Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  1
Viser resultater 1 til 9 av 9

Tråd: Fikk luft i systemet under lufting, what to do?

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. mai 2013
    Innlegg
    121
    Antall takk

    Standard Fikk luft i systemet under lufting, what to do?

    Har fått bytta alle Kalipere, skiver, klosser på bilen, inkludert bremseslanger foran. Under lufting var vi uheldige og fikk bremsevæsketanken tom under lufting av fremre krets. Vi lufta som noen helter både foran og bak helt til vi fikk klar væske ut av alle nipler og bytta vel ut ca 700 ml med væske. Det er tett der bremseslangene ble bytta foran, fikk ut noen bobler på høyre side foran. Når jeg bremser nå, er pedalen mye lengre ned enn hva den skal være, men bremser rett og greit allikevel. Pga nye skiver tar det vel litt tid før det bremser bra. Litt piping er det og, men det skal vel ikke ha ha så mye å si.

    Kommer pedalen til å bli bedre, eller må vi lufte systemet enda mer enn hva vi har gjort? Det er bra trykk på pedalen når motoren er av, pedalen synker lengre inn når motoren går.

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Vestfold
    Innlegg
    792
    Antall takk

    Standard

    Høres nesten ut som om du kanskje ikke bør tukle med noe så viktig som bremser på egenhånd?
    Volvo fantast?

  3. Takk skurk takket for denne posten
  4. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. aug. 2010
    Sted
    Ilseng
    Innlegg
    696
    Antall takk

    Standard

    Lufting av bremser kan være et helvette til tider, har krangla fælt med det selv
    Det jeg gjorde når jeg holdt på, var å kjøpe verktøy til det. Mange varianter av lufteverktøy, men søk litt så finner du noe.

    At tanken ble tom under lufting er ingen krise, du må bare lufte enda mer. Fyll opp igjen tanken, og luft på nytt. Sørg for at det alltid er nok væske i tanken, så skal det gå greit.

    For min del ble det mye prøving og feiling når jeg holdt på med det alene. Lønner seg å vara 2

  5. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. mai 2013
    Innlegg
    121
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Shaiko Vis post
    Høres nesten ut som om du kanskje ikke bør tukle med noe så viktig som bremser på egenhånd?
    Det gjorde jeg ikke heller. Jeg er ute etter tips her på forumet, ikke kritikk fra uvitende som deg. Spar deg for sånt.
    Sist endret av mrsinder; 26/07/13 kl 09:22

  6. #5
    Moderator Børge Vikebø sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Nordhordland, Norway
    VCCN medlemsnummer
    438
    Innlegg
    2.574
    Antall takk

    Standard

    Et triks er å fylle en halvliterflaske med bremsevæske under lufting. Da kan du ha kontroll med nivået hele tiden. Ellers er det bare å lufte gjennom systemet til du er fornøyd. De første milene kan enkelte ganger føles noe mykere, men pedalen skal i alle tilfelle ikke synke inn under bremsing, ei heller ha lang vandring.
    '17 V90 D4
    '18 VW Caravelle T6
    X - '11 V70D3
    X - '03 XC90 2,5T AWD
    '79 245 L
    '18 Adrian Adora 573PT

  7. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. mai 2013
    Innlegg
    121
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av PyrionZ Vis post
    Lufting av bremser kan være et helvette til tider, har krangla fælt med det selv
    Det jeg gjorde når jeg holdt på, var å kjøpe verktøy til det. Mange varianter av lufteverktøy, men søk litt så finner du noe.

    At tanken ble tom under lufting er ingen krise, du må bare lufte enda mer. Fyll opp igjen tanken, og luft på nytt. Sørg for at det alltid er nok væske i tanken, så skal det gå greit.

    For min del ble det mye prøving og feiling når jeg holdt på med det alene. Lønner seg å vara 2
    Vi skal skal nok bruke en slange dyppa i bremsevæske neste gang, vi hadde ikke det, så vi tok sjansen. Men, den bremser, dog med lengre vandring på pedalen.

  8. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. mai 2013
    Innlegg
    121
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Mr.Vikebø Vis post
    Et triks er å fylle en halvliterflaske med bremsevæske under lufting. Da kan du ha kontroll med nivået hele tiden. Ellers er det bare å lufte gjennom systemet til du er fornøyd. De første milene kan enkelte ganger føles noe mykere, men pedalen skal i alle tilfelle ikke synke inn under bremsing, ei heller ha lang vandring.
    Vi skal prøve dette neste gang. Den synker ikke inn under bremsing, er bare lengre vandring. Satser på at det går bra.

  9. #8
    Registrerte brukere ræggelæll sin avatar
    Medlem siden
    14. juli 2013
    Sted
    Ræggelæll City
    Innlegg
    4
    Antall takk

    Standard

    Så lenge du får bremset er det vel ikke noe stort problem?

  10. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. mai 2013
    Innlegg
    121
    Antall takk

    Standard

    Neida, hadde bilen på EU i dag og den gikk gjennom. Men virker som om kraftfordelinga på bremsene bak er litt ujevn før jeg tråkker pedalen i bånn. Det sa de på EU iallefall.

Lignende tråder

  1. Svar: 5
    Siste post: 05/07/13, 21:52
  2. Svar: 22
    Siste post: 04/12/11, 02:54
  3. Problemer med ABS-systemet
    By PressvalsGaleiden in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 8
    Siste post: 19/01/11, 20:35
  4. El systemet XC70
    By evenruud in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 0
    Siste post: 17/10/10, 20:44

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •