Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18

Tråd: 940 automat. Rister bak ved tung akselerasjon og dunker ved bytte til drive/revers.

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. mai 2013
    Innlegg
    121
    Antall takk

    Standard 940 automat. Rister bak ved tung akselerasjon og dunker ved bytte til drive/revers.

    Hei igjen. Har en case på 940 stasjonsvogna mi som har automatkasse. Den har gått 263 pr dags dato.

    Første jeg lurer på er at ved igangkjøring, gjerne ved 15km/t så rister det bakfra bilen. Akkurat som om det skulle vært en slags foring som er dårlig og skaper vibrasjon fra diffen bak ved mye moment. Ved full bil er dette ekstra merkbar. Ved kjøring over 20 km er dette så og si ikke merkbart. Diffen har stive aksler er ikke multilink.
    Kikket på momentarmene, foringene som sitter inn på diffen i begge armene så egentlig ganske greie ut. Standen på olja i diffen er ukjent . oljen i Automatkassa er bytta for 1,5 år siden med flushing. Har også byttet lageret og lagerholderen til mellomakselen, denne er tight og fin.
    Ser liksom ikke ved første øyekast hva som kan lage denne vibrasjonen.

    Case 2:
    Når jeg setter kassa i drive eller revers, er det som om det bykser til bak, som at noe ikke helt holder igjen momentet som kommer ut på akselen. Er ikke noe smell, men et slags dunk. Veldig merkbart når motoren er kald, men det kan være noe jeg innbiller meg.
    Kan også nevne at før jeg byttet et defekt eksosoppheng bak, klirra det veldig fra dette festet når kassa sto i gir. Altså ikke Når jeg satt den i gir, men i selve giret.

    Vet også at demperne mine bak er slitne og modne for utskifting, men dette er trolig ikke problemet i denne sammenhengen.

    Vet noen hva dette kan være for noe?
    Sist endret av mrsinder; 10/09/13 kl 22:32

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    22. feb. 2010
    Sted
    Fosnavåg/Bergen
    Innlegg
    140
    Antall takk

    Standard

    Mest sansynlig mellomaksling opplagringen midt mellom kassa og bakasklingen. Kjent problem

  3. #3
    Registrerte brukere Øyvind G sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Horten
    Innlegg
    3.654
    Antall takk

    Standard

    Du har nok et defekt opphengslager eller løse bolter på mellom aksel.

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. mai 2013
    Innlegg
    121
    Antall takk

    Standard

    Skrev i innlegget mitt at lageret til mellomakslingen, eller opphengslageret nettopp er byttet. Denne er tight og fin, da jeg selv var med og byttet denne, skrudde alt bra fast. Om noen av boltene bak mot diffen er løs anes ikke, da vi ikke klussa noe med disse.

  5. #5
    Registrerte brukere Øyvind G sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Horten
    Innlegg
    3.654
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av mrsinder Vis post
    Skrev i innlegget mitt at lageret til mellomakslingen, eller opphengslageret nettopp er byttet. Denne er tight og fin, da jeg selv var med og byttet denne, skrudde alt bra fast. Om noen av boltene bak mot diffen er løs anes ikke, da vi ikke klussa noe med disse.
    Beklager.

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Innlegg
    163
    Antall takk

    Standard

    har du rett drivlinje, pinjongvinkel?

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. mai 2013
    Innlegg
    121
    Antall takk

    Standard

    Her må jeg kaste inn håndkleet, for pinjong vet jeg ikke hva er. Hva mener du med rett drivlinje og pinjingvinkel? Når jeg kommer til å tenke på det, forrige eier sa han merka denne vibreringa etter å ha trekt tunge flyttelass.

    På forden jeg hadde i en svunnen tid, tok hjullageret kvelden etter ganske tung trekking, men har ingen slik lyd

  8. #8
    Registrerte brukere Martin.S sin avatar
    Medlem siden
    19. des. 2009
    Sted
    Horten\Vestfold
    Innlegg
    2.675
    Antall takk

    Standard

    Er bilen senka?

  9. #9
    Registrerte brukere eab sin avatar
    Medlem siden
    27. nov. 2010
    Sted
    7036
    Innlegg
    1.468
    Antall takk

    Standard

    Pinjongvinkelen er enkelt forklart vinkelen mellom mellomakslingen og bakakslingen (altså der mellomakslingen er skrudd fast i bakakslingen). Feil vinkel her kan føre til blant annet risting. Når bilen senkes, eller er tungt lastet bak vil dette være ekstra merkbart.



    Ikke tenk så mye på alt det andre på bildet, men poenget er at vinklene der bør/skal være like. Sånn umiddelbart så kommer jeg bare på noen få muligheter for at vinkelen skal bli feil på en helt normal/standard bil, og det er at girkassefestet er ødelagt og motor/gir ligger for mye ned i bakkant, eller at bakakslingen vrir seg for mye under belastning. Sannsynligvis pga dårlige foringer i momentstagene (de store alustagene), eller at den ramma alustagene er festet i gir etter og rører på seg.

  10. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Innlegg
    163
    Antall takk

    Standard

    på 740 / 940 blir denne vinkelen helt feil hvis bilen er mye lavere bak enn orginalt. Rett drivlinje vil si: 2 grader opp på girkassa = 2 grader ned på bakakselen. eller: 2 grader ned på kassa = 2 grader opp på bakakselen. Også bør man legge på 1 til 2 grader negativ, avhengig av hvor mye det vrir seg under pådrag. har man 0 grader på kassa bør man derfor ha -1 til -2 grader på bakakselen (nedover). 1-2 grader negativ pinjong vinkel har fungert meget bra for min del. Etter at jeg justerte dette riktig er det aldri noe problem med at bakakselen kvelder ved rivstarter...

  11. #11
    Svirre sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2010
    Sted
    Hønefoss-Lunner
    VCCN medlemsnummer
    2802
    Innlegg
    8.130
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av mrsinder Vis post
    Skrev i innlegget mitt at lageret til mellomakslingen, eller opphengslageret nettopp er byttet. Denne er tight og fin, da jeg selv var med og byttet denne, skrudde alt bra fast. Om noen av boltene bak mot diffen er løs anes ikke, da vi ikke klussa noe med disse.
    Bare for å konspirere litt på en teori, men kan denne være usymetrisk (tenker da på at den gir kast på mellomakselen)? Og jeg regner med at mellomakslingen blei tatt ned under bytte av opplagringen -> ble den montert på igjen der den satt FØR du demonterte?
    -> Volvo V90 D3 AWD || x Dodge Ram 5.9d '03 || Volvo V70 D5 AWD '06 || x Volvo V70 D5 '07 || x Volvo V70 D5 AWD '05 || x Volvo V70N 2.4d '07 || x Volvo V70 2,5t AWD '98
    x Volvo V70 2.5D '00 || x Volvo 964 3.0l '91 || x Volvo 855 '95|| x Toyota Hiace '07 || x Volvo 760 TDiC '90 || x Volvo 940 TD '92 || x Hyundai H1 '98 || x Volvo 760 GLE '88

    Det finnes flere biler jeg ikke ønsker å nevne...

  12. #12
    Registrerte brukere samaron sin avatar
    Medlem siden
    01. mai 2012
    Sted
    Jæren
    Innlegg
    978
    Antall takk

    Standard

    Sliter selv med vibrasjoner under belastning, enten ved akselerasjon eller bremsing på gir. Har også dunkelyder ved igangkjøring. Etter å ha feilsøkt dette i ett år er min konklusjon i mitt tilfelle at differensialen har stor slittasje.

    Har du hardykobling? Hvis du ikke har så må du sjekke at leddene står riktig i forhold til hverandre. Står disse feil så får du vibrasjoner også. Er veldig viktig at splines på mellomakslingen står der dem skal være, samt plasseringen på tilkobling til girkasse og bakaksling. Før dette blir demontert er det med andre ord veldig viktig alle posisjoner blir merket slik det står 100% likt når det er satt på plass igjen.

  13. #13
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. mai 2013
    Innlegg
    121
    Antall takk

    Standard

    Når vi drev med byttet av lageret til mellomakselen, dro vi av akselen uten å merke. Fikk satt den ordentlig på igjen, da vi fikk den inn der det er splines. Har det så mye å si dette? Jeg mener, rent teoretisk for meg som ikke er så kjent med mellomaksler, så er jo dette kun en rett aksel, hvorfor skal dette ha så mye å si? Er det nå noen mulighet å finne ut hvordan dette skal sitte riktig?
    Har ikke hardykobling, fant ikke dette på akselen da jeg var under, er kanskje ikke dette på automatkasse?

    Bilen er ikke senka, men begge dempere bak er dårlige, så kan nesten se ut som den er senket bak.

    Momentatagene bak ser fine ut i foringene, så har liten tro på disse.

    Kan det være noe så enkelt som at det blir feil vinkel på mellomakselen pga dårlige dempere bak, som gjør at bilen er noe lavere bak igjen? Skal også få prøvd å sjekka girkassefestet i nær fremtid.

  14. #14
    Svirre sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2010
    Sted
    Hønefoss-Lunner
    VCCN medlemsnummer
    2802
    Innlegg
    8.130
    Antall takk

    Standard

    Om du har delt den der den har splines, så kan det hende at det kan være årsaken. Mellomakselen er avbalansert fra leverandør/fabrikk og da kan det bli ubalanse om du monterer sammen akselen forskjellig fra det punktet. Det lureste er å merke opp hvor den har sitti på girkasse og kardang, samt. evt. splines om det har blitt delt. Da reduserer/fjerner du slike problemer vesentlig.

    EDIT: Hvordan er kryssene på mellomakslingen?
    -> Volvo V90 D3 AWD || x Dodge Ram 5.9d '03 || Volvo V70 D5 AWD '06 || x Volvo V70 D5 '07 || x Volvo V70 D5 AWD '05 || x Volvo V70N 2.4d '07 || x Volvo V70 2,5t AWD '98
    x Volvo V70 2.5D '00 || x Volvo 964 3.0l '91 || x Volvo 855 '95|| x Toyota Hiace '07 || x Volvo 760 TDiC '90 || x Volvo 940 TD '92 || x Hyundai H1 '98 || x Volvo 760 GLE '88

    Det finnes flere biler jeg ikke ønsker å nevne...

  15. #15
    Registrerte brukere samaron sin avatar
    Medlem siden
    01. mai 2012
    Sted
    Jæren
    Innlegg
    978
    Antall takk

    Standard

    Mellomakselen er balansert i ett stykke. Hvis den ikke blir satt sammen riktig igjen på midten kan du risikere at balansepunktene blir forskjøvet og fører til ubalanse. Har selv opplevd forverring og forbedring ved å sette den i forskjellige posisjoner på min bil. Alle akslingene jeg har sett har en gul prikk på hver del som indikerer hvordan den skal stå. Disse flekkene kan være dekket av tectyl og skitt, i værste fall slitt vekk. Er også risset inn noen små piler i selve metallet sammen med prikkene, kan være vanskelige å se. Siden du ikke har hardykobling så har du egentlig bare to måter å sette den sammen på, siden kryssene må stå likt i forhold til hverandre. Uten hardykobling så har du ikke kryss på selve girkassen å sikte etter.

  16. #16
    Svirre sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2010
    Sted
    Hønefoss-Lunner
    VCCN medlemsnummer
    2802
    Innlegg
    8.130
    Antall takk

    Standard

    Skal være 3 kryss på mellomakslingen her? Du kan i hvertfall begynne å stille kryssene likt ovenfor hverandre. Da skal du i utgangspunktet ha 4 muligheter siden du bare har delt den ved splinsen. kan også bli litt problemer om de ikke står 90 grader ovenfor hverandre.
    -> Volvo V90 D3 AWD || x Dodge Ram 5.9d '03 || Volvo V70 D5 AWD '06 || x Volvo V70 D5 '07 || x Volvo V70 D5 AWD '05 || x Volvo V70N 2.4d '07 || x Volvo V70 2,5t AWD '98
    x Volvo V70 2.5D '00 || x Volvo 964 3.0l '91 || x Volvo 855 '95|| x Toyota Hiace '07 || x Volvo 760 TDiC '90 || x Volvo 940 TD '92 || x Hyundai H1 '98 || x Volvo 760 GLE '88

    Det finnes flere biler jeg ikke ønsker å nevne...

  17. #17
    Registrerte brukere Øyvind G sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Horten
    Innlegg
    3.654
    Antall takk

    Standard

    Det er riktig som det sies over her at hvis mellomaksel er montert sammen på feil splines så kan man få viberasjoner av dette.

    Det er en måte å finne ut av hvor den skal stå selv om den ikke er merket. Hvis du tenker deg akselen uten krysset så skal akselen se lik ut i begge ender. Ikke så lett å forklare, men på dette bildet er akselen montert sammen på riktig måte.



    Du må på en måte se for deg kun selve akselen med det som krysset er festet i. Disse "ørene" skal stå likt i hver ende.


    Nå fant jeg et bilde av aksler uten kryss. Da er det kanskje lettere å forstå hva jeg mener? Den midt i, litt til høyere på bildet tenker jeg på.

    Sist endret av Øyvind G; 17/09/13 kl 16:02

  18. #18
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. mai 2013
    Innlegg
    121
    Antall takk

    Standard

    Lurer på om jeg har lokalisert feilen. Begge foringene i bærearmen bak, foran på bærearmen (er kun en foring på denne, ingen bak. Skrudd rett i akselen) er sprukket og kunne vel sett bedre ut. Skal få prøvd å byttet disse i nær fremtid. Byttet begge demperne bak i dag, virket som om vibrasjonene ga seg noe, men er der enda.

Lignende tråder

  1. Svar: 14
    Siste post: 10/12/15, 17:31
  2. Løst: Jagende turtall/akselerasjon i motbakker (2.4T Automat 2001)
    By FroBe in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 25
    Siste post: 12/11/13, 09:13
  3. Svar: 3
    Siste post: 11/08/13, 15:20
  4. automat og tidsforbruk på å legge i drive.
    By eab in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 1
    Siste post: 30/07/11, 22:49
  5. Svar: 16
    Siste post: 09/05/11, 22:26

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •