Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  18
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 25 av 29

Tråd: -96 940 b230fk. Startvansker

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    21. mars 2014
    Innlegg
    16
    Antall takk

    Standard -96 940 b230fk. Startvansker

    Bilen starter rett og slett ikke, og jeg trenger hjelp til å skjønne hva årsaken kan være.

    -Det er god gnist.
    -Register ser ok ut. dvs; merkene på tannhjul både nede og på kam stemmer overens med merker.
    -Hører bensinpumpa, og det er bensintilførsel i massevis.
    -Får ingen feilkoder verken på tenning eller bensin. Kun 3x1 blink på begge.

    Merker meg at pluggene blir våte av bensin, men det er ikke så mye som antydning til at den vil starte.
    Dersom den har stått urørt et par dager kan det komme et lite "host" med det samme jeg vrir om nøkkelen, og det kan virke som det er en sylinder som nesten tenner.

    Hva i all verden kan problemet være?
    Noen som har erfaring med lignende problem? Alle forslag og tanker rundt dette mottas og leses med stor takknemlighet og interesse !


    (Ja...jeg har brukt søkefunksjonen før jeg skrev dette )

    Mvh Hoppalong M

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    21. mars 2014
    Innlegg
    16
    Antall takk

    Standard

    Etter et par startforsøk i går kveld skrudde jeg ut en tennplugg og kunne kjapt slå fast at den var veldig våt av bensin.
    Er det mulig at bilen har et problem som gjør at den rett og slett "drukner" i bensin, og derfor ikke starter?

    Jeg står fast her, og klør meg undrende i hodet...

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. aug. 2010
    Sted
    Flekkefjord
    VCCN medlemsnummer
    1127
    Innlegg
    21
    Antall takk

    Standard

    Virker litt snodig at en plugg med god gnist blir veldig våt av bensin. Hvis alle pluggene blir våte høres det ut som pluggene ikke gnister skikkelig. Bensin i sylinder, og gnist burde absolutt tenne.

  4. Takk Hoppalong M takket for denne posten
  5. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. aug. 2010
    Sted
    Flekkefjord
    VCCN medlemsnummer
    1127
    Innlegg
    21
    Antall takk

    Standard

    Siden jeg ikke vet noe om generell tilstand på motoren din er det ikke godt å komme med en ting som løser startproblemet ditt umiddelbart. En motor der alt ser ut til å virke, kan være umulig å starte hvis alt bare virker litt. Ett eksempel.... har du sliten motor med dårlig kompresjon, tett luftfilter, litt lekk i trykkslange fra turbo, oppbrukte plugger med feil elektrodeavstand, skikkelig dårlige pluggkabler og dårlig rotor/ fordelerlokk, kan alt dette gjøre at du ikke får start selv om du kan se litt gnist fra en plugg.
    Jeg vil anbefale deg å hive i nye plugger, feks NGK BPR6ES, elektrodeavstand er vel 7 mm, bytte pluggkabler hvis ikke du vet alder og tilstand på disse, skru av fordelerlokk (8 mm fastnøkkel) og sjekke dette samt rotor. Når dette er ok, sjekk alle vakumslanger og sjekk luftfilter. Hvis ingenting av dette er til nytte kan det være trøbbel med releet til bensindysene, eller hele hjernen til bilen. Da kan det være greit hvis du kjenner andre med likedan bil, slik at deler fra den kan testes på din for å eliminere feil.

  6. Takk Hoppalong M takket for denne posten
  7. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    21. mars 2014
    Innlegg
    16
    Antall takk

    Standard

    Hei, og takker for svar
    Har skiftet rotor, fordelerlokk og tennkabler med plugger. -Til ingen nytte. Har også skiftet luftfilter og montert ny luftmengdemåler..
    Dersom det er noe feil med rele til dyser, eller andre lignende komponenter, ville ikke det utløst en feilkode?
    Har prøvd å kjøre testen som er beskrevet i ei verkstedhåndbok jeg har, og får da den korrekte respons fra kodeleseren slik det beskrives i boka. Så da konkluderer jeg med at kodeleseren jeg har laget etter oppskrift her fra forumet fungerer slik den skal.
    Jeg kan ikke lokalisere eventuelle lekasjer i vakumslanger, så dette er et mysterium. Dersom den er blitt "hjernedød" er det kanskje mulig at dette ikke gir noen feilkode?

    Opplever å famle fullstendig i blinde her. Trist sak...

  8. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. aug. 2010
    Sted
    Flekkefjord
    VCCN medlemsnummer
    1127
    Innlegg
    21
    Antall takk

    Standard

    Hei igjen.
    Absolutt trist sak, ja.

    Ang, feilkoder på dyserele eller hjernedød så er ikke jeg kompetent til å svare på det desverre. Det er to deler til i tenningsanlegget som kan skape trøbbel, føleren på svinghjulet er den ene. Den røyk på min, og da var det full stopp. Men tviler på at du får gnist når den ryker, men er ikke helt sikker. Den andre er forsterkermodulen som ligger på venstre innerskjerm, hva som skjer om den ryker er jeg heller ikke helt sikker på.

  9. Takk Hoppalong M takket for denne posten
  10. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. aug. 2010
    Sted
    Flekkefjord
    VCCN medlemsnummer
    1127
    Innlegg
    21
    Antall takk

    Standard

    Du har ikke fått no vann i tanken din?
    Var uheldig å fikk noe i min, og da var det også full stopp.

  11. Takk Hoppalong M takket for denne posten
  12. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    21. mars 2014
    Innlegg
    16
    Antall takk

    Standard

    Nei, det er nok ikke vann nei.

    Motoren drukner rett og slett i bensin.

    Jeg skrur ut tennpluggene, tørner motoren noen runder med starteren, skrur i pluggene igjen....og bilen er da i ferd med å starte.
    Deretter er det ikke liv. Når jeg skrur ut tennpluggene igjen er de på nytt plaskvåte av bensin.

    Hva i all verden er det som forårsaker dette? Hva gjør at motoren åpenbart får alt for mye bensin enda jeg ikke er i nærheten av gasspedalen??


    Yeeelp !!

  13. #9
    Registrerte brukere Minge89 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2011
    Sted
    Halden
    Innlegg
    273
    Antall takk

    Standard

    Prøv å bytt pluggene, hadde samme problemet med min, å da var den ene pluggen skrot, å bioen druknet
    1. Chevrolett Starckaft G30 93mod (Stort savn)
    2. Ford Granada Giha 2,9L 82mod (Vrak, prøvde på salto)
    3. Volvo 240 Stasjonsvogn 90mod (Solgt)
    4. Volvo 940 FK med M90(sveisa 3. sync) 95mod (litt oppjasset og nåværende bruktsbil)
    5. Buick wildcat 68mod stolpe(Gliset)

  14. Takk Hoppalong M takket for denne posten
  15. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. aug. 2010
    Sted
    Flekkefjord
    VCCN medlemsnummer
    1127
    Innlegg
    21
    Antall takk

    Standard

    Forutsatt at alt er i orden med tenningsanlegget , så virker det jo som om alle bensindysene dine er åpne, slik at når du skrur på tenninga og bensinpumpa starter så renner bensinen inn i alle sylindrene. Vet ikke om dette svaret er til no hjelp.

  16. Takk Hoppalong M takket for denne posten
  17. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    21. mars 2014
    Innlegg
    16
    Antall takk

    Standard

    Jepp. Bensinen renner rett inn i sylindrene, og drukner motoren later det til.

    Om jeg skrur ut tennpluggene og blåser ut av sylinderne ved å tørne motoren noen ganger, så er motoren i ferd med å starte når jeg så prøver på nytt. Men den tenner bare såvidt på to - tre sylindre før det er dødt igjen trolig på grunn av at sylindrene fylles med bensin fra dysene som står på vidt gap.

    Det er vel drivstoff-delen av hjernen, eller "innsprutnings-datorn" som styrer dette?
    Har denne bilen flere separate datastyringer, eller er alt dette i boksen som befinner seg i dørken ved høyre passasjer-fot?

    Hva i all verden kan jeg gjøre med problemet? Det er kanskje litt rart at jeg ikke får noen feilkoder på noen ting? Alt later til å være i skjønneste orden.

    Det kommer vel selvsagt til å koste skjorta om et verksted skal se på dette, derfor hadde det vært veldig åkei å finne ut av det selv..
    -Så alle gode råd og hjelp mottas fortsatt med stor takknemlighet! Jeg er nødt til å finne ut av dette...

    Mvh Hoppalong M

  18. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. aug. 2010
    Sted
    Flekkefjord
    VCCN medlemsnummer
    1127
    Innlegg
    21
    Antall takk

    Standard

    Det ligger en link her på forumet til en fullstendig oversikt og servicemanual på bensin og tenning til 940, skal se om jeg får til å leggge til linken.....

  19. Takk Hoppalong M takket for denne posten
  20. #13
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. aug. 2010
    Sted
    Flekkefjord
    VCCN medlemsnummer
    1127
    Innlegg
    21
    Antall takk
    Sist endret av Mr.Blues; 29/03/14 kl 20:30

  21. Takk Hoppalong M takket for denne posten
  22. #14
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    21. mars 2014
    Innlegg
    16
    Antall takk

    Standard

    Tusen takk for lesestoff Mr.Blues

    Jeg har lest til øyet ble stort og vått.
    Jeg har også i dag morges målt spenningen som injektorene får når jeg tørner motoren på starteren. Det later til at injektorene får rundt 22-23 volt både under innsugnings og utblåsningsfasen, altså mer eller mindre åpne hele tiden slik jeg tolker det. Prøvde først å holde hånden på injektor på første sylinder men en annen tørnet motoren for å sjekke om jeg kunne kjenne at den lukket og åpnet slik jeg tror den skal gjøre. Men det var vanskelig å kjenne noe tydelig åpning/lukking.
    Jeg forsøkte også å måle motstanden i hver injektor, og fikk 2,4 ohms motstand. Samme resultat på hver injektor. Nå stoler jeg ikke helt på dette instrumentet jeg har, så jeg er litt usikker på om dette er riktig.

    Dro også ut pluggen til Jetronic-boksen med tanke på å forsøke å feilsøke fra pluggen der, men den var såpass solid innkapslet at jeg fant verken nummer på kontaktene eller farge på ledningene.

    Er det virkelig elektronikken som er gått heden, eller er det mulig for de erfarne bilmekanikerne her inne å lese noe ut fra mine observasjoner ??

  23. #15
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. sep. 2013
    Sted
    Aust-agder
    Innlegg
    975
    Antall takk

    Standard

    Jeg har ikke veldig pelling men har du dette rele et på kjøleveske tanken? http://www.skruvat.no/Rele-ekstralys...kt-
    P1
    2366.aspx

    Da dette styrer dyser, bensinpumpe og er trykkkvakt etter det jeg har blitt fortalt men er ikke sikker på om dette stemmer.

  24. Takk Hoppalong M takket for denne posten
  25. #16
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. aug. 2010
    Sted
    Flekkefjord
    VCCN medlemsnummer
    1127
    Innlegg
    21
    Antall takk

    Standard

    Hei igjen.
    Har studert litt i Haynes repmanual til 940. Den manualen jeg linka til er for F-motor, FK og FT har i tillegg noen formotstander og et innsprøytningsrelé som jeg ikke tror er med i F-manualen. Det er vel mye større sansynlighet for at det er no klatt der enn med hele hjernen. Formotstandene til dysene ligger på innerskjermen på venstre side, mellom lykta og støtdempertårnet. Du ser fire gråhvite "rør" inni en metallbrakett. Sjekk disse og se om loddingene ser ok ut. Det skal være et innsprøytningsrelé også, og det skal være koblet før formotstandene. Nå er ikke jeg helt sikker på hvor det ligger i bilen, men prøv og følg ledninger fra motstandene og se om du finner det. Mulig det også kan ligge på innerskjermen. Jeg regner med at dette styrer dysene, så det kan godt være der feilen ligger. Får håpe noe av dette hjelper.
    Når det gjelder målingene dine virka det en smule snodig med 22-23 volt spenning til dysene, siden bilen har 12-volts anlegg. Hvis ikke du finner ut noe mer kan jeg evt. ta noen målinger på min bil som sviver, slik at du har noen referanser.

  26. Takk Hoppalong M takket for denne posten
  27. #17
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. aug. 2010
    Sted
    Flekkefjord
    VCCN medlemsnummer
    1127
    Innlegg
    21
    Antall takk

    Standard

    Det reléet fra Skruvat styrer nok ikke alt dette. Det ser ut som et universalrelé som kan brukes flere steder i bilen. Bensinpumpereléet på disse bilene er hvitt og ligger inne bak askebegeret.

  28. Takk Hoppalong M takket for denne posten
  29. #18
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. aug. 2010
    Sted
    Flekkefjord
    VCCN medlemsnummer
    1127
    Innlegg
    21
    Antall takk

    Standard

    Hvordan går det med bilen, får du svev på den ??

  30. Takk Hoppalong M takket for denne posten
  31. #19
    Registrerte brukere Tinnsoldaten sin avatar
    Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    Karmøy, Rogaland
    Innlegg
    1.120
    Antall takk

    Standard

    Skjedde dette helt plutselig, eller i etterkant av en reparasjon?
    Har du sjekket temp.sensor til sprutet? Skal mye til for at motoren får så mye suppe at den ikke starter i det hele tatt, så har egentlig ikke helt tro på at det er der problemet ligger, men verdt å sjekke ut. Høres egentlig ut som om den tenner helt feil. En mulighet er at styretappen på registerdrevet på veiva har røket. Da vil det fremdeles se ut som om den står riktig på merkene, men veiva kan stå feil i forhold til drevet.
    -70 Volvo 164
    -70 Volvo 142 2,5
    -97 Volvo 850R


    If it has tits or wheels, it'll give you problems

  32. Takk Hoppalong M takket for denne posten
  33. #20
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. juli 2011
    Sted
    Stavanger
    Innlegg
    501
    Antall takk

    Standard

    Jeg ville tatt og ohmet temp sensoren til innsprutet (sitter under innsugskanal 3 mot torpedovegg) Om denne måler feil så vil den gi alt for mye bensin slik at gnisten blir "spylt vekk" og drukne cylinderen, ikke altids du får feilkode på denne, Dysene på disse bilene går med konstant strøm og blir jordet gjennom styreenheten i pulser. Du kan ta og ta en system test på dysene for og se om de virker som de skal. Da tar du pinnen til diagnose i nr2 og trykker knappen inn 3 ganger, ( Hold den inne i 1,5 sek vert trykk) da skal den begynne og blinke raskt og etter 10-20 sek skal dysene starte etterfulgt av tomgangsregulatoren.

    EDIT: 96mod ja, da har du
    OBD
    2
    da vet jeg ikke hvordan du starter system testen :S
    Sist endret av René Fredriksen; 05/04/14 kl 10:43
    Volvo V70 D5 2008 Summum 185hk med det meste krysset av på utstyrs listen
    Volvo XC90 D5 AWD 2009 R-Design
    Volvo <3
    Vision Of Life Very Observe

  34. Takk Hoppalong M takket for denne posten
  35. #21
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    21. mars 2014
    Innlegg
    16
    Antall takk

    Standard

    Hei alle forumvenner og hjelpere.

    Hjertelig takk for alle innspill. Jeg har hatt et akutt tilfelle av "KjempeLeiHeleVolvo'n" siste tiden, så bilen står der fortsatt og nekter å samarbeide :(

    Skal bruke kommende dager til å gå systematisk over hele systemet. Instrumentet jeg forsøkte å måle motstand og spenning her og der med viste seg å være kaputt, noe jeg hadde mistanke om.
    Det har kommet innspill fra forskjellig hold blant kompiser her også, og noen mener dette skyldes trøbbel med tenningssytemet, så jeg skal begynne med å sjekke det du nevner om formotstander og rele Mr.Blues.
    Hadde håpet å kunne måle noe av dette fra kontakten som går inn i hjernen slik det er beskrevet i heftet du linket til Mr.Blues, men kontakten var så innkapslet at det var uråd å komme til fra siden for å finne eventuelle nummer osv. Fant bare en av to ledninger koblet til kontakten slik det er beskrevet i heftet med tanke på fargekode på ledningene. Mener begge skulle være oransje eller røde dersom jeg ikke husker feil i farta, og jeg fant bare en...
    Men, En "Volvoägare och hemmapulare ger inte upp bara så där", som svenskene sier

    En annen ting jeg stusser over er at når jeg skrur en (Biltema)kompresionsmåler i plugghullene og drar motoren rund på starteren får jeg rundt 2,5 bar kompresjon. Er ikke dette lite?
    Motoren er jo kald, og starteren hiver den ikke rundt så fort, men allikevel, 2,5 bar ??

    Nei jeg får bare mote meg opp, på med kjeldressen, og prøve etter beste evne å finne ut av dette.

    Btw: Motoren hadde fått ny toppakning relativt få mil før den helt uten videre bare stanset under normal kjøring. Men alt ble satt sammen slik det ble demontert, så om noe er gått galt som et resultat av dette er et mysterium. Demonterte ikke reimskivene verken på kammen eller veiva under denne jobben. Og bilen gikk helt normalt flere mil etter dette før det ble bråstopp.

    (sukk)
    Mvh Hoppalong

  36. #22
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. april 2010
    Innlegg
    276
    Antall takk

    Standard

    2.5 i komp er alt for lite. Sjekk alle 4 sylindrene.

  37. Takk Hoppalong M takket for denne posten
  38. #23
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    21. mars 2014
    Innlegg
    16
    Antall takk

    Standard

    Samme resultat på alle fire...

  39. #24
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    21. mars 2014
    Innlegg
    16
    Antall takk

    Standard

    Har drevet på veiva flyttet seg mon tro ??
    Kan det i såfall påvirke kompresjonen på dette viset kanskje?
    Sist endret av Hoppalong M; 10/04/14 kl 11:46

  40. #25
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. april 2010
    Innlegg
    276
    Antall takk

    Standard

    Da ligger jo problemet der, hvis måleren ikke er helt defekt da.

  41. Takk Hoppalong M takket for denne posten
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Lignende tråder

  1. 90`240 startvansker
    By Elverumawd in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 29
    Siste post: 13/02/13, 08:30
  2. Startvansker, S60 2.0T
    By morrun in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 10
    Siste post: 12/10/11, 14:10
  3. startvansker 940
    By petterTH in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 15
    Siste post: 28/01/11, 19:52
  4. Har en 240SE som har startvansker
    By Revell in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 7
    Siste post: 16/12/10, 17:42
  5. 240 90mod med startvansker
    By Skrue in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 16
    Siste post: 12/04/10, 20:47

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •