alle ledningene i kontakta til lykta med den røde og se hvilken som ikke er spenning på, dette gjør du mens det er kun kjørelys på, og så skrur du på langlyset og måler de som ikke var spenning på når det kun var nærlys som stod på, så vil du se en av de "døde" har fått spenning, da er dette supply til langlysa, klips strømtyven på denne.
    er lite strøm som går til styrestrømmen til relèet så det går helt fint å bruke en strømtyv/skjøteklemme:

    http://biltema.no/no/Bil---MC/Bil-ti...-10-stk-44035/

    Fullt mulig at relèet har hengt seg etter så lang tid. Man får billig kabelsett fra biltema av ok kvalitet. :

    http://biltema.no/no/Bil---MC/Bil-ti...stralys-42686/
    109kr

    bryteren kobler du i serie på ledning i styrestrømmen. i henhold til norsk lov er dette pålagt å ha bare for å informere, så man får gjerne feil på eu kontroll om de er oppegående( t5'en til frøkna har dette ikke blitt oppdaget enda )

    bryteren bryr seg ikke om det er pluss å minus, men bryteren tåler bare en viss effekt før den smelter istykker, derfor skal den vere på styrestrømmen der det omtrent ikke er effekt/høg strøm.

    om du åpner førerdøra så er der en gjennomføring som du kan bruke til bryter om du ikke vil lage til/bruke original utstyr, www.ipdusa.com se under turbotrykksmåler så viser de på en video hvor du kan finne denne og legge slanger eller ledning gjennom denne, da blir det skikkelig tett og.

    Multimeter er absolutt kjekt instrument å ha uansett hvor grønn man er på elektro, er jo igrunn farlig å holde på med strøm om man ikke vet om ledningene har strøm eller ikke både for seg selv eller bilens styreenheter.
    annen tommelfinger regel er å alltid koble av minus kabelen på batteriet før man tar av plussen, har hørt om folk som har klart å smelte fastnøklene sine i s60'n når de har skrudd av plussen først og så har nøkkelen truffet dørken i bagasjerommet mens den va på pluss polen, er du heldig så får du bare gnist og forhåpentligvis ikke noe skader av styreenheter, men er du uheldig så sveiser nøkkelen seg fast og brenner opp, samt du utsetter alle styreenheter i hele bilen for sjokk spenninger og man ender opp med en bil som har enten brente styre enheter eller mange " elektro spøkelser " pga skader.
    Også en god grunn er at når man kobler vekk plussen med minus forsatt påkoblet vil man alltid få gnist, dette vil også gi ett spenningsjokk på el systemet, og mtp knallgass så kan man få antenning.

    håper dette hjelper.
    Sist endret av Vatnehol; 26/10/13 kl 03:43
    Volvo xc70 2013 D5 Inscription

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. okt. 2013
    Sted
    Aust-Agder
    Innlegg
    42
    Antall takk

    Standard

    En liten ting, bare:
    Strømstjelere har det med å klippe noen av trådene i kabelen du henter styrestrømmen fra, og her går det endel effekt.
    Har hatt trøbbel med dette selv, både til ekstralys og tilhengerkontakt, og bruker derfor heller sukkerbiter eller kabelskoforgrening.

    Mvh Torstein R

  4. #4
    Registrerte brukere wvevang sin avatar
    Medlem siden
    04. nov. 2011
    Innlegg
    115
    Antall takk

    Standard

    takker! da skal jeg kjøpe meg multimeter eller prøvelampe og måle litt. har sikkert satt strømstjeler på feil ledning, eller så tipper jeg releet er ødelsgt.

    en ting til, jeg har en bryter fra hella marine jeg tenkte å bruke, men denne har 5 poler. kan denne brukes som bryter til ekstralysene?

    på polene er det merket en med +, en med jord samt en med c, en med no og en med nc.
    hvor kopler jeg styrestrømledningen her? inn på +, og ut hvor?
    Volvo V70N 2007 D5 185 HK automat - skinn - bixenon - 18"

  5. #5
    Moderator Børge Vikebø sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Nordhordland, Norway
    VCCN medlemsnummer
    438
    Innlegg
    2.574
    Antall takk

    Standard

    Jeg bruker av prinsipp aldri strømtyver. Jeg lodder ledningene istedet der jeg skal ta styrestrøm fra, på min egen har jeg koplet den sammen inni kontaktstykket til lykten. Det er større sjanse for korrosjon der du bruker strømtyver noe som igjen gir fare for brudd på kabler. Har erfart dette tidligere, derfor gjelder kun lodding og krympestrømper for meg
    '17 V90 D4
    '18 VW Caravelle T6
    X - '11 V70D3
    X - '03 XC90 2,5T AWD
    '79 245 L
    '18 Adrian Adora 573PT

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. okt. 2013
    Sted
    Aust-Agder
    Innlegg
    42
    Antall takk

    Standard

    Det beste er jo godt nok.

  7. #7
    Registrerte brukere wvevang sin avatar
    Medlem siden
    04. nov. 2011
    Innlegg
    115
    Antall takk

    Standard

    Da har jeg endelig fått lys i ekstralysene. Valgte Hella luminator montert på qmax lysbøyle. Det ble ganske bra, minimalt med vibrasjon! Problemet skyldtes nok dårlig kontakt i noen gamle ledninger!
    Nå gjenstår det bare å koble styrestrømmen via bryter inne i bilen. Skal også koble parklysene men også de med bryter slik at jeg har valget. Jeg har kjøpt en hella marine on/off bryter med blått led lys rundt bryteren. Den er 5 polet, så må vel prøve meg litt frem med den. Vil jo gjerne ha lys i den!

    Valgte å bruke strømstjeler da jeg ikke kom så godt til ledningene. Men denne klipset jeg på inne i lyktehuset innenfor et gummideksel, inne sammen med pæra. Der skal den være rimelig brskyttet. Så spørs det om det blir for varmt inni der for plastikken til strømstjeleren, det skal jeg følge litt med på!

    Takk for hjelpen til alle!
    Volvo V70N 2007 D5 185 HK automat - skinn - bixenon - 18"

Lignende tråder

  1. Svar: 20
    Siste post: 19/08/11, 16:54
  2. ekstralys problemer xc90
    By jafred in forum Elektronikk og Strøm
    Svar: 4
    Siste post: 29/06/11, 17:25

Tagger for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •