Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  7
Side 2 av 3 FørstFørst 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 26 til 50 av 72

Tråd: Tenningsmapp til FT etterlyst

  1. #26
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Med en orginal uplanet 530 topp og en orginal uplanet B230 blokk så gir en grop på 76x4,5mm ganske nøyaktig 8,00:1 i kompresjonsforhold som jeg mener er ett perfekt utgangspunkt.
    Hvis man i ettertid ønsker mindre effekt og høyere kompresjonsforhold så høvler man bare toppen på vanlig måte.
    Hvis man derimot ønsker enda høyere effekt så sliper man bare ut av forbrenningskamrene i toppen og øker ladetrykket.
    Hvis man tar dem opp fra 53 ccm til 57 ccm så blir kompresjonsforholdet 7,68:1.
    Sist endret av Batland; 21/10/13 kl 20:01

  2. Takk TomX95 takket for denne posten
  3. #27
    Registrerte brukere TomX95 sin avatar
    Medlem siden
    21. juli 2012
    Sted
    Telemark
    VCCN medlemsnummer
    2176
    Innlegg
    1.227
    Antall takk

    Standard

    Kasta på LH 2,4 og eksprimenterte litt. Har hørt att tenninga ska være låst på 10 grader når spjellet er igjen, stemmer det?
    Jeg fikk i alle fall 30* sånn cirka.. Virker som reimhjulet er merka 20* feil. Folk sier det er 84* offset på svinghjul, og jeg har 104. Høras logisk ut? Hvor ofte skjer slikt?

    Litt trasi om det er det au. Da har jeg jo hatt 20* for høy tenning
    Sist endret av TomX95; 27/10/13 kl 09:11

  4. #28
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    B230 reimhjulene er upålitelige greier.
    Det man med fordel kan gjøre er å ta ut tennpluggen på syl.1 og stikke inn en skrutrekker og sjekke når stempelet er ca. på topp.
    For å finne ØD mer nøyaktig man kan sette i en slik nippel som biltema selger i tennplugghullet og så kobler man turbotrykksmåleren til denne.
    Når stempelet går oppover viser turbotrykksmåleren ladetrykk og når stempelet går nedover viser den vakum. Dette gjør det enkelt å finne ØD med bra nøyaktighet.
    Så tegner man en hvit loddrett strek frempå remhjulet fra senter og loddrett opp samt lager nytt 0-merke.
    Da vil man etterhvert enkelt se når den ytre ringen på reimhjulet har flyttet seg på gummiringen inni reimhjulet slik at man VET at 0-merket er ubrukelig.

    Jeg setter alltid ett 0-merke på kammen også slik at det er enkelt å kontrollere med en tenningspistol om hvordan det står til.

    http://www.youtube.com/watch?v=u2sA-q7_FtQ
    Sist endret av Batland; 27/10/13 kl 12:15

  5. #29
    Registrerte brukere TomX95 sin avatar
    Medlem siden
    21. juli 2012
    Sted
    Telemark
    VCCN medlemsnummer
    2176
    Innlegg
    1.227
    Antall takk

    Standard

    Tokk tenningslampa på kamen, stemmer ganske greit der nå Men blir jo ikke veldig nøyaktig. Men kjører 84* som alle sier.
    Kasta på A kam igår, kjørt litt med autotune idag. Drar veldig godt Seig å fin på 5te. Litt skuffa over ladetrykk, først 0,5 på 2500 rpm. Men har ett grenrør liggans, kan kansje hjelpe litt. Kjører 0* på kammen.

  6. #30
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TomX95 Vis post
    Tokk tenningslampa på kamen, stemmer ganske greit der nå Men blir jo ikke veldig nøyaktig. Men kjører 84* som alle sier.
    Kasta på A kam igår, kjørt litt med autotune idag. Drar veldig godt Seig å fin på 5te. Litt skuffa over ladetrykk, først 0,5 på 2500 rpm. Men har ett grenrør liggans, kan kansje hjelpe litt. Kjører 0* på kammen.
    Da bør du først og fremst trykkteste systemet med 1,5 BAR ladetrykk. Du tetter enten innløpet på turboen eller tar av trykkrøret på turboen og tetter dette. Bruk en blåsespiss og kjør trykkluft inn i slangen til BTR. Blås opp til ladetrykksmåleren viser 1,5 BAR. Mål hvor lang tid det tar fra ladetrykksmåleren viser 1,5 BAR til den viser 0.

    Når trykksystemet er tett er neste pkt. på listen å sjekke ladetrykkstyringen.
    Hvis ladetrykkstyringen er dårlig og åpner WG for tidlig så blir spool up sabotert. For å TESTE hva selve turboen presterer så tar du slangen av fra actuator, tetter den med en skrue og tester FORSIKTIG. Jo større forskjell det er i resultat jo dårligere ladetrykkstyring har du og bør oppgradere.
    Man kan med fordel kjøre 3-5 grader advance på kamtiming.

  7. #31
    Registrerte brukere TomX95 sin avatar
    Medlem siden
    21. juli 2012
    Sted
    Telemark
    VCCN medlemsnummer
    2176
    Innlegg
    1.227
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Da bør du først og fremst trykkteste systemet med 1,5 BAR ladetrykk. Du tetter enten innløpet på turboen eller tar av trykkrøret på turboen og tetter dette. Bruk en blåsespiss og kjør trykkluft inn i slangen til BTR. Blås opp til ladetrykksmåleren viser 1,5 BAR. Mål hvor lang tid det tar fra ladetrykksmåleren viser 1,5 BAR til den viser 0.

    Når trykksystemet er tett er neste pkt. på listen å sjekke ladetrykkstyringen.
    Hvis ladetrykkstyringen er dårlig og åpner WG for tidlig så blir spool up sabotert. For å TESTE hva selve turboen presterer så tar du slangen av fra actuator, tetter den med en skrue og tester FORSIKTIG. Jo større forskjell det er i resultat jo dårligere ladetrykkstyring har du og bør oppgradere.
    Man kan med fordel kjøre 3-5 grader advance på kamtiming.
    Sprutet og visern er cirka enige, og henta ut fra 2 forskjellige steder.

    Har ladetrykkstyring fra biltema... men grunnstillinga er på 0,7. Så skulle jo ikke tøysa så tidlig...
    Ska teste etter lekasjer på trykkslangene.

    Kan jeg ha grilla den ?

  8. #32
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Hvor mye/lite forspenn har du på actuator?

    Her ser du akkurat passelig til å begynne med:



    Tviler på at du har grillet turboen, men hvis du har skadet motoren ved å kjøre 20 grader for tidlig tenning så har det negativ innvirkning på spool up.

  9. #33
    Registrerte brukere TomX95 sin avatar
    Medlem siden
    21. juli 2012
    Sted
    Telemark
    VCCN medlemsnummer
    2176
    Innlegg
    1.227
    Antall takk

    Standard

    Forspenn på actuator er akkurat så jeg klarte tre den på. Når jeg kjører uten ladetrykkstyring bare direkte på lader den 0,7.

  10. #34
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. april 2010
    Sted
    Fauske
    Innlegg
    663
    Antall takk

    Standard

    Du har mulighet for ladetrykkstyring gjennom sprutet. Det eneste du trenger er en solonid for å koble mellom actuator og trykkilde.
    Du kan da f.eks programmere slik at actuator ikke får ladetykk under spoolup før actuatoren trenger det. Det gir hardere spoolup enn mange andre ladetrykkstyringer, og du kan kontrollere ladetrykk i forhold til både TPS posisjon og turtall.
    Jeg har brukt boost controll i open loop på flere installasjoner, og vært fornøyd med funksjonen.
    - 98 Mustang Cobra banebil. - 84 mod. Ford Sierra 2.0GL, med 105 ville gamper, foreløpig. - 2000 "Opel" Tahoe 5.3 LT, LPG drift, trekkbil.
    x 97 mod V70 2liter turbo på 180hk. x Solgt til fordel for Mitibushen Pajero, trekkvogn. Pajero solgt.
    Jeg har datasprut, først og fremst MS, som hobby. Har begynt å legge ut noen videoer på youtube oktober 2018

  11. #35
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TomX95 Vis post
    Forspenn på actuator er akkurat så jeg klarte tre den på. Når jeg kjører uten ladetrykkstyring bare direkte på lader den 0,7.
    Akkurat. Da må staget justeres ca. 8 mm kortere. Se på bildet.
    Sist endret av Batland; 27/10/13 kl 16:34

  12. #36
    Registrerte brukere TomX95 sin avatar
    Medlem siden
    21. juli 2012
    Sted
    Telemark
    VCCN medlemsnummer
    2176
    Innlegg
    1.227
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Truckdriver Vis post
    Du har mulighet for ladetrykkstyring gjennom sprutet. Det eneste du trenger er en solonid for å koble mellom actuator og trykkilde.
    Du kan da f.eks programmere slik at actuator ikke får ladetykk under spoolup før actuatoren trenger det. Det gir hardere spoolup enn mange andre ladetrykkstyringer, og du kan kontrollere ladetrykk i forhold til både TPS posisjon og turtall.
    Jeg har brukt boost controll i open loop på flere installasjoner, og vært fornøyd med funksjonen.
    Har kjøpt det, må bare kaste den på

  13. #37
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Det hjelper ingenting når actuator har så lite forspenn at wg åpner selv uten at signalslangen er tilkoblet.
    Rundt 8 mm forspenn på actuator er derfor fundamentet man bygger på.
    Jeg fikk 1,4 BAR ladetrykk i innsugsmanifolden med min orginale AT actuator når denne hadde godt med forspenn og ingen signalslange.
    Når du bare klarer 0,7 BAR og har dårlig spool up så er det noe galt.

  14. #38
    Registrerte brukere TomX95 sin avatar
    Medlem siden
    21. juli 2012
    Sted
    Telemark
    VCCN medlemsnummer
    2176
    Innlegg
    1.227
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Det hjelper ingenting når actuator har så lite forspenn at wg åpner selv uten at signalslangen er tilkoblet.
    Rundt 8 mm forspenn på actuator er derfor fundamentet man bygger på.
    Jeg fikk 1,4 BAR ladetrykk i innsugsmanifolden med min orginale AT actuator når denne hadde godt med forspenn og ingen signalslange.
    Når du bare klarer 0,7 BAR og har dårlig spool up så er det noe galt.
    De 0,7 bara var med signalslange på fekk ikke prøvd ikveld. Men har erfaring med att "klaffen" har hengdt seg fast i veggen på vei ned igjenn. Kann jo ha skjedd nå også.

    Den var like hissig med VX3 kamen som den er med A kammen på bånn nå. (Snakk om ladetrykk mellom 1500 til 2500) Kan strengt talt ikke merke forskjell.. Men den trar tydlig bedre generelt på bånn!

    Men tenninga kan jo ha hærja litt :( Men er ikke lavt oljetrykk tikking eller øvrige tegn til det. Seig som tusan på bånn nå.

    Update:

    "oisann!" Kasta av den gammle kammen og tenkte ikke mer over det... Så nå, var en rein V kam. Kunne vell like greit latt vær å bytte ?

    Ve etter kveldens økt:
    Sist endret av TomX95; 27/10/13 kl 20:08

  15. #39
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Power secret nr. 1 er; Test, test, test, men om 5 stk tester nøyaktig det samme så vil de likevel ha hver sin versjon av sannheten.
    Det er derfor aldri bortkastet å teste slik at DU finner det oppsettet som passer DEG best.
    Hvis du vil ha bunndrag så er A-kammen best som tydelig vist her:


  16. Takk TomX95 takket for denne posten
  17. #40
    Registrerte brukere TomX95 sin avatar
    Medlem siden
    21. juli 2012
    Sted
    Telemark
    VCCN medlemsnummer
    2176
    Innlegg
    1.227
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Power secret nr. 1 er; Test, test, test, men om 5 stk tester nøyaktig det samme så vil de likevel ha hver sin versjon av sannheten.
    Det er derfor aldri bortkastet å teste slik at DU finner det oppsettet som passer DEG best.
    Hvis du vil ha bunndrag så er A-kammen best som tydelig vist her:

    Joda, sier jo no dær. Ska jo være ærlig å A kammen drar veldig godt på bånn. MEN Jeg får ikke henta ladetrykket no lengre ned. Noe som irriterer meg veldig.. Ska ta å gå løs på actoatoren imorra.

  18. #41
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TomX95 Vis post
    Ska ta å gå løs på actoatoren imorra.
    Gjør det og ta også en forsiktig test med å gi full gass fra 1000 o/min på 4. gear uten slange inn på actuator.

  19. #42
    Registrerte brukere TomX95 sin avatar
    Medlem siden
    21. juli 2012
    Sted
    Telemark
    VCCN medlemsnummer
    2176
    Innlegg
    1.227
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Gjør det og ta også en forsiktig test med å gi full gass fra 1000 o/min på 4. gear uten slange inn på actuator.
    Men hva """skal""" den lade på 1500 rpm a? eller hvor tidlig er det gentlig forventet att den ska lade?

  20. #43
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TomX95 Vis post
    Men hva """skal""" den lade på 1500 rpm a? eller hvor tidlig er det gentlig forventet att den ska lade?
    Det kan jeg ikke si noe om med sikkerhet, men jeg har sett ladetrykk fra 1100 o/min.

  21. Takk TomX95 takket for denne posten
  22. #44
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. april 2010
    Sted
    Fauske
    Innlegg
    663
    Antall takk

    Standard

    Før du gjør en slik ladetrykkstest uten slange på actuator, slik som beskrevet rett over her, så vil jeg anbefale at du aktiverer overboost protection. Sett den litt høyere enn maksimalt ladetrykk du har sett hittil, f.eks 5-10 kpa høyere. Om du gjør det så skades ikke motoren om du er for sein med å lette opp på gasspedalen når full spoolup er nådd.
    Det er en sikkerhetsfunksjon jeg bruker på alle turbomotorer, og en funksjon du må bruke om du skal bruke boost control funksjonen i sprutet.
    - 98 Mustang Cobra banebil. - 84 mod. Ford Sierra 2.0GL, med 105 ville gamper, foreløpig. - 2000 "Opel" Tahoe 5.3 LT, LPG drift, trekkbil.
    x 97 mod V70 2liter turbo på 180hk. x Solgt til fordel for Mitibushen Pajero, trekkvogn. Pajero solgt.
    Jeg har datasprut, først og fremst MS, som hobby. Har begynt å legge ut noen videoer på youtube oktober 2018

  23. #45
    Registrerte brukere TomX95 sin avatar
    Medlem siden
    21. juli 2012
    Sted
    Telemark
    VCCN medlemsnummer
    2176
    Innlegg
    1.227
    Antall takk

    Standard

    Her er testen:



    Ikkeno ekstreme tall.. Men har ikke stillt kammen enda. Kan jo gjøre en del er jeg heldig

    Lurer på om jeg brant transistoren til tomgangsmotor idag... Får ikke utslag, men målte att den jorda litt, fikk 3 volt ellerno. Men er 12 volt inn, så den er i orden. 0 ledingsbrudd. Men er vell sånn i Racing
    Sist endret av TomX95; 28/10/13 kl 19:40

  24. #46
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Det jeg mente var at testen er slik: Du gir full gass på 4. gear fra 1000 o/min. og ser på ladetrykksmåleren. Bilen skal akselerere sakte og forsiktig. Når ladetrykket er så høyt som du ønsker bråslipper du gassen og ser på turtelleren. Det er akkurat dette du bør logge. Gjenta gjerne noen ganger.

  25. #47
    Registrerte brukere TomX95 sin avatar
    Medlem siden
    21. juli 2012
    Sted
    Telemark
    VCCN medlemsnummer
    2176
    Innlegg
    1.227
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Det jeg mente var at testen er slik: Du gir full gass på 4. gear fra 1000 o/min. og ser på ladetrykksmåleren. Bilen skal akselerere sakte og forsiktig. Når ladetrykket er så høyt som du ønsker bråslipper du gassen og ser på turtelleren. Det er akkurat dette du bør logge. Gjenta gjerne noen ganger.
    Joda, er bare problem med å finne steder det er passende

    Men ska prøve å få gort det imorra

  26. #48
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Hvordan gikk det?

  27. #49
    Registrerte brukere TomX95 sin avatar
    Medlem siden
    21. juli 2012
    Sted
    Telemark
    VCCN medlemsnummer
    2176
    Innlegg
    1.227
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Hvordan gikk det?
    Fekk ikke rota meg til det.... Skal gjøre det få fort som mulig!

    Men kan nokk være den støpejern`s-klumpen på sia som ødlegger morroa. Har ett fint grenrør jeg må få kasta på. Ve er jo helt elenndig...

  28. #50
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TomX95 Vis post
    Fekk ikke rota meg til det.... Skal gjøre det få fort som mulig!

    Men kan nokk være den støpejern`s-klumpen på sia som ødlegger morroa. Har ett fint grenrør jeg må få kasta på. Ve er jo helt elenndig...
    Ok. Følger med videre.

    Hehehe, sånn er det når man får se sannheten.

Side 2 av 3 FørstFørst 1 2 3 SisteSiste

Lignende tråder

  1. Svar: 2
    Siste post: 13/11/12, 19:46
  2. ETTERLYST! Volvo 760!
    By Vetle in forum Etterlyst
    Svar: 5
    Siste post: 09/02/11, 10:34

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •