Har en B234F motor som tydligvis får for mye bensin. Ligger hele tiden å småputrer på tomgang.
Av og til høyner styreenheten tomgangen for å magre ut blandingen - ligger da på 1500 rpm. En og annen gang lagrer styreenheten 2-3-2 For mager/fet blanding ved CTP.

LMM, lamda, spjeldkontakt, tempgiver, katalysator, plugger, pluggledninger og fordeler er skiftet uten hell (alt originalt). Spjeldet er renset og kontakten er rett justert.
Har koblet meg direkte inn på styreenheten og målt alle signaler. Alt stemmer med Volvos signalbeskriving, bortsett fra lamdasonden som jeg reagerer på.


I følge signalbeskrivingen skal denne ligge på 0,1 - 0,9V. På tomgang ligger denne å hopper fra 0,020 - 0,850V. Tenkte at denne skulle ligge å variere en del, men ikke at den skal hoppe rett i fra min. til maks. hele tiden. Ved å gi gass legger den seg på ca 0,8 volt.

Prøvde med å plugge ut lamdaen, men da ligger spenningen fortsatt å regulerer! Er dette normalt? Den reagerer også når jeg gir gass.
Men viss motoren får et par minutter uten lamda tilkoblet, så ligger spenningen å varierer rundt 0,5V og motor begynner å gå ekstra ujevnt.
Lamdalampa tenner ikke, og får heller ikke feilkoder...(?).


På tide å skifte styreenhet her?