Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12

Tråd: hvordan forbedre mit 300 hk oppsett?

  1. #1
    Registrerte brukere Arrnty90 sin avatar
    Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    ulsteinvik
    Innlegg
    273
    Antall takk

    Standard hvordan forbedre mit 300 hk oppsett?

    lurer på en del ting angående mit 300 hk oppsett og hvordan forbedre de?
    oppsette mit består av:
    org fk blokk og topp
    a kam og justerbart kam drev
    ajden grenrør
    holset hx35 (1.5bar i ladetrykk)
    558 dyser
    3" eksos med 2 potter.
    org pumpe i tank og 044 kopi pumpe fremover.
    3"lmm og telostorf? 300hk chipp.
    biler er ein 242 fra 1975 med hall bur og bøttestoler med tilhørende belter og aussie locker å m90 gear med forsterka trykkplate å 4 puck sinter.
    har de noe hensikt og bytte downpipe til 3,5" og muligens resten i 3.5? eksosen gjekk av i gårkveld å da steg laddetrykke med 0.3 mer.. eller er dette berre tilfeldig at de sjedde nå?
    har ein 531 topp liggende, hvil jeg få meir luft inn i motoren ved å bytte?
    hvilken kam er å anbefale? har liggende ein t5 kam fra sam? noe å sattse på?
    og sliter litt med ustabilt laddetrykk.. stiger til 1.1 ved 3250omd og kryper opp ved turtalet til 1.5.
    kjører med intern wg men lurrer på å kjøpe adapter fra kl til ekstern? formeninger?
    og hvordan er det å polvende svinghjuls sensoren? 3 grader mer tenning?

  2. #2
    Registrerte brukere Arrnty90 sin avatar
    Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    ulsteinvik
    Innlegg
    273
    Antall takk

    Standard

    har muligens solgt 558 dysene å lurer på å prøve noen 550 ccm?
    når botner 558 dysene? for den magrer ut i slutten av registere til 14/15 i afr på 1.5.

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    03. mars 2010
    Sted
    Aure i Møre og Romsdal
    Innlegg
    692
    Antall takk

    Standard

    Jeg har ingen dekning for hva jeg sier nå, og har heller ingen målinger på det. Kjørte omtrent samme oppsett, bare med kina T3\T4. Jeg var oppe i 1.7bars ladetrykk, kjørte med 531topp og A-kam. Bilen dro det den skulle, gikk riktig så godt i forhold til tilsvarende 740\940 med kun 3" og ecomax-chiptrimming.

    Men det jeg skal frem til her nå, er at jeg også mistenker mager blanding når ting gikk som værst, men når du har bekreftet dette, så ville jeg ha testet det du sier! Dog tror jeg du vil få drukning med 550, i verste fall.. 480 kanskje?
    "300hk på en td04 18T ? Inte rart norska volvor går skit

    Et peak på "300"hk före motrykket stiger til himmelen och bilen tappar effekt som fy..."

  4. #4
    Registrerte brukere Arrnty90 sin avatar
    Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    ulsteinvik
    Innlegg
    273
    Antall takk

    Standard

    hmm muligens.. men dissa chipane lære ikkje dei sej å gå nermest muli lambda 1 da?? altso 14.7 afr? så om eg bruker 550ccm som er beregna på 3bar å kansje stiller ned trykke til 2.5? er vell ikkje heilt bra de helder med tanke på sprøyte bilde.. men lurer på å gå over til ms så vil ikkje kjøpe mange sett med dyser
    hvordan er 531 toppen kontra 530 da? er vell omdiskutert dette emne nå? vil barre ha mest mulig luft inn

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    03. mars 2010
    Sted
    Aure i Møre og Romsdal
    Innlegg
    692
    Antall takk

    Standard

    Vel, dette med topper har jeg lagt meg utav.. Jeg har aldri hatt en bearbeidet topp, kun orginale. Og jeg mener bestemt at 531-toppen gir det lille ekstra, særlig når man passerer 3.5-4000rpm.

    Man skal huske at for 2 år siden, og bakover, så har 531-toppen vært "overlegen" i allemanns øyne. Jeg husker jeg kjøpte en komplett 531-topp med a-kam for 3000kr + frakt, kom fra en ET som hadde gått 300k +..Idag er de blitt billige, så jeg ville prøvd var jeg deg. Men, aller helst bør du sikkert legge kronene i å maskinere en 530-topp, ifølge de høye herrer idag. Jeg skal gjøre dette, men ting går sakte her i gården etter huskjøpet.. Har liksom ikke særlig mye mynt igjen etter regninger og avdrag! :P
    "300hk på en td04 18T ? Inte rart norska volvor går skit

    Et peak på "300"hk före motrykket stiger til himmelen och bilen tappar effekt som fy..."

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Arrnty90 Vis post
    lurer på en del ting angående mit 300 hk oppsett og hvordan forbedre de?
    Hva er det du er mest misfornøyd med?
    Hvilket resultat er det du ønsker i forhold til hvordan motoren oppfører seg nå?

  7. #7
    Registrerte brukere Arrnty90 sin avatar
    Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    ulsteinvik
    Innlegg
    273
    Antall takk

    Standard

    har ei par 530 topper. 1 531 å en 16v topp..men 16v en blir vinterprosjekt av så..
    sender 531 toppen til planing å prøver den da
    er på jakt etter mest muli effekt egentli.. måle er jo egentli å klare å gire fra andre til 3 å fortsette å spinne me 215 dekk på tørra. bilen blir jo kun brukt til herjing så, går so å si aldri under 3000 omd. høres kansje litt gape ut men sånn er de:P
    den møter på ein måte veggen når ein passerer 5500 omd også.. men de er vell pga afr n stiger?
    Sist endret av Arrnty90; 17/09/13 kl 12:32

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    03. mars 2010
    Sted
    Aure i Møre og Romsdal
    Innlegg
    692
    Antall takk

    Standard

    Hmm.. Jeg har ingen problem med å kaste den i 3`a og fortsette spinninga (har prøvd 1 eller 2 ganger med hjertet i halsen mtp. M46-kassa mi).
    Samtidig så har jeg ingen "brems" ved 5500rpm, heller motsatt. Den løper litt løpsk etter deromkring, derfor jeg mistenker lav afr, mager blanding som får ting og tang til å gå litt lettere..? (Fritt utifra hodet og erfaring fra mopedtia, der mopeden gikk best med den dysa som iløpet av kort tid forårsaket hull i stemplet..:P)
    "300hk på en td04 18T ? Inte rart norska volvor går skit

    Et peak på "300"hk före motrykket stiger til himmelen och bilen tappar effekt som fy..."

  9. #9
    Registrerte brukere Arrnty90 sin avatar
    Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    ulsteinvik
    Innlegg
    273
    Antall takk

    Standard

    klarer de viss eg går fra vått til tørt underlag men kan ha nåke me at laddetryke detter ned på 1.1 før så og krype oppover med turtalet i det jeg girer...
    men uansett så er de vell å få de opptimalisert sann som det er uten at de koster skjorta som er måle med dette.
    kjører foresten med msd blaster 2 coil.. hvilken plugger er å anbefale??og opne litt oping på plugger har det noe hensikt?
    ting har vell med å gå best rett før de bryter sammen:P

  10. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Arrnty90 Vis post
    er på jakt etter mest muli effekt egentli..
    målet er jo egentli å klare å gire fra andre til 3 å fortsette å spinne me 215 dekk på tørra.
    bilen blir jo kun brukt til herjing så, går so å si aldri under 3000 omd. høres kansje litt gape ut men sånn er de:P
    den møter på ein måte veggen når ein passerer 5500 omd også.. men de er vell pga afr n stiger?
    Akkurat.
    Med grenrør og lastebilturbo og dette målet bør du velge deg en mye værre kam og tilhørende ventilfjærer.
    I dette tilfellet kan du med fordel bruke 531 toppen.

    Chip og dysegreiene her vil jeg ikke kommentere.
    Blaster 2 coilen funker godt.

  11. #11
    Registrerte brukere Arrnty90 sin avatar
    Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    ulsteinvik
    Innlegg
    273
    Antall takk

    Standard

    hm okay.. hvilken kam anbefaler du da? viss eg bruker 531 toppen? bruke en kvass sugemotor kam? og har dobleventilfjører liggende
    datasprut er vell å foretrekke men.
    når botner dysene da? klarer di 300 hk i motor?

  12. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Arrnty90 Vis post
    hm okay.. hvilken kam anbefaler du da? viss eg bruker 531 toppen? bruke en kvass sugemotor kam? og har dobleventilfjører liggende
    datasprut er vell å foretrekke men.
    når botner dysene da? klarer di 300 hk i motor?
    I forhold til det du har postet her om bruken av denne motoren og ønsket om resultat så blir det en relativt heftig kam ja.
    Det meste er å foretrekke fremfor orginalsprut og chip ja.
    Ca. 300 hk stemmer.

Lignende tråder

  1. Hvordan er denne kammen til mitt oppsett? Trenger turbotips
    By andersg in forum Avansert trimming
    Svar: 209
    Siste post: 25/07/14, 12:04
  2. greit oppsett? valg av kam til oppsett
    By Vetle in forum Avansert trimming
    Svar: 66
    Siste post: 16/05/12, 15:15
  3. forbedre awd systemet på xc70
    By T.T in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 2
    Siste post: 19/09/11, 20:07
  4. Forbedre demping på 945?
    By Thobbus in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 3
    Siste post: 15/08/11, 19:15
  5. hva kan jeg gjøre for å forbedre b230 F motor
    By kraftern in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 9
    Siste post: 08/07/10, 01:09

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •