Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7

Tråd: Ekkel lyd fra drivverk? etter bytte av girkasse og mellomaksling på 1978 Volvo 245.

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. mai 2011
    Innlegg
    264
    Antall takk

    Standard Ekkel lyd fra drivverk? etter bytte av girkasse og mellomaksling på 1978 Volvo 245.

    Byttet akkurat akkurat girkasse på 245´en fra m45 til m47 med speedo-vaier. Det som totalt er byttet av deler er girkasse, spakstell, clutch, utløserlager, mellomaksling, samt balken som støtter opp under bakenden av girkassen. Jeg ble fortalt at girkassebalken og mellomakslingen kom fra en volvo med m47, årsmodell ukjent. Fylte på forhånd 5w-40 motorolje på girkassa.

    Speedometerkabelen var litt for kort og måtte løsnes fra torpedoveggen. Mener videre å ha lest på forhånd at man måtte legge en shims på 6mm under skruene på begge sider av girkassebalken, men dette syntes ikke nødvendig for meg. Jeg jekket bare girkassebalken forsiktig opp og presset den i posisjon slik at jeg fikk festet den.

    Det eneste problemet jeg merket før montering var at støttelageret på mellomakslingen ikke snurret like lett som støttelageret på den gamle mellomakslingen. Det var relativt tregt. I tillegg passet ikke posisjonen på støttelageret og dets gummioppheng perfekt i forhold til plasseringen på balken som holder det fast mot understellet. Jeg kan ingenting om støttelagre, tenkte av volvo=traktor og flekset bare gummiopphenget litt fremover slik at den passet nedi balken. Posisjonen var nok noen få cm feil.

    Prøvekjørte og hørte med en gang en mekanisk ekkel "svusj-svusj" lyd som kom når jeg kjørte avgårde. Om bilen ruller girkassen er i fri og clutchen inne spiller ingen rolle, lyden er til stede om bilen triller eller står i gir, uansett gir. Når bilen står stille er lyden helt borte. Ingen følbare vibrasjoner. Alle girene fungerer fint.

    Lyden økte i intensitet med aksellerasjon på 1 og 2 gir, og ble mindre da jeg tok en liten test opp til 60km/t i 4. gir på veien. Når jeg sakket av ble lyden sterkere og sterkere, og var skikkelig høy i lav hastighet i gir og mens jeg trillet i fri med lav hastighet i en nedoverbakke ved gårdstunet. Kikket under bilen og befølte mellomakslingen rundt støttelageret som var relativt varmt etter denne korte kjøreturen.

    Fra førersetet høres det ut som om lyden kom fra høyre torpedovegg, og jeg trodde kanskje var knekk på speedometervaieren, da lyden kan beskrives som en "metallvaier som pisker i en hylse". Prøvde å stå på frontfangeren med panseret oppe og lytte mens en kompis kjørte bilen rundt på gårdsplassen og da hørtes det ut som lyden kom nede fra girkasseregionen.

    Vet at bilde og lydopptak forteller mer en ord, men kan et dårlig støttelager lage slike lyder som forplanter seg fremover? Har støttelageret samme posisjon på m47 og m45 mellomakslinger, og kan det i så fall flyttet på seg før montering?

    Skal forsøke å ta opp lyd så man kan høre. Ellers er alle innspill og kommentarer velkomne. Mangler selv kunnskap nok til gå etter flere opplagte årsaker til denne lyden.
    Sist endret av Naske; 21/08/13 kl 22:45
    1997 Volvo 855 2.5 10V LPG med 60L tank
    1978 Volvo 245 B21A

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. juni 2012
    Sted
    Kristiansand, Norway, Norway
    Innlegg
    111
    Antall takk

    Standard

    "Fylte på forhånd 5w-40 motorolje på girkassa. "

    Ehhh det går girolje på girkasser, type 75W90 eller 85W90 eller liknende... (GL4 ELLER GL5)
    X Volvo 240 stv -86 Highway Patrol
    Volvo 240 stv -90 Highway Patrol REBORN (Turbo++)

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. mai 2011
    Innlegg
    264
    Antall takk

    Standard

    Motorolje skal fungere fint det. Det var jo en volvoanbefaling en gang i tiden http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=46410
    1997 Volvo 855 2.5 10V LPG med 60L tank
    1978 Volvo 245 B21A

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. mai 2011
    Innlegg
    264
    Antall takk

    Standard

    Kan jo være fordi det er helsyntetisk motorolje fra Lidl, men kassa går lydløst fint inn og ut av alle gir.
    1997 Volvo 855 2.5 10V LPG med 60L tank
    1978 Volvo 245 B21A

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. juni 2012
    Sted
    Kristiansand, Norway, Norway
    Innlegg
    111
    Antall takk

    Standard

    det var jeg faktisk ikke klar over selv, tok bare som forebehold utifra en generell standard, beklager det
    X Volvo 240 stv -86 Highway Patrol
    Volvo 240 stv -90 Highway Patrol REBORN (Turbo++)

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. mai 2011
    Innlegg
    264
    Antall takk

    Standard

    Lurer faktisk på om jeg skal bytte til girolje på kassa, det er sikkert sunnere også.
    1997 Volvo 855 2.5 10V LPG med 60L tank
    1978 Volvo 245 B21A

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. mai 2011
    Innlegg
    264
    Antall takk

    Standard

    Snakket med volvo-verkstedet i dag, og de sa at man nesten kunne fylle hva som helst på girkassene. Motorolje gikk fint, et alternativ var
    ATF
    -olje. Fant ellers årsaken til den ekle lyden jeg har hørt. Støttelageret er tregt og blir glovarmt etter noen kilometers kjøring, regner med at det lager lyd som forplanter seg fremover. I tillegg tar høyre siden av girkassen(det øvre høyre festet til spakstellet) borti girkassetunnellen og lager lyd/vibrasjoner. Shimset ned girkassen med rundt 8mm, og lydene er definitivt mindre.

    Girkassebalken min er også delvis kaputt, bolten, skiver og muttere som holder gummiputa som girkassen hviler på er borte, jeg regner med at det gir opphav til noen millimeters sideveis bevegelse slik at det bråker fra tunnellen når jeg svinger til venstre.

    Skal kjøpe meg et støttelager på biltema, gidder ikke å kaste mye penger etter volvoen nå. Vet noen hvilken dimensjon jeg skal kjøpe på støttelageret til m47 mellomakselen?
    Sist endret av Naske; 22/08/13 kl 21:04
    1997 Volvo 855 2.5 10V LPG med 60L tank
    1978 Volvo 245 B21A

Lignende tråder

  1. Ulyder fra girkasse etter bytte av mellomaksel oppheng..
    By Alistar92 in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 6
    Siste post: 21/01/13, 21:13
  2. Ulyd i drivverk etter girkasse bytte...
    By Biggs in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 6
    Siste post: 05/01/12, 19:53
  3. Svar: 26
    Siste post: 07/10/10, 18:57

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •