Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  1
Viser resultater 1 til 19 av 19

Tråd: V70 98 2.5tdi manuell, raping ved girskifte samt vibrasjoner under pådrag

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    17. sep. 2013
    Innlegg
    9
    Antall takk

    Standard V70 98 2.5tdi manuell, raping ved girskifte samt vibrasjoner under pådrag

    Hei! Mistenker at synkroniseringen i girkassen begynner å skrante da det raper i kassen når jeg girer. Dette skjer kun under oppgiring og spesielt fra første til andre. Hvis jeg bruker litt tid på å gire, til turtallet når tomgangsnivå går det derimot helt fint. Det er mao. kun ved raske girskift problemet oppstår. Dobbelclutching fjerner også problemet.

    Kan dette skyldes noe annet enn slitte synk.ringer? Har veldig liten lyst til å bytte kasse i bilen. Har byttet girolje uten at dette hjalp nevneverdig. Bilen har gått drøye 290.000km så det er vel ingen bombe at den begynner å slite litt.

    I tillegg er det en del vibrasjoner i hastigheter over 70 og ved kraftig pådrag. Ikke noe ekstremt, men likevel nok til at det kjennes godt gjennom ratt og pedaler. Motorfestene har sett sine bedre dager og jeg har byttet det øverste til polyurethane uten at dette hjalp. Det rykker også ganske kraftig hvis jeg er litt brå på gassen.

    Innspill noen?

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2011
    Sted
    Fosser, Aurskog Høland
    Innlegg
    5.170
    Antall takk

    Standard

    Høres ut som om du kjører rimelig "aktivt".
    Disse damene som har passert 295K liker ikke slikt. Kort og godt.
    Hadde du kjørt en real overhaling før du startet opp så ville det nok vært noe annet.

    Synkringer "slites" ikke i noen vesentlig grad. De ryker i filler.
    Det er også separate synkmeshringer til de forskjellige girene.
    Får du clutchen til å slippe helt ved disse raske giringene dine?
    Vibrasjonene dine er nesten 100% sikkert fra hjulene dine.

    Hvilke motorfester har du byttet til polyurethane?
    Er ikke så enkelt som å bytte et og annet torque-fester og dermed tro at man har byttet motorfestene.
    Motorfestene er tre i tallet og to av de er av slike hydroelastiske elementer.
    I tillegg så har man fire fester til hjelperamma som har en del å si for vibrasjoner og ulåter.
    Innehaver av ØSKEN FJØSMEKK
    (Null garanti kun skruglede og god kaffe)

    Har hatt annet enn Volvo jeg også.
    Men jeg tok til fornuften.......

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    17. sep. 2013
    Innlegg
    9
    Antall takk

    Standard

    Takker for svar Hva tenker du på med overhaling? Utover oljeskift og andre enkle saker er jeg rimelig idiot med biler.

    Med "raske" girskift mener jeg å dytte clutchen i bånn og gire direkte til neste, istedet for clutch, et par sek. i fri til turtallet bunner, og gir. Clutchen kliner jeg helt i bånn så med mindre det er noe galt skal den slippe ja.

    Byttet det øvre festet, altså det som sitter øverst på motoren og er lenket til torpedoveggen. Dette var uansett helt gåent. Hjulene er nok en sannsynlig synder ja, men hvis jeg dytter inn clutchen eller setter bilen i fri i fart blir vibrasjonene mindre. Kan også nevnes at det kjennes sterkere i svinger og når fjæringen belastes. Noen annen sannsynlig synder hvis det ikke er hjulene? Jeg har nettopp kjøpt bilen og vibrasjonene var der også med vinterdekkene. Disse var ifølge verksted skeive både i felg og dekk så jeg antok det ville bedre seg ved å bytte til sommerdekkene som fulgte med,men den gang ei. Nå er det jo riktignok ikke umulig at begge settene er skeive.

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. juni 2012
    Sted
    Holmstad, Nordland, Norway, Norway
    Innlegg
    82
    Antall takk

    Standard

    Kan nevne at jeg hadde noenlunde samme erfaring med min fars v70 tdi nå nettopp.
    Var rulla tett over 300 tusen. Vibrasjoner under pådrag ble bare mer og mer av. Vi bytta alle motorfestene før til slutt svinghjulet ble bytta og da først var problemet løst.

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    17. sep. 2013
    Innlegg
    9
    Antall takk

    Standard

    Mye jobb med å bytte svinghjul da?

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. juni 2012
    Sted
    Holmstad, Nordland, Norway, Norway
    Innlegg
    82
    Antall takk

    Standard

    Tja 12 tima ca. Ned med girkassa og alt

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. juni 2012
    Sted
    Holmstad, Nordland, Norway, Norway
    Innlegg
    82
    Antall takk

    Standard

    Bytt tettering samtidig da så er du sikker på den

  8. #8
    Registrerte brukere brynna sin avatar
    Medlem siden
    18. sep. 2010
    Sted
    Namdaling
    Innlegg
    597
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Luufdal Vis post
    Mye jobb med å bytte svinghjul da?
    Jobben er en ting.. prisen en annen. På VAG diesel som står i VW Transporter/Caravelle (96-03) er det et tomassesvinghjul som koster 11.000,- nytt fra Mekonomen. hva det koster hos VAG tør jeg ikke tenke på.
    Mekopris i linken: http://webkat2.mekonomen.se/inetkat/...r@mekonomen.no
    Volvo XC 70
    Volvo 850 GLT (Er beklageligvis solgt) :(
    VW Caravelle 2,5 TDI Har originalt 151 gamper +++ som hjelper til å ¨dra Hobby`n"
    VW Transporter 2,5 TDI Syncro (stillashengersliteren)
    Har egentlig alt for mye av det staten skal ha avgift på... men må ha det

  9. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    27. mai 2010
    Sted
    Sel
    Innlegg
    113
    Antall takk

    Standard

    http://www.ebay.com/itm/VOLVO-V70-CL...item19bb765401

    Jeg kjøpte dette settet for en tid tilbake. Selv med moms og frakt er dette veldig billig!
    99 BMW 523 iat
    97 mod v70 awd-familievogna-solgt!
    90 mod 740 gl-arbeidsbil (snart tic?)
    81 mod 242-prosjekt-syrebada-solgt!
    99 mod v70 TDI

  10. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    17. sep. 2013
    Innlegg
    9
    Antall takk

    Standard

    Får håpe det ikke skyldes svinghjulet.. Tør ikke tenke på hva et verksted vil ha for den jobben.

    Liten oppdatering ang. vibrasjonene; Det kjennes som nevnt bedre når fjæringen belastes (bunnen av humper) og i svinger, spesielt hvis jeg drar på litt samtidig. Synes også jeg kan høre en svak romling, men umulig å si hvor den kommer fra.

  11. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. sep. 2013
    Innlegg
    116
    Antall takk

    Standard

    lurer på om vi har samme "vibrasjonslyden".
    har et likt problem på min v70, har byttet hjullager og ytre drivknute på venstresiden, men i venstresvinger er det en svak romling, ikke like mye som før jeg byttet drivknute men merkes godt. kjennes bedre i humper osv, men er kun på venstresiden, når jeg kjører rett frem eller til høyre er det helt stilt..
    noen som vet hva det kan være?
    regner med at det er noe noen har vært borti før, så spør før jeg hiver bilen opp på bukken å begynner å forske.

  12. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    1.091
    Antall takk

    Standard

    Skraping i gir høres ut som en trykkplate som sliter. Løser ikke helt ut....
    Hadde samme på caravellen min, og byttet clutch og den er som ny nå.

    En annen ting jeg kan spørre deg om: Hvilken olje brukte du på kassen? På Caravellen gikk jeg vekk fra GL5 og brukte rein GL4 olje, og dette medførte mye lettere girskift. Nå har jeg automat på min V70 TDI så jeg kjenner ikke spekka på Volvo sin man.kasse, men bare en tanke.

    vibrasjonene kan nokk være svinghjulet som er på vei, men normalt holder de lenge.... Caravellen min er gått 300K og svinghjulet var helt OK iflg. han som skiftet clutchen for meg.
    Den linken på komplett clutch med svinghjul på E-bay var svinebillig.... bare clutchen og lager med slavecylinder koster like mye her på berget...
    Når solen går ned, kaster selv små menn lange skygger.
    xc60 D4 181 hk R-design 2014
    XC70 2006 D5 4C sumsum

  13. #13
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    17. sep. 2013
    Innlegg
    9
    Antall takk

    Standard

    Brukte GL4-olje fra Statoil. Den gamle oljen var svart mens den nye var gul, men det er vel naturlig etter nærmere 300000K km. uten bytte. Var ikke noe metallspon på pluggene og i kampens hete glemte jeg å sjekke om pluggene var magnetiske.

    Han som hadde bilen før meg sa at han hadde kostet på den 20.000 ifm. siste EU. Dette pga. vibrasjoner. Mulig dette var svinghjul? Han hadde ikke peiling på hva som hadde blitt gjort og kvitteringer var heller ikke å oppdrive.

    Tror nesten jeg bare må bite i det sure eplet og levere den på verksted for en diagnose. Hvis jeg er heldig kan det være skeive hjul og/eller bremseskiver. Disse begynner å få en del rust.

    En ting til forresten. I det siste har bremsepedalen til tider blitt hard og bremsekraften betydelig svekket når dette inntreffer. Når bilen har stått over natta er pedalen steinhard før jeg starter opp, men pedalen siger inn når motoren startes. Årsaker til dette?

  14. #14
    Registrerte brukere brynna sin avatar
    Medlem siden
    18. sep. 2010
    Sted
    Namdaling
    Innlegg
    597
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Luufdal Vis post
    En ting til forresten. I det siste har bremsepedalen til tider blitt hard og bremsekraften betydelig svekket når dette inntreffer. Når bilen har stått over natta er pedalen steinhard før jeg starter opp, men pedalen siger inn når motoren startes. Årsaker til dette?
    Etter det du forklarer tenker jeg på Vakuum lekkasje. Enten i slanger eller i bremsekraftforsterker. Kan i verste tilfelle være vakuumpumpa, men den kakler/banker hvis defekt.
    Runde en: Sjekk vakuumslanger for lekkasjer.
    Runde to: Mål vakuum på verksted.

    Er dette ok bør du sjekke pumpa og eller forsterker

    PS:_ Var en tråd nylig om samme problem
    Volvo XC 70
    Volvo 850 GLT (Er beklageligvis solgt) :(
    VW Caravelle 2,5 TDI Har originalt 151 gamper +++ som hjelper til å ¨dra Hobby`n"
    VW Transporter 2,5 TDI Syncro (stillashengersliteren)
    Har egentlig alt for mye av det staten skal ha avgift på... men må ha det

  15. #15
    Registrerte brukere Espen Hveding Nordgård sin avatar
    Medlem siden
    01. juni 2010
    Sted
    Råholt, Akershus
    Innlegg
    1.504
    Antall takk

    Standard

    Ser du sier du har bytta øvre motorfeste til Poly, og her får du MYE vibrasjon! Ville gått tilbake til orginal gummi. Jeg bytta det nedre girkassefeste til poly og alt i bilen vibrerer mye mer enn med gummi.

    Girkassa mi er også litt treg, spesielt til 3. men jeg har lært meg å gire litt penere. Er forsåvidt Volvos M56 kasse med vag clutch-hus (sveisa).
    - HvedingN

    - 09' V70 R-design, 2.4D P*
    - 95' Toyota 4Runner 1KZ-T
    - 89' 745GLT B234F
    - 81' 343GLS B234F

  16. #16
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    1.091
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Luufdal Vis post


    En ting til forresten. I det siste har bremsepedalen til tider blitt hard og bremsekraften betydelig svekket når dette inntreffer. Når bilen har stått over natta er pedalen steinhard før jeg starter opp, men pedalen siger inn når motoren startes. Årsaker til dette?
    Helt normalt. Du får ikke bremsekraft før vacumpumpen går. Altså må motor være i gang. Det var slik jeg lærte å kontrollere at servofunksjonen funket den gang jeg tok lappen..... Men så lenge motor går skal du altså ha full kraft. Men pumper du mye sliter motor med å opprettholde full kraft på tomgang.
    Når solen går ned, kaster selv små menn lange skygger.
    xc60 D4 181 hk R-design 2014
    XC70 2006 D5 4C sumsum

  17. Takk Espen Hveding Nordgård takket for denne posten
  18. #17
    Registrerte brukere brynna sin avatar
    Medlem siden
    18. sep. 2010
    Sted
    Namdaling
    Innlegg
    597
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av jerognal Vis post
    Helt normalt. Du får ikke bremsekraft før vacumpumpen går. Altså må motor være i gang. Det var slik jeg lærte å kontrollere at servofunksjonen funket den gang jeg tok lappen..... Men så lenge motor går skal du altså ha full kraft. Men pumper du mye sliter motor med å opprettholde full kraft på tomgang.
    Har du et tett anlegg skal ikke pedalen være hard etter at bilen har stått natta over. Jeg kjenner forskjell på pedalen etter 3-4 pedaltrykk. Bremsekraftforsterkeren er som en reservetank for vakuum.
    Uansett mener jeg du har lekkasje hvis pedal er hard ved første trykk
    Volvo XC 70
    Volvo 850 GLT (Er beklageligvis solgt) :(
    VW Caravelle 2,5 TDI Har originalt 151 gamper +++ som hjelper til å ¨dra Hobby`n"
    VW Transporter 2,5 TDI Syncro (stillashengersliteren)
    Har egentlig alt for mye av det staten skal ha avgift på... men må ha det

  19. #18
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    17. sep. 2013
    Innlegg
    9
    Antall takk

    Standard

    Husker også den biten om å kontrollere bremsekraftforsterkeren ved å pumpe pedalen før oppstart, men pedalen er altså steinhard ved første pump. Hvis bilen kun står noen timer går det derimot fint.

    Etter litt sneglekjøring i byen i helga har jeg merket meg at bilen vagler svakt fra høyre til venstre ved krypkjøring. Hvis jeg bremser i veldig lav hastighet begynner det å vibrere, mest merkbart i rattet.

  20. #19
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    1.091
    Antall takk

    Standard

    Tror ikke du skal bry deg så mye med at vacumet forsvinner over natten. Tror som sagt uansett at det vanskelig å unngå. Så lenge du har vacumm med motor igang ville eg ikkje brydd meg.

    Derimot ville eg sjekka forstillingen for slakk pga risting og vagling som du sier..... Sjøl har sliter eg med sletne nav som holder dårlig rundt nedre bærekule. Strammer og kjører en stund så er det slakk igjen. Da rister bilen noe jævlig..... Skulle nok skiftet nav men strammer så lenge det går....
    Når solen går ned, kaster selv små menn lange skygger.
    xc60 D4 181 hk R-design 2014
    XC70 2006 D5 4C sumsum

Lignende tråder

  1. M90, treigt girskifte
    By Gran in forum Motor og gir
    Svar: 2
    Siste post: 31/08/13, 15:32
  2. Vibrasjoner under pådrag i 850R
    By pogona in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 6
    Siste post: 19/08/13, 23:24
  3. Vibrasjoner i bilen.
    By iPaal in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 21
    Siste post: 22/05/12, 13:19
  4. Vibrasjoner ved pådrag.
    By bomo1709 in forum Motor og gir
    Svar: 18
    Siste post: 17/09/10, 08:18
  5. vibrasjoner forstilling
    By jonass in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 11
    Siste post: 25/01/10, 23:31

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •